Coronacrisis drukt op inkomsten Skoda

0

De autoverkoop van Skoda is in 2020 ingestort. Oorzaak is de coronapandemie. Daardoor boekte Skoda vorig jaar een forse afzetdaling: met iets meer dan 1 miljoen verkochte voertuigen daalde de verkoop met 19,1 procent.

De Tsjechische Volkswagen dochter leverde vorig jaar 1.004.800 voertuigen af aan klanten over de hele wereld en overschreed voor de 7de keer op rij de grens van 1 miljoen verkopen. Desalniettemin waren de dalingen op de afzonderlijke markten als gevolg van de coronacrisis aanzienlijk: alleen al in China daalde de omzet met 38,7 procent, ij Oost-Europa met 20,8 procent en in Centraal-Europa met 15,7 procent. Alleen in Rusland noteerde Skoda een lichte omzetstijging van 6,8 procent. In ons deel van Europa verkocht Skoda 434.500 auto’s, hetgeen 16,5 procent minder was dan een jaar eerder.

Skoda sluit het boekjaar 2020 desondanks redelijk positief af. De autofabrikant maakt bekend dat het een operationele winst geboekt heeft van 756 miljoen euro. Dat klinkt als een indrukwekkend bedrag, maar het is wel 54,5 procent minder dan een jaar eerder, toen er nog 1,66 euro miljard werd verdiend. Toch zal men in Tsjechië ongetwijfeld tevreden zijn over het feit dat Skoda in ieder geval zwarte cijfers heeft weet te schrijven. De omzet daalde ook, maar minder hard. Met 17,08 miljard euro kwam die 13,8 procent lager uit dan in 2019.

In absolute aantallen was China ondanks de enorme daling ook in 2020 de grootste afzetmarkt. Daar verkocht Skoda 173.000 auto’s. Duitsland, Rusland, Tsjechië en het Verenigd Koninkrijk maken de top 5 compleet. Het meest populaire model was traditiegetrouw de Octavia. Daarvan verkocht Skoda in 2020 257.400 exemplaren. De Karoq volgt op plaats 2 met 137.200 stuks. De Kodiaq (131.600), Kamiq (128.500) en Fabia (105.500) volgen daarna. De inzet op meer SUV modellen en cross-overs blijkt Skoda dus geen windeieren te leggen. Opvallend is ook de verkoop van de Rapid. De hier niet meer leverbare compacte liftback doet het in groeimarkten nog steeds behoorlijk, want van dit model verkocht Skoda vorig jaar 79.700 exemplaren.

De langdurige succesvolle koers van de Volkswagen dochter met stijgende verkoop- en omzetcijfers heeft dus voor het eerst een tik gekregen. Desalniettemin zal Skoda in de toekomst nog meer verantwoordelijkheid op zich nemen binnen de Volkswagen Groep en betrokken worden bij andere groeimarkten: na India zal Skoda nu ook verantwoordelijk worden voor Rusland en omstreken, en voor Noord-Afrika met Egypte, Algerije, Marokko en Tunesië.

In 2018 nam Skoda voor het eerst in India de groepsbrede verantwoordelijkheid op zich voor de ontwikkeling van een lokaal platform en voor alle groepsactiviteiten in een wereldregio. Als onderdeel van deze verantwoordelijkheid vierde Skoda eerder deze maand de première van de Kushaq op de Indiase markt. De middenklasse SUV is het eerste seriemodel van de Tsjechische autofabrikant op basis van de MQB-A0-IN versie van de modulaire bouwkast platform dat speciaal is aangepast voor India.

De komende 5 jaar investeert Skoda in totaal ongeveer 2,5 miljard euro in toekomstige technologieën: ongeveer 1,4 miljard euro gaat naar de verdere uitbouw van elektrische mobiliteit, met 650 miljoen euro versnelt Skoda haar digitaliseringsactiviteiten en 350 miljoen euro zal worden geïnvesteerd in de fabrieken. Aldaar zal de productieapparatuur geschikt worden gemaakt voor de productie van meer op MEB leest geschoeide modellen. Dat moet vooral in Kvasiny gaan gebeuren, waar ruimte voor vrijgemaakt wordt door de Superb productie naar Bratislava te verhuizen. Met deze zogeheten Green Future strategie heeft Skoda zich er ook toe gecommitteerd om de gecumuleerde CO2-uitstoot van haar modellengamma tussen 2015 en 2025 met 30 procent te verminderen. “We zijn duidelijk toegewijd aan elektromobiliteit en willen ons marktaandeel veiligstellen op relevante, groeiende markten”, zo benadrukt Thomas Schäfer, CEO van Skoda.

Sinds ruim 1 jaar produceert Skoda in zijn hoofdfabriek in Mladá Boleslav zowel hoogspanning accu’s voor (deels) elektrische auto’s uit zijn eigen portfolio als voor plug-in hybride modellen van de merken Volkswagen, Audi en Seat.De uitbreiding van groene stroom en een omvangrijke laadinfrastructuur zijn volgens het bedrijf doorslaggevend voor de doorbraak van elektromobiliteit op de thuismarkt Tsjechië. Skoda verwelkomt de overweging van het hoofdkantoor om in Tsjechië een Gigafactory te bouwen voor de productie van batterijen. Daarmee kan de thuisbasis van het merk als automobiellocatie versterkt worden en toekomstbestendig worden gemaakt.“Ons doel is dat Skoda en de Tsjechische Republiek uit dit ingrijpende transformatieproces sterker naar voren komen als productielocatie.Daarom zouden wij blij zijn als wij in de toekomst ook een Gigiafactory krijgen”, zo benadrukt Schäfer.

 

Reageren is niet mogelijk.