Stellantis probeert in China de verkoopmotor weer aan de praat te krijgen

0

Stellantis zoekt naar een manier om een ​​groter marktaandeel te verwerven in China, ’s werelds grootste automarkt, vergelijkbaar met andere delen van de wereld. Het conglomeraat, ontstaan ​​uit de fusie van het Franse Peugeot SA en de Italiaans / Amerikaanse Fiat Chrysler Automobiles, bezit 14 automerken, van Fiat en Jeep tot Peugeot en DS tot Alfa Romeo en Maserati. Maar vorig jaar bedroegen de klantleveringen via de 2 joint ventures in China samen slechts 120.000 eenheden, ondanks dat Stellantis mondiaal de 6de plaats bekleedt met 5,38 miljoen verkochte voertuigen.

Hoewel verwaarloosbaar, was het verkoopcijfer in China beter dan in 2020. De joint venture met Dongfeng Motor, genaamd Dongfeng Peugeot Citroen Automobile (DPCA), zag zijn omzet vorig jaar verdubbelden. Stellantis koestert dit zwakke maar bemoedigende teken van hoop door aan te dringen op veranderingen in de eigendomsverhoudingen bij de joint venture. De National Business Daily meldde dat Peugeot SA in gesprek is met Dongfeng Motor om de Fransen controle te geven over de activiteiten van het merk Peugeot in China, terwijl de Chinezen in ruil meer zeggenschap zullen krijgen over het besturen van Citroën. Beide merken waren ooit populair in China, met een gecombineerde verkoop van meer dan 700.000 eenheden in 2015, maar hun klanten zijn sindsdien weggelokt de concurrentie en de 2 ouders (Peugeot SA, Dongfeng Motor) hebben een meningsverschil over de oorzaak van de huidige matige prestaties van beide merken, aldus analisten.

Die analisten zeggen dat Dongfeng Motor beweert dat Peugeot SA niet naar hen luistert om de diverse modellen aantrekkelijker te maken voor lokale klanten, terwijl de Fransen klagen dat de Chinezen ‘gewoon’ moeten leren houden van auto’s. Die zouden namelijk “perfect ontworpen”. De Franse onwil om de nieuwste modellen in China te introduceren, joeg ook kopers weg. In de afgelopen 3 jaar lanceerde DPCA slechts één geheel nieuw model, de Citroën C5X. Dat is wel erg weinig in een markt waar de lancering van nieuwe modellen wekelijks plaatsvindt. Analisten zeiden dat het nu nog te vroeg is om te zeggen of de strategie om Peugeot in de laten kleuren door de Fransen, terwijl de Chinezen zich dan over Citroën mogen ontfermen, zal werken voor de joint venture, maar het zal de 2 partijen in ieder geval in staat stellen om hun respectievelijke ideeën te testen, wat van groot belang zal zijn om in de toekomst een consensus te bereiken.

Stellantis pakt de matige prestaties ook aan bij een andere Chinese joint venture, GAC – Stellantis genaamd. Eind vorige maand zei Stellantis dat het haar belang zou willen verhogen van 50 naar 75 procent, aangezien China het kapitaalplafond op joint ventures voor het maken van auto’s opheft. “De aankondiging is een belangrijk onderdeel van het plan van Stellantis om een ​​nieuwe basis te leggen voor zijn activiteiten in China”, zei de autofabrikant in een verklaring op 27 januari. Stellantis zei dat GAC ermee heeft ingestemd om de deal af te ronden, maar de Chinese joint venture partner beweert heel wat anders: die zegt dat zij de deal helemaal niet heeft ondertekend. GAC sprak ook zijn ongenoegen uit over het feit dat Stellantis de informatie vrijgaf zonder haar toestemming; analisten beschouwen het feit dat de beleidsmakers onderling ruzie maken als een kenmerk van falende bedrijven. Vorig jaar verkocht de joint venture slechts 20.000 voertuigen, oftewel slechts de helft van de afzet die in 2020 werd gerealiseerd.

Ondanks de mogelijke stappen heeft Stellantis nog geen gezamenlijke en alomvattende strategie voor zijn Chinese activiteiten onthuld. In januari 2021 zei CEO Carlos Tavares dat de autofabrikant een taskforce had opgericht bestaande uit 5 topmanagers, om uit te zoeken “wat er mis ging” bij Fiat Chrysler Automobiles en Peugeot SA in China, en om te werken aan oplossingen voor een comeback. Nu, een jaar later, zegt Gregoire Olivier, de Chief Operating Officer van Stellantis in China, dat het bedrijf “de laatste hand legt aan nieuwe plannen voor ’s werelds grootste automarkt”. Die zullen in maart worden onthuld. Olivier zegt daarover: “Wij beschouwen China als een strategische markt in termen van onbenut potentieel”. Leidinggevenden bij andere grote internationale autofabrikanten zullen het er over eens zijn dat Stellantis nu veel potentieel laat liggen. Volkswagen verkocht in 2021 namelijk 3,3 miljoen voertuigen in China en General Motors leverde bijna de helft van de 6 miljoen voertuigen, die vorig jaar werden verkocht, aan Chinese klanten.

Reageren is niet mogelijk.