Europees onderzoek naar toegang tot autodata

0

De Europese Commissie start met een onderzoek naar voertuigdata. Het is de eerste stap naar wetgeving die de toegang voor derden moet regelen. De Bovag pleit al jaren voor een eerlijkere toegang tot voertuigdata voor universele bedrijven en autodealers.

De brancheorganisatie is dan ook blij met het onderzoek en gaat samen met koepelorganisaties Cecra en Leaseurope meewerken aan het onderzoek. De Europese Commissie heeft diverse partijen, waaronder autobedrijven, lease- en autoverhuurbedrijven, gevraagd om een vragenlijst in te vullen. Deze ‘consultatie’ moet uiterlijk 3 december 2020 zijn afgerond. De resultaten worden meegenomen in een rapport dat in februari 2021 zal verschijnen. Op basis van het rapport zal een wetsvoorstel worden gemaakt over eerlijke toegang tot voertuigdata.

“Wij pleiten er via Cecra in Brussel al jaren voor dat universele autobedrijven en dealers betere toegang krijgen tot voertuigdata. En dat de consument de regie krijgt over de data in zijn auto, oftewel dat de eigenaar of bestuurder mag bepalen wie toegang krijgt tot deze gegevens. Dat wij nu worden uitgenodigd om aan het onderzoek deel te nemen, geeft er blijk van dat de EU ons standpunt serieus neemt”, aldus Geert Brummelhuis, branchemanager van Bovag Autodealers. De brancheorganisatie en Cecra willen dat de consument kan bepalen met wie hij zijn data deelt. “Om dit mogelijk te maken, hebben wij meegedacht over een zogeheten On-board Telematics Platform (OTP)”, zegt Jan-Willem van der Linden, dataspecialist bij Bovag. “Dat is een onafhankelijke oplossing waardoor de data die de auto genereert kan worden gedeeld met toestemming van de gebruiker. Voordeel is dat autobedrijven met zo’n OTP de fabrikant niet meer om toestemming tot toegang hoeven te vragen”.

Het gaat hierbij om informatie die de auto of gebruiker zelf genereert en die betrekking heeft op de techniek, de verkeersveiligheid, de beveiliging en entertainment. Wie eigenaar is van de data is op dit moment onduidelijk omdat specifieke regels ontbreken. Fabrikanten eigenen zich de gegevens toe en stellen ze zeer beperkt beschikbaar aan onafhankelijke autobedrijven en andere partijen. De toegang tot voertuigdata wordt steeds belangrijker, onder andere voor diagnose op afstand, software updates en onderhoud ‘via de lucht’. De Europese Commissie zal in vervolg hierop ook de regels voor de toegang tot voertuigreparatie- en onderhoudsdata (RMI) van elektrische auto’s tegen het licht houden. Deze gegevens zijn nodig om auto’s te kunnen onderhouden of repareren. Fabrikanten zijn verplicht om deze data beschikbaar te stellen, maar het blijkt voor autobedrijven lastig om daar toegang toe te verkrijgen. Oorzaak zijn onduidelijke regels over hoe snel, op welke manier en tegen welke kosten fabrikanten de data beschikbaar moeten stellen. Autobedrijven komen hierdoor steeds meer buitenspel te staan.

Reageren is niet mogelijk.