Hyundai investeert in eigen microchips en waterstofcellen

0

Hyundai Mobis gaat 2 nieuwe fabrieken voor waterstofcellen bouwen in Zuid-Korea. De onderdelen- en dienstendochter van de Hyundai Motor Groep (waartoe ook Kia behoort) zal 1,1 miljard dollar in de projecten investeren. Beide fabrieken krijgen een capaciteit van 100.000 waterstofcellen per jaar. De meeste daarvan zijn bestemd voor auto’s, maar Hyundai Mobis hoopt het afzetgebied ook uit te breiden naar bouwmachines en logistiek materieel.

Hyundai Mobis is één van de grootste toeleveranciers voor de auto-industrie en heeft haar Europese hoofdkwartier in het Belgische Beringen. Het R&D centrum bevindt zich in Frankfurt am Main. Het bedrijf zette in 2018 als eerste een compleet productiesysteem voor waterstofcellen op. Die fabriek heeft een capaciteit van 23.000 eenheden per jaar. Met de 2 nieuwe fabrieken wordt de Zuid-Koreaanse onderneming naar eigen zeggen de grootste speler op dit gebied. Hyundai Mobis verwacht op deze manier “nog meer momentum te winnen in de wereldwijde race naar waterstof mobiliteit”.

“Ondanks de onzekerheden, waaronder corona, hebben wij besloten om deze grootschalige investering te doen om onze concurrentiepositie als marktleider in de wereldwijde brandstofcel industrie veilig te stellen. Wij blijven meer investeren in faciliteiten en onze R&D capaciteit versterken voor de ontwikkeling van de waterstof industrie”, aldus bestuursvoorzitter Sung Hwan Cho.

 

Microchips

Hyundai wil zelf ook computerchips gaan ontwikkelen en produceren. José Munoz, de Chief Operating Officer van de Hyundai Motor Groep, meldt dat de autofabrikant daarmee de afhankelijkheid van chipmakers wil verminderen.

Sinds begin dit jaar is er sprake van een groot tekort aan halfgeleiders bij autofabrikanten. De schaarste werd deels veroorzaakt door de stijgende vraag naar laptops en andere elektronische producten tijdens de pandemie. In die periode besloten veel autofabrikanten de bestellingen terug te schroeven. Omdat de fabrikanten van halfgeleiders gekke henkie niet zijn, besloten zij om meer te investeren in afnemers die wel goede afzetperspectieven hadden. Producenten van laptops en andere elektronische producten dus. De automarkt herstelde zich echter sneller dan verwacht, waardoor er vanuit deze branche weer meer vraag ontstond naar halfgeleiders. Maar de beschikbare productiecapaciteit was toen al anders ingevuld, met tekorten als gevolg. Dit leidde er toe dat vrijwel alle autofabrikanten hun productie neerwaarts moesten bijstellen. Soms werden / worden assemblagelijnen zelfs compleet stilgezet.

Munoz meldt dat Hyundai verwacht in het vierde kwartaal de oorspronkelijke productieplannen weer te kunnen realiseren. Het Zuid Koreaanse bedrijf besloot de bestellingen van halfgeleiders tijdens de pandemie anders dan de concurrentie juist niet te verminderen omdat de Aziatische afzetmarkten zich sneller en sterker leken te herstellen dan verwacht. Daar heeft Hyundai samen met haar zuster Kia nu profijt van. Het is een belangrijke reden waarom beide merken afgelopen maand hun marktaandeel in Europa sterk hebben weten op te voeren. Maar dat is voor Munoz nu geen reden om achterover te leunen. “Toch willen wij onze eigen chips kunnen ontwikkelen binnen de groep, zodat wij in een situatie als deze minder afhankelijk zijn”.

Munoz meent dat het ergste chiptekort voorbij is. Hyundai had relatief de zwaarste maanden in augustus en september. Dat belooft dus wat voor het marktaandeel van de Koreanen in oktober (en de daarna volgende maanden) in Europa …

Reageren is niet mogelijk.