Hoe goed zijn de nieuwste auto’s? (JAC, Jaguar, Jeep, Karma, Kia)

0

Autointernationaal heeft de resultaten van (vergelijkende) tests door binnenlandse en buitenlandse autobladen op een rij gezet.

Voor elke auto is het gemiddelde berekend van het aantal keer dat dit model een vergelijkingtest wint (1 punt) of verliest (0.5 punt). In een triotest zijn de te verdelen punten respectievelijk 1, 0.67 en 0.33; in een vierkamp respectievelijk 1, 0.75, 0.5 en 0.25 enz. Een auto met als gemiddelde 1,00 heeft dus elke vergelijkingstest gewonnen en is dus zonder meer de beste auto in zijn klasse. Toch kunnen ook auto’s met een testgemiddelde van minimaal 0.8 als “goed’ worden bestempeld. Bedraagt het gemiddelde 0.5 of lager dan betekent dit dat er sowieso betere auto’s te koop zijn. Daarnaast is de beoordeling van individuele tests geïnventariseerd, bijvoorbeeld het gescoorde aantal sterren (5 sterren is 1,0 punt; 1 ster is 0,2 punt).

Omdat de resultaten zijn gebaseerd op tests uit binnenlandse en buitenlandse bladen, krijgt u een zeer afgewogen oordeel! Van niet vermelde modellen zijn te weinig testresultaten beschikbaar om een afgewogen oordeel te kunnen geven. Zodra van nieuwe modellen meerdere testuitslagen bekend zijn, zal dit in het overzicht worden opgenomen.

 

JAC

iEV7S: 0,5 +: prijs -: qua veiligheid en multimedia gedateerd, gering rij bereik, naamsbekendheid is nul komma nul

Jaguar

E-Pace D165/200 AWD: 0,61 (5) +: rijdt goed -: prijs, kwaliteitsindruk ondermaats, veercomfort

E-Pace P200/250 AWD: 0,67 (4) +: sportief weggedrag, terreinkwaliteiten -: prijs, matig infotainment systeem, veercomfort, rumoerig, interieurmaterialen

E-Pace P300e: 0,82 (5) +: sportiever en voornamer dan de meeste concurrenten, biedt veel rij plezier, weelderig interieur, 4WD, krachtig -: prijs, zwaar

F-Pace D165/200: 0,57 (2): rijdt goed, grote kofferbak -: interieurkwaliteit, prestaties, prijs, uitrusting

F-Pace D300: 0,83 (4) +: ruim, rijplezier, onderstelbalans, lichtvoetig -: prijs

F-Pace P250: 0,8 +: stil, snel, rijdt goed

F-Pace P400: 0,8 (3) +: fraai interieur, onderstelbalans -: verbruik, programmering aandrijflijn kan beter, goedkoop airco bedieningspaneel, duur met opties

F-Pace P400e: 0,8 (2) +: krachtig, snel, verfijnd -: verbruik als batterij leeg is

F-Pace SVR: 0,75 (16) +: beter dan de som der delen, motorkarakter, rijplezier -: remmen niet krachtig genoeg, tractie kan beter

F-Type

P300: 0,57 (7) +: onderscheidend, voelt exclusief aan, premium uitstraling, onderstelbalans comfort/dynamiek -: motor mist spierkracht

P450 (Convertible): 0,67 (6) +: krachtige motor -: rijeigenschappen missen scherpte

P575 R AWD: 0,78 (7) +: donderende prestaties

I-Pace EV400: 0,76 (32) +: krachtige aandrijflijn, 4WD, van recuperatie merk je weinig, bijzonder interieur -: prijs, te dynamische rijeigenschappen

XE D180: 0,61 (4)

XE P250 / P300 (AWD): 0,6 (5) -: snaarstrak afgesteld onderstel

XE P300e: +:  pittige aandrijflijn, dynamische voortrein -: verbruik bij lege accu, gewicht

XF (Sportbrake) D200: 0,72 (6) +: zeer dynamisch onderstel, sfeervol echt Jaguar interieur, goede multimedia -: automaat schakelt soms wat rug

XF (Sportbrake) P300: 0,71 (3) +: koppelrijke motor, stuurt mieters, interieur  -: software automaat kan beter, demping soms bonkig, uitrusting, ruimte

Jeep

Compass 1.5T E-Hybrid: 0,55 (2) +: trekkracht bij lage toerentallen -: kan niet puur elektrisch rijden, weifelend samenspel motoren

Compass 4xe 190/240 PHEV: 0,73 (8) +: terreincapaciteiten, fijn onderstel, zuinig -: prijs, nare rijbaan assistent, ruimte achterin valt tegen, veercomfort

Grand Cherokee 4xe: +: veelzijdig -: aandrijflijn mist verfijning

Renegade 1.5T eHybrid: 0,55 (3) +: veel koppel, hoog trekgewicht -: rijdt weinig elektrisch, schokkerig vanuit stilstand

Renegade 4xe 190/240 PHEV: 0,6 (4) +: terreincapaciteiten, karaktervo, makkelijk in de omgang -: prijs, weggedrag niet strak, traag touchscreen

Wrangler 4xe 5-deurs 0,8 (6) +: onverminderd stoer en terreinvaardig, gedoseerd elektrisch rijden -: relatief kleine elektrische actieradius, meergewicht, comfort

Karma

Revero: 0,6

Kia

Ceed (SW)

1.0 T-GDI: 0,6 (8)

1.5 T-GDI: 0,75 (18) +: prijs,uitrusting,rijplezier,prettige bediening,fijne motor -: veercomfort,gevoelloze besturing,zitpositie,ruimte achterin,DCT kan soepeler

1.6 T-GDI: 0,87 (3)

Plug-in Hybrid: 0,65 (2) +: verfijnde aandrijflijn dankzij diverse rij modi, prijs, uitrusting, verbruik

EV6

0,93 (12) +: actieradius, laadt snel op, rijeigenschappen, hightech interieur, beenruimte achterin, efficiënte aandrijflijn, toonaangevend -: gewicht

Niro

EV: 0,75 (2) +: moderne technologie, prettig en veilig weggedrag -: interne concurrentie van EV6, zitpositie en laadsnelheid kunnen beter

HEV: 0,62 (4) +: veel knopjes -: veel knopjes, rijdt niet spannend

PHEV: 0,77 (7) +: laadt snel op, goed infotainment, relatief grote elektrische actieradius, efficiënt, prijs, uitrusting -: interieur kan praktischer

Picanto

1.0 DPI: 0,77 (13) +: uitrusting, ruimte voorin, snel en gemakkelijk multimedia systeem, verbruik -: presteert matig, vering niet echt verfijnd

1.0 T-GDI: 0,8 +: stuurt scherp, helt weinig over, rij plezier, motor hoeft niet op toeren gehouden te worden -: rumoerig

ProCeed 1.4 T-GDI / 1.6 T-GDI: 0,71 (10) +: rijplezier, garantietermijn, uitrusting -: niet echt fijn geslepen

Rio 1.0 T-GDI 100 / 120 pk: 0,7 (10) +: prijs, grote kofferbak, redelijk comfortabel, multimedia -: trekkracht onderin, interieurmaterialen overtuigen niet

Sorento

1.6 T-GDI Hybrid: 0,88 (5) +: enorm ruim, uitrusting, comfort, zuinig, krachtige motor -: veiligheidsvoorzieningen té waaks, automaat aarzelt soms

1.6 T-GDI Plug-in Hybrid: 0,79 (6) +: ruimte voor 7 personen, krachtige soepele aandrijflijn, uitrusting, logisch multimedia systeem -: prijs, rijplezier

Soul

e 64 kWh: 0,81 (16) +: prestaties, bedieningsvriendelijk , verfijnd, comfort, variabele kosten, actieradius, laadprestaties, ruimte, efficiënt -: prijs

Sportage 1.6 T-GDI

MHEV: 0,93 (3) +: modern dashboard met top multimediasysteem, diverse hybride aandrijflijnen -: te veel krasgevoelig plastic

HEV: 0,8 (8) +: stil, ruim, uitrusting, garantie, solide wegligging -: infotainment kan gebruiksvriendelijker, te lichte besturing

PHEV: 0,92 (2) +: feilloos werkende, krachtige aandrijflijn, onderstel balans, uitrusting, ruim, modern goed afgewerkt interieur, goed multimedia

Stonic

1.0 T-GDI: 0,64 (19) +: pittige motor, lichtvoetig weggedrag, uitrusting -: veercomfort, concurrenten zijn vaak praktischer, te weinig een SUV

Xceed

1.0 T-GDI: 0,73 (6) +: goed multimediasysteem, lange garantie, erg goed onderstel, goede ergonomie -: aandrijflijn mist pit, prijs

1.5 T-GDI: 0,82 (15) +: ruim, ongecompliceerde bediening, krachtige motor, interieurafwerking, modern infotainment, weggedrag, garantie

1.6 GDI PHEV: 0,72 (3) +: verbruik, comfort, garantie -: rijdt niet bijzonder, voor een cross-over niet erg praktisch, Niro PHEV is een betere allrounder

1.6 T-GDI: 0,72 (4)

 

Reageren is niet mogelijk.