Aston Martin duikt diep in het rood

0

Het gaat al geruime tijd niet goed met Aston Martin. Al ruim voor de corona crisis belandde de sportwagenfabrikant in zwaar weer. Als gevolg van de pandemie staat het water Aston Martin nu aan de lippen. In de eerste 6 maanden van dit jaar verloor de sportwagenfabrikant afgerond 250 miljoen euro. Dat is een kwart miljard euro. De verkopen gingen met maar liefst 41 procent achteruit.

De corona crisis raakt vooral autofabrikanten in het luxe segment hard. De consument is momenteel niet echt in de stemming voor zogeheten impulsaankopen. En hoe gek het ook klinkt: de aanschaf van bijvoorbeeld een Vantage valt meer in die categorie dan wanneer de handtekening onder een koopcontract voor een Dacia Sandero wordt gezet. Schrale troost is dat Aston Martin niet de enige autofabrikant is die het moeilijk heeft. McLaren balanceert op de rand van de afgrond, Rolls-Royce heeft zijn verkopen in het eerste semester zien kelderen, Jaguar heeft de productie van een aantal modellen tot na de zomervakantie stilgelegd en Mercedes-Benz schrapt 20.000 arbeidsplaatsen.

Maar doordat Aston Martin voor de corona crisis bedrijfseconomisch al grieperig was, heeft deze Britse autofabrikant het momenteel extra moeilijk. Door de wereldwijde pandemie zijn de verkopen opgedroogd. Om de voorraad onverkochte sportwagens enigszins beheersbaar te houden wordt de productie bij Aston Martin pas in augustus weer start. Dat in de vorige alinea vooral Britse automerken werden genoemd die het momenteel zwaar hebben, is geen toeval. De verkopen stonden in het Verenigd Koninkrijk sowieso al onder druk vanwege de naderende Brexit. Dat zorgt voor onzekerheid en daar houdt de consument niet van. Het verlies van 250 miljoen euro in de eerste 6 maanden van 2020 bij Aston Martin is flink hoger dan de ruim 85 miljoen euro die de autofabrikant in dezelfde periode vorig jaar verloor. Het bedrijf heeft inmiddels ontslagen aangekondigd en probeert uit alle macht de voorraden terug te dringen. Ook is er een verzoek bij de Britse overheid ingediend voor financiële steun.

Gelukkig is er bij Aston Martin licht aan het eind van de tunnel. Daar staat namelijk de nieuwe DBX. Aston Martin lijkt met deze SUV, de eerste in zijn soort van het automerk, een hit in handen te hebben. Alles wijst er op dat de DBX (zie onderstaande foto) een groot succes gaat worden. Omdat de productie van de sportwagens zoals gezegd stil ligt, hangt de toekomst van Aston Martin voor een belangrijk deel af van hoe goed de SUV aanslaat. De Vantage blijkt sportwagen fans onvoldoende aan te spreken en de DB11 is onvoldoende okselfris om nog aantrekkelijk te kunnen zijn. Er zijn weliswaar nieuwe sportwagens in ontwikkeling, maar dat zijn typische nicheproducten. Leuk als beleg, maar een boterham valt er niet mee te verdienen.

Het is nog niet zo heel lang geleden dat Aston Martin dacht dat zij het Britse equivalent van Ferrari was. Net als deze collega werd er gekozen voor een beursgang. Maar waar Ferrari het uitstekend doet bij beleggers, liep dit avontuur voor de Britten uit op een deceptie. De beursgang leverde daardoor veel minder geld op dan verwacht. Om het hoofd boven water te houden, werd er een belang aan de Canadese miljardair Lawrence Stroll (links op de foto) verkocht. Die stak honderden miljoenen euro’s in Aston Martin in ruil voor 25 procent van de aandelen. Het eerste wat de kersverse geldschieter en bestuursvoorzitter deed, was CEO Andy Palmer aan de dijk zetten. Die wordt verantwoordelijk gehouden voor het beursdebacle. Palmer wordt vervangen door Tobias Moers (rechts op de foto), die de Mercedes-AMG voor het Daimler concern transformeerde tot een echte melkkoe.

Stroll is daar jaloers op, maar vergeet dat Palmer ook de geestelijk vader is van de DBX; de enige hoop voor Aston Martin in deze bange dagen. Hij legt uit dat een deel van het verlies ook komt door noodzakelijke investeringen. Stroll hoopt dat die uiteindelijk hun vruchten afwerpen. “Het was een uitdagende periode met onze dealers en fabrieken dicht vanwege Covid-19. Dat kwam bovenop de financiële impact die onze herpositionering voor de toekomst heeft”.

 

Reageren is niet mogelijk.