Fiat gaat vernieuwde Tipo ook als Cross leveren

0

Je kan niet zeggen dat Fiat tot nu toe erg aan de weg getimmerd heeft met de Tipo. Dat komt doordat de Italiaan een hoog ‘vlees noch vis gehalte’ heeft. Natuurlijk, het is een volwaardige C segment middenklasser, maar in zijn huidige vorm kan de Fiat Tipo hightech concurrenten als de Kia Ceed, Mazda 3, Toyota Corolla en Volkswagen Golf niet bijhouden. Tegelijkertijd weet hij ook de budgetkaart niet uit te spelen omdat hij afgerond anderhalf keer duurder is dan de 10 pk sterkere Dacia Sandero.

Maar een nieuwe ronde biedt nieuwe kansen. Later dit jaar zal de geheel herziene Tipo door Fiat worden gepresenteerd. En deze spionagefoto’s van een exemplaar zonder camouflage materiaal laten zien dat de facelift geslaagd zou kunnen uitpakken. Dat de Tipo nu een flinke opfrisbeurt krijgt, is niet zo vreemd. De Fiat is immers al 4 jaar op de markt. Naast een gemoderniseerd interieur en een hoogwaardigere cabine zullen de Italianen van de gelegenheid gebruik maken om een nieuwe variant aan het gamma toe te voegen: de voor avonturiers bestemde Tipo Cross.

Styling elementen van de Tipo Cross (deze versie kon nog niet zonder camouflage materiaal worden betrapt) zijn aluminiumkleurige inzetstukken in de voorbumper, effen plastic wielkast bescherming en dak dragers (hier onzichtbaar). We kunnen ook wedden op een lichte toename van de bodemvrijheid. Deze aanpassingen zullen de Italiaan buiten het asfalt natuurlijk geen bijzondere bekwaamheid opleveren. Maar op deze manier versierd, treedt de Tipo Cross gewoon in de voetsporen van de Ford Focus Active. Fiat biedt reeds soortgelijke stoer ogende varianten van de Panda en 500X aan.

Alle Tipo varianten kunnen rekenen op het nieuwe merklogo: in plaats van de bekende rood / witte badge zal de Fiat worden voorzien van een simpeler retro embleem dat vorig jaar debuteerde op de Centoventi conceptstudie. De koplampen worden voorzien van LED techniek, de mistpitten krijgen een andere vorm en voor de grille heeft Fiat een meer zelfbewuste uitstraling in petto.

Onder de motorkap zullen wij vermoedelijk de 130 pk variant van de 1,3 liter Firefly turbo viercilinder kunnen aantreffen. Daarmee is de Fiat zondermeer adequaat gemotoriseerd. Omdat een 3-pitter voor menig C segment middenklasser bij de instapuitvoering de norm is, ligt ook een 1,0 liter variant voor de hand. Die wordt vermoedelijk 105 pk sterk; een winst van 15 pk ten opzichte van wat de huidige, achterhaalde atmosferische 1,4 liter motor levert. Of deze driecilinder voorzien zal worden van milde hybride techniek is nog niet duidelijk, maar zou wel wenselijk zijn gezien het grote brandstofbesparing potentieel.

Het interieur van de gehele modelreeks, die in Turkije het levenslicht ziet, ondergaat ook aan scala aan veranderingen. We kunnen rekenen op de komst van een groot touch screen (ongetwijfeld optioneel) en een herzien instrumentarium waarbij de analoge meters plaats maken voor een digitaal display à la de nieuwe Fiat 500. Verbeterde materialen staan ook op het menu, maar het stuurwiel blijft grotendeels ongewijzigd.

Al deze ingrepen zijn vermoedelijk niet genoeg om de Tipo van het modeljaar 2021 om te vormen tot de maatstaf in zijn klasse, maar de facelift is misschien wel genoeg om de belangrijkste kritiek op de gezinswagen van Fiat (hooguit matige kwaliteitsbeleving, luie basismotor, dorstige optionele turbokrachtbron) weg te nemen.

Reageren is niet mogelijk.