Fiat Panda gaat pas in 2026 met pensioen

0

Fiat verlengt de productie van de huidige Panda tot 2026. Dit betekent dat de stadswagen nog 4 jaar lang in de Italiaanse fabriek in Pomigliano d’Arco, naast de Alfa Romeo Tonale, van de band zal rollen.

De goedkope Italiaan moet dus nog een tijdje meegaan. Zijn toekomstige elektrische vervanger, afgeleid van de volgende generatie Citroën C3, debuteert weliswaar al eerder, maar Fiat is bang dat de transitie naar volledig elektrisch rijden, die de consument op kosten zal jagen, tot verlies aan klanten zal leiden. Naast hogere prijzen kan ook het ontbreken van laadinfrastructuur voor bepaalde autokopers reden zijn om nog even niet elektrisch te gaan rijden. Door een thermisch model van de oude generatie een paar jaar langer in productie te houden, naast zijn elektrische vervanging, denkt Fiat de klant binnenboord te houden. Deze strategie wordt overigens door verschillende fabrikanten gevoerd. Zo blijven bij Renault naast de E-Tech Electric uitvoering de versies met een verbrandingsmotor leverbaar. En bij Porsche zijn er straks 2 smaken Macan: benzine of elektrisch.

Fiat zou dus hetzelfde willen gaan doen met de huidige Panda. Binnen het Stellantis concern zal zustermerk Peugeot vanaf 2026 een identieke strategie gaan voeren. Dan is namelijk de volgende generatie 208 klaar die alleen nog maar in elektrische vorm wordt aangeboden. Parallel aan dit model blijft Peugeot dan de versies van de huidige editie met een verbrandingsmotor verkopen.

De derde en huidige generatie Fiat Panda is sinds eind 2011 op de markt. Volgens de vakbonden van de fabriek in Pomigliano d’Arco in Italië, waar hij wordt geassembleerd, blijft hij tot 2026 in de catalogus staan. Daarom zal hij de laatste Fiat in Europa zijn met een thermische motor (recentelijk voorzien van micro hybride techniek) onder de kap. De in Turijn gevestigde fabrikant is van plan om in 2027 ‘volledig elektrisch’ te worden op het Oude Continent. Alle merken van de Stellantis Groep, waartoe Fiat behoort, zullen tegen het einde van het decennium op de Europese markt naar een ‘zero emissie’ aanbod gaan.

Op de autosalon van Genève in maart 2019 presenteerde Fiat de Centoventi conceptstudie. Daarmee kondigde de Italiaanse fabrikant een familie van elektrische modellen aan die bedoeld zijn om zowel de Panda als de Punto te vervangen. Al deze modellen zullen worden gepositioneerd in het B-segment. De eerste daarvan zal in 2023 in Polen in productie gaan. Maar, onvermijdelijk vanwege de volledig elektrische architectuur, zal de prijs aanzienlijk hoger zijn dan de 15.350 euro die momenteel wordt gevraagd voor de standaard Panda (op sommige Europese markten is hij zelfs al te koop vanaf 12 mille).

Meer dan 10 jaar na zijn lancering vindt de derde generatie Panda nog steeds vlotjes zijn weg naar het publiek. In 2021 stond hij volgens dataspecialist JATO op de 21ste plek van de best verkochte auto’s in Europa met 132.227 registraties. Daarmee deed hij het beter dan bijvoorbeeld de Volkswagen T-Cross en Hyundai Kona, en liet hij zelfs de Skoda Fabia en de Toyota Aygo (de laatste is een directe concurrent) achter zich. Fiat piekert er dus niet over om de Panda voortijdig uit productie te nemen. Het enige wat nodig is, is wat ruimte op de assemblagelijnen naast de Alfa Romeo Tonale in de fabriek in Pomigliano d’Arco. Het is alleen voor die laatste auto (die tegen premium prijzen zal worden aangeboden) te hopen dat die van het productiepersoneel meer aandacht bij de afwerking krijgt dan het budgetmodel van Fiat. 

Overigens is er inmiddels meer bekend over het tweede B segment model dat Fiat als ‘korte termijn opvolgers’ voor de Panda en Punto wil lanceren en waarvoor inspiratie zal worden opgedaan bij de Centoventi conceptstudie: dat wordt een conventionele hatchback van circa 4 meter lengte en een technische kloon van de toekomstige Citroën C3. Hij zal vanaf 2025 worden geproduceerd in de Servische fabriek van Fiat waar nu nog mondjesmaat de geflopte 500L van de band rolt.

Reageren is niet mogelijk.