Hoe goed zijn de nieuwste auto’s? (Maserati t/m McLaren)

0

Autointernationaal heeft de resultaten van (vergelijkende) tests door binnenlandse en buitenlandse autobladen op een rij gezet.

Voor elke auto is het gemiddelde berekend van het aantal keer dat dit model een vergelijkingstest wint (1 punt) of verliest (0.5 punt). In een triotest zijn de te verdelen punten respectievelijk 1, 0.67 en 0.33; in een vierkamp respectievelijk 1, 0.75, 0.5 en 0.25 enz. Een auto met als gemiddelde 1,00 heeft dus elke vergelijkingstest gewonnen en is dus zondermeer de beste auto in zijn klasse. Toch kunnen ook auto’s met een testgemiddelde van minimaal 0.8 als “goed’ worden bestempeld. Bedraagt het gemiddelde 0.5 of lager dan betekent dit dat er sowieso betere auto’s te koop zijn. Daarnaast is de beoordeling van individuele tests geïnventariseerd, bijvoorbeeld het gescoorde aantal sterren (5 sterren is 1,0 punt; 1 ster is 0,2 punt).

Omdat de resultaten zijn gebaseerd op tests uit binnenlandse en buitenlandse bladen, krijgt u een zeer afgewogen oordeel! Van niet vermelde modellen zijn te weinig testresultaten beschikbaar om een afgewogen oordeel te kunnen geven. Zodra van nieuwe modellen meerdere testuitslagen bekend zijn, zal dit in het overzicht worden opgenomen.

 

Maserati

Ghibli

Hybrid: 0,87 (2) +: speels onderstel, aandrijflijn met emotie, sfeervol interieur

3.0 V6 (S, Q4): 0,59 (3) +: karakter -: prestaties vallen tegen, prijs, rijdt niet bijzonder genoeg

Trofeo: 0,72 (2) +: aanpassingen subtiel maar voldoende, V8 is perfecte match, vermakelijk weggedrag -: duur, niet de sterkste in zijn klasse

GranTurismo

Folgore

0,7

+: tijdloos iconisch design / uitstraling

-: aandrijflijn mist charisma, prestaties vallen tegen voor zo’n dure auto

Modena / Trofeo:

0,81 (3)

+: tijdloos design, comfort voor 4 personen, rijsensaties

-: prijs, kunstmatig motorgeluid, te veel functies die je via het touch screen moet bedienen

Grecale

GT: 0,76 (4)

+: merkimago, voor een 4 cilinder best pittig, ruim interieur, grote kofferbak, luxueus

-: prijs, (te) veel schermbediening, dure opties, mild hybride techniek heeft weinig meerwaarde

Trofeo: 0,71 (2)

+: explosieve prestaties, moderne uitrusting, gelikt infotainment

-: afwerking missers, mist finetuning, te weinig merkkarakteristiek design, teleurstellend weinig knoppen

Levante

3.0 V6 (S): 0,57 (5) +: motorgeluid, scherpe besturing -: schakelt nuttig, ondermaatse interieurmaterialen

GTS / Trofeo: 0,69 (10) +: exotisch, Ferrari motor -: weet desondanks niet echt te overtuigen

Hybrid: 0,67 (2)

+: relatief voordelig, snel genoeg

-: duidelijk minder beleving, interieur niet zo hoogwaardig en heeft update nodig

MC20

0,77 (23)

+: prachtige motor, toegankelijke prestaties, uitgebalanceerd totaalpakket

-: prijs, lastig te doseren remmen, weinig bagage/opberg ruimte

Cielo: 0,9 (3)

+: vermakelijk, karaktervol, motorgeluid

-: prijs

Quattroporte

S Q4 / Trofeo: 0,67 (3): +: verzorgd, verfijnd, klasse-uitstraling, heerlijke aandrijflijn -: niet echt sportief, prijs, afwerking, interieur

Mazda

2

Hybrid: 0,63 (4)

+: eenvoudige bediening, zuinig, bouwkwaliteit, rijeigenschappen, veiligheidsuitrusting

-: rumoerig, kleine stoelen, ondermaats infotainment

SkyActiv-G 75 / 90: 0,64 (19)

+: rijdt goed

-: lethargische motor met te lange overbrengingsverhoudingen, concurrentie praktischer, verouderd

3 (Sedan)

SkyActiv-G 122 / 150: 0,73 (29)

+: stuurt dynamisch, veiligheidsuitrusting, schakelt heerlijk

-: weinig vermogen bij lage toeren, krap interieur, kleine kofferbak

SkyActiv-X 180: 0,71 (19)

+: communicatieve besturing, uitrusting, fraai interieur, goed infotainment

-: verbruik valt tegen, achterin te krap, kleine kofferbak

6

SkyActiv-G 165: 0,7 (8)

+: prijs-uitrusting verhouding, heerlijk enthousiast makend onderstel

-: minder praktisch en comfortabel dan de concurrentie

SkyActiv-G 194: 0,59 (8)

+: ruim, rijdt nog steeds goed

-: begint in andere opzichten verouderd te raken, veercomfort, matige remmen en besturing

CX-5

SkyActiv-G 165: 0,74 (13)

+: rijeigenschappen, mooie interieurmaterialen

-: trage automaat, motorgeluid bij hoge toerentallen, ouderwetse boordelektronica

SkyActiv-G 194: 0,87 (8)

+: weggedrag, fraai interieur, uitrusting, bedieningsvriendelijk infotainment

-: veercomfort, motor heeft toeren nodig, hoge meerprijs duurdere uitvoeringen, geen 7-zits optie

CX-30

SkyActiv-G 122: 0,78 (19)

+: hoogwaardig interieur, uitrusting, goed infotainment

-: motor futloos bij lage toerentallen, vering, achterin krap

SkyActiv-X 186: 0,76 (19)

+: bouwkwaliteit, verfijnde aandrijflijn, mooie techniek

-: weinig trekkracht, te lange versnellingen, verbruik valt tegen

CX-60

Plug-in Hybrid: 0,67 (18)

+: verfijnd onderstel, keurig afgewerkt, hoogwaardig interieur, ruim, hoog trekgewicht

-: rumoerige 4 cilinder, stotterende aandrijflijn, hoog benzineverbruik, techniek verre van fijn geslepen

MX-5

(RF) SkyActiv-G 132: 0,9 (6)

+: gemakkelijk in de omgang, prijs, verbruik, betrouwbaar, laag gewicht, communicatief, schakelt heerlijk

(RF) SkyActiv-G 184: 0,84 (14)

+: rijplezier, kwaliteitsbeleving

-: duurdere uitvoeringen prijzig

MX-30

0,65 (18) +: Dynamisch weggedrag, relatief laag gewicht, interieurafwerking -: kleine actieradius, achterin krap, niet de snelste, onhandig

McLaren

570

S: 0,79 (3)

S Spider: 0,85

600

LT: 0,97 (5)

+: rijplezier, motorgeluid, indrukwekkende remmen, communicatieve besturing, comfort valt mee

LT Spider: 0,89 (4)

720

S: 0,86 (5)

+: exceptionele supersportwagen, prestaties, goede bouwkwaliteit, verfijnd, rijplezier

765LT: 0,9

GT: 0,7 (8)

Artura

0,8 (5)

+: enorm vermakelijk, complexe maar toch authentiek aanvoelende technologie, prijs valt mee

-: uiterlijk van het oude stempel, aandrijflijn niet erg verfijnd, toekomst McLaren onzeker

Senna

0,84 (2)

+: prestaties, waanzinnige rijervaring -: motorgeluid, veercomfort, te temperamentvol voor elke dag

Speedtail

1,0

 

Reageren is niet mogelijk.