Omzet Renault daalt in derde kwartaal met 8,2 procent

0

De Renault Groep zag zijn omzet over het derde kwartaal met 8,2 procent dalen naar 10,4 miljard euro. Het niveau van dezelfde periode van 2019 werd daardoor niet gehaald. De verkoop kwam met 806.320 auto’s wereldwijd 6,1 procent lager uit.

Mondiaal as er sprake van een verkoopdaling in het derde kwartaal van 4 procent. Renault presteerde dus wat slechter dan de concurrentie. In Europa waren de rollen echter omgedraaid. Daar bleef het verkoopverlies van Renault beperkt tot 2,9 procent (er werden 405.223 auto’s verkocht), terwijl de totale markt 5 procent kromp. Het Franse automerk wist haar greep in Europa in het derde kwartaal dus te verstevigen. Het marktaandeel van de Renault Group (inclusief Dacia, Alpine en Lada / AvtoVaz) is met 0,2 procent toegenomen tot 10,3 procent. Dat is met name toe te schrijven aan de Zoé, waarvan de verkoop met liefst 157,4 procent groeide. Ook de Clio en Captur waren in trek.

In het eerste halfjaar daalde het afzetvolume van het Franse autoconcern echter met 35 procent en werd er 7 miljard euro verlies geleden, vooral vanwege de corona pandemie. De ‘Renaulution’ waarmee CEO Luca de Meo (foto) bij zijn aantreden op 1 juli op de proppen kwam, lijkt zijn vruchten dus nog niet af te werpen. Renault kondigde voor zijn komst al een groot bezuiniging- en reorganisatieplan aan, waarbij 2 miljard euro bespaard moet gaan worden in een tijdspanne van 2 jaar. De Meo sluit niet uit dat er nog dieper in de kosten gesneden moet worden om de autofabrikant weer gezond te krijgen.

Winstcijfers over het derde kwartaal heeft Renault nog niet bekend gemaakt, maar de omzetdaling in deze periode is niet direct reden voor een feestje. Toegegeven, er gloort licht aan de horizon, want in het eerste en tweede kwartaal bedroeg de omzetdaling respectievelijk 19,2 en 46,5 procent. Over de periode januari t/m september is de omzet met 26,8 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode van 2019. Maar in het derde kwartaal bleef de schade dus beperkt tot 8,2 procent. Dat biedt uitzicht op een positief verkoopresultaat voor de periode oktober t/m december.

Dat Renault het op mondiaal niveau in het derde kwartaal slechter deed dan de concurrentie, komt doordat het merk in Brazilië geconfronteerd werd een verkoopdaling van 50 procent. Dat zorgde er voor dat het Franse automerk op markten buiten Europa 9 procent moest inleveren. In september zag Renault haar verkopen in Europa met 8 procent toenemen; de totale markt groeide in deze maand met 3 procent. Dat is volgens Renault met name toe te schrijven aan de Zoé. De grotere vraag naar dit volledig elektrische model zorgt er, samen met het feit dat Renault gestart is met de levering van haar E-Tech plug-in hybride auto’s, voor dat de Fransen op koers liggen om de Europese CO2-norm te halen. Renault heeft zelfs een ‘CO2-poule’ geopend voor andere fabrikanten om hen in staat te stellen mee te liften op het gunstige emissiesaldo.

 

Einde aan samenwerking met Fiat

Nu het huwelijk van Fiat Chrysler Automobiles (FCA) en PSA aanstaande is, beëindigen de Italianen de samenwerking met Renault op het gebied van bedrijfsauto’s. Dit betekent dat de dagen van de Fiat Talento als verbouwde Renault Trafic geteld zijn. De opvolger krijgt PSA techniek. Eerder maakte Opel al een einde aan de samenwerking met Renault. Haar Vivaro is tegenwoordig niet meer afgeleid van de Trafic maar van de middelgrote bestelwagens van PSA.

Renault is nu op zoek naar een nieuwe klant voor haar bedrijfsauto’s, want de alliantiepartners Mitsubishi en Nissan schroeven hun Europese activiteiten sterk terug dus daar kunnen de Fransen niet meer op rekenen. Gelukkig heeft Renault wel een klant voor de Kangoo: Mercedes-Benz die deze bestelwagen als Citan (en T klasse) blijft verkopen. Fiat keert in het kader van de vorming van het Stellantis autoconcern met PSA terug naar haar oude nest. Tussen 1995 en 2016 was de voorganger van de Talento, de Scudo, namelijk ook al afgeleid van de bestelbusjes van Peugeot en Citroën. De voormalige topman van Fiat Chrysler Automobiles, Sergio Marchionne, gaf echter de voorkeur aan een deal met Renault omdat die in de vorm van de Trafic een moderner én goedkoper product in huis zou hebben. Nu gaan de Italianen weer PSA ontwerpen gebruiken.

 

Reageren is niet mogelijk.