Mazda bouwt volgens Amerikanen de betrouwbaarste auto’s

0

Dit jaar voert Mazda de grootste enquête naar de betrouwbaarheid van auto’s in de Verenigde Staten, georganiseerd door Consumer Reports, aan.

Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan wordt met zowel ongeduld als bezorgdheid gewacht op de uitkomsten van het jaarlijkse onderzoek dat Consumer Reports doet naar de betrouwbaarheid van auto’s van de grotere fabrikanten. Dit instituut, inmiddels onderdeel van het Amerikaanse culturele erfgoed, heeft zojuist haar vonnis uitgesproken en bevestigt de Japanse overheersing. Tesla en Lincoln (het luxe merk van Ford) eindigde helemaal onderaan.

Ook voor ons, Europeanen, zijn de resultaten van de grootste jaarlijkse enquête naar de betrouwbaarheid van auto’s die wordt verricht door Consumer Reports (de toonaangevende consumentenvereniging in de Verenigde Staten) interessant.De uitkomsten van de immense studie zorgen dit jaar echter niet voor verrassingen aangezien deze nog steeds wordt gedomineerd door 3 Japanse merken.Mazda slaagt er in om terug te keren aan de top en doet dat ten koste van Lexus, dat 2 plaatsen ten opzichte van 2019 zakt om als derde te eindigen, net achter haar moederbedrijf Toyota.

Mazda heeft dit fraaie resultaat niet in de laatste plaats te danken aan de MX-5. Deze roadster bevestigt zijn reputatie van uitzonderlijke robuustheid met een betrouwbaarheidsscore van 98 procent!Hij behaalde zelfs een beter resultaat dan de Prius (93 procent) en de Lexus UX (95 procent). Mazda en het Toyota concern hebben besloten om samen C/D segment middenklassers (bij het eerste merk in de vorm van een cross-over) te gaan bouwen in een nieuwe fabriek op basis van gezamenlijke techniek. Dus dat belooft wat te worden qua betrouwbaarheid

In Europa behaalt Mazda doorgaans ook een fraai resultaat in onderzoeken naar de betrouwbaarheid van auto’s, maar zelden de hoogste notering. Hoe kan dit verschil in uitkomsten worden verklaard? Het antwoord op die vraag is simpel: bij ons worden veel auto’s van Mazda aangedreven door de 2,2 liter dieselmotor. Daarmee doen zich soms zeer ernstige problemen voor. Gelukkig heeft Mazda deze motorisering bij de 6 inmiddels geschrapt. Nu nog de CX-5 SkyActiv-D en het Japanse automerk kan ook in Europa voor de top gaan!

Tot zover het enthousiasme over Mazda. De mondhoeken buigen in plaats van omhoog nu naar omlaag omdat in deze alinea het resultaat van Tesla besproken wordt. Dit automerk eindigde als een na laatste, nipt voor Lincoln.De slechte score wordt in het bijzonder veroorzaakt door het rampzalige debuut van de Model Y op de Amerikaanse automarkt. Tesla heeft deze cross-over versneld op de markt gebracht om zo de Ford Mustang Mach-E de loef af te kunnen steken, maar ook in de Verenigde Staten geldt: haastige spoed is zelden goed. De Model Y behaalde een betrouwbaarheidsscore van slechts 5 procent!

Toch is leedvermaak van ons Europeanen over het beroerde resultaat van het Amerikaanse automerk niet op zijn plaats, want in de Verenigde Staten is men ook niet te spreken over de betrouwbaarheid van de Volkswagen Tiguan Allspace (aldaar wordt de gewone / korte versie niet verkocht). Dit model is in meerdere opzichten een winkeldochter. Niet alleen omdat hij slecht verkoopt, maar ook omdat de klanten die hij wél weet te trekken, doorgaans ontevreden zijn. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Volkswagen overweegt om de Tiguan Allspace helemaal te schrappen, met in zijn kielzog de Seat Tarraco.

Terug naar de Verenigde Staten. Met zijn 4de plaats, voor Honda en Hyundai, redt Buick (dat tot voor kort ook de Opel Insignia met eigen logo verkocht) de eer van de Amerikaanse automerken.Maar onderaan de lijst staan dus 2 lokale fabrikanten: Lincoln, eigendom van Ford, dat een betrouwbaarheidsscore van slechts 8 procent behaalde, en Tesla, dat genoegen moet nemen met een middelmatige 29 procent. Dat dit laatste merk per saldo een stuk beter scoort dan de Model Y, is te danken aan de bestseller Model 3 dat 53 procent behaalt qua betrouwbaarheid.

Europeanen hebben zoals gezegd niets om over op te scheppen.Met zijn 24ste plaats en slechts een betrouwbaarheidsscore van 36 procent op merkniveau blijft Volkswagen achter bij het peloton, terwijl Porsche, de best geklasseerde, tevreden moet zijn met een 9de plaats en BMW met een 11de positie. Audi, Volvo en vooral Mercedes en Mini eindigen ook ondermaats.

Reageren is niet mogelijk.