Hoe goed zijn de nieuwste auto’s? (Genesis, Honda, Hongqi, Hyundai, Ineos)

0

Autointernationaal heeft de resultaten van (vergelijkende) tests door binnenlandse en buitenlandse autobladen op een rij gezet.

Voor elke auto is het gemiddelde berekend van het aantal keer dat dit model een vergelijkingstest wint (1 punt) of verliest (0.5 punt). In een triotest zijn de te verdelen punten respectievelijk 1, 0.67 en 0.33; in een vierkamp respectievelijk 1, 0.75, 0.5 en 0.25 enz. Een auto met als gemiddelde 1,00 heeft dus elke vergelijkingstest gewonnen en is dus zondermeer de beste auto in zijn klasse. Toch kunnen ook auto’s met een testgemiddelde van minimaal 0.8 als “goed’ worden bestempeld. Bedraagt het gemiddelde 0.5 of lager dan betekent dit dat er sowieso betere auto’s te koop zijn. Daarnaast is de beoordeling van individuele tests geïnventariseerd, bijvoorbeeld het gescoorde aantal sterren (5 sterren is 1,0 punt; 1 ster is 0,2 punt).

Omdat de resultaten zijn gebaseerd op tests uit binnenlandse en buitenlandse bladen, krijgt u een zeer afgewogen oordeel! Van niet vermelde modellen zijn te weinig testresultaten beschikbaar om een afgewogen oordeel te kunnen geven. Zodra van nieuwe modellen meerdere testuitslagen bekend zijn, zal dit in het overzicht worden opgenomen.

 

Genesis

G80 Electrified

0,7 (2)

+: hoogwaardige ambiance, prettig onderscheidend, comfort, snel, hightech, 5 jaar garantie

-: blinkt qua onderstel niet uit, mist puntjes op de i, niet echt ruim

GV60

0,77 (8)

+: efficiënte aandrijflijn, laadt snel, veel vermogen, luxueus en praktisch interieur, hightech uitrusting

-: onderstel mist scherpte, geen koopje

GV70 Electrified

0,82 (5)

+: snel, luxueus, bouwkwaliteit, premium interieur materialen, veel oog voor detail

-: prijs, onderstel zou wat sportiever kunnen

Honda

Civic

2.0 e:HEV: 0,85 (19)

+: rij plezier, zuinig, verfijnd, heerlijke wegligging, fijn motorgeluid

-: geen prijspakker, niet het modernste infotainment, rolgeluiden met grote wielen

Type-R: 0,92 (8)

+ beste hete hatchback van dit moment, rijdt fantastisch, heeft een nóg breder dynamisch repertoire dan zijn voorganger, prestaties

-: prijs, op het circuit eerder efficiënt dan vermakelijk, uiterlijk nog steeds niet ieders kopje thee

CR-V

2.0 e:HEV: 0,78 (17)

+: uitrusting, ruimte, fraai interieur, veiligheidsuitrusting, verbruik

-: amechtige prestaties, zwaarlijvig, verouderde multimedia

E

0,77 (20)

+: zowel geniaal als geestig, cool tech, rijeigenschappen, veel leuke opties

-: kleine actieradius, idem kofferbak, prijs, laden niet van deze tijd

HR-V

1.5 e:HEV: 0,74 (13)

+: ruim interieur, prettig onderstel, bouwkwaliteit, functioneel, zuinig, uitrusting

-: rumoerige motor, hard interieurplastic, prijs

Jazz

1.5 e:HEV: 0,72 (13) +: zuinig, gecultiveerde aandrijflijn, variabel en hoogwaardig interieur, praktisch -: lange remweg, saai

1.5 e:HEV Crosstar: 0,72 (4) +: slim uitgedacht interieur, verrassend ruim, bijzonder zuinig, uitrusting -: rumoerig

 

Hongqi

E-HS9

0,7 +: ruim, royale uitrusting, hoog trekgewicht, comfortabel, krachtige motor -: verbruik en laadprestaties vallen wat tegen, afwerking kan beter

Hyundai

i10

1.0 MPI: 0,79 (23)

+: ruimte, veiligheidsuitrusting, rijeigenschappen, snel en gemakkelijk multimediasysteem, verbruik

-: presteert matig, basismodel heeft geen airco noch 5 zitplaatsen

1.0 T-GDI: 0,81 (4)

+: goed onderstel, uitrusting, ruimte achterin, opbergruimte, interieur segmentmaatstaf, multimedia

-: motor mag feller

i20

1.0 T-GDI: 0,88 (13) +: doet hoogwaardig aan, verfijnde aandrijflijn, praktisch, technologische topper, uitrusting -: geen koopje meer, niet heel vlot

i30

1.0 T-GDI: 0,62 (5) +: uitrusting, simpele bediening -: mild hybride techniek maakt belofte niet waar, rijplezier, comfort, rijeigenschappen, ruimte

1.5 T-GDI: 0,75 (13) +: prijs, uitrusting, prettige aandrijflijn, ergonomie, bouwkwaliteit, rijeigenschappen -: ruimte achterin, zitcomfort

N Performance: 0,71 (14) + goede allrounder, prijs valt mee

Bayon

1.0 T-GDI: 0,79 (16)

+: grote kofferbak, modern dashboard, ruim, eenvoudige bediening, comfortabel, zuinig, prijs

-: rijdt niet spannend, bescheiden grip, saai interieur, te lichte bediening

Ioniq 5

0,91 (23)

+: praktisch, ruim, comfortabel, benut EV platform maximaal, uitstekend te doseren aandrijflijn

– ergonomische missers, afwerking, onhandig gevormde bagageruimte, middelmatige actieradius

Ioniq 6

0,83 (6)

+: complete uitrusting, grote actieradius, laadt snel op

-: Tesla Model 3 rijdt sportiever, minder ruim dan Ioniq 5, matig veercomfort met 20 inch

Kona

1.0 T-GDI: 0,66 (16)

+: uitrusting, prijs, goed infotainment systeem

-: kleine kofferbak, concurrentie vaak praktischer, veercomfort, saai interieur

Electric: 0,75 (20)

+: snel en soepele aandrijflijn, voorspelbaar weggedrag, uitrusting,, logisch en snel multimedia systeem, garantie

-: ruimte

Hybrid: 0,81 (10)

+: heel behoorlijke allrounder, praktisch, veelzijdige aandrijflijn

-: veercomfort met grote wielen, saai interieur, achterin krap

Nexo

0,7 (6)

Santa Fe

1.6 T-GDI HEV: 0,84 (9)

+: prijs, goede hybride aandrijflijn, verbruik, uitrusting, ruimte, bouwkwaliteit, fraaie interieurmaterialen

1.6 T-GDI PHEV: 0,73 (4)

+: 7 zitplaatsen, efficiënte aandrijflijn, (veiligheids)uitrusting, lange garantietermijn

-: veercomfort, algehele verfijning niet van premium niveau, kleine benzinetank

Tucson

1.6 T-GDI MHEV: 0,89 (6)

+: prijs, pittig genoeg, hightech interieur, praktisch, comfort

-: wat rauwe motorklank, mist verfijning

1.6 T-GDI HEV: 0,82 (14)

+: rijdt soepel, uitrusting, praktisch, kwaliteitsindruk, onderhoudskosten

-: rijdt afstandelijk, geen koopje, ietwat rumoerig

1.6 T-GDI PHEV: 0,76 (6)

+: uitrusting, krachtige motor, comfort

-: overactieve veiligheidssystemen, luie automaat, rijdt afstandelijk

Ineos

Grenadier

0,64 (3)

+: terrein kwaliteiten, goede aandrijflijn, ruimte achterin, dashboard ergonomie

-: door te sterk bekrachtigde besturing geen makkelijke auto om op het asfalt mee te rijden, achterhaalde aandrijflijn

Reageren is niet mogelijk.