Hoe goed zijn de nieuwste auto’s? (Renault t/m Suzuki)

0

Autointernationaal heeft de resultaten van (vergelijkende) tests door binnenlandse en buitenlandse autobladen op een rij gezet.

Voor elke auto is het gemiddelde berekend van het aantal keer dat dit model een vergelijkingstest wint (1 punt) of verliest (0.5 punt). In een triotest zijn de te verdelen punten respectievelijk 1, 0.67 en 0.33; in een vierkamp respectievelijk 1, 0.75, 0.5 en 0.25 enz. Een auto met als gemiddelde 1,00 heeft dus elke vergelijkingstest gewonnen en is dus zondermeer de beste auto in zijn klasse. Toch kunnen ook auto’s met een testgemiddelde van minimaal 0.8 als “goed’ worden bestempeld. Bedraagt het gemiddelde 0.5 of lager dan betekent dit dat er sowieso betere auto’s te koop zijn. Daarnaast is de beoordeling van individuele tests geïnventariseerd, bijvoorbeeld het gescoorde aantal sterren (5 sterren is 1,0 punt; 1 ster is 0,2 punt).

Omdat de resultaten zijn gebaseerd op tests uit binnenlandse en buitenlandse bladen, krijgt u een zeer afgewogen oordeel! Van niet vermelde modellen zijn te weinig testresultaten beschikbaar om een afgewogen oordeel te kunnen geven. Zodra van nieuwe modellen meerdere testuitslagen bekend zijn, zal dit in het overzicht worden opgenomen.

 

Renault

Arkana

E-Tech Hybrid: 0,73 (13)

+: grote kofferbak, interieurafwerking, prijs, goedmoedig karakter, achterin voldoende ruim, complete uitrusting

-: smal voor een C segment SUV, lage instap achter, langzaam multimedia systeem, saai interieur, niet spannend om mee te rijden

TCe 160: 0,69

+: prettig in de omgang, redelijk zuinig

-: de Austral is nieuwer en groter zonder duurder te zijn

Austral

Mild Hybrid 130: 0,63 (4)

+: bescheiden verbruik, hightech uitrusting, nette afwerking

-: microhybridisatie niet goed uitontwikkeld, windgeruis, veercomfort valt tegen

Hybrid 200: 0,74 (19)

+: 1e klas multimedia systeem, zitpositie, afwerking, ruimte achterin, moduleerbaarheid, goed onderstel

-: verlegt geen grenzen, rijdt niet spannend, windgeruis, zeer beperkte elektrische actieradius, te veel stuurstengels

Captur

Hybrid 145: 0,75 (9)

+: mooi interieur met fraaie materialen, hoge Euro NCAP score

-: prijs, traag multimediasysteem

Mild Hybrid 160 EDC: 0,66

+: rijeigenschappen, rijke standaarduitrusting, scherpe prijs

-: veercomfort kan beter, zitcomfort voorin

Plug-in Hybrid: 0,71 (9)

+: fraai hoogwaardig interieur, prettige bediening, stil

-: hoge meerprijs t.o.v. gewone Captur, voor hetzelfde geld heb je een volledig elektrische Peugeot 2008

TCe 90: 0,67 (14)

+: prijs, goede Euro NCAP rating, variabele achterbank

-: slappe motor, onderstelafstelling, klein aanraakscherm, afwerking

TCe 140: 0,74 (30)

+: fraai ruim interieur, rijeigenschappen, prijs, variabiliteit, uitrusting, comfort, rijdt goed, hightech uitrusting, soepele motor

-: overzichtelijkheid achterzijde, te grote stappen stoelverstelling

Clio

Hybrid 140: 0,75 (18)

+: fraai interieur, (veiligheids)uitrusting, comfortabel, goed uitgebalanceerde rijeigenschappen

-: aandrijflijn mist subtiliteit, hybride techniek biedt geen verbruiksvoordeel

TCe 90: 0,79 (40)

+: praktisch, verfijnd, moderne technologie, comfort, onderstelbalans, doet volwassen aan, uitrusting

-: wat slome wispelturige motor, schakelt vaag, wordt met opties snel duur, multimediasysteem heeft te veel menu’s

Espace

E-Tech Hybrid 200: 0,79 (15)

+: fraai ruim variabel interieur, behoorlijk veelzijdig, fijne reisauto, goed wendbaar dankzij vierwielsturing, royaal uitgerust

-: aandrijflijn wispelturig en moet nog fijn geslepen worden, blinkt nergens in uit (ook niet in rijplezier), te veel hendels aan het stuur

Kangoo E-Tech Electric

0,65 (3)

+: stil, praktisch, grote kofferbak, als Techno compleet uitgerust, rijplezier, afwerking

-: verouderd multimediasysteem, beenruimte achterin, stijfheid carrosserie, actieradius

Mégane Estate

TCe 140/160: 0,54 (11)

+: vertrouwd en functioneel interieur, uitrusting

-:ruimte valt tegen, niet echt zuinig, weinig assistentiesystemen

Mégane E-Tech

0,69 (39)

+: rijdt leuk, fraai interieur, stil, comfortabele vering, relatief licht, krachtige remmen, prettige werkplek voor de bestuurder

-: ruimte achterin, niet baanbrekend, kleine kofferbak, blikkerige deuren, onzuinig op snelweg, carrosserie slecht te overzien

Scénic E-Tech

Long Range: 0,8 (4)

+: rijdt goed, praktisch, bovengemiddeld ruim, grote actieradius, fraai interieur met slimme handige details

-: matige interieurvariabiliteit, tempo snel-laden valt tegen, matige zit op de achterbank

Trafic Spaceclass

0,65 +: verbruik, gebruiksgemak -: te lange remweg

Twingo

Electric: 0,73 (6)

+: soepele vlotte aandrijflijn, complete uitrusting, lage variabele kosten

-: beperkte actieradius, geen snelle laad functie, kleine kofferbak, achterin krap

Zoé

R110 / R135: 0,77 (27)

+: qua multimedia, nog aardig bij de tijd, actieradius, veiligheidsuitrusting, veel laadinfo

-: ruimte achterin, grote dode hoeken

Rimac

Nevera

0,95 (2)

+: prestaties, rijsensaties, laadt snel op, comfortabel als er niet voluit geaccelereerd wordt, niet intimiderend om te rijden

-: onhandig groot formaat, whiplash veroorzakende acceleratie

Rivian

R1S 0,8 +: prima allrounder, volwaardige terreineigenschappen, ruim -: saai interieur, dashboard met weinig fysieke knoppen

Rolls-Royce

Cullinan

0,81 (9)

+: moeiteloze prestaties, prachtig opulent interieur, superbe verfijning

-: onrustige vering op lage snelheid, prijs, domineert de concurrentie niet echt, zwaar

Dawn

0,65 (4)

-: verouderd

Ghost

0,88 (9)

+: prestaties, zeer verfijnd, interieurkwaliteit, uitrusting, probleemloos stuurgedrag

-: vering niet beter dan concurrentie, prijs

Phantom

0,79 (7)

+: stil interieur, uitstraling, verfijnd, kalmerend, ego-booster

-: rijdt log, prijs, groot, zwaar

Spectre

0,87 (3)

+: excellent. echte Rolls-Royce, meest comfortabele en luxueuze elektrische auto die er te koop is, rijdt zo goed dat je de V12 vergeet

-: geen recordbreker of bijzonder innovatief, zwaar, duur, noch bijzonder snel of zuinig

Seat

Arona

1.0 TSI 95 / 110 pk: 0,76 (24)

+: prima onderstel, prettige bediening, prijs, ruim, goede motor, schakelt exact, stuurt nauwkeurig

-: doet als Xperience wat geforceerd aan, wat suffe uitstraling, lacunes in veiligheidsuitrusting, geen ventilatieroosters achterin

Ateca

1.5 TSI: 0,69 (11)

+: goede wegligging, opvallend prettig in het gebruik, hoge zitpositie, prijs valt mee, gezien de buitenmaten best ruim

-: achterbank niet verschuifbaar, geen draaiknop voor audio, rauwe motor, veercomfort met 19 inch wielen

2.0 TDI: 0,69 (5)

+: lichtvoetig weggedrag, goed multimedia systeem

-: ondermaatse remmen

Ibiza

1.0 TSI 95 pk / 115 pk: 0,77 (17)

+: ruim goed afgewerkt interieur, prijs, uitrusting

– mist verfijning, veercomfort, kleine knoppen, bedieningsonvriendelijke knoppen op stuurwiel

1.5 TSI: 0,84 (8)

+: ruim, veercomfort, veiligheidsuitrusting, goede aandrijflijn, prijs, bouwkwaliteit, rijdt fijn

-: geen optiemogelijkheden, geen digitaal cluster multimediasysteem, weinig rijhulp middelen

Leon

1.0 TSI: 0,7 (2)

+: best pittig, prettige bediening, krachtige remmen, stil, ruimte, prij

-: bedieningsgemak infotainment systeem

1.5 (e)TSI (ST): 0,77 (25)

+: rijplezier, best ruim, soepele efficiënte en pittige aandrijflijn, lichtvoetig weggedrag, voelt solide aan

-: mist verfijning van Skoda Octavia Combi, multimedia bediening niet prettig, matige remmen, geen koopje

2.0 TDI (ST): 0,86 (2)

+: lichtvoetig weggedrag, comfortabel, zuinig, ruim, prijs, uitrusting

-: bediening kan hier en daar simpeler

e-Hybrid (ST): 0,82 (4)

+: fijn onderstel, elektrisch bereik, samenspel 4 cilinder en elektromotor

-: bediening hybride aandrijflijn, dosering rempedaal

Tarraco

1.4 e-Hybrid: 0,67 (8)

+: relatief licht, riant ruim interieur, harmonische aandrijflijn, rijdt lekker, royale veiligheidsuitrusting

-: multimedia mist sneltoetsen, wat saai en eenvoudig vormgegeven interieur, prijzig, onduidelijke menustructuur multimedia

1.5 TSI: 0,8 (9)

+ rijdt goed, maakt een doortimmerde indruk, veel ruimte achterin, prima allrounder

-: saai interieur, dure opties, adaptief onderstel niet standaard, dorstige en relatief zwakke motor

Seres

3: 0,5 (3): +: redelijke actieradius, comfortabel -: te duur voor een debutant, concurrentie op meeste punten beter, kan niet AC laden, achterhaald

Skoda

Enyaq iV (Coupé)

60/85: 0,79 (30)

+: groot, efficiënt, goede laadprestaties, rijdt probleemloos, zeer fijne besturing, doordacht praktisch interieur, goed onderstel

-: duurdere uitvoeringen zijn per saldo niet beter, dure opties, prijs:kwaliteit verhouding

85x/RS: 0,76 (23)

+: meerprijs valt mee, fraai praktisch en ruim interieur, krachtig, compleet uitgerust, goede allrounder

-: gewicht, multimedia kan beter, laadprestaties zozo, veercomfort, lange levertijd, kan betere remmen gebruiken

Fabia

1.0 TSI: 0,84 (28)

+: praktisch, pittig, prijs, goede allrounder, ruim, verzorgd, degelijke afwerking, gebruiksvriendelijk, goedkoop in het onderhoud

-: uitrusting lacunes, geen koopje (meer), veercomfort, qua rijdynamiek zozo, goedkoop ogend interieur, weinig optiemogelijkheden

Kamiq

1.0 TSI: 0,83 (30)

+: veercomfort, rijeigenschappen, interieurkwaliteit, ruimte achterin, verbruik, volwassen onderstel

-: veel als optie, geen zitpositie op SUV hoogte, allemaal wel erg braaf en emotieloos

Karoq

1.0 TSI 0,77 (8)

+: krachtige remmen, vlotte tussen acceleratie, ruim en praktisch interieur, grote kofferbak

+: verbruik valt tegen, rijdt niet spannend, saai uiterlijk, saai interieur, geen hybride techniek

1.5 TSI: 0,83 (21)

+: zeer praktisch, veercomfort, zuinige pittige stille motor, goed infotainment, uitgebalanceerde rijeigenschappen, ruim

-: Seat Ateca biedt meer rijplezier, rumoerige wielophanging, geen koopje, geen hybride techniek

Kodiaq

1.5 TSI: 0,8 (7)

+: prijs, ruimte, doortimmerd interieur, stil

-: wat afstandelijk besturing

Octavia (Combi)

1.0 TSI: 0,87 (2)

+: veel ruimte achterin, grote kofferbak

1.5 TSI: 0,88 (14)

+: grote kofferbak

-: rijdt niet spannend, slecht veercomfort met grote wielen, karige standaarduitrusting

iV 1.4 TSI PHEV: 0,73 (4)

+: fraai verzorgde interieur en exterieur, relatief grote elektrische actieradius, prijs

-: aandrijflijn past niet bij RS badge

Scala

1.0 TSI: 0,81 (18) +: praktische uitrusting, prijs, grote kofferbak -: veercomfort

1.5 TSI: 0,71 (10) +: ruimte, prijs -: goedkope interieurmaterialen

Superb (Combi)

1.5 eTSI: 0,8

+: prettige bediening, heerlijk ruim

-: accelereert traag vanuit stilstand, geen vlakke laadvloer

iV PHEV: 0,84 (20)

+: ruimte, bedieningsgemak, fijne aandrijflijn, relatief grote elektrische actieradius

-: simpel interieur, nogal zakelijk

Smart

#1

Pro+/Premium: 0,76 (16)

+: goede afwerking, mooie techniek, rijdt uitstekend, lekker pittig, complete uitrusting, aantrekkelijke prijs

-: kleine kofferbak, beperkte smartphone connectiviteit, te korte zittingen, flink verbruik, niet echt fijn geslepen

Brabus: 0,67 (4)

+: sprint extreem snel, flinke auto, leuke verschijning

-: voegt qua rijplezier niet veel toe, geen hot hatch, kinderlijke vormgeving multimedia, matige actieradius

#3

Pro / Premium: 0,82 (8)

+: rijdt prettig en sportief, krachtig, gaat zuinig met stroom om, complete uitrusting verhouding, hoogwaardig interieur

-: infotainment leidt af, waardeloze stem assistent, irritante en slecht functionerende rij hulp systemen, geen echte Smart

Brabus: 0,8 (2)

+: praktisch, solide rijeigenschappen, supersnel

-: rijplezier valt tegen, rijdt afstandelijk

SsangYong

Korando

e-Motion: 0,61 (5)

+: prijs, prestaties, weggedrag, gebruiksgemak, garantietermijn, ruim

-: laad niet snel op, stevige vering, bescheiden actieradius

Torres

e-Motion

+: ruim, grote kofferbak, stoer origineel design, mooi interieur

-: harde vering, veel rijgeluiden (banden, wind)

Subaru

Crosstrek

2.0i e-Boxer: 0,68 (5)

+: standaard vierwielaandrijving, voelt doortimmerd aan, gemakkelijk te bedienen infotainment systeem, veercomfort

-: CVT van de oude school, prijs, hoog verbruik, onder gemotoriseerd, verticaal geplaatst touch screen, rumoerig

Forester

2.0i e-Boxer: 0,65 (12)

+: ruim, netjes verzorgd, betrouwbaar, praktisch, tractie

-: rijdt log, dorstig, prijs, matige remmen, bescheiden prestaties

Outback

2.5i: 0,64 (13)

+: praktisch, comfortabel, solide wegligging, segmentconforme luxe, vierwielaandrijving

-: dorstige rauwe luie motor, multimedia werkt niet fijn, interieur en multimedia van 10 jaar geleden, veercomfort op lage snelheid

Solterra

0,61 (12)

+: rijdt relaxt, comfortabel, terreinkwaliteiten, voldoende snel, uitrusting, eenvoudige bediening

-: kleine actieradius, slechte caravantrekker, qua rijplezier geen hoogvlieger, laadt langzaam op, mist typisch Subaru karakter

XV

2.0i e-Boxer:

0,6 (11)

+: terreinlook uitstraling én kwaliteiten, uitrusting, veercomfort, excellente CVT

-: zwakke motor, verbruik, zwaar, presteert matig

Suzuki

Across

0,75 (8)

+: verfijnde aandrijflijn, elektrische actieradius, zuinig, ruimte, kwalitatief hoogwaardig, rijeigenschappen

-: geen navigatie, prijs, remmen

Ignis

1.2 Smart Hybrid: 0,64 (13)

+: verschuifbare achterbank, relatief grote kofferbak, ruimte

-: rumoerige motor maakt niet graag toeren, onrustige vering, hard interieurplastic

Jimny

1.5 Allgrip: 0,65 (4) +: overzichtelijke carrosserie, soepele motor, terreinkwaliteiten -: ruimte achterin, kleine kofferbak, veercomfort,mist 6e verzet

S-Cross

1.4 Boosterjet: 0,67 (10)

+: uitrusting, soepele en zuinige motor, ruim, laag gewicht, prijs, uitrusting, rijdt heel behoorlijk

-: saai goedkoop ogend interieur, rumoerig, hoofdruimte achterin

1.5 Hybrid: 0,52 (11)

+: complete uitrusting, acceptabel verbruik, 4WD is mogelijk

-: rumoerig, onprettige automaat, kleinere kofferbak, goedkope interieurafwerking, bescheiden prestaties

Swace

Hybrid: 0,75 (6)

+: zuinig, comfortabel, betrouwbaar, soepele aandrijflijn, voldoende communicatief, fijne balans, ergonomisch sterk interieur

-: laag trekgewicht, saai, geen koopje, uitrusting lacunes

Swift

1.2 Smart Hybrid (Allgrip): 0,71 (3)

+: complete uitrusting, laag verbruik, aangename rijeigenschappen, schappelijk geprijsd, zeer licht

-: achterin weinig comfortabel, traag multimedia systeem, harde vering, veel goedkoop interieurplastic, weinig vermogen

Vitara

1.4 Boosterjet: 0,65 (13)

+: (veiligheid)uitrusting, verbruik

-: traag multimedia, schokkerige automaat, verouderd dashboard

1.5 Hybrid: 0,58 (6)

+: prijs, uitrusting, verbruik, laag gewicht

-: niet verfijnd, achterin krap, kleine kofferbak, simpele multimedia

Reageren is niet mogelijk.