Hij staat ogenschijnlijk voor een onmogelijke taak: het ontwerpen van een elektrische Ferrari. We hebben het over industrieel ontwerper Jony Ive. Hij verwierf wereldfaam door eind jaren 90 samen met Steve Jobs de wedergeboorte van Apple vorm te geven. Nu stort hij zich dus op een volgende uitdaging.
Door voor Ferrari te gaan werken, komt een kinderdroom van Jony Ive uit. Het was zijn liefde voor auto’s die hem deed besluiten om design te gaan studeren. Nu kan hij dus zijn borst nat maken bij Ferrari. Exor, de investeringsmaatschappij van de Fiat familie Agnelli, is er supertrots op dat zij de iconische Ive aan de haak hebben geslagen. Eigenlijk is het nieuws wat zakelijker van aard, want het gaat om een samenwerkingsovereenkomst met LoveFrom. Dat is het designbureau van Ive. Het gaat om een partnerschap voor de lange, oftewel een meerjarige, termijn. Dat Ferrari het felbegeerde ontwerperbureau aan zich heeft weten te binden, wordt als een huzarenstuk van Exor voorzitter John Elkann gezien.
Ive heeft zijn faam te danken aan zijn 27-jarige carrière bij Apple, waar hij 2 jaar geleden vertrok. Samen met wijlen Steve Jobs gaf hij eind jaren negentig de wederopstanding van Apple vorm. Die vond vooral plaats met de G3 desktopcomputer. Ive was daarbij verantwoordelijk voor de doorzichtige druppelvormige behuizing. De G3 desktopcomputer fleurde eind jaren 90 talloze grijze kantoren op. Later volgden de digitale muziekdrager iPod en bovenal de iPhone. Die verwees in 2007 de destijds almachtige Blackberry toestellen naar het stenen tijdperk.
Het handelsmerk van Ive is het combineren van een elegant design met een intuïtieve bediening. Sindsdien zijn creaties geldt dat als het referentiekader bij industrieel design. De relatie van Ive met Apple oprichter Jobs was innig. Op het oude Apple hoofdkwartier was er een geheime, rechtstreekse gang tussen de kantoren van de 2 mannen. Ook na het overlijden van Jobs in 2011 bleef Ive bij Apple werken, onder meer om het nieuwe cirkelvormige hoofdkantoor in Cupertino, Apple Park genaamd, te ontwerpen. Maar 2 jaar geleden vertrok hij. Hij richtte samen met Marc Newson designbureau LoveFrom op. Dat had Apple als eerste en lange tijd als enige klant. Sinds dit jaar doet ook het huisverhuur platform AirBnB een beroep op de diensten van de 2 mannen.
Derde klant voor LoveFrom wordt nu Ferrari. Ive krijgt de gigantische taak om het fameuze sportwagenmerk designtechnisch het elektrische tijdperk in te loodsen. Dat is geen sinecure voor een fabrikant dat tot nu toe in belangrijke mate faam verwierf met ronkende V8 en V12 machines. Nu het motorgeluid letterlijk en figuurlijk naar de achtergrond verdwijnt, wordt de styling van een auto nóg belangrijker. Een iconisch design moet de pijn van het missen van een verbrandingsmotor onder de kap gaan verzachten. Ive krijgt 4 jaar de tijd om de klus te klaren. Ferrari eigenaar John Elkann heeft namelijk laten weten dat de elektrische Ferrari in 2025 klaar moet zijn.
Ive is overigens niet de enige nieuwkomer bij Ferrari. Eerder deze maand ging Benedetto Vigna aan de slag als CEO. Hij werd weggekaapt bij chipfabrikant (en Apple leverancier) STMicroelectronics. Vigna heeft dus geen ervaring in de autobranche, maar neemt wel waardevolle kennis mee naar Ferrari. De Italianen doen daarmee een verstandige strategische zet. Immers, auto’s worden steeds meer rijdende computers.
De vraag is wat het vertrek van Ive bij Apple betekent voor diens Titan autoproject. Hij was daar zijdelings betrokken bij het design van het voertuig. Eerder deze maand stapte Doug Field, hoofd Special Projects bij het hightech bedrijf, al over naar Ford. Gaat Apple nu wel door met (de studie naar) de ontwikkeling van een eigen auto?