Hoe goed zijn de nieuwste auto’s? (Maserati t/m McLaren)

0

Autointernationaal heeft de resultaten van (vergelijkende) tests door binnenlandse en buitenlandse autobladen op een rij gezet.

Voor elke auto is het gemiddelde berekend van het aantal keer dat dit model een vergelijkingstest wint (1 punt) of verliest (0.5 punt). In een triotest zijn de te verdelen punten respectievelijk 1, 0.67 en 0.33; in een vierkamp respectievelijk 1, 0.75, 0.5 en 0.25 enz. Een auto met als gemiddelde 1,00 heeft dus elke vergelijkingstest gewonnen en is dus zondermeer de beste auto in zijn klasse. Toch kunnen ook auto’s met een testgemiddelde van minimaal 0.8 als “goed’ worden bestempeld. Bedraagt het gemiddelde 0.5 of lager dan betekent dit dat er sowieso betere auto’s te koop zijn. Daarnaast is de beoordeling van individuele tests geïnventariseerd, bijvoorbeeld het gescoorde aantal sterren (5 sterren is 1,0 punt; 1 ster is 0,2 punt).

Omdat de resultaten zijn gebaseerd op tests uit binnenlandse en buitenlandse bladen, krijgt u een zeer afgewogen oordeel! Van niet vermelde modellen zijn te weinig testresultaten beschikbaar om een afgewogen oordeel te kunnen geven. Zodra van nieuwe modellen meerdere testuitslagen bekend zijn, zal dit in het overzicht worden opgenomen.

 

Maserati

Ghibli Hybrid: 0,87 (2) +: speels onderstel, aandrijflijn met emotie, sfeervol interieur

Ghibli 3.0 V6 (S, Q4): 0,59 (3) +: karakter -: prestaties vallen tegen, prijs, rijdt niet bijzonder genoeg

Ghibli Trofeo: 0,72 (2) +: aanpassingen subtiel maar voldoende, V8 is perfecte match, vermakelijk weggedrag -: duur, niet de sterkste in zijn klasse

Grecale GT: 0,7 +: merkimago, prettig onderstel -: prijs, 4 cilinder nogal gewoontjes, dynamisch geen partij voor Macan, mist finetuning, teveel schermbediening

Levante 3.0 V6 (S): 0,57 (5) +: motorgeluid, scherpe besturing -: schakelt nuttig, ondermaatse interieurmaterialen

Levante GTS / Trofeo: 0,69 (10) +: exotisch, Ferrari motor -: weet desondanks niet echt te overtuigen

Levante Hybrid: 0,7 +: relatief voordelig, snel genoeg -: duidelijk minder beleving, interieur niet zo hoogwaardig en heeft update nodig

MC20: 0,77 (22) +: prachtige motor, toegankelijke prestaties, uitgebalanceerd totaalpakket -: prijs, lastig te doseren remmen, weinig bagage/opberg ruimte

Quattroporte S Q4 / Trofeo: 0,67 (3): +: verzorgd, verfijnd, klasse-uitstraling, heerlijke aandrijflijn -: niet echt sportief, prijs, afwerking, interieur

Mazda

2

Hybrid: 0,6 (2) +: eenvoudige bediening, zuinig, bouwkwaliteit, rijeigenschappen, veiligheidsuitrusting -: rumoerig, kleine stoelen, ondermaats infotainment

SkyActiv-G 75 / 90: 0,64 (19) +: rijdt goed -: lethargische motor met te lange overbrengingsverhoudingen, concurrentie praktischer, verouderd

3 (Sedan)

SkyActiv-G 122 / 150: 0,75 (27) +: stuurt dynamisch, veiligheidsuitrusting, schakelt heerlijk -: weinig vermogen bij lage toeren, krap interieur

SkyActiv-X 180: 0,73 (12) +: communicatieve besturing, uitrusting, fraai interieur, goed infotainment -: verbruik valt tegen, achterin te krap

6 SkyActiv-G 165: 0,72 (6) +: prijs-uitrusting verhouding, heerlijk enthousiast makend onderstel -: minder praktisch en comfortabel dan de concurrentie

6 SkyActiv-G 194: 0,59 (8) +: ruim, rijdt nog steeds goed -: begint in andere opzichten verouderd te raken, veercomfort, matige remmen en besturing

CX-3 SkyActiv-G 120/122: 0,62 (13) +: rijdt sportief, slim interieur, comfort, topremmen, veiligheidsuitrusting -: concurrentie vaak ruimer en zuiniger

CX-5 SkyActiv-D 150: 0,77 (4) +: prijs, ruimte, comfort, verbruuj, goede remmen, presteert goed

CX-5 SkyActiv-D 184: 0,77 (9) +: enthousiaste krachtige dieselmotor, mooie interieurmaterialen -: motor rumoerig en maakt neus zwaarder

CX-5 SkyActiv-G 165: 0,72 (11) +: rijeigenschappen, mooie interieurmaterialen -: trage automaat, motorgeluid bij hoge toerentallen, ouderwetse boordelektronica

CX-5 SkyActiv-G 194: 0,88 (7) +: weggedrag, fraai interieur, uitrusting, bedieningsvriendelijk infotainment -: veercomfort, motor heeft toeren nodig

CX-30 SkyActiv-G 122: 0,8 (17) +: hoogwaardig interieur, uitrusting, goed infotainment -: motor futloos bij lage toerentallen, vering, achterin krap

CX-30 SkyActiv-X 186: 0,75 (18) +: bouwkwaliteit, verfijnde aandrijflijn, mooie techniek -: weinig trekkracht, te lange versnellingen, verbruik valt tegen

CX-60 Plug-in Hybrid: +: verfijnd onderstel, keurig afgewerkt -: rumoerige 4 cilinder

MX-5 (RF) SkyActiv-G 132: 0,9 (6) +: gemakkelijk in de omgang, prijs, verbruik, betrouwbaar , laag gewicht, communicatief, schakelt heerlijk

MX-5 (RF) SkyActiv-G 184: 0,85 (13) +: rijplezier, kwaliteitsbeleving -: duurdere uitvoeringen prijzig

MX-30: 0,65 (18) +: Dynamisch weggedrag, relatief laag gewicht, interieurafwerking -: kleine actieradius, achterin krap, niet de snelste, onhandig

McLaren

570GT: 0,83 (2)

570S: 0,79 (3)

570S Spider: 0,85

600LT: 0,97 (5) +: biedt van alle modellen het meeste rijplezier, motorgeluid, indrukwekkende remmen, communicatieve besturing, comfort valt mee

600LT Spider: 0,89 (4)

620R: 0,85 (4) +: net comfortabel genoeg om naar een trackday te gaan, verslaat op het circuit iedereen, prachtige details -: prijs

720S: 0,86 (5) +: exceptionele supersportwagen, prestaties, goede bouwkwaliteit, verfijnd, rijplezier

765LT: 0,9

GT: 0,7 (8)

Senna: 0,84 (2) +: een van de snelste auto’s die te koop is, waanzinnige rijervaring -: motorgeluid, veercomfort, te temperamentvol voor elke dag

Speedtail: 1,0

 

Reageren is niet mogelijk.