Hoe goed zijn de nieuwste auto’s? (Bentley, BMW, Bugatti, BYD)

0

Autointernationaal heeft de resultaten van (vergelijkende) tests door binnenlandse en buitenlandse autobladen op een rij gezet.

Voor elke auto is het gemiddelde berekend van het aantal keer dat dit model een vergelijkingstest wint (1 punt) of verliest (0.5 punt). In een triotest zijn de te verdelen punten respectievelijk 1, 0.67 en 0.33; in een vierkamp respectievelijk 1, 0.75, 0.5 en 0.25 enz. Een auto met als gemiddelde 1,00 heeft dus elke vergelijkingstest gewonnen en is dus zondermeer de beste auto in zijn klasse. Toch kunnen ook auto’s met een testgemiddelde van minimaal 0.8 als “goed’ worden bestempeld. Bedraagt het gemiddelde 0.5 of lager dan betekent dit dat er sowieso betere auto’s te koop zijn. Daarnaast is de beoordeling van individuele tests geïnventariseerd, bijvoorbeeld het gescoorde aantal sterren (5 sterren is 1,0 punt; 1 ster is 0,2 punt).

Omdat de resultaten zijn gebaseerd op tests uit binnenlandse en buitenlandse bladen, krijgt u een zeer afgewogen oordeel! Van niet vermelde modellen zijn te weinig testresultaten beschikbaar om een afgewogen oordeel te kunnen geven. Zodra van nieuwe modellen meerdere testuitslagen bekend zijn, zal dit in het overzicht worden opgenomen.

 

Bentley

Bentayga

EWB: 0,87 (3)

+: carrosserieproporties kloppen beter dan die van gewone Bentayga, (nog) stiller, luxueus, hightech uitrusting

-: is bedoeld als opvolger van de Mulsanne, maar voelt niet zo speciaal aan, meerprijs t.o.v. gewone Bentayga

Hybrid: 0,64 (9)

+: opulent interieur, hybride harmonie

-: faalt om de traditionele Bentley ervaring te bieden, overtuigt niet, bescheiden prestaties

V8 (S): 0,8 (11)

+: opulent interieur, zeer snel, veel optiemogelijkheden, comfort

-: zowel ruimteaanbod als infotainment zijn maar zozo

W12: 0,81 (5)

+: praktisch multi-talent, zowel luxueus als snel, monsterlijke motor

-: besturing mist scherpte

Continental

GT V8 (Convertible): 0,89 (11)

+: exclusief, geschikt voor dagelijks gebruik, comfort, afwerking, prestaties

-: niet echt sportief

GT W12 (Convertible, Speed): 0,81 (10)

+: lange afstand Gran Tourer met sportief randje, comfort, rijplezier, prachtig interieur

+: rijdt niet spannend

Flying Spur

Hybrid: 0,66 (3)

+: geweldig interieur, top onderstel

-: (veel) kleine(re) bagageruimte, motorgeluid als accu leeg is, kleine actieradius, laadt traag

V8: 0,74 (4)

+: interieur, ongeëvenaarde mix van comfort en dynamiek, aandrijflijn

-: afschrijving, gewicht, minprijs t.o.v. W12 uitvoering

W12: 0,88 (10)

+: fenomenale rijdersauto, rijdynamiek

-: veercomfort kan beter

BMW

1-serie

16d: 0,68 (4)

-: bescheiden prestaties, amper zuiniger dan 18d

18d/20d: 0,75 (18)

+: goed onderstel, uitrusting, praktisch, goed infotainment systeem, verfijnd, briljant dieselmodel

-: prijs, veiligheidsuitrusting

18i: 0,82 (24)

+: ergonomie, rij plezier, praktisch

-: prijs met opties, matige prestaties, harde M Sport ophanging

28ti: 0,75 (15)

+: rijplezier, volwaardige hot hatchback, afwerking, sprankelende motor

-: veercomfort, geen goede allrounder,prijs, tractieproblemen

M35i xDrive: 0,7 (20)

+: soepel GT karakter, snel, krachtige maar zuinige motor

-: niet echt opwindend, voor een M model valt bochtgedrag tegen

2-serie Active Tourer

18d: 0,69 (4)

+: krachtige remmen, stil, ruimte, krachtige motor, prestaties

-: ergonomie, met M pakket te harde vering

18i: 0,65

+: verbruik, prettige bediening, voldoende pittig, korte remweg, stil, goede kwaliteitsindruk, ruim

-: harde vering, ergonomie

20i: 0,62 (6)

+: zuinig, snel, stil, ruim, goede kwaliteitsindruk

-: slechte ergonomie door uitgekleed bedieningsconcept, harde vering

23i: 0,8 (6)

+: ruim interieur, weggedrag, prettige aandrijflijn

-: stugge vering, deels goedkope afwerking

25e: 0,8

+ comfortabel, prettig weggedrag

-: voor BMW begrippen weinig ‘Freude am Fahren’

2-serie Coupé

20d: 0,8

+: aantrekkelijke allrounder, zuinig, lange afstand cruiser, verfijnd, goede onderstelbalans, exclusiever dan 3-serie

20i/30i: 0,73 (7)

+: remt goed, stil, bouwkwaliteit, directe besturing, redelijk zuinig

-: harde vering, achterin krap, duur, geen handbak

M40i (xDrive): 0,84 (4)

+: uitgebalanceerd, lichtvoetig, alles wat een BMW hoort te zijn, comfortabel, dagelijks inzetbaar

-: druk instrumentarium

M2: 0,9

+: meer rijplezier is in deze prijsklasse niet te koop

2-serie Gran Coupé

18i / 20i: 0,71 (7)

+: wegligging, bliksemsnelle elektronica, pittig, uitrusting, veercomfort

-: hoofdruimte achterin

20d: 0,76 (5)

+: comfortabel, rijdt goed, potente motor, uitrusting

-: hoofdruimte achterin

M35i: 0,7 (9)

+: rijplezier, goed uitontwikkeld, snel, tractie

-: veercomfort met M Sport onderstel, besturing kan scherper, prijs

3-serie (Touring)

18d: 0,85 (4)

+: goede allrounder, comfortabel, gecultiveerde aandrijflijn, lichtvoetig weggedrag, verbruik

-: dure opties

20d (xDrive): 0,87 (20) +: rijdynamiek, eenvoudige bediening, briljante aandrijflijn

-: comfort, veel als dure optie

18i: 0,9

+: rijplezier, beste infotainment systeem in zijn klasse

20i: 0,89 (4)

30d (xDrive): 0,85 (10)

30e: 0,84 (37):

+:vermakelijke stuurman auto, goede allrounder, zeer goede stoelen, betrouwbare assistentiesystemen

-: prijs, ruimteaanbod, zwaar, kleine elektrische actieradius

30i: 0,85 (21)

+: ruimte valt niet tegen, verbruik, acceleratie, doordacht, rijdynamiek

-: uitrusting, prijs, stuurgevoel, veercomfort, heeft opties nodig

M40i: 0,86 (11)

+: motor, snel, briljante allrounder

-: prijs, rijplezier kan beter, wel erg stevig geveerd

M3 (Competition): 0,84 (14)

+: bloed snel, volwaardige gezinsauto, speels weggedrag, toegankelijk,

-: gewicht, te lichte besturing, rempedaal gevoel kan beter

4-serie Cabriolet

20i +: 0,61 (2) stijve carrosserie, voelt lichter aan dan hij is -: luchtwervelingen op achterbank vanaf 100 km/u, dure opties

M40i +: 0,83 (6) +: prestaties, rijplezier, verfijnd, praktischer dan voorganger, motorgeluid, vermakelijke aandrijflijn, bochtgedrag

M4 Competition 0,77 (3)

+: net zo goed als de coupé maar met meer hoofdruimte

-: net zo goed als de coupé maar duurder

4-serie Coupé

20i / 30i: 0,88 (2)

+: echte stuurman auto, interieurbouw, stoelen, briljant onderstel, fantastische motor

-: afleesbaarheid instrumentarium

M40i: 0,88 (5)

+: fantastische motor, redelijk verbruik, prestaties

-: stomme graphics instrumentarium, bereikbaarheid achterbank

M4 (Competition): 0,9 (4)

+: geschikt voor elke dag, mieterse prestaties, eenvoudig snel te rijden

-: bereikbaarheid achterbank, prijs

M4 CSL: 0,78 (4)

+: hardcore maar toch geschikt voor dagelijks gebruik, afgeslankt zonder te uitgekleed te zijn, duidelijk sneller dan gewone M4

-: prijs, onrustig op het circuit, nog steeds best zwaar, uiterlijk over the top?

4-serie Gran Coupé

420i: 0,83 (2)

+: rijdt goed, comfortabel

-: dure opties. polariserend uiterlijk

M440i: 0,89 (2)

+: geweldig onderstel, prima aandrijflijn

-: hoofdruimte achterin, beperkt zicht naar achteren

5-serie

20d (Touring): 0,88 (11) +: krachtige en zuinige motor, rijdt zowel dynamisch als comfortabel, iDrive knop voor multimedia -: veel als optie

20e: 0,88 (2) +: doordacht, hoogwaardig, met de bekende BMW kwaliteiten

30d (Touring, xDrive): 0,85 (2)

30e: 0,84 (13) +: efficiënt, onderstel balans, rijplezier, super infotainment -: magere veiligheidsuitrusting, dure opties, klein elektrisch bereik

30i (Touring, xDrive): 0,87 (2) +: comfortabel, lichtvoetig weggedrag, montere en zuinige motor

45e: 0,77 (3): +: laat je voelen dat er ook een toekomst voor PHEV modellen bestaat -: goedkopere 30e biedt bijna hetzelfde, kleinere kofferbak

M50d xDrive (Touring): 0,9 (4)

M50i xDrive: 0,89 (3) +: Comfort, verfijnd, prestaties, rijplezier, carrosseriecontrole, prijs valt mee

M5 (Competition, CS): 0,88 (14)

+: briljant, ook geschikt voor dagelijks gebruik, snel, RWD modus, heerlijk meubilair

-: rijdt wat afstandelijk, gevoelloze besturing

6-serie

20d: 0,64 +: comfortabel, veel optiemogelijkheden, zeer ruim, sublieme afwerking, doordachte ergonomie -: uitrustinglacunes

30d (xDrive): 0,8

40i xDrive: 0,7

7-serie

60i xDrive: 0,85 (2)

+: zowel een comfortabele limousine als een vermakelijke sportieve sedan

-: prijs, uiterlijk niet ieders kopje thee

8-serie Cabriolet

M50i xDrive: 0,72 (8)

+: royaal uitgerust, prettige relaxte maar tegelijkertijd gretige motor, indrukwekkende grand tourer

-: onpraktisch, afschrijving

M (Competition): 0,74 (7)

+ sportief, extravert

-: geen comfortabele cruiser

8-serie Coupé

40d: 0,87 (3)

40i (xDrive): 0,8

M50i xDrive: 0,65 (4)

+: motorgeluid, voelt niet groot aan, voorspelbaar weggedrag

-: afstandelijke besturing, onderstel mist puntjes op de i

M (Competion): 0,71 (11)

+: makkelijk om snel te rijden, hoogwaardig interieur, uitrusting

-: geen echte sportwagen, achterin krap

8-serie Gran Coupé

40i (xDrive): 0,72 (6)

+: rijeigenschappen, motorisch plezier -: comfort

M50i xDrive: 0,82 (3)

M (Competition): 0,53 (3)

+:acceleratie, remmen

-:veercomfort, besturing mist scherpte, niet geschikt voor dagelijks gebruik

i3

0,78 (3) +: doordacht concept, weggedrag, prestaties, hoogwaardig interieur, eenvoudige bediening -: prijs, ruimte achterin, harde vering

S: 0,61 (6) +: stuurt goed, hoogwaardig interieur -: comfort kan beter, ruimte achterin, prijs, motorespons is wennen, regeneratie niet instelbaar

i4

eDrive40: 0,71 (14)

+: fijne Gran Tourer met een sportief karakter, vertrouwde bediening

-: zwaar, beperkte actieradius bij sportieve rijstijl, niet bijzonder snel

M50: 0,75

+: goede bouwkwaliteit, rijeigenschappen, comfort, bediening

-+ prijs, gewicht, hoog stroom verbruik

i7

0,84 (11)

+: zeer verfijnd, hoogwaardig interieur, comforttopper, lekker ruim achterin, hightech uitrusting

-: uiterlijk niet ieders kopje thee, gewicht, ingewikkelde bediening, beloofde actieradius niet realiseerbaar

iX

xDrive40/50: 0,76 (10)

+: comfort, wegligging

-: reageert nerveus op gaspedaalcommando’s, ongemerkt ga je erg snel, laadsnelheid kan beter

M60: 0,8 (5)

+ bouwkwaliteit, wegligging, verfijnde motoren, comfort, ruimte, prestaties, efficiënte aandrijflijn

-: steriele besturing, geen echt M Performance model, (meer)prijs (ten opzichte van xDrive50), gewicht

iX1

0,76 (4)

+: interieurafwerking, uitrusting, ruim, efficiënte aandrijflijn, snel, verfijnd, goed infotainment

-: niet echt spannend om mee te rijden, concurrentie laadt sneller, (uitschakelbare) Hans Zimmer soundtrack

iX3

0,86 (15)

+: rijdt soepel, bouwkwaliteit, ergonomisch doordacht dashboard, goed infotainment systeem

-: prijs, niet supersnel, dure opties

X1

sDrive18i: 0,9 (2)

+: onderstelbalans, goed infotainment, praktisch

sDrive18d: 0,84 (3)

+: afwerking, ruim en functioneel interieur, krachtige motor, redelijk verbruik, uitstekende automaat, prettig en veilig weggedrag

-: rumoerige motor, rijhulpmiddelen vaak optioneel, digitale paneel is niet erg ergonomisch

xDrive23d: 0,83 (3)

+: ruimte, comfort, moduleerbaarheid, verbruik, rijplezier, afwerking

-: karige standaarduitrusting, besturing weinig communicatief, all-touch bediening geen verbetering

xDrive23i 0,77 (11)

+: zorgvuldige interieur afwerking, praktisch, ruim, prima stoelen

-: motor alleen in klein toerengebied goed bij de les, weinig fysieke knoppen, windgeruis rond A stijl

X2

18i: 0,65

+: sportief

-: comfort

20d (xDrive): 0,67 (6)

20i (xDrive): 0,57 (2)

+: ideaal voor diegenen die geen afscheid kunnen nemen van hun hete hatchback

25e (xDrive): 0,55

+: rijdt dynamisch, motoren goed op elkaar ingespeeld

-: prijs, krap, niet praktisch, interieur niet echt premium,

M35i xDrive: 0,61 (15)

+: prestaties, bochtenridder

-: laagwaardig interieur, zwaar, dorstig, prijs

X3

M (Competition): 0,66 (12)

+: snel, een echte ‘M’

-: duur, hard geveerd, dorstig

xDrive20d: 0,86 (10)

+: slim interieur, rijplezier, super infotainment, schakelt soepel, verfijnd, interieurkwaliteit

-: motordreun, veercomfort, prijs

xDrive20i/30i: 0,8

+: rijeigenschappen, iDrive systeem

-: uitrusting lacunes, veel als optie

xDrive30d: 0,77 (4)

+: krachtige motor

xDrive30e: 0,73 (14)

+: dynamisch weggedrag maar toch comfortabel, ongeëvenaard bedieningsgemak

-: dure opties, flink kleinere bagageruimte

xDrive40d: 0,7 (2)

+: premium interieur

-: prijs

xDriveM40i 0,77 (6)

+: makkelijk om snel te rijden, soepele motor, ruimte, eenvoudige bediening

-: veercomfort, uitlaatgeluid niet spannend, rolgeluiden

X4

xDrive20d: 0,72 (4)

+: rijdynamiek, voldoende ruim, verbruik

-: prijs, veercomfort

xDrive20i: 0,58 (2)

xDrive40d: 0,79 (6)

+: sportief, remt uitstekend, verbruik, eenvoudige bediening

-: ruimte achterin, harde vering, uitrusting lacunes, achterzijde slecht te overzien

xDriveM40i: 0,79 (23

+: acceleratie, sportief weggedrag

-: rijplezier valt tegen, er in zitten ook, veercomfort, overzichtelijkheid achterzijde

M (Competition): 0,66 (5)

X5

xDrive30d: 0,82 (8)

+: uitstekende allrounder, topklasse aandrijflijn, uitrusting

-: achterklep uit 2 delen kan onpraktisch zijn, interieurruimte valt tegen

xDrive40i: 0,74 (5)

+: comfortabel, luxueus, rijdt goed, optioneel als 7-zitter

-: verbruik, beperkte terreincapaciteiten

xDrive45e: 0,86 (23)

+:prestaties, infotainment systeem, elektrische range,veercomfort

-: variabiliteit achterbank,rijdt niet lichtvoetig, benzineverbruik

M (Competition): 0,71 (7)

+: prestaties, bouwkwaliteit, technologische tour de force, krachtig

-: veercomfort, verbruik

X6

M50i: 0,74 (8)

xDrive30d: 0,74 (3)

+: hoogwaardig interieur, krachtige zuinige motor, rijplezier, best praktisch

-: veercomfort, dure opties

M (Competition): 0,64 (5)

+: veel uiterlijk en akoestisch vertoon

-: mist de finesse van de beste M modellen, veercomfort

X7

xDrive30d / 40d: 0,9 (4) +: veercomfort, zeer stil, ruim -: prijs, onhandig groot

xDrive40i/50i: 0,61 (8)

+: motorgeluid, fraai interieur

-: veercomfort, relatief krap voor een dergelijk grote SUV, bereikbaarheid 3e zitrij

M50d: 0,64 (7) +: ruimte, aandrijflijn, comfort, uitrusting

M60i: 0,78 (4)

+: snel, comfortabel, goede rijeigenschappen, karaktervol, 7 volwaardige zitplaatsen, capabel

-: groot, zwaar, duur, dorstig

Z4

20i / 30i: 0,58 (5)

Z4 M40i: 0,71 (6) +: fraai interieur, relatief goed veercomfort, briljante aandrijflijn, grandioos weggedrag -: in/uitstap lastig, nerveuze spoorassistent

Brabus

G 800: 0,8

Bugatti

Chiron

Pur / Super Sport: 0,97 (3) +: de veiligste manier om lol te trappen met een 1.500 pk sterke motor waarvan het einde in zicht is, prestaties, karaktervol

BYD

Atto 3

0,81 (7)

+: comfortabele vering, bouwkwaliteit, groot kantelbaar infotainment scherm, prijs, uitrusting, geavanceerde batterij

-: zitcomfort achterin, rumoeriger dan verwacht, infotainment niet in het Nederlands, beperkte snelle laadmogelijkheden, weinig dealers

Seal

0,8

+: luxueus, rijdt sportief, rijplezier, grote actieradius, bewezen betrouwbare techniek

 

 

Reageren is niet mogelijk.