Hoe goed zijn de nieuwste auto’s? (Tesla t/m Zeekr)

0

Autointernationaal heeft de resultaten van (vergelijkende) tests door binnenlandse en buitenlandse autobladen op een rij gezet.

Voor elke auto is het gemiddelde berekend van het aantal keer dat dit model een vergelijkingstest wint (1 punt) of verliest (0.5 punt). In een triotest zijn de te verdelen punten respectievelijk 1, 0.67 en 0.33; in een vierkamp respectievelijk 1, 0.75, 0.5 en 0.25 enz. Een auto met als gemiddelde 1,00 heeft dus elke vergelijkingstest gewonnen en is dus zondermeer de beste auto in zijn klasse. Toch kunnen ook auto’s met een testgemiddelde van minimaal 0.8 als “goed’ worden bestempeld. Bedraagt het gemiddelde 0.5 of lager dan betekent dit dat er sowieso betere auto’s te koop zijn. Daarnaast is de beoordeling van individuele tests geïnventariseerd, bijvoorbeeld het gescoorde aantal sterren (5 sterren is 1,0 punt; 1 ster is 0,2 punt).

Omdat de resultaten zijn gebaseerd op tests uit binnenlandse en buitenlandse bladen, krijgt u een zeer afgewogen oordeel! Van niet vermelde modellen zijn te weinig testresultaten beschikbaar om een afgewogen oordeel te kunnen geven. Zodra van nieuwe modellen meerdere testuitslagen bekend zijn, zal dit in het overzicht worden opgenomen.

 

Tesla

Model 3

RWD: 0,89 (31)

+: meest aantrekkelijke elektrische auto op de markt, prestaties, efficiënt, scherpe prijs, forse actieradius

-: kleine kofferruimte, zitcomfort achterin

Long Range AWD: 0,91 (20)

+: beste allround elektrische auto die momenteel te koop is, prestaties, veiligheidsvoorzieningen

– basic interieur

Performance AWD: 0,85 (23)

+: supersnel, rijplezier, als elektrische auto onovertroffen goed, efficiënte aandrijflijn, lichtvoetig weggedrag

-: fadinggevoelige remmen, op de limiet lastig oncontroleerbaar, stoelen, te weinig fysieke knoppen

Model S

Long Range: 0,85 (7)

+: grote actieradius, rijdt relaxt, accelereert snel, efficiënt, logisch te bedienen en naadloos werkend infotainment systeem

-: bochtgedrag niet geweldig, eliminatie stengels achter het stuur was een slecht idee, prijzig, harde vering

Plaid: 0,81 (10)

+: prestatiepotentieel, digitale interface, energetische efficiëntie, ruim, rijdt bijzonder goed, qua bruikbaarheid leidend

-: onhandig yoke stuur, oogt niet nieuw, matige afwerking, zitcomfort achterin, niet echt een bochtenfan

Model X

Long Range AWD: 0,78 (11)

+: verbluffende prestaties, veiligheid, 7-persoons

-: teleurstellende afwerking, veercomfort, prijs

Plaid: 0,72 (4)

+: infotainment en app zijn tpp, efficiënte aandrijflijn, sprintprestaties, ruim interieur, gebruiksvriendelijk infotainment

-: yoke stuur onpraktisch, geen hoofdruimte derde zitrij, kaal interieur, reiscomfort

Model Y

RWD: 0,86 (10)

+: ruim en efficiënt, technologisch heel sterk, snel, zeer riant uitgerust, hightech

-: afwerking niet foutloos, matig zicht naar achteren, Autopilot werkt niet zo fijn als gehoopt, basic interieur

Long Range: 0,76 (33)

+: indrukwekkende efficiënte aandrijflijn, variabiliteit, ruim, korte laadtijden, grote actieradius

-: ingewikkelde bediening, veercomfort, geen Apple of Google, rumoerig, korte vering

Performance: 0,63 (4)

+: verrassend ruim achterin, uitgebreide veiligheidsuitrusting, laadt snel op, springt efficiënt met stroom om

-: veercomfort, afwerking kan beter, ergonomie is wennen, besturing mist scherpte, emotieloos

Togg

T10X

Standard Range: 0,9

+: ruim, goed uitontwikkeld

Toyota

Aygo X

1.0 VVT-i: 0,72 (20)

+: volwassen rijgedrag, handzaam, ergonomie, voorin prettig ruim, ruime veiligheidsuitrusting, zuinig, lage MRB

-: geen koopje, CVT afrader, achterin krap, onpraktisch, komt motorisch tekort, erg rumoerig, kleine kofferbak

BZ4X

0,71 (18)

+: lange garantietermijn, ruim, comfortabel, goede bouwkwaliteit, eenvoudige bediening, robuste wegligging

-: matige afleesbaarheid instrumentarium, hoog stroomverbruik betekent beperkte actieradius, laadt niet snel op, lage achterbank

C-HR

1.8 / 2.0 Hybrid: 0,6 (12)

+: rijdt prettig, veert comfortabel, voor een niet-stekker auto indrukwekkend zuinig, presteert goed, goed infotainmentsysteem

-: duur, niet erg praktisch, achterin krap, slecht afleesbaar instrumentarium, dreunende motor, kleine kofferbak, windgeruis

2.0 Plug-in Hybrid: 0,7 (5)

+: zuinig, rijdt strak, prettig onderstel

-: te hoge zitpositie, slecht zicht naar achteren, korte en lage achterbank, achterpassagiers hebben snel een ‘opgesloten’ gevoel

Camry

2.5 Hybrid: 0,67 (10)

+: prijs, eenvoudige bediening, ruim, efficiënte aandrijflijn, goede onderstelafstelling

-: saai / emotieloos, bescheiden prestaties, rumoerig, motor kan gaan loeien

Corolla

1.8 Hybrid (Sedan) (Touring Sports): 0,79 (25)

+: rijdt verrassend goed, verbruik, uitrusting, veilig, bewezen betrouwbare techniek, 10 jaar garantie, best pittig, comfortabel

-: niet ruim, GR Sport uitvoering mist doel, weinig opbergruimte

2.0 Hybrid High Power (Touring Sports): 0,74 (27)

+: veercomfort, veiligheidsuitrusting, rijdt goed

-: soms rumoerig, meerprijs t.o.v. 1.8 Hybrid, minder praktisch dan concurrentie

Corolla Cross

1.8 Hybrid: 0,78 (9)

+: uitgerijpte hybride techniek, goede onderstelbalans, royale uitrusting, ergonomisch goed interieur, zuinig

-: niet de ruimste in zijn klasse, oubollig ogend dashboard, loopt qua infotainment een generatie achter, weinig opbergruimte

2.0 Hybrid: 0,73 (14)

+: eenvoudige bediening, lange garantie, laag verbruik, scherpe prijs

-: rijdt niet sportief, luidruchtig, stuur beperkt verstelbaar, goedkope interieurmaterialen, matige afwerking

GR 86

0,84 (16)

+: presteert goed, motorgeluid, drift gretig, geschikt voor circuitgebruik, stuurt scherp, heerlijke ongecompliceerde rijdersauto

-: rumoerig, stugge vering, krap somber en te zakelijk interieur, automaat is niet fantastisch

GR Supra

2.0: 0,78 (9)

+: prijs, verbruik, rij plezier, alerte krachtige motor

-: wat goedkope interieurmaterialen, te nerveuze remmen en besturing

3.0: 0,73 (42)

+: rijplezier ook als je niet snel rijdt, soepele motor, fraai interieur, top multimediasysteem, veiligheidsuitrusting

-: nerveuze besturing, onrustige achterzijde, overactieve ESP, niet goed uitontwikkeld, tractie op nat wegdek

GR Yaris

0,89 (13)

+: liefhebberstechniek, zeer effectief snelheidswapen, speels weggedrag, ook met automatische transmissie

-: te hoge zitpositie, onpraktisch, binnenspiegel blokkeert zicht, kunstmatig motorgeluid, duur

Highlander

0,67 (12)

+ functionaliteit, zuinig, prijs, echte 7-zitter, praktisch, ruim, comfortabel, royale uitrusting

-: geen terreinauto, in dezelfde prijsklasse veel premiumalternatieven

Land Cruiser

2.8 D4-D: 0,66 (5) +: ruim, bewezen technische topkwaliteit, unieke alleskunner -: carrosseriebewegingen, lawaaiige motor, zwaar

Mirai

0,66 (8)

+: Lexus-achtige verfijning, royale uitrusting, tanken gaat supersnel

-: achterin aan de krappe kant, waar kan ik waterstof tanken?, hoge prijs waterstof, onzekerheid over afschrijving en onderhoud

Prius

2.0 Plug-in Hybrid: 0,73 (11)

+: veel vermogen, rijdynamiek, prettig onderstel, levendige maar ook discrete aandrijflijn, lage CO2 uitstoot

-: weinig hoofdruimte achterin, zicht rondom niet optimaal, krappe bagageruimte, geen aanhanger mogelijk

Pro Ace Verso

2.0 D4-D: 0,5

+: praktisch

-: saaie cabine, reageert traag op stuurcommando’s

RAV4

2.5 Hybrid (AWD): 0,63 (30)

+: stoer, prettig in de omgang, bouwkwaliteit, uitrusting, ruim, zuinig, betrouwbare techniek

-: bescheiden prestaties, lange remweg, prijzig, doet in veel opzichten verouderd aan

2.5 Plug-in Hybrid: 0,74 (12)

+: prestaties, verbruik, veelzijdig, ruim interieur, comfortabel, soepele efficiënte krachtige aandrijflijn

-: prijs, achterhaald infotainment systeem, log weggedrag, kleinere kofferbak, matige remmen

Yaris

1.5: 0,79 (2)

+: uitgebreide veiligheidsuitrusting, eenvoudige bediening, 10 jaar garantie, pittig, schakelt trefzeker

-: motor heeft veel toeren nodig, weinig communicatieve besturing, banden hebben weinig grip

1.5 Hybrid: 0,69 (29)

+: plezierige bediening, speels karakter, zuinig, lange garantietermijn

-: interieur variabiliteit, beperkte ruimte achterin, rumoerig, prijs

1.5 Hybrid 130: 0,8 (2)

+: complete uitrusting, zuinig, goede bouwkwaliteit, 10 jaar garantie

-: achterin krap, kort zitvlak voorstoelen, 115 pk versie presteert al goed genoeg

Yaris Cross

1.5 Hybrid: 0,64 (20)

+: veel assistentiesystemen standaard, grote kofferbak, stevig onderstel, verbruik, prijs valt mee

-: brommerige motor, weinig beenruimte achterin, veel concurrenten meer volwassen, comfort valt tegen, goedkoop interieur

1.5 VVT-i: 0,67

+: sportief onderstel, communicatieve en directe besturing, optiemogelijkheden, lange garantietermijn

-: matige prestaties, veercomfort, simpele bediening infotainmentsysteem

Vinfast

VF8

0,75

+: krachtige aandrijflijn, actieradius valt in de praktijk mee, lange garantietermijn

-: geen koopje, weinig keuze, veercomfort, afwerking voor verbetering vatbaar

Volkswagen

Arteon

1.4 eHybrid: 0,71 (6)

+: solide aandrijflijn

-: mist voor een premium product te veel puntjes op de i

2.0 TSI 190 pk: 0,5 (3)

+: goed onderstel, grote bagageruimte

-: prijs, multimedia niet gebruiksvriendelijk, verbruik valt tegen

Golf (Variant)

1.0 (e)TSI: 0,79 (6)

+: comfortabel, ruim, rijdt goed, uitrusting, pittige motor, verbruik

-: interieurkwaliteit, lastig infotainment systeem, prijs

1.5 eTSI: 0,8 (26)

+: comfort, veel assistentiesystemen, efficiënte aandrijflijn, lichtvoetig weggedrag

-: prijs, complexe bediening, traag multimediasysteem

1.5 TSI: 0,8 (25)

+: ruim, zuinig, zitcomfort, veiligheidsuitrusting

-: digitalisering dashboard zorgt voor extreem bedieningsongemak, prijs

2.0 TDI: 0,74 (5)

+: ruim, comfortabel, rijeigenschappen, prijs valt mee

-: ingewikkelde bediening, Passat Variant maar weinig duurder en in veel opzichten superieur

eHybrid / GTE: 0,74 (11)

+: perfecte zitpositie, efficiënte soepele aandrijflijn, royale veiligheidsuitrusting, comfortabel, redelijke elektrische actieradius

-: onprettige bediening multimediasysteem, zwaar, sponsig remgevoel, interieur doet goedkop aan

GTI (Clubsport):

0,73 (29)

+: verfijnd maar toch sportief, rij plezier, praktisch, zitpositie, grip, uitstekend onderstel

-: prijs, concurrenten hebben een sterkere focus op performance

R:

0,72 (12)

+: zeer snel, uitstekende allrounder, makkelijk om snel te rijden, krachtige remmen

-: verschrikkelijk infotainment systeem, te weinig fysieke knoppen, geen handbak

ID.3

0,7 (51):

+: prijs, ruimte, uitrusting, prestaties, wendbaarheid, zuinig, doet volwassen aan, goed uitontwikkeld onderstel

-: verzet geen bakens, interieur oogt goedkoop, kwaliteitsbeleving, actieradius, onprettige bediening

ID.4

170 / 204 pk: 0,72 (22)

+: wegligging, bijzonder prettige bediening, lekker ruim, grote kofferbak, efficiënt, tot 7 jaar gratis onderhoud

-: qua laadtijd geen koploper, software bugs, geen verschuifbare achterbank, pover interieur, matig multimedia

GTX 0,58 (6)

+: prestaties, stabiele wegligging met voldoende dynamiek

-: actieradius stelt wat teleur, sensorbediening werkt matig, duur, achterhaalde laadsnelheid

ID.5 

170 pk / 204 pk: 0,57 (10)

+: ruim, efficiënte aandrijflijn, nette afwerking, comfortabel, goede rijdynamiek, kleine draaicirkel

-: veel als dure optie, simpel ogend interieur, multimedia bedieningsonvriendelijk, rijplezier valt tegen

299 pk GTX: 0,58 (3)

+: genoeg vermogen, zeer ruim ondanks aflopend dak

-: zeker geen GTI, qua laadsnelheid geen topper

ID.7

Pro: 0,79 (14)

+: zeer ruim, comfortabel, hoogwaardig interieur, goede zit achterin, verfijnd onderstel, idem aandrijflijn

-: hinderlijke stemassistent, voor een VW nogal prijzig, warmtepomp niet standaard, laag trekgewicht, onhandige bediening

ID.Buzz

0,83 (27)

+: prettig onderstel, veel zicht rondom, ruim, functioneel, prima prestaties, lichtvoetig weggedrag, goede afwerking, veilig

-: (nog) geen keuze uit motoren en accu’s, afstandelijke besturing, prestaties niet bijzonder, duur, irrationeel

Multivan

2.0 TDI: 0,66 (6)

+: veel assistentiesystemen, variabel interieur, comfortabel, zuinig

-: prijs, materiaalkwaliteit, Ford Tourneo Connect is ruimer

eHybrid: 0,71 (9)

+: stabiel onderstel, comfortabel ruim te moduleren interieur, optiemogelijkheden, praktisch, prijs, veilig weggedrag

-: smalle stoelen, beperkte hoofdruimte, onhandig groot, beperkt elektrisch rijbereik, gebruiksonvriendelijk touchscreen

Passat Variant

1.5 eTSI: 0,8 (3)

+: voorbeeldige reisauto, stil, ruim, comfortabel, premium interieur, infotainment eindelijk in orde

-: belegen uiterlijk, wordt met opties snel duur, loopcultuur benzinemotor

Polo

1.0 MPI 80 pk: 0,8

1.0 TSI 95 pk: 0,81 (25)

+: volwassen onderstel dat goed in balans is, ruimte achterin, grote kofferbak, comfortabel

-: motor niet echt verfijnd, uitrusting, geen sprinter, prijs, dure opties

1.0 TSI 110 pk: 0,8 (12)

+: goede allrounder, fair geprijsd, comfortabel onderstel, bovengemiddeld ruim, verfijnd

-: rijdt niet spannend, airco bediening, prijzig

2.0 TSI GTI: 0,57 (12)

+: prestaties, onderstel balans, geschikt voor elke dag, praktisch

-: niet echt heet, rijplezier houdt niet over, geen handbak, voelt aan als een gewone Polo met een dikke motor, geen echte GTI

Taigo

1.0 TSI: 0,75 (13)

+: voldoende ruim, prettige motor, prima onderstel

-: schokkerige automaat, lastig multimediascherm, prijzig

1.5 TSI: 0,73 (13)

+: praktisch, goed verzorgd ruim interieur, doet volwassen aan

-: prijs, rijdt niet spannend, temperatuur lastig te regelen

T-Cross

1.0 TSI 95 / 115 pk: 0,77 (10)

+: capabel, praktisch, rijdt goed, comfortabel, doordacht, goede allrounder

-: saai, duur

T-Roc

1.0 TSI: 0,78 (11)

+: goede onderstel balans, veiligheidsuitrusting, comfortabele zitpositie, motor presteert goed, schakelt prettig

-: interieur maakt een goedkope indruk, achterbank zou variabeler kunnen, prijzig, uitrusting lacunes, soms wat rumoerig

1.5 TSI: 0,77 (18)

+: ruim, praktisch gevormde kofferbak, pittige motor, comfortabel, rijplezier, zuinig, complete uitrusting

-: wordt met opties snel duur, ergonomische missers, aarzelende automaat, remmen kunnen krachtiger

Cabrio 1.0 / 1.5 TSI: 0,71 (11)

+: uniek, volwaardig cabriolet gevoel, goede allrounder, als 1.0 TSI niet duur maar wel een fijne motor

-: interieur rammels, extra gewicht

Tiguan

1.5 eTSI: 0,79 (3)

+: ruim, praktisch, stil, mooi afgewerkt met hoogwaardige materialen, grote kofferbak, prettige bediening, complete uitrusting

-: rijdt niet spannend, prijzig, niet bijzonder zuinig

Tiguan Allspace

1.5 TSI: 0,73 (8)

+: comfort

-: remmen kunnen krachtiger, mist hybride techniek

Touareg

eHybrid: 0,69 (4)

+: enorm ruim, comfortabel, hoog trekgewicht, veel optiemogelijkheden

-: zielloos, niet spannend om mee te rijden, onhandig groot, zwaar, beperkte elektrische actieradius, voor een PHEV niet echt zuinig

Transporter

2.0 TDI 199 pk: 0,76 (3)

Volvo

EC40

Single Motor (Extended Range): 0,62 (4)

+: prijs valt mee, efficiënt, amper minder pittig dan Twin, goede stoelen, rijdt fijn, acceptabele range

-: veercomfort, prijs, zicht naar achterin matig, aanpassen remenergie regeneratie omslachtig

Twin Motor: 0,68 (18)

+: rijdt goed, fraai interieur, uitrusting, frunk, stil

-: onrustige stugge vering, zitcomfort achterin, overzicht achterzijde, prijs

EX30

Single Motor Extended Range / Twin Motor Extended Range: 0,77 (14)

+: creatief interieur, goede onderstelbalans tussen comfort en dynamiek, duurzame fraaie interieurmaterialen

-: geen bestuurders display, matige geluidskwaliteit muziekinstallatie, te lichte besturing, ergonomische missers, achterin krap

EX40

Single Motor (Extended Range): 0,7 (13)

+: one-pedal-driving mogelijk, uitrusting, uitgebalanceerde rijeigenschappen, korte remweg

-: kleine infotainment scherm, omslachtige bediening infotainment, zwaar

Twin Motor: 0,7 (16)

+: ruim, handig, snel, simpele bediening, rijdt soepel, veercomfort, goed Google infotainment systeem

-: actieradius, geen app beschikbaar, duur, zwaar, vierwielaandrijving biedt geen meerwaarde, qua rijdynamiek geen topper

S60

B4: 0,66 (15)

+: uitrusting, faire prijs voor een premium auto, ruim, briljante voorstoelen

-: aandrijflijn niet verfijnd, verbruik, kleine kofferbak

Recharge T8: 0,66 (8)

+: lichtvoetig weggedrag, sportief, goedkoper en zuiniger dan vergelijkbaar gemotoriseerde S90

Recharge T8 Polestar Engineered: 0,59 (6)

+: prestaties

-: Polestar toevoegingen weten niet te overtuigen, rijdt niet dynamisch, bruut, prijs

S90

Recharge T8: 0,61 (6)

+: veiligheidsuitrusting, snel, rijdt soepel, relatief grote elektrische actieradius en kofferbak

-: technologisch achterhaald, laadt langzaam op, rijdt log, prijs

V60

B3 / B4: 0,64 (8)

+: zitcomfort, ruimte, afwerking, veiligheidsuitrusting, praktisch, knusse ambiance

-: veercomfort en handelbaarheid kunnen beter

Recharge T6 / T8 AWD: 0,79 (13)

+: krachtige en zuinige aandrijflijn, veel veiligheidstechnologie

-: prijs, infotainment heeft update nodig, weinig verfijnde aandrijflijn, noch bijzonder comfortabel of sportief

Recharge T8 AWD Polestar Engineered: 0,52 (4)

+: rijplezier

-: meerprijs niet waard

Cross Country B5 AWD: 0,75 (4)

+: uitrusting, hoogwaardig interieur, snel mooi en logische multimedia, veiligheid

-: mild hybride verlaagt benzineverbruik amper

V60 Cross Country

B5: 0,87 (3)

+: comfort, praktisch, veilige vakantieauto voor het hele gezin

-: weinig rijplezier

V90

Recharge T6 / T8 Twin Engine: 0,7 (5)

+: forse elektrische actieradius, sinds facelift goed veercomfort, krachtige aandrijflijn

-: voor dit formaat stationwagen niet echt ruim, bedieningsvriendelijkheid infotainment systeem, met opties nogal duur

XC40

B3: 0,82 (16)

+: stijlvol hoogwaardig interieur, grote slimme kofferbak, veiligheidsuitrusting, verfijnd, goede allroundr

-: bediening touchscreen, vaste achterbank, geen dynamische ambities

XC60

Recharge T6 / T8 (Polestar): 0,74 (31)

+: interieursfeer, uitstekende stoelen, ergonomie

-: rijdt niet spannend, kleine kofferruimte, dorstig als accu leeg is, matig infotainment systeem

XC90

Recharge T8: 0,73 (19)

+: standaard 7 zitplaatsen, grote kofferruimte, variabele achterbank, grote elektrische actieradius

-: matig veercomfort, rauwe motor, ingewikkelde schermbediening

Voyah

Free

0,8

+: comfortabele vering, veel vermogen

-: wat onduidelijk infotainmentsysteem, prijs

Weltmeister

W5

0,6

+: prijs, uitrusting, ruimte

-: vlakke stoelen, zachte onderstelafstelling, blinkt nergens in uit

Wiesmann

Thunderball: 0,8 (2)

+: vermakelijk weggedrag, flinke actieradius, goed onderstel,  goede aandrijflijn, krachtige remmen, prachtig retro interieur

-: prijs, onpraktisch

Xpeng

P5

0,6

+: ruim, rijke uitrusting, V2L mogelijkheid, zuinig

-: stuur amper verstelbaar, laadt niet snel op, stuurt en remt gevoelloos, prijs

P7

0,64 (9)

+: rijeigenschappen, aantrekkelijke prijs : uitrusting verhouding, hoogwaardig interieur, comfortabel, stil

-: geen smartphone integratie, geen trekhaak mogelijk, kleine kofferbak, geen frunk, multimedia loopt soms vast

G9

0,76 (8)

+: premium ambiance, aantrekkelijke hightech uitrusting, stil, comfortabel, scherp geprijsd, laadt snel op, goed infotainment

– : relatief kleine standaard accu dus beperkt rijbereik, geen smartphone integratie of rijbereik weergave, valse waarschuwingen

Zeekr

X

Long Range RWD: 0,8 (2)

+: hoogwaardig interieur, royale uitrusting, redelijk geprijsd, range en oplaadsnelheid zijn bovengemiddeld

-: geclaimde sportiviteit is er niet, niet overdreven ruim, zachte onderstelafstelling zorgt voor overhellen en duiken

Privilege AWD: 0,8

+: voelt degelijk aan, presteert goed, range en oplaadsnelheid zijn bovengemiddeld, premium randje …

-: … maar dat is wel dun, geclaimde sportiviteit is er niet, niet overdreven ruim

001

Privilege AWD: 0,65 (3)

+: voelt duurder aan, snel, levert veel vermogen, mooie ondersteltechniek, grote accu, hoge laadpiek, royale uitrusting, prijs

-: naamsbekendheid, gebruiksvriendelijkheid multimediasysteem en stoelen kunnen beter

Reageren is niet mogelijk.