Hoe goed zijn de nieuwste auto’s? (Genesis, Honda, Hyundai)

0

Autointernationaal heeft de resultaten van (vergelijkende) tests door binnenlandse en buitenlandse autobladen op een rij gezet.

Voor elke auto is het gemiddelde berekend van het aantal keer dat dit model een vergelijkingstest wint (1 punt) of verliest (0.5 punt). In een triotest zijn de te verdelen punten respectievelijk 1, 0.67 en 0.33; in een vierkamp respectievelijk 1, 0.75, 0.5 en 0.25 enz. Een auto met als gemiddelde 1,00 heeft dus elke vergelijkingstest gewonnen en is dus zondermeer de beste auto in zijn klasse. Toch kunnen ook auto’s met een testgemiddelde van minimaal 0.8 als “goed’ worden bestempeld. Bedraagt het gemiddelde 0.5 of lager dan betekent dit dat er sowieso betere auto’s te koop zijn. Daarnaast is de beoordeling van individuele tests geïnventariseerd, bijvoorbeeld het gescoorde aantal sterren (5 sterren is 1,0 punt; 1 ster is 0,2 punt).

Omdat de resultaten zijn gebaseerd op tests uit binnenlandse en buitenlandse bladen, krijgt u een zeer afgewogen oordeel! Van niet vermelde modellen zijn te weinig testresultaten beschikbaar om een afgewogen oordeel te kunnen geven. Zodra van nieuwe modellen meerdere testuitslagen bekend zijn, zal dit in het overzicht worden opgenomen.

 

Genesis

G70: 0,8 +: goede sportsedan

G80 Electrified: +: hoogwaardige ambiance, prettig onderscheidend, comfort -:

GV80: +: hoogwaardige ambiance, overtuigende techniek -: huidige aandrijflijnen niet interessant voor Nederland

Honda

Civic

2.0 e:HEV: 0,9 +: rij plezier, zuinig, verfijnd

CR-V

2.0 e:HEV: 0,8 (14) +: uitrusting, ruimte, fraai interieur, veiligheidsuitrusting, verbruik -: amechtige prestaties, zwaarlijvig, verouderde multimedia

E

0,77 (18) +: zowel geniaal als geestig, cool tech, rijeigenschappen, veel leuke opties -: kleine actieradius, idem kofferbak, prijs, laden niet van deze tijd

HR-V

1.5 e:HEV: 0,77 (7) +: ruim interieur, prettig onderstel, bouwkwaliteit, functioneel, zuinig, uitrusting -: rumoerige motor, hard interieurplastic, prijs

Jazz

1.5 e:HEV: 0,7 (11) +: zuinig, gecultiveerde aandrijflijn, variabel en hoogwaardig interieur, praktisch -: lange remweg, saai

Crosstar 1.5 e:HEV: 0,72 (4) +: slim uitgedacht interieur, verrassend ruim, bijzonder zuinig, uitrusting -: rumoerig

Hyundai

i10

1.0 MPI: 0,86 (18) +: ruimte, veiligheidsuitrusting, rijeigenschappen, snel en gemakkelijk multimediasysteem, verbruik -: presteert matig

1.0 T-GDI: 0,81 (4) +: goed onderstel, uitrusting, ruimte achterin, opbergruimte, interieur segmentmaatstaf, multimedia -: motor mag feller

i20 1.0 T-GDI: 0,88 (13) +: doet hoogwaardig aan, verfijnde aandrijflijn, praktisch, technologische topper, uitrusting -: geen koopje meer, niet heel vlot

i20 1.6 T-GDI N: 0,69 (5) +: veel bochtdynamiek, overtuigend totaalpakket -: matig koppel bij middelhoge toerentallen, kunstmatig motorgeluid

i30 1.0 T-GDI: 0,6 (4) +: uitrusting, simpele bediening -: mild hybride techniek maakt belofte niet waar, rijplezier, comfort, rijeigenschappen, ruimte

i30 1.5 T-GDI: 0,75 (13) +: prijs, uitrusting, prettige aandrijflijn, ergonomie, bouwkwaliteit, rijeigenschappen -: ruimte achterin, zitcomfort

i30 N Performance: 0,71 (14) + goede allrounder, prijs valt mee

i30 Fastback N Performance: 0,77 (8)

Bayon 1.0 T-GDI: 0,78 (14) +: grote kofferbak, modern dashboard, ruim, eenvoudige bediening, comfortabel, zuinig, prijs -: rijdt niet spannend, bescheiden grip

Ioniq

Electric: 0,78 (11) +: comfortabel, laag stroomverbruik, prijs, uitrusting, ruimte, laadtijden, veiligheidsuitrusting -: grote dode hoeken

Hybrid: 0,7 (4)

Plug-in: 0,84 (5) +: verbruik, ook als de accu leeg is relatief zuinig, praktisch, uitrusting, comfort

Kona

1.0 T-GDI: 0,66 (16) +: uitrusting, prijs, goed infotainment systeem -: kleine kofferbak, concurrentie vaak praktischer, veercomfort, saai interieur

Electric: 0,76 (18) +: snel en soepele aandrijflijn, voorspelbaar weggedrag, uitrusting,, logisch en snel multimedia systeem, garantie -: ruimte

Hybrid: 0,8 (7) +: heel behoorlijke allrounder, praktisch, veelzijdige aandrijflijn

Nexo

0,7 (6)

Santa Fe

1.6 T-GDI HEV: 0,84 (9) +: prijs, goede hybride aandrijflijn, verbruik, uitrusting, ruimte, bouwkwaliteit, fraaie interieurmaterialen

1.6 T-GDI PHEV: 0,33 +: 7 zitplaatsen, efficiënte aandrijflijn -: veercomfort, algehele verfijning niet van premium niveau, kleine benzinetank

Tucson

1.6 T-GDI MHEV: 0,89 (6) +: prijs, pittig genoeg, hightech interieur, praktisch, comfort -: wat rauwe motorklank, mist verfijning

1.6 T-GDI HEV: 0,88 (10) +: zuinig, rijdt soepel, verfijnd, uitrusting, praktisch, kwaliteitsindruk, onderhoudskosten -: rijdt niet spannend

1.6 T-GDI PHEV: 0,68 (4) +: uitrusting, krachtige motor, comfort -: overactieve veiligheidssystemen, luie automaat, rijdt afstandelijk

Ioniq

5: 0,9 (11) +: praktisch, ruim, comfortabel, benut EV platform maximaal, uitstekend te doseren aandrijflijn – ergonomische missers, afwerking

Reageren is niet mogelijk.