Nissan lijdt miljardenverlies en sluit fabriek in Barcelona

0

Nissan heeft in het op 31 maart jl. beëindigde boekjaar een miljardenverlies geleden. Het Japanse autoconcern gaat, om kosten te besparen, zijn fabriek nabij Barcelona sluiten. Als onderdeel van een groot reorganisatieplan zullen er veel banen verloren gaan.

Het nettoverlies in het op 31 maart afgesloten boekjaar bedroeg 671 miljard yen, omgerekend bijna 5,7 miljard euro. Nissan had onder meer te maken met hoge herstructureringskosten, terwijl het bedrijf ook klappen kreeg van de corona crisis. In het eerste kwartaal richtte die met name in Azië al veel economische schade aan. De productie in diverse fabrieken moest worden stilgelegd en er was sprake van een sterk gedaalde autoverkoop. De omzet van Nissan zakte met bijna 15 procent tot omgerekend 84 miljard euro.

Nissan neemt nu een reeks maatregelen om de kosten fors terug te dringen, waaronder dus het sluiten van de fabriek in Spanje. Daardoor gaan er 2.800 arbeidsplaatsen verloren. De fabriek nabij Barcelona is de belangrijkste productie faciliteit van Nissan op het vaste land van Europa. Het Japanse bedrijf heeft geen plannen om haar Sunderland vestiging in Groot-Brittannië te sluiten. De Spaanse overheid heeft Nissan gevraagd om haar plan voor de fabriek nabij Barcelona te heroverwegen. Werknemers hebben daar al acties gevoerd uit vrees voor sluiting. Volgens de Spaanse overheid kost het Nissan ongeveer 1 miljard euro om de fabriek op te doeken. Haar verzoek om ook te kijken naar andere opties is echter door Nissan van tafel geveegd.

Nissan gaat ook een productielijn in Indonesië (Purwakarta) opdoeken en snijden in de uitgaven voor onderzoek en marketing, zo laat CEO Makoto Uchida weten. Daarnaast wil het bedrijf het aantal modellen verkleinen en de productiecapaciteit met 20 procent reduceren vanwege de zwakkere automarkt. Autointernationaal.nl heeft al eerder gemeld dat Nissan plannen heeft om haar dochter merk Datsun te schrappen. Wereldwijd zullen 14 modeltypes worden gesaneeerd. De ingrepen maken onderdeel uit van het wereldwijde businessplan van de autofabrikant voor de komende 3 jaar.

De Frans-Japanse auto-alliantie van Renault, Nissan en Mitsubishi hebben een nieuwe strategie ontwikkeld. Daarbij gaan de bedrijven meer gebruikmaken van onderdelen van elkaar. Ook zal de gezamenlijke inkoop worden geïntensiveerd om zo kosten te drukken. Daarnaast komt er een meer geografische focus. Daarbij richt Renault zich vooral op Europa, Rusland, Zuid-Amerika en Noord-Afrika, gaat Nissan primair voor de markten in China, Noord-Amerika en Japan en houdt Mitsubishi, naast de thuismarkt, de blik met name op Zuidoost-Azië.

In Barcelona bouwt Nissan de (e-)NV200 bestelwagen (foto) en pick-ups. De productie van het laatste model, de Navara, wordt naar Zuid-Afrika verplaatst. De volgende generatie (e-)NV200 zal samen met Renault in het Franse Maubeuge gebouwd gaan worden. Tot anderhalf jaar geleden liep in Barcelona ook de Pulsar van de band, maar die budget middenklasser is in Europa volkomen geflopt. Toen werd al duidelijk dat Nissan ‘het kwijt is’. Het is nog niet bekend wanneer de fabriek in Barcelona zijn deuren zal sluiten.

Zonder twijfel zal Nissan de komende 3 jaar haar handen vol hebben met haar nieuwe koers. Al wil dat niet zeggen dat er geen ruimte is voor innovatie. De komende 18 maanden zal de autofabrikant liefst 12 nieuwe (of opgefriste) modellen lanceren. Met een focus op personenwagens in het C en D segment, elektrificatie én sportwagens. Anders gezegd; de Qashqai, Juke, Leaf én GT-R zijn de komende jaren nog even veilig.

De 370Z zal op korte termijn worden afgelost door de 400Z (zie plaagfoto). Tegen 2023 hoopt Nissan trouwens dat 1 op de 5 auto’s die het wereldwijd verkoopt een vorm van (deels) elektrische aandrijving boord hebben. Volgens Uchida zorgt dit nieuwe plan er voor dat het bedrijf rustig kan groeien in plaats van explosief markten te veroveren. Nissan wil zich gaan focussen op kwaliteit en niet op kwantiteit.

Reageren is niet mogelijk.