Hoe goed zijn de nieuwste auto’s? (Tesla t/m Xpeng)

0

Autointernationaal heeft de resultaten van (vergelijkende) tests door binnenlandse en buitenlandse autobladen op een rij gezet.

Voor elke auto is het gemiddelde berekend van het aantal keer dat dit model een vergelijkingstest wint (1 punt) of verliest (0.5 punt). In een triotest zijn de te verdelen punten respectievelijk 1, 0.67 en 0.33; in een vierkamp respectievelijk 1, 0.75, 0.5 en 0.25 enz. Een auto met als gemiddelde 1,00 heeft dus elke vergelijkingstest gewonnen en is dus zondermeer de beste auto in zijn klasse. Toch kunnen ook auto’s met een testgemiddelde van minimaal 0.8 als “goed’ worden bestempeld. Bedraagt het gemiddelde 0.5 of lager dan betekent dit dat er sowieso betere auto’s te koop zijn. Daarnaast is de beoordeling van individuele tests geïnventariseerd, bijvoorbeeld het gescoorde aantal sterren (5 sterren is 1,0 punt; 1 ster is 0,2 punt).

Omdat de resultaten zijn gebaseerd op tests uit binnenlandse en buitenlandse bladen, krijgt u een zeer afgewogen oordeel! Van niet vermelde modellen zijn te weinig testresultaten beschikbaar om een afgewogen oordeel te kunnen geven. Zodra van nieuwe modellen meerdere testuitslagen bekend zijn, zal dit in het overzicht worden opgenomen.

 

Tesla

Model 3

(standaard): 0,85 (22)

+: meest aantrekkelijke elektrische auto op de markt, prestaties

-: kleine kofferruimte, zitcomfort achterin

Long Range: 0,9 (12)

+: beste allround elektrische auto die momenteel te koop is, prestaties, veiligheidsvoorzieningen

– basic interieur

Performance: 0,88 (16)

+: supersnel, rijplezier, als elektrische auto onovertroffen goed

-: remmen, op de limiet lastig oncontroleerbaar, stoelen

Model S

Long Range AWD: 0,85 (5)

+: grote actieradius, rijdt relaxt, accelereert snel

-: duur geworden, bochtgedrag niet geweldig, laadopties

Performance: 0,77 (8)

+: goede basis, ruim, megasnel, one pedal driving plezier

-: rijdt niet spannend, groot, zwaar, karig ogend dashboard

Model X

Long Range AWD: 0,75 (9)

+: verbluffende prestaties, veiligheid, 7-persoons

-: teleurstellende afwerking, veercomfort, prijs

Plaid: 0,8

+: infotainment en app zijn tpp, efficiënte aandrijflijn, sprintprestaties, ruim interieur, gebruiksvriendelijk infotainment

-: yoke stuur onpraktisch, geen hoofdruimte derde zitrij, kaal interieur, reiscomfort

Model Y

RWD

+: ruim en efficiënt, technologisch heel sterk

-: afwerking niet foutloos, matig zicht naar achteren

Long Range: 0,8 (26)

+: indrukwekkende efficiënte aandrijflijn, variabiliteit, ruim, korte laadtijden, grote actieradius

-: ingewikkelde bediening, veercomfort, geen Apple of Google

Performance: 0,6 (2)

+: verrassend ruim achterin, uitgebreide veiligheidsuitrusting, laadt snel op, springt efficiënt met stroom om

-: veercomfort, afwerking kan beter, ergonomie is wennen

Toyota

Aygo X

1.0 VVT-i: 0,72 (15)

+: volwassen rijgedrag, handzaam, ergonomie, voorin prettig ruim

-: geen koopje, CVT afrader, achterin krap, onpraktisch

BZ4X

0,73 (12)

+: garantietermijn, ruim, terrein kwaliteiten, comfort, bouwkwaliteit

-: prestaties niet bijzonder, afleesbaarheid instrumentarium, door te hoog stroomverbruik tegenvallende actieradius, laadt niet snel op

C-HR

1.8 Hybrid: 0,66 (14)

+: rijplezier, uitrusting, onderhoudskosten

-: vreselijk infotainment systeem, achterin krap, matige prestaties

2.0 Hybrid High Power: 0,76 (11)

+: meerprijs t.o.v. 1.8 valt mee, prestaties, rijdt relaxt

-: vergt compromissen

Camry

2.5 Hybrid: 0,71 (8) +: scherp geprijsd, ruim, comfortabel, complete uitrusting, efficiënte aandrijflijn -: saai / emotieloos

Corolla

1.8 Hybrid (Sedan) (Touring Sports): 0,76 (15)

+: rijdt verrassend goed, verbruik, uitrusting

-: niet ruim, GR Sport uitvoering mist doel

2.0 Hybrid High Power (Touring Sports): 0,73 (22)

+: veercomfort, veiligheidsuitrusting, rijdt goed

-: soms rumoerig, meerprijs t.o.v. 1.8 Hybrid, minder praktisch dan concurrentie

Corolla Cross

2.0 Hybrid: 0,76 (10)

+ eenvoudige bediening, lange garantie, laag verbruik, scherpe prijs

-: verouderd ogend dashboard, rijdt niet sportief, luidruchtig, stuur beperkt verstelbaar

GR 86

0,9 (10)

+: presteert goed, motorgeluid, drift gretig, geschikt voor circuitgebruik, stuurt scherp

-: rumoerig, stugge vering, krap en te zakelijk interieur

GR Supra

2.0: 0,78 (9)

+: prijs, verbruik, rij plezier, alerte krachtige motor

-: wat goedkope interieurmaterialen, te nerveuze remmen en besturing

3.0: 0,76 (35)

+: rijplezier ook als je niet snel rijdt, soepele motor, fraai interieur, top multimediasysteem, veiligheidsuitrusting

-: nerveuze besturing, onrustige achterzijde, overactieve ESP, niet goed uitontwikkeld

GR Yaris

0,87 (10)

+: liefhebberstechniek, zeer effectief snelheidswapen, speels weggedrag

-: te hoge zitpositie, onpraktisch, binnenspiegel blokkeert zicht

Highlander

0,67 (11)

+ functionaliteit, zuinig, prijs, echte 7-zitter, praktisch, ruim, comfortabel, uitrusting

-: geen terreinauto, veel premiumalternatieven

Land Cruiser

2.8 D4-D: 0,66 (5) +: ruim, bewezen technische topkwaliteit, unieke alleskunner -: carrosseriebewegingen, lawaaiige motor, zwaar

Mirai

0,68 (7) +: Lexus-achtige verfijning, royale uitrusting  -: achterin aan de krappe kant, waar kan ik waterstof tanken?

Prius MY 2024

+: veel vermogen, rijdynamiek

-: weinig hoofdruimte achterin, zicht rondom niet optimaal

RAV4

2.0: 0,64 (4)

Hybrid (AWD): 0,7 (18)

+: stoer, prettig in de omgang, bouwkwaliteit, prijs, uitrusting, ruim

-: onderstel en aandrijflijn niet goed uitontwikkeld

Plug-in Hybrid: 0,7 (7)

+: prestaties, verbruik, veelzijdig, ruim interieur, comfortabel

-: prijs, achterhaald infotainment systeem, log weggedrag, kleinere kofferbak

Yaris

1.0: 0,75

+: doet volwassen aan, afwerking

-: onder gemotoriseerd

1.5 Hybrid: 0,71 (24)

+: plezierige bediening, speels karakter, zuinig

-: interieur variabiliteit, beperkte ruimte achterin, rumoerig

Yaris Cross

1.5 Hybrid 0,66 (14):

+: veel assistentiesystemen standaard, grote kofferbak, stevig onderstel, verbruik

-: brommerige motor, weinig beenruimte achterin

Vinfast

VF8 +: krachtige aandrijflijn -: geen koopje, weinig keuze

Volkswagen

Arteon

1.4 eHybrid: 0,75 (3) +: solide aandrijflijn -: mist voor een premium product te veel puntjes op de i

2.0 TDI 240 pk 4Motion: 0,7

2.0 TSI 190 pk: 0,5 (3) +: goed onderstel, grote bagageruimte -: prijs, multimedia niet gebruiksvriendelijk, verbruik valt tegen

Golf (Variant)

1.0 (e)TSI: 0,79 (6)

+: comfortabel, ruim, rijdt goed, uitrusting, pittige motor, verbruik

-: interieurkwaliteit, lastig infotainment systeem, prijs

1.5 eTSI: 0,8 (21)

+: comfort, veel assistentiesystemen, efficiënte aandrijflijn, lichtvoetig weggedrag

-: prijs, complexe bediening, traag multimediasysteem

1.5 TSI: 0,79 (24)

+: ruim, zuinig, zitcomfort, veiligheidsuitrusting

-: digitalisering dashboard zorgt voor extreem bedieningsongemak, prijs

2.0 TDI: 0,74 (5)

+: ruim, comfortabel, rijeigenschappen, prijs valt mee

-: ingewikkelde bediening, Passat Variant maar weinig duurder en in veel opzichten superieur

eHybrid / GTE: 0,68 (6)

+: perfecte zitpositie, erg efficiënte aandrijflijn, royale veiligheidsuitrusting

-: onprettige bediening multimediasysteem, zwaar

GTI:

0,73 (26)

+: verfijnd maar toch sportief, rij plezier, praktisch, zitpositie, grip

-: prijs, concurrenten hebben een sterkere focus op performance

ID.3

0,69 (31):

+: prijs, ruimte, uitrusting, prestaties, wendbaarheid

-: verzet geen bakens, interieur oogt goedkoop, kwaliteitsbeleving, actieradius

ID.4

0,74 (18)

+: wegligging, bijzonder prettige bediening, lekker ruim

-: qua laadtijd geen koploper, software bugs, geen verschuifbare achterbank

GTX 0,65 (3)

+: prestaties, stabiele wegligging met voldoende dynamiek

-: actieradius stelt wat teleur, sensorbediening werkt matig, duur

ID.5 

170 pk / 204 pk: 0,6 (6)

+: ruim, efficiënte aandrijflijn, nette afwerking

-: veel als dure optie, simpel ogend interieur, multimedia bedieningsonvriendelijk

299 pk GTX: 0,58 (3)

+: genoeg vermogen, zeer ruim ondanks aflopend dak

-: zeker geen GTI, qua laadsnelheid geen topper

ID.Buzz

0,78 (17)

+: prettig onderstel, veel zicht rondom, ruim, functioneel

-: (nog) geen keuze uit motoren en accu’s, afstandelijke besturing, prestaties niet bijzonder

Multivan

2.0 TDI: 0,64 (3)

+: veel assistentiesystemen, variabel interieur, comfortabel

-: prijs, materiaalkwaliteit

eHybrid: 0,72 (6)

+: stabiel onderstel, comfortabel ruim te moduleren interieur, optiemogelijkheden, praktisch, prijs

-: smalle stoelen, beperkte hoofdruimte, onhandig groot, beperkt elektrisch rijbereik

Passat (Variant)

1.5 TSI: 0,78 (6)

+: ruimte, grote kofferbak, veercomfort, eenvoudige bediening, pittig

-: prijs-uitrusting verhouding

2.0 TDI 150 pk: 0,86 (4)

+: comfortabel, interieurruimte, grote kofferbak, praktisch

-: uitrusting lacunes

GTE: 0,81 (18)

+: interieurruimte, grote kofferbak, weggedrag, uitrusting

-: verminderd trekvermogen, geen voorruitverwarming

Polo

1.0 MPI 80 pk: 0,8

1.0 TSI 95 pk: 0,83 (18)

+: volwassen onderstel dat goed in balans is, ruimte achterin, grote kofferbak

-: motor niet echt verfijnd, uitrusting

1.0 TSI 110 pk: 0,82 (10)

+: goede allrounder, fair geprijsd, comfortabel onderstel, bovengemiddeld ruim

-: rijdt niet spannend, airco bediening

2.0 TSI GTI: 0,63 (9)

+: prestaties, onderstel balans, geschikt voor elke dag, praktisch

-: niet echt heet, rijplezier houdt niet over, geen handbak

Taigo

1.0 TSI: 0,75 (13)

+: voldoende ruim, prettige motor, prima onderstel

-: schokkerige automaat, lastig multimediascherm, prijzig

1.5 TSI: 0,81 (8)

+: praktisch, goed verzorgd ruim interieur, doet volwassen aan

-: prijs, rijdt niet spannend, temperatuur lastig te regelen

T-Cross

1.0 TSI 95 / 115 pk: 0,78 (8)

+: capabel, praktisch, rijdt goed, comfortabel, doordacht, goede allrounder

-: saai, duur

T-Roc

1.0 TSI: 0,81 (9)

+: goede onderstel balans, veiligheidsuitrusting

-: interieur maakt een goedkope indruk, achterbank zou variabeler kunnen

1.5 TSI: 0,78 (9)

+: ruim, praktisch gevormde kofferbak, pittige motor

-: wordt met opties snel duur, ergonomische missers, aarzelende automaat

2.0 TSI R 4Motion: 0,74 (21)

+: sterke motor, prestaties, uitlaatgeluid

-: hard interieurplastic, kleine kofferruimte, rol geluiden, veercomfort, prijs

Cabrio 1.5 TSI: 0,69 (10)

+: uniek, volwaardig cabriolet gevoel

-: interieur rammels, extra gewicht

Tiguan

1.4 eHybrid: 0,76 (6)

+: ruim, variabel interieur, praktisch, rijeigenschappen, vlekkeloos werkende aandrijflijn

-: rij bereik in elektrische modus

1.5 TSI: 0,74 (14)

+: ruim, praktisch

-: 20 inch wielen te veel van het goede, Dynamic Steering onrustig, multimedia systeem vergt gewenning

2.0 TDI: 0,86 (2)

+ volwassen, doordacht, goed uitgerijpt, praktisch, multi-talent

-: milieuonvriendelijke motor, prijs

Tiguan Allspace

1.5 TSI: 0,73 (8) +: comfort -: remmen kunnen krachtiger, mist hybride techniek

Transporter

2.0 TDI 199 pk: 0,76 (3)

Up

1.0: 0,71 (9) +: doet volwassen aan, hoogwaardig interieur, afwerking, rijdt goed, verbruik -: zwakke motor, lacunes in veiligheidsuitrusting

Electric: 0,78 (9) +: relatief grote actieradius, doet volwassen aan, voldoende ruim, remt prettig, uitrusting

Volvo

C40

Twin: 0,68 (17)

+: rijdt goed, fraai interieur, uitrusting, frunk

-: onrustige stugge vering, rijbereik, zitcomfort achterin, overzicht achterzijde

S60

B3 / B4: 0,66 (15) +: uitrusting, faire prijs voor een premium auto, ruim, briljante voorstoelen -: aandrijflijn niet verfijnd, verbruik, kleine kofferbak

Recharge T8: 0,68 (6)

Recharge T8 Polestar: 0,59 (6) +: prestaties -: Polestar toevoegingen weten niet te overtuigen, rijdt niet dynamisch, bruut, prijs

S90

Recharge T8: 0,68 (3) +: veiligheidsuitrusting, snel, rijdt soepel, relatief grote elektrische actieradius en kofferbak -: technologisch achterhaald

V60

B3 / B4: 0,64 (8)

+: zitcomfort, ruimte, afwerking, veiligheidsuitrusting, praktisch, knusse ambiance

-: veercomfort en handelbaarheid kunnen beter

Recharge T6 / T8 AWD: 0,81 (12)

+: krachtige en zuinige aandrijflijn, veiligheidstechnologie

-: prijs, infotainment heeft update nodig

Recharge T8 AWD Polestar Engineered: 0,52 (4)

+: rijplezier

-: meerprijs niet waard

Cross Country B5 AWD: 0,75 (4)

+: uitrusting, hoogwaardig interieur, snel mooi en logische multimedia, veiligheid

-: mild hybride verlaagt benzineverbruik amper

V60 Cross Country

B5: 0,9 (2)

+: comfort, praktisch, veilige vakantieauto voor het hele gezin

-: weinig rijplezier

V90

Recharge T6 / T8 Twin Engine: 0,67 (3)

XC40

B3: 0,86 (10)

+: stijlvol hoogwaardig interieur, grote slimme kofferbak, veiligheidsuitrusting

-: bediening touchscreen, helt over, vaste achterbank

Recharge T5: 0,74 (12)

+: relatief grote elektrische actieradius, snelle stuur/stoel verwarming

-: geen opberg vak voor laadkabel, houdt in bij 95 km/u

Pure Electric Single: 0,69 (7)

+: one-pedal-driving mogelijk, uitrusting

-: prijs, matige tractie voorwielen, verbruik, zwaar

Pure Electric Twin: 0,68 (14)

+: ruim, handig, snel, simpele bediening, rijdt soepel

-: actieradius, geen app beschikbaar, duur, zwaar

XC60

Recharge T6 / T8 (Polestar): 0,73 (29)

+: interieursfeer, uitstekende stoelen, ergonomie

-: rijdt niet spannend, kleine kofferruimte, dorstig als accu leeg is, matig infotainment systeem

XC90

Recharge T8: 0,74 (15)

+: standaard 7 zitplaatsen, grote kofferruimte, variabele achterbank

-: matig veercomfort, rauwe motor, ingewikkelde schermbediening

Voyah

Free

+: comfortabele vering, veel vermogen

-: interieur niet in alle opzichten ‘premium’, wat onduidelijk infotainmentsysteem

Weltmeister

W5

0,6

+: prijs, uitrusting, ruimte

-: vlakke stoelen, zachte onderstelafstelling, blinkt nergens in uit

Wey

Coffee

01 PHEV: 0,6

+: voor een PHEV relatief groot elektrisch rijbereik …

-+ … maar de dagen van de PHEV zijn geteld

Wiesmann

Thunderball: 0,8 +: vermakelijk weggedrag, flinke actieradius -: prijs

Xpeng

P5

0,6

+: ruim, rijke uitrusting, V2L mogelijkheid, zuinig

-: stuur amper verstelbaar, laadt niet snel op, stuurt en remt gevoelloos, prijs

Reageren is niet mogelijk.