Autointernationaal heeft de resultaten van (vergelijkende) tests door binnenlandse en buitenlandse autobladen op een rij gezet.
Voor elke auto is het gemiddelde berekend van het aantal keer dat dit model een vergelijkingstest wint (1 punt) of verliest (0.5 punt). In een triotest zijn de te verdelen punten respectievelijk 1, 0.67 en 0.33; in een vierkamp respectievelijk 1, 0.75, 0.5 en 0.25 enz. Een auto met als gemiddelde 1,00 heeft dus elke vergelijkingstest gewonnen en is dus zondermeer de beste auto in zijn klasse. Toch kunnen ook auto’s met een testgemiddelde van minimaal 0.8 als “goed’ worden bestempeld. Bedraagt het gemiddelde 0.5 of lager dan betekent dit dat er sowieso betere auto’s te koop zijn. Daarnaast is de beoordeling van individuele tests geïnventariseerd, bijvoorbeeld het gescoorde aantal sterren (5 sterren is 1,0 punt; 1 ster is 0,2 punt).
Omdat de resultaten zijn gebaseerd op tests uit binnenlandse en buitenlandse bladen, krijgt u een zeer afgewogen oordeel! Van niet vermelde modellen zijn te weinig testresultaten beschikbaar om een afgewogen oordeel te kunnen geven. Zodra van nieuwe modellen meerdere testuitslagen bekend zijn, zal dit in het overzicht worden opgenomen.
Tesla
Model 3
(standaard): 0,85 (22)
+: meest aantrekkelijke elektrische auto op de markt, prestaties
-: kleine kofferruimte, zitcomfort achterin
Long Range: 0,9 (12)
+: beste allround elektrische auto die momenteel te koop is, prestaties, veiligheidsvoorzieningen
– basic interieur
Performance: 0,88 (16)
+: supersnel, rijplezier, als elektrische auto onovertroffen goed
-: remmen, op de limiet lastig oncontroleerbaar, stoelen
Model S
Long Range AWD: 0,85 (5)
+: grote actieradius, rijdt relaxt, accelereert snel
-: duur geworden, bochtgedrag niet geweldig, laadopties
Performance: 0,77 (8)
+: goede basis, ruim, megasnel, one pedal driving plezier
-: rijdt niet spannend, groot, zwaar, karig ogend dashboard
Model X
Long Range AWD: 0,75 (9)
+: verbluffende prestaties, veiligheid, 7-persoons
-: teleurstellende afwerking, veercomfort, prijs
Plaid: 0,8
+: infotainment en app zijn tpp, efficiënte aandrijflijn, sprintprestaties, ruim interieur, gebruiksvriendelijk infotainment
-: yoke stuur onpraktisch, geen hoofdruimte derde zitrij, kaal interieur, reiscomfort
Model Y
RWD
+: ruim en efficiënt, technologisch heel sterk
-: afwerking niet foutloos, matig zicht naar achteren
Long Range: 0,8 (26)
+: indrukwekkende efficiënte aandrijflijn, variabiliteit, ruim, korte laadtijden, grote actieradius
-: ingewikkelde bediening, veercomfort, geen Apple of Google
Performance: 0,6 (2)
+: verrassend ruim achterin, uitgebreide veiligheidsuitrusting, laadt snel op, springt efficiënt met stroom om
-: veercomfort, afwerking kan beter, ergonomie is wennen
Toyota
Aygo X
1.0 VVT-i: 0,72 (15)
+: volwassen rijgedrag, handzaam, ergonomie, voorin prettig ruim
-: geen koopje, CVT afrader, achterin krap, onpraktisch
BZ4X
0,73 (12)
+: garantietermijn, ruim, terrein kwaliteiten, comfort, bouwkwaliteit
-: prestaties niet bijzonder, afleesbaarheid instrumentarium, door te hoog stroomverbruik tegenvallende actieradius, laadt niet snel op
C-HR
1.8 Hybrid: 0,66 (14)
+: rijplezier, uitrusting, onderhoudskosten
-: vreselijk infotainment systeem, achterin krap, matige prestaties
2.0 Hybrid High Power: 0,76 (11)
+: meerprijs t.o.v. 1.8 valt mee, prestaties, rijdt relaxt
-: vergt compromissen
Camry
2.5 Hybrid: 0,71 (8) +: scherp geprijsd, ruim, comfortabel, complete uitrusting, efficiënte aandrijflijn -: saai / emotieloos
Corolla
1.8 Hybrid (Sedan) (Touring Sports): 0,76 (15)
+: rijdt verrassend goed, verbruik, uitrusting
-: niet ruim, GR Sport uitvoering mist doel
2.0 Hybrid High Power (Touring Sports): 0,73 (22)
+: veercomfort, veiligheidsuitrusting, rijdt goed
-: soms rumoerig, meerprijs t.o.v. 1.8 Hybrid, minder praktisch dan concurrentie
Corolla Cross
2.0 Hybrid: 0,76 (10)
+ eenvoudige bediening, lange garantie, laag verbruik, scherpe prijs
-: verouderd ogend dashboard, rijdt niet sportief, luidruchtig, stuur beperkt verstelbaar
GR 86
0,9 (10)
+: presteert goed, motorgeluid, drift gretig, geschikt voor circuitgebruik, stuurt scherp
-: rumoerig, stugge vering, krap en te zakelijk interieur
GR Supra
2.0: 0,78 (9)
+: prijs, verbruik, rij plezier, alerte krachtige motor
-: wat goedkope interieurmaterialen, te nerveuze remmen en besturing
3.0: 0,76 (35)
+: rijplezier ook als je niet snel rijdt, soepele motor, fraai interieur, top multimediasysteem, veiligheidsuitrusting
-: nerveuze besturing, onrustige achterzijde, overactieve ESP, niet goed uitontwikkeld
GR Yaris
0,87 (10)
+: liefhebberstechniek, zeer effectief snelheidswapen, speels weggedrag
-: te hoge zitpositie, onpraktisch, binnenspiegel blokkeert zicht
Highlander
0,67 (11)
+ functionaliteit, zuinig, prijs, echte 7-zitter, praktisch, ruim, comfortabel, uitrusting
-: geen terreinauto, veel premiumalternatieven
Land Cruiser
2.8 D4-D: 0,66 (5) +: ruim, bewezen technische topkwaliteit, unieke alleskunner -: carrosseriebewegingen, lawaaiige motor, zwaar
Mirai
0,68 (7) +: Lexus-achtige verfijning, royale uitrusting -: achterin aan de krappe kant, waar kan ik waterstof tanken?
Prius MY 2024
+: veel vermogen, rijdynamiek
-: weinig hoofdruimte achterin, zicht rondom niet optimaal
RAV4
2.0: 0,64 (4)
Hybrid (AWD): 0,7 (18)
+: stoer, prettig in de omgang, bouwkwaliteit, prijs, uitrusting, ruim
-: onderstel en aandrijflijn niet goed uitontwikkeld
Plug-in Hybrid: 0,7 (7)
+: prestaties, verbruik, veelzijdig, ruim interieur, comfortabel
-: prijs, achterhaald infotainment systeem, log weggedrag, kleinere kofferbak
Yaris
1.0: 0,75
+: doet volwassen aan, afwerking
-: onder gemotoriseerd
1.5 Hybrid: 0,71 (24)
+: plezierige bediening, speels karakter, zuinig
-: interieur variabiliteit, beperkte ruimte achterin, rumoerig
Yaris Cross
1.5 Hybrid 0,66 (14):
+: veel assistentiesystemen standaard, grote kofferbak, stevig onderstel, verbruik
-: brommerige motor, weinig beenruimte achterin
Vinfast
VF8 +: krachtige aandrijflijn -: geen koopje, weinig keuze
Volkswagen
Arteon
1.4 eHybrid: 0,75 (3) +: solide aandrijflijn -: mist voor een premium product te veel puntjes op de i
2.0 TDI 240 pk 4Motion: 0,7
2.0 TSI 190 pk: 0,5 (3) +: goed onderstel, grote bagageruimte -: prijs, multimedia niet gebruiksvriendelijk, verbruik valt tegen
Golf (Variant)
1.0 (e)TSI: 0,79 (6)
+: comfortabel, ruim, rijdt goed, uitrusting, pittige motor, verbruik
-: interieurkwaliteit, lastig infotainment systeem, prijs
1.5 eTSI: 0,8 (21)
+: comfort, veel assistentiesystemen, efficiënte aandrijflijn, lichtvoetig weggedrag
-: prijs, complexe bediening, traag multimediasysteem
1.5 TSI: 0,79 (24)
+: ruim, zuinig, zitcomfort, veiligheidsuitrusting
-: digitalisering dashboard zorgt voor extreem bedieningsongemak, prijs
2.0 TDI: 0,74 (5)
+: ruim, comfortabel, rijeigenschappen, prijs valt mee
-: ingewikkelde bediening, Passat Variant maar weinig duurder en in veel opzichten superieur
eHybrid / GTE: 0,68 (6)
+: perfecte zitpositie, erg efficiënte aandrijflijn, royale veiligheidsuitrusting
-: onprettige bediening multimediasysteem, zwaar
GTI:
0,73 (26)
+: verfijnd maar toch sportief, rij plezier, praktisch, zitpositie, grip
-: prijs, concurrenten hebben een sterkere focus op performance
ID.3
0,69 (31):
+: prijs, ruimte, uitrusting, prestaties, wendbaarheid
-: verzet geen bakens, interieur oogt goedkoop, kwaliteitsbeleving, actieradius
ID.4
0,74 (18)
+: wegligging, bijzonder prettige bediening, lekker ruim
-: qua laadtijd geen koploper, software bugs, geen verschuifbare achterbank
GTX 0,65 (3)
+: prestaties, stabiele wegligging met voldoende dynamiek
-: actieradius stelt wat teleur, sensorbediening werkt matig, duur
ID.5
170 pk / 204 pk: 0,6 (6)
+: ruim, efficiënte aandrijflijn, nette afwerking
-: veel als dure optie, simpel ogend interieur, multimedia bedieningsonvriendelijk
299 pk GTX: 0,58 (3)
+: genoeg vermogen, zeer ruim ondanks aflopend dak
-: zeker geen GTI, qua laadsnelheid geen topper
ID.Buzz
0,78 (17)
+: prettig onderstel, veel zicht rondom, ruim, functioneel
-: (nog) geen keuze uit motoren en accu’s, afstandelijke besturing, prestaties niet bijzonder
Multivan
2.0 TDI: 0,64 (3)
+: veel assistentiesystemen, variabel interieur, comfortabel
-: prijs, materiaalkwaliteit
eHybrid: 0,72 (6)
+: stabiel onderstel, comfortabel ruim te moduleren interieur, optiemogelijkheden, praktisch, prijs
-: smalle stoelen, beperkte hoofdruimte, onhandig groot, beperkt elektrisch rijbereik
Passat (Variant)
1.5 TSI: 0,78 (6)
+: ruimte, grote kofferbak, veercomfort, eenvoudige bediening, pittig
-: prijs-uitrusting verhouding
2.0 TDI 150 pk: 0,86 (4)
+: comfortabel, interieurruimte, grote kofferbak, praktisch
-: uitrusting lacunes
GTE: 0,81 (18)
+: interieurruimte, grote kofferbak, weggedrag, uitrusting
-: verminderd trekvermogen, geen voorruitverwarming
Polo
1.0 MPI 80 pk: 0,8
1.0 TSI 95 pk: 0,83 (18)
+: volwassen onderstel dat goed in balans is, ruimte achterin, grote kofferbak
-: motor niet echt verfijnd, uitrusting
1.0 TSI 110 pk: 0,82 (10)
+: goede allrounder, fair geprijsd, comfortabel onderstel, bovengemiddeld ruim
-: rijdt niet spannend, airco bediening
2.0 TSI GTI: 0,63 (9)
+: prestaties, onderstel balans, geschikt voor elke dag, praktisch
-: niet echt heet, rijplezier houdt niet over, geen handbak
Taigo
1.0 TSI: 0,75 (13)
+: voldoende ruim, prettige motor, prima onderstel
-: schokkerige automaat, lastig multimediascherm, prijzig
1.5 TSI: 0,81 (8)
+: praktisch, goed verzorgd ruim interieur, doet volwassen aan
-: prijs, rijdt niet spannend, temperatuur lastig te regelen
T-Cross
1.0 TSI 95 / 115 pk: 0,78 (8)
+: capabel, praktisch, rijdt goed, comfortabel, doordacht, goede allrounder
-: saai, duur
T-Roc
1.0 TSI: 0,81 (9)
+: goede onderstel balans, veiligheidsuitrusting
-: interieur maakt een goedkope indruk, achterbank zou variabeler kunnen
1.5 TSI: 0,78 (9)
+: ruim, praktisch gevormde kofferbak, pittige motor
-: wordt met opties snel duur, ergonomische missers, aarzelende automaat
2.0 TSI R 4Motion: 0,74 (21)
+: sterke motor, prestaties, uitlaatgeluid
-: hard interieurplastic, kleine kofferruimte, rol geluiden, veercomfort, prijs
Cabrio 1.5 TSI: 0,69 (10)
+: uniek, volwaardig cabriolet gevoel
-: interieur rammels, extra gewicht
Tiguan
1.4 eHybrid: 0,76 (6)
+: ruim, variabel interieur, praktisch, rijeigenschappen, vlekkeloos werkende aandrijflijn
-: rij bereik in elektrische modus
1.5 TSI: 0,74 (14)
+: ruim, praktisch
-: 20 inch wielen te veel van het goede, Dynamic Steering onrustig, multimedia systeem vergt gewenning
2.0 TDI: 0,86 (2)
+ volwassen, doordacht, goed uitgerijpt, praktisch, multi-talent
-: milieuonvriendelijke motor, prijs
Tiguan Allspace
1.5 TSI: 0,73 (8) +: comfort -: remmen kunnen krachtiger, mist hybride techniek
Transporter
2.0 TDI 199 pk: 0,76 (3)
Up
1.0: 0,71 (9) +: doet volwassen aan, hoogwaardig interieur, afwerking, rijdt goed, verbruik -: zwakke motor, lacunes in veiligheidsuitrusting
Electric: 0,78 (9) +: relatief grote actieradius, doet volwassen aan, voldoende ruim, remt prettig, uitrusting
Volvo
C40
Twin: 0,68 (17)
+: rijdt goed, fraai interieur, uitrusting, frunk
-: onrustige stugge vering, rijbereik, zitcomfort achterin, overzicht achterzijde
S60
B3 / B4: 0,66 (15) +: uitrusting, faire prijs voor een premium auto, ruim, briljante voorstoelen -: aandrijflijn niet verfijnd, verbruik, kleine kofferbak
Recharge T8: 0,68 (6)
Recharge T8 Polestar: 0,59 (6) +: prestaties -: Polestar toevoegingen weten niet te overtuigen, rijdt niet dynamisch, bruut, prijs
S90
Recharge T8: 0,68 (3) +: veiligheidsuitrusting, snel, rijdt soepel, relatief grote elektrische actieradius en kofferbak -: technologisch achterhaald
V60
B3 / B4: 0,64 (8)
+: zitcomfort, ruimte, afwerking, veiligheidsuitrusting, praktisch, knusse ambiance
-: veercomfort en handelbaarheid kunnen beter
Recharge T6 / T8 AWD: 0,81 (12)
+: krachtige en zuinige aandrijflijn, veiligheidstechnologie
-: prijs, infotainment heeft update nodig
Recharge T8 AWD Polestar Engineered: 0,52 (4)
+: rijplezier
-: meerprijs niet waard
Cross Country B5 AWD: 0,75 (4)
+: uitrusting, hoogwaardig interieur, snel mooi en logische multimedia, veiligheid
-: mild hybride verlaagt benzineverbruik amper
V60 Cross Country
B5: 0,9 (2)
+: comfort, praktisch, veilige vakantieauto voor het hele gezin
-: weinig rijplezier
V90
Recharge T6 / T8 Twin Engine: 0,67 (3)
XC40
B3: 0,86 (10)
+: stijlvol hoogwaardig interieur, grote slimme kofferbak, veiligheidsuitrusting
-: bediening touchscreen, helt over, vaste achterbank
Recharge T5: 0,74 (12)
+: relatief grote elektrische actieradius, snelle stuur/stoel verwarming
-: geen opberg vak voor laadkabel, houdt in bij 95 km/u
Pure Electric Single: 0,69 (7)
+: one-pedal-driving mogelijk, uitrusting
-: prijs, matige tractie voorwielen, verbruik, zwaar
Pure Electric Twin: 0,68 (14)
+: ruim, handig, snel, simpele bediening, rijdt soepel
-: actieradius, geen app beschikbaar, duur, zwaar
XC60
Recharge T6 / T8 (Polestar): 0,73 (29)
+: interieursfeer, uitstekende stoelen, ergonomie
-: rijdt niet spannend, kleine kofferruimte, dorstig als accu leeg is, matig infotainment systeem
XC90
Recharge T8: 0,74 (15)
+: standaard 7 zitplaatsen, grote kofferruimte, variabele achterbank
-: matig veercomfort, rauwe motor, ingewikkelde schermbediening
Voyah
Free
+: comfortabele vering, veel vermogen
-: interieur niet in alle opzichten ‘premium’, wat onduidelijk infotainmentsysteem
Weltmeister
W5
0,6
+: prijs, uitrusting, ruimte
-: vlakke stoelen, zachte onderstelafstelling, blinkt nergens in uit
Wey
Coffee
01 PHEV: 0,6
+: voor een PHEV relatief groot elektrisch rijbereik …
-+ … maar de dagen van de PHEV zijn geteld
Wiesmann
Thunderball: 0,8 +: vermakelijk weggedrag, flinke actieradius -: prijs
Xpeng
P5
0,6
+: ruim, rijke uitrusting, V2L mogelijkheid, zuinig
-: stuur amper verstelbaar, laadt niet snel op, stuurt en remt gevoelloos, prijs