Autointernationaal heeft de resultaten van (vergelijkende) tests door binnenlandse en buitenlandse autobladen op een rij gezet.
Voor elke auto is het gemiddelde berekend van het aantal keer dat dit model een vergelijkingstest wint (1 punt) of verliest (0.5 punt). In een triotest zijn de te verdelen punten respectievelijk 1, 0.67 en 0.33; in een vierkamp respectievelijk 1, 0.75, 0.5 en 0.25 enz. Een auto met als gemiddelde 1,00 heeft dus elke vergelijkingstest gewonnen en is dus zondermeer de beste auto in zijn klasse. Toch kunnen ook auto’s met een testgemiddelde van minimaal 0.8 als “goed’ worden bestempeld. Bedraagt het gemiddelde 0.5 of lager dan betekent dit dat er sowieso betere auto’s te koop zijn. Daarnaast is de beoordeling van individuele tests geïnventariseerd, bijvoorbeeld het gescoorde aantal sterren (5 sterren is 1,0 punt; 1 ster is 0,2 punt).
Omdat de resultaten zijn gebaseerd op tests uit binnenlandse en buitenlandse bladen, krijgt u een zeer afgewogen oordeel! Van niet vermelde modellen zijn te weinig testresultaten beschikbaar om een afgewogen oordeel te kunnen geven. Zodra van nieuwe modellen meerdere testuitslagen bekend zijn, zal dit in het overzicht worden opgenomen.
Renault
Arkana
E-Tech: 0,82 (8) +: grote kofferbak, interieurafwerking -: smal voor een C segment SUV, lage instap achter, langzaam multimedia systeem
Captur
E-Tech: 0,74 (7) +: mooi interieur met fraaie materialen, hoge Euro NCAP score -: aandrijflijn soms wat nukkig, prijs, traag multimediasysteem
E-Tech Plug-in: 0,63 (6) +: fraai interieur -: hoge meerprijs t.o.v. gewone Captur, voor hetzelfde geld heb je een volledig elektrisceh Peugeot 2008
TCe 90: 0,66 (13) +: prijs, goede Euro NCAP rating, variabele achterbank -: slappe motor, onderstelafstelling, klein aanraakscherm, afwerking
TCe 140: 0,78 (24) +: fraai interieur, rijeigenschapen, prijs,variabiliteit,uitrusting -: overzichtelijkheid achterzijde,te grote stappen stoelverstelling
Clio
E-Tech 140: 0,71 (8) +: fraai interieur, uitrusting -: aandrijflijn mist subtiliteit, hybride techniek biedt geen verbruiksvoordeel
TCe 90: 0,75 (27) +: praktisch, verfijnd, moderne technologie, comfort, onderstelbalans, doet volwassen aan, uitrusting -: wat slome motor
Kadjar
TCe 140: 0,62 (6) +: prijs -: comfort valt tegen, concurrentie vaak praktischer
TCe 160: 0,55 (5)
Mégane
Estate TCe 140/160: 0,54 (11) +: vertrouwd en functioneel interieur, uitrusting -:ruimte valt tegen, niet echt zuinig, weinig assistentiesystemen
Estate E-Tech 160: 0,65 (2) +: rijdt ontspannen, verbruik, prima weggedrag -: prijs, verlies aan bagageruimte, transmissie niet ideaal, trekgewicht
E-Tech Electric: 0,85 (8) +: rijdt leuk, fraai interieur, comfort, relatief licht -: ruimte achterin, niet baanbrekend, kleine kofferbak, blikkerige deuren
Scénic (Grand)
TCe 140: 0,52(3)
Trafic Spaceclass
0,65 +: verbruik, gebruiksgemak -: te lange remweg
Twingo
Electric: 0,7 (4) +: soepele vlotte aandrijflijn, uitrusting, variabele kosten -: actieradius, geen snellaad functie, kleine kofferbak, achterin krap
Zoé
R110 / R135: 0,78 (24) +: qua multimedia, nog aardig bij de tijd, actieradius, veiligheidsuitrusting, veel laadinfo -:ruimte achterin,grote dode hoeken
Rolls-Royce
Cullinan: 0,81 (7) +: moeiteloze prestaties, prachtig opulent interieur, superbe verfijning -: veercomfort, prijs, domineert de concurrentie niet echt
Dawn: 0,88 (2)
Ghost: 0,92 (6) +: prestaties, zeer verfijnd, interieurkwaliteit, uitrusting, probleemloos stuurgedrag -: vering niet beter dan concurrentie, prijs
Phantom: 1,0 (2)
Seat
Arona
1.0 TSI 95 / 110 pk: 0,75 (18) +: prima onderstel, prettige bediening, prijs, ruim, goede motor -: doet als Xperience wat geforceerd aan, wat suffe uitstraling
1.5 TSI: 0,72 (6) +: ruim, lichtvoetig, prijs:uitrusting verhouding
Ateca
1.5 TSI: 0,66 (7) +: wegligging, opvallend prettig in het gebruik, hoge zitpositie -: achterbank niet verschuifbaar, geen draaiknop voor audio
Ateca 2.0 TDI (4Drive): 0,69 (5) +: lichtvoetig weggedrag, goed multimedia systeem -: ondermaatse remmen
Ibiza
1.0 TSI 95 pk / 115 pk: 0,78 (11) +: ruim goed afgewerkt interieur, prijs, uitrusting – rijdt niet echt verfijnd, veercomfort, rijplezier valt tegen
1.5 TSI: 0,83 (4) +: ruim, veercomfort, veiligheidsuitrusting, goede aandrijflijn, prijs, bouwkwaliteit, rijdt fijn
Leon
1.0 TSI: 0,6 +: best pittig, prettige bediening, krachtige remmen, stil, ruimte -: bedieningsgemak infotainment systeem
1.5 (e)TSI (ST): 0,8 (20) +: rijplezier, best ruim, soepele en pittige aandrijflijn -: mist verfijning van Skoda Octavia Combi, multimedia niet prettig
2.0 TDI (ST): 0,86 (2) +: lichtvoetig weggedrag, comfortabel, zuinig, ruim, prijs, uitrusting -: bediening kan hier en daar simpeler
e-Hybrid (ST): 0,74 (2) +: fijn onderstel, elektrisch bereik, samenspel 4 cilinder en elektromotor -: bediening hybride aandrijflijn, dosering rempedaal
Mii
Electric: 0,8 (9) +: snellaad mogelijkheid, relatief grote actieradius, vlotte soepele aandrijflijn, rijdt opvallend volwassen -: geen multimedia systeem
Tarraco
1.4 e-Hybrid: 0,77 (5) +: relatief licht, ruimte, harmonische aandrijflijn, rijdt lekker, veercomfort -: multimedia mist sneltoetsen, wat saai interieur
1.5 TSI: 0,76 (7) + rijdt goed, maakt een doortimmerde indruk, ruimte achterin -: saai interieur, dure opties, adaptief onderstel niet standaard
2.0 TSI: 0,82 (6) +: variabel interieur, hightech uitrusting, eenvoudige bediening, grote kofferbak, korte remweg
Seres
3: 0,5 (3): +: redelijke actieradius, comfortabel -: te duur voor een debutant, concurrentie op meeste punten beter, kan niet AC laden, achterhaald
Skoda
Enyaq iV
60/80: 0,69 (13) +: groot, efficiënt, goede laadprestaties, rijdt probleemloos, zeer fijne besturing -: duurdere uitvoeringen zijn per saldo niet beter
80x (Coupé): +: relatief veel rijplezier, meerprijs valt mee, fraai en ruim interieur -: gewicht, multimedia kan beter, laadprestaties zozo, veercomfort
Fabia
1.0 TSI: 0,84 (17) +: praktisch, pittig, prijs, goede allrounder, ruim, verzorgd -: uitrusting lacunes, geen koopje (meer), veercomfort
Kamiq
1.0 TSI: 0,83 (30) +: veercomfort, rijeigenschappen, interieurkwaliteit, ruimte achterin, verbruik -: veel als optie, geen zitpositie op SUV hoogte
1.5 TSI: 0,93 (3) +: rijeigenschappen, praktische achterbank, grote kofferruimte, veercomfort, overzichtelijkheid -: rumoerig, hoge tildrempel, prijs
Karoq
1.5 TSI: 0,91 (9) +: zeer praktisch, veercomfort, zuinige pittige motor, goed infotainment -: Seat Ateca biedt meer rijplezier, rumoerige wielophanging
Kodiaq
1.5 TSI: 0,8 (6) +: prijs, ruimte, doortimmerd interieur, stil -: wat afstandelijk besturing
Octavia 1.5 TSI (Combi): 0,83 (8)
Octavia 2.0 TSI RS (Combi): 0,77 (3) +: prijs, fraai interieur, topstoelen, ruim, praktisch -: veercomfort, niet echt levendig, geen echt RS model, gewicht
Octavia 2.0 TDI (Combi): 0,93 (4) + moderne techniek, ruim
Octavia iV (RS) (Combi): 0,73 (4) +: fraai verzorgde interieur en exterieur, relatief grote elektrische actieradius, prijs -: aandrijflijn past niet bij RS badge
Scala 1.0 TSI: 0,81 (18) +: praktische uitrusting, prijs, grote kofferbak -: veercomfort
Scala 1.5 TSI: 0,71 (10) +: ruimte, prijs -: goedkope interieurmaterialen
Scala 1.6 TDI: 0,92 (5)
Superb (Combi) 1.5 TSI: 0,86 (10) +: verfijnde soepele motor, grote kofferbak, uitrusting
Superb (Combi) 2.0 TDI 150 / 190 pk: 0,82 (10)
Superb (Combi) iV PHEV: 0,84 (19) +: ruimte, bedieningsgemak, fijne aandrijflijn, relatief grote elektrische actieradius -: simpel interieur, nogal zakelijk
Forfour EQ: 0,56 (7) +: -: actieradius, ruimte, veiligheidsuitrusting, matige remmen
Fortwo EQ: 0,58 (6) +: aandrijflijn past goed bij dit type auto, stil, simpel om te rijden -: harde vering, prijs, grote deuren, langzame multimedia
Fortwo Cabrio EQ: 0,45 (2)
Korando 1.5: 0,63 (3)
Korando 1.6D: 0,6 (4)
Korando e-Motion: 0,7 +: prijs, prestaties, weggedrag, gebruiksgemak, garantietermijn, ruim -: laad niet snel op, stevige vering, bescheiden actieradius
Rexton e-XDi 200: 0,7 +: moderne assistentiesystemen, adequate aandrijflijn, hoog trekgewicht -: matig comfort
Tivoli
1.5 GDi-T: 0,55 (2)
e-Motion: 0,6 +: ruim interieur, praktisch, lineaire vermogensafgifte, uitrusting -: te duur voor een B merk
Subaru
Subaru BRZ: 0,8 +: rijplezier, rij dynamiek, laag gewicht -: ouderwetse motor, rumoerig, Toyota GR 86 biedt meer pret
Forester 2.0i e-Boxer: 0,64 (10) +: ruim, netjes verzorgd, betrouwbaar -: rijdt log, dorstig, prijs, matige remmen
Outback 2.5i: 0,7 (11) +: praktisch, comfortabel, solide wegligging, effectieve aandrijflijn, segmentconforme luxe -: dorstig, multimedia werkt niet fijn
Solterra
0,7 +: Betrouwbare en fijne Toyota techniek, terreinkwaliteiten, uitrusting, wegligging -: technisch niet grensverleggend, weinig keuze, slechte caravantrekker
XV 2.0i e-Boxer: 0,6 (11) +: terreinlook uitstraling én kwaliteiten, uitrusting, veercomfort, excellente CVT -: zwakke motor, verbruik, zwaar, presteert matig
Suzuki
Across: 0,74 (5) +: verfijnde aandrijflijn, elektrische actieradius, zuinig, ruimte, kwalitatief hoogwaardig, rijeigenschappen -: geen navigatie, prijs,remmen
Ignis 1.2 (Smart Hybrid): 0,66 (10) +: verschuifbare achterbank, relatief grote kofferbak, ruimte -: prijs, motor maakt niet graag toeren
Jimny 1.5 Allgrip: 0,65 (4) +: overzichtelijke carrosserie, soepele motor, terreinkwaliteiten -: ruimte achterin, kleine kofferbak, veercomfort,mist 6e verzet
S-Cross
1.4 Boosterjet: 0,66 (8) +: uitrusting, soepele en zuinige motor, ruim, laag gewicht -: saai interieur, rumoerig, hoofdruimte achterin
Swace
Hybrid: 0,7 +: zuinig, comfortabel, niet zo saai als je zou denken
Swift
1.2 Smart Hybrid (Allgrip): 0,78 (7) +: veiligheidsuitrusting, verbruik, lekker licht -: motor heeft toeren nodig, ruimte achterin, plastic interieur
1.4 Boosterjet Sport: 0,69 (6): pittige motor, goede handbak, veercomfort, rijplezier, prijs, lichtgewicht, speels
Vitara
1.4 Boosterjet: 0,67 (9) +: (veiligheids)uitrusting, verbruik -: traag multimedia, schokkerige automaat, verouderd dashboard
1.5 Hybrid: 0,58 (2) +: prijs, uitrusting, verbruik, laag gewicht -: niet verfijnd, achterin krap, kleine kofferbak, simpele multimedia