Open nog exclusiever: Lamborghini Sián Roadster

0

Lamborghini heeft de Sián Roadster voorgesteld. Het betreft een topless variant van de vorig jaar gepresenteerde FKP 37 editie met een vast dak. Dit betekent dat tussen de achterwielen van de hybride supersportwagen een atmosferische V12 zit die assistentie krijgt van een elektromotor. Het vermogen wordt daardoor opgekrikt tot 820 pk.

De Sián wordt gebouwd op de fundamenten van de Aventador, maar een verschil is de hybride ondersteuning in de vorm van een in de transmissie (een geautomatiseerde handbak met 7 verzetten) geïntegreerde elektromotor van 34 pk die werkt op 48 volt. De benodigde elektrische energie is niet afkomstig van een klassieke batterij, want Lamborghini gebruikt zogeheten supercondensators (geleider) om de gerecupereerde stroom op te slaan.

De Lamborghini Sián Roadster sprint in 2,8 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 350 km/u. De Italiaanse stierenfokker beperkt de oplage tot 19 exemplaren, die intussen allemaal al een eigenaar hebben gevonden. Het prijskaartje is niet bekend, maar de gesloten Sián FKP 37 ging van de hand voor 3,3 miljoen euro. Daarvan bouwde Lamborghini 63 exemplaren.

Volgens de Italianen laadt het hybride systeem zich op tijdens het remmen van de Sián (wat in het rond Bologna gesproken dialect iets als ‘bliksem’ of ‘flits’ betekent; dit vanwege de hybride techniek, terwijl de cijferletter combinatie ‘FKP 37’ de initialen en het geboortejaar zijn van de in 2019 overleden topman van de Volkswagen Groep waartoe Lamborghini behoort, Ferdinand Piëch). Op puur elektrische kracht is de hybride supersportwagen overigens slechts 130 km/u snel. Is een hoger tempo gewenst, dan wordt de elektromotor automatisch ontkoppeld.

Het grote verschil tussen de ‘gewone’ Sián FKP 37 en de Roadster is het open dak. Waar de eerste een vaste overkapping heeft, biedt de nieuweling helemaal geen bescherming tegen bijvoorbeeld regen. De gelimiteerde hybride supersportwagen volgt daarmee het voorbeeld van de voorlaatste exclusieve bolide van het merk, de Centenario Roadster. Ook dat model beschikt niet over een afneembaar dak paneel of stoffen kap. Je rijdt open of je rijdt niet.

Het design van de Roadster is net zo extravagant als dat van de bijzonder vormgegeven gesloten uitvoering van de Sián FKP 37. Dit betekent dat de styling doorspekt is met invloeden van de Terzo Millennio: scherpe hoeken, snaar strakke lijnen en opvallende verlichting aan zowel de voorkant als de achterzijde. De krachtigste straatauto die Lamborghini ooit heeft ontwikkeld komt met zijn design dus agressief voor de dag.

De Italianen laat weten dat dit de stijl is waarmee ook toekomstige sportwagens van het merk vormgegeven zullen worden. In plaats van het donkergroene kleurtje wat we kennen van de gesloten versie van de Sián FKP 37, werd door Ad Personam voor de Roadster gekozen voor Blu Uranus. Maar elke kleur van de regenboog kan geleverd worden op de Lamborghini. Dat geldt ook voor het interieur.

Van de Sian FKP 37, die vorig jaar september op de IAA van Frankrijk werd gepresenteerd, komen overigens 2 stuks naar Nederland. Of er ook exemplaren van de Roadster onze kant op worden gestuurd, is niet bekend. De V12 motor van beide carrosserievarianten is zelf overigens goed voor 785 pk. Daarmee is de 6,5 liter unit 15 pk krachtiger dan in de meest potente versie van de Aventador, de SVJ.

Reageren is niet mogelijk.