Dit is de nieuwe elektrische Renault 5!

0

Renault heeft een conceptversie van de nieuwe R5 Electric gepresenteerd. In 2023, als de productieversie klaar is, moet de verkoop starten. Chique, iconisch en enthousiasmerend, deze elektrische stadsauto is een subtiele knipoog naar het verleden van Renault terwijl hij technisch aangepast is voor de toekomst.

De presentatie van de conceptversie van de R5 Electric maakt onderdeel uit van het tot “Renaulution” gedoopte strategische plan van de Franse autofabrikant waarmee zij zich wil herpositioneren. Dacia mag het hogerop gaan zoeken (daar is de jongste Sandero al het bewijs van en eind dit jaar volgt de Bigster als 7-persoons SUV), maar om kannibalisatie van de verkopen van Renault te voorkomen, zal ook het moedermerk een upgrade ondergaan. Dat zal gebeuren met chiquere en meer duurzame modellen.

De Renault 5 Prototype is een conceptauto die zonder meer een eerbetoon is aan de legendarische Renault 5 uit 1972. Het ontwerp is een knipoog naar zijn beroemde grootmoeder, maar de Renault 5 Prototype draagt een gloednieuw, mooi logo! Het is een eerbetoon aan de diamant die Vasarely ontwierp en die werd ingehuldigd op de Renault 5. Daarmee is de cirkel nu dus rond. Een andere referentie naar dit Pop tijdperk, waarin de samenleving een stuk welvarender werd, is de felgele kleur. Het is ook de tint van de Renault Sport divisie. Deze kleur moet herinneringen oproepen aan de flitsende oranje kleur van de allereerste Renault 5.

“Het ontwerp van Renault 5 Prototype is geïnspireerd op een cultmodel uit ons erfgoed. Dit model belichaamt simpelweg moderniteit, een auto die zijn oorsprong vindt in zijn tijd: stedelijk, elektrisch, charmant”. Dit zijn de woorden van Gilles Vidal, de nieuwe designdirecteur van Renault. De platte motorkap, evenals de daklijn, de aflopende kwartpaneelstijl en de lage overhangen doen duidelijk denken aan de Renault 5 uit 1972. Het is een gelijkenis die ook terugkomt in het design van de koplampen en achterlichten.

Een fraai detail is ook de luchtinlaat op de motorkap (à la het originele model) die dit keer het toegangsluik naar de accu-oplaadaansluiting verbergt. Maar deze nieuwe R5 neemt ook vrijheden met de carrosserie van zijn grootmoeder. Dit blijkt uit de wielkasten en de zwarte bodemplaat die meer doet denken aan een SUV dan aan die van de stadsauto uit de jaren 70 en 80.

Maar afgezien van de stilistische referentie, kondigt dit Renault 5 prototype duidelijk een toekomstige Renault Electric serie aan die in de nabije toekomst zal getuigen van de nieuwe strategische richting van het merk. Het wordt een hoger te positioneren model, oftewel een winstgevender autotype, waarmee Renault zich kan richten op rivalen zoals de Honda E, de elektrische Fiat 500 en zelfs de Mini Cooper SE. Niet toevallig zijn de 2-kleurige kleurstelling en het optisch zwevende dak van de Renault 5 Prototype allemaal gelijkenissen met zijn chique Britse concurrent British; een recept dat al 20 jaar voor verkoopsucces zorgt en dat nu met succes wordt vertaald door Renault door de terugkeer van de R5 te orkestreren!

Net als de Italiaan en de Engelsen zullen de Fransen vertrouwen op deze geruststellende nostalgie om klanten over te laten schakelen op elektrische aandrijving. Een missie die nooit die van de Renault Zoé is geweest en dus complementair zal zijn. Wat zal dan de plaats zijn van deze pionier op het gebied van elektrische aandrijving? De Zoé wordt echter niet volledig overschaduwd. Renault biedt hem een ​​nieuwe rol, die van autodelen, recyclen en duurzaamheid. Het zal het uithouden tot eind 2023, wanneer de productielijn van de Renault 5 Electric wordt geïntroduceerd. Een marathon met als doel om in deze periode minimaal 500.000 stuks en misschien wel 1 miljoen exemplaren van de Zoé te kunnen verkopen.

In tegenstelling tot wat men zou denken, zal de R5 van de toekomst niet gebaseerd zijn op het elektrische CMF-EV platform, dat eind 2021 werd ingehuldigd door Renault Mégane eVision. Nee, hij krijgt een geëlektrificeerde versie van de CMF-B onderstel (van de jongste Clio en Captur). Deze keuze wordt verklaard door de wens om de Renault 5 Electric te verkopen voor een prijs van 20.000 à 25.000 euro. Dat wordt een uitdaging aangezien het model in Frankrijk wordt gemaakt. De Renault 5 Electric zal namelijk worden geassembleerd in de fabriek in Douai en zijn elektromotor in Cléon. De batterij zal in ieder geval op het niveau van de assemblage een Europese oorsprong hebben (met deze toezegging verschaft De Meo zichzelf ruimte om de onderdelen in Azië in te kopen).

Reageren is niet mogelijk.