Nissan eist schadevergoeding van Britse regering

0

Nissan overweegt om financiële compensatie te eisen van het Verenigd Koninkrijk indien er een no deal-Brexit komt. Wanneer er voor eind oktober geen overeenkomst wordt bereikt over de handelsvoorwaarden met de Europese Unie, dan betekent dit mogelijk dat autoproducenten 10 procent extra invoerrechten moeten gaan betalen.

De Britse premier Boris Johnson zei onlangs dat hij het liefst ziet dat er een deal komt tussen Londen en Brussel, maar erkende ook dat hij “kon leven” met een ‘harde Brexit’. Over de precieze deadline om overeenstemming te bereiken lijkt nog oneindigheid te bestaan. De machtsblokken onderhandelen in ieder geval nog tot aan de komende EU-top op 15 en 16 oktober. In Brussel zou men echter nog langer willen doorpaten en ziet ook voor de periode direct na de bijeenkomst van de regeringsleiders nog mogelijkheden om tot een deal te komen.

Maar medio november is de rek er echt uit. Zonder deal loopt het verlies aan economische groei voor het Verenigd Koninkrijk mogelijk op tot 3,9 procent. Dat zal de verkopen van Nissan kunnen gaan schaden, maar de geëiste financiële compensatie heeft betrekking op de dreigende invoerrechten. Aanvankelijk was aan de autofabrikant door de Britse regering beloofd dat zij geen schade zou lijden. Toyota heeft zich aangesloten bij de claim van Nissan.

 

Europa

Los van de Brexit perikelen heeft Nissan een grote reorganisatie van de regionale bedrijfsstructuur aangekondigd. Voor Europa is daarbij geen aparte status meer weggelegd. Nissan gaat onze verkoopregio (inclusief Rusland) integreren in het veel grotere AMIEO, waar ook Afrika, het Midden-Oosten, India en Oceanië (Australië en Nieuw-Zeeland) deel van uit maken.

Gianluca de Ficchy, tot nu toe baas van de Europese divisie van Nissan, wordt de bestuursvoorzitter van AMIEO. Hij gaat rapporteren aan de Belg Christian Vandenhende die vice performance officier is op het hoofdkantoor van het Japanse automerk. Tweede man in de regio wordt Guillaume Carter die nu verantwoordelijk is voor Afrika, het Midden-Oosten en India. Judith Stolwijk, de PR manager van Nissan Nederland, zegt over de reorganisatie: “Er is een herschikking van de regio’s aangekondigd. De exacte uitvoeringswijze zal in de komende maanden worden bestudeerd. Doel is om de efficiëntie van de activiteiten te verbeteren en een duurzame, gezonde groei te garanderen”.

De nieuwe bedrijfsstructuur maakt onderdeel uit van het transformatieplan dat Nissan in de komende 4 jaar wil implementeren. Dat moet de autofabrikant een slankere en meer wendbaarde organisatie opleveren. De bundeling van diverse marktregio’s lijkt Autointernationaal.nl daarvoor evenwel niet de goede manier. Het gevaar is dat er dan een logge structuur ontstaat die niet meer slagvaardig kan opereren. Navraag leert dat het uiteindelijk een centenkwestie is. Met het integreren van wereldwijde en regionale activiteiten denkt Nissan veel kosten te kunnen besparen. De autofabrikant werkt nu nog met 7 deelgebieden in de wereld, maar dat worden er straks 4: naast AMIEO ook Japan plus Zuid-Oost Azië (ASEAN), China en Noord plus Zuid Amerika. In eigen land krijgt Nissan met Asako Hoshino een vrouw als regionale bestuursvoorzitter, iets wat bij Japanse bedrijven nog tamelijk ongewoon is.

Eind mei kondigde Nissan in het kader van de revitalisering van de alliantie met Renault en Mitsubishi al aan dat het zich vooral op China en Noord-Amerika zal gaan concentreren. De autofabrikant heeft echter steeds nadrukkelijk tegengesproken dat het zich uit Europa zou terugtrekken zoals wel het geval is met partner Mitsubishi. Maar bij de no-deal Brexit dreigt Nissan opgezadeld te worden met een financiële kater omdat export van in het Britse Sunderland gebouwde auto’s (Juke, Qashqai en Leaf) naar het vasteland van Europa dan tot 10 procent hogere prijzen gaat leiden.

De AMIEO regio bestaat uit meer dan 140 landen met ongeveer 3,8 miljard inwoners. In deze marktgebied verkoopt Nissan 45 modellen, variërend van de Patrol tot de volledig elektrische Leaf. De AMIEO regio met het bijbehorende managementteam treedt per 1 oktober 2020 in werking. Het marktgebied was in 2019 goed voor 29 miljoen voertuigen, oftewel meer dan 30 procent van de wereldwijde autoverkopen. Nissan, Datsun en Infinti verkochten vorig jaar in de AMiEO regio in totaal 820.000 voertuigen. De belangrijkste modellen waren de Qashqai, de Navara, de Patrol en de Leaf.

Reageren is niet mogelijk.