Is de Fiat Tipo in opgefriste vorm wel verkoopbaar?

0

Fiat heeft de in 2016 geïntroduceerde Tipo een facelift gegeven. Voor Nederland komt de update eigenlijk te laat, want de modelreeks was al uit de prijslijst verdwenen. Is de facelift grondig genoeg voor een comeback?

De middenklasser van Fiat heeft, ongeacht de carrosserievorm (sedan, hatchback en SW stationwagen) een nieuwe grille gekregen die trots de letters van de fabrikant draagt en die opgebouwd is uit grovere segmenten.

Ook nieuw zijn de LED koplampen en andere zaken waar je bij een facelift vandaag de dag eenvoudigweg niet omheen kan: verse carrosseriekleuren, hertekende achterlichten (eveneens voorzien van LED techniek), andere bumpers en nieuwe velgen.

In het interieur zien we andere bekledingstoffen voor een modernere uitstraling. Aldaar is ook in technologisch opzicht een grondige update. Concreet betekent dit dat Fiat in haar C segment middenklasser voortaan voorziet van een digitaal instrumentarium. Het betreffende display is 7 inch groot en wordt geflankeerd door een 10,25 inch groot aanraakscherm bovenop de middenconsole. Daarop draait een nieuwe versie van het infomediasysteem, UConnect 5 genaamd. Dit betekent onder meer dat Apple CarPlay en Android Auto draadloos gebruikt kan worden. Fiat monteert dit infomediasysteem ook in de 500e.

Ook het stuur heeft een update ondergaan. Al dan niet tegen meerprijs wordt de vernieuwde Tipo geleverd met parkeersensoren aan de voorkant, Keyless Entry, een inductielader, verkeersbordenherkenning, Intelligent Speed Assist, een rijstrookassistent, Attention Assist, dodehoekdetectie én automatisch groot licht.

Dat de Tipo voor de facelift onverkoopbaar was in Nederland, lag niet in de laatste plaats aan de basis benzine krachtbron. Dat was een stokoud atmosferisch 1,4 liter blok dat niet verder kwam van 95 pk en 127 Nm. Daar valt mee te leven als het benzineverbruik net zo bescheiden is, maar het tegendeel was waar. In Nederland wordt de daaruit resulterende forse CO2 uitstoot dan direct afgestraft door een stevige BPM, waardoor er allesbehalve sprake was van een koopje. Onder de kap van de vernieuwde Tipo zit gelukkig een moderne motor uit de FireFly familie: een 1,0 liter 3 cilinder die dankzij een turbo goed is voor 100 pk en 190 Nm (bij 1.500 toeren). De bijdetijdse techniek van deze zogeheten GSE unit zorgt er voor dat ook het benzineverbruik en de emissiewaarde zijn gedaald. De 1.4 T-Jet krachtbron met 120 pk heeft geen opvolger gekregen, maar dieselen kan nog steeds in de Tipo. De klant kan kiezen uit 95 pk of 130 pk vermogen. In het eerste geval is de MultiJet motor 1,25 liter groot en de sterkste variant heeft een blokinhoud van 1,6 liter. Beide zijn 4 cilinders.

De meeste media aandacht gaat echter uit naar de nieuwe Cross uitvoering van de Tipo. Die is, anders dan je misschien zou verwachten, niet gebaseerd op de stationwagen, maar op de hatchback. Fiat heeft er dus een soort Dacia Sandero Stepway van gemaakt, maar dan met een hoger prijskaartje. Het koetswerk van de Tipo Cross is voorzien van zwarte kunststof wielkast randen en zilverkleurige beschermplaten. Daarnaast is de grondspeling met 4 centimeter vergroot. Het andere bumperwerk maakt de Tipo Cross 7 centimeter langer dan de doordeweekse uitvoeringen.

In Italië staat de dealerintroductie van de vernieuwde Tipo gepland voor eind november. De uitrusting niveaus heten Tipo, City Life en Life. De carrosseriekleuren Oceano Blu en Paprika Orange zijn nieuw. De Nederlandse Fiat importeur zegt nog niet exact te weten welke versies onze kant op komen. De Tipo Sedan kunnen we waarschijnlijk op onze buik schrijven. Hetzelfde geldt voor de dieselvarianten. Informatie voor de Nederlandse markt volgt samen met de prijzen in een later stadium.

Dan zal blijken of de Tipo verkooptechnisch weer aan de praat te krijgen is. Sinds de lancering in 2016 zijn in Nederland tot en met september slechts 1.660 exemplaren van dit Fiat model verkocht. Ter vergelijking: de originele Tipo trok in zijn beste verkoopjaar (1989) in totaal 6.304 klanten. De nieuwe, compacte turbomotor brengt hopelijk betere verkooptijden. Of is het zonder een hybride variant vechten tegen de bierkaai?

 

Reageren is niet mogelijk.