Hoe goed zijn de nieuwste auto’s? (Bentley, BMW, Bugatti)

0

Autointernationaal heeft de resultaten van (vergelijkende) tests door binnenlandse en buitenlandse autobladen op een rij gezet.

Voor elke auto is het gemiddelde berekend van het aantal keer dat dit model een vergelijkingstest wint (1 punt) of verliest (0.5 punt). In een triotest zijn de te verdelen punten respectievelijk 1, 0.67 en 0.33; in een vierkamp respectievelijk 1, 0.75, 0.5 en 0.25 enz. Een auto met als gemiddelde 1,00 heeft dus elke vergelijkingstest gewonnen en is dus zondermeer de beste auto in zijn klasse. Toch kunnen ook auto’s met een testgemiddelde van minimaal 0.8 als “goed’ worden bestempeld. Bedraagt het gemiddelde 0.5 of lager dan betekent dit dat er sowieso betere auto’s te koop zijn. Daarnaast is de beoordeling van individuele tests geïnventariseerd, bijvoorbeeld het gescoorde aantal sterren (5 sterren is 1,0 punt; 1 ster is 0,2 punt).

Omdat de resultaten zijn gebaseerd op tests uit binnenlandse en buitenlandse bladen, krijgt u een zeer afgewogen oordeel! Van niet vermelde modellen zijn te weinig testresultaten beschikbaar om een afgewogen oordeel te kunnen geven. Zodra van nieuwe modellen meerdere testuitslagen bekend zijn, zal dit in het overzicht worden opgenomen.

 

Bentley

Bentayga Hybrid: 0,65 (8) +: opulent interieur, hybride harmonie -: faalt om de traditionele Bentley ervaring te bieden, overtuigt niet, bescheiden prestaties

Bentayga V8 (S): 0,81 (8) +: opulent interieur, zeer snel, veel optiemogelijkheden, comfort -: zowel ruimteaanbod als infotainment zijn maar zozo

Bentayga W12: 0,81 (5) +: praktisch multi-talent, zowel luxueus als snel, monsterlijke motor -: besturing mist scherpte

Continental GT V8 (Convertible): 0,9 (10) +: exclusief, geschikt voor dagelijks gebruik, comfort, afwerking, prestaties -: niet echt sportief

Continental GT W12 (Convertible, Speed): 0,81 (9) +: lange afstand Gran Tourer met sportief randje, comfort, rijplezier, prachtig interieur +: niet spannend

Flying Spur Hybrid: 0,55 (2) +: geweldig interieur, top onderstel -: (veel) kleine(re) bagageruimte, motorgeluid als accu leeg is, kleine actieradius, laadt traag

Flying Spur V8: 0,72 (3) +: interieur, ongeëvenaarde mix van comfort en dynamiek, aandrijflijn -: afschrijving, gewicht, minprijs t.o.v. W12 uitvoering

Flying Spur W12: 0,88 (10) +: fenomenale rijdersauti, rijdynamiek -: veercomfort kan beter

Mulsanne: 0,85

BMW

1-serie

16d: 0,68 (4) -: bescheiden prestaties, amper zuiniger dan 18d

18d/20d: 0,74 (17) +: goed onderstel, uitrusting, praktisch, goed infotainment systeem, verfijnd, briljant dieselmodel -: prijs, veiligheidsuitrusting

18i: 0,82 (21) +: ergonomie, rij plezier, praktisch -: prijs met opties, matige prestaties, harde M Sport ophanging

28ti: 0,75 (15) +: rijplezier, volwaardige hot hatchback, afwerking, sprankelende motor -: veercomfort, geen goede allrounder,prijs, tractieproblemen

M35i xDrive: 0,69 (17) +: soepel GT karakter, snel, krachtige maar zuinige motor -: niet echt opwindend, voor een M model valt bochtgedrag tegen

2-serie Active Tourer

18d: 0,7 +: krachtige remmen, stil, ruimte, krachtige motor, prestaties -: ergonomie

20i: 0,63 (3) +: een goede MPV -: geen goede BMW, Mercedes B klasse op vrijwel alle criteria beter, uitgekleed bedieningsconcept

23i: 0,78 +: ruim interieur, weggedrag, prettige aandrijflijn -: stugge vering, deels goedkope afwerking

2-serie Coupé

20i: 0,5 +: prestaties, krachtige remmen, stil -: harde vering, ruimte achterin

M40i xDrive: 0,79 (3) +: uitgebalanceerd, lichtvoetig, alles wat een BMW hoort te zijn, comfortabel, dagelijks inzetbaar -: druk instrumentarium

Gran Coupé

18i / 20i: 0,71 (7) +: wegligging, bliksemsnelle elektronica, pittig, uitrusting, veercomfort -: hoofdruimte achterin

20d: 0,76 (5) +: comfortabel, rijdt goed, potente motor, uitrusting -: hoofdruimte achterin

M35i: 0,7 (8) +: rijplezier, goed uitontwikkeld, snel, tractie -: veercomfort met M Sport onderstel, besturing kan scherper, prijs

3-serie

18d (Touring): 0,85 (4) +: goede allrounder, comfortabel, gecultiveerde aandrijflijn, lichtvoetig weggedrag, verbruik -: dure opties

20d (xDrive) (Touring): 0,88 (16) +: rijdynamiek, eenvoudige bediening, briljante aandrijflijn -: comfort

20i: 0,89 (4)

30d (xDrive) (Touring): 0,88 (8)

30e: 0,88 (28): vermakelijke stuurmansauto, goede allrounder, zeer goede stoelen, betrouwbare assistentiesystemen -: prijs, ruimteaanbod, zwaar

30i: 0,85 (20) +: ruimte valt niet tegen, verbruik, acceleratie, doordacht, rijdynamiek -: uitrusting, prijs, stuurgevoel,veercomfort,heeft opties nodig

M40i (Touring): 0,82 (7) +: motor, snel -: prijs, rijplezier kan beter

M (Competition): 0,83 (11) +: bloed snel, volwaardige gezinsauto, speels weggedrag, toegankelijk, -: gewicht, te lichte besturing, rempedaal gevoel kan beter

4-serie Cabriolet

20i +: 0,61 (2) stijve carrosserie, voelt lichter aan dan hij is -: luchtwervelingen op achterbank vanaf 100 km/u, dure opties

M40i +: 0,85 (4) +: prestaties, rijplezier, verfijnd, praktischer dan voorganger, motorgeluid, vermakelijke aandrijflijn, bochtgedrag

4-serie Coupé

20i / 30i: 0,88 (2) +: echte stuurmansauto, interieurbouw, stoelen, briljant onderstel, fantastische motor -: afleesbaarheid instrumentarium

M40i: 0,88 (5) +: fantastische motor, redelijk verbruik, prestaties -: stomme graphics instrumentarium, bereikbaarheid achterbank

M4 (Competition): 0,9 (4) +: geschikt voor elke dag, mieterse prestaties, eenvoudig snel te rijden -: bereikbaarheid achterbank, prijs

4-serie Gran Coupé

M440i: 0,89 (2) +: geweldig onderstel, prima aandrijflijn -: hoofdruimte achterin, beperkt zicht naar achteren

5-serie 20d (Touring): 0,88 (11) +: krachtige en zuinige motor, rijdt zowel dynamisch als comfortabel, iDrive knop voor multimedia -: veel als optie

5-serie 20e: 0,88 (2) +: doordacht, hoogwaardig, met de bekende BMW kwaliteiten

5-serie 30d (Touring, xDrive): 0,85 (2)

5-serie 30e: 0,84 (12) +: efficiënt, onderstel balans, rijplezier, super infotainment -: magere veiligheidsuitrusting, dure opties, klein elektrisch bereik

5-serie 30i (Touring, xDrive): 0,87 (2) +: comfortabel, lichtvoetig weggedrag, montere en zuinige motor

5-serie 45e: 0,77 (3): +: laat je voelen dat er ook een toekomst voor PHEV modellen bestaat -: goedkopere 30e biedt bijna hetzelfde, kleinere kofferbak

5-serie (Touring) M50d xDrive: 0,9 (4)

5-serie M50i xDrive: 0,89 (3) +: Comfort, verfijnd, prestaties, rijplezier, carrosseriecontrole, prijs valt mee

5-serie M5 (Competition, CS): 0,87 (12) +: briljant, ook geschikt voor dagelijks gebruik, snel, RWD modus -: rijdt wat afstandelijk, gevoelloze besturing

6-serie 20d: 0,64 +: comfortabel, veel optiemogelijkheden, zeer ruim, sublieme afwerking, doordachte ergonomie -: uitrustinglacunes

6-serie 30d (xDrive): 0,8

6-serie 40i xDrive: 0,7

7-serie 30d: 0,7 (2) +: comfortabel, rijdt goed

7-serie 45(L)e: 0,77 (10) +: echte rijdersauto, relatief lichtvoetig, sterke motor, scherp, eenvoudige bediening -: comfort zozo, zeer kleine benzinetank

7-serie 50i: 0,72 (4) +: heerlijke motor, goed gerijpt en uitontwikkeld, rijdynamiek -: ouderwets

7-serie M60Li xDrive: 0,75 (2)

8-serie Cabriolet M50i xDrive: 0,71 (7)

8-serie Cabriolet M (Competition): 0,7 (6) + sportief, extravert -: geen comfortabele cruiser

8-serie Coupé 40d: 0,9 (2)

8-serie Coupé 40i (xDrive): 0,8

8-serie Coupé M50i xDrive: 0,53 (2) +: motorgeluid, voelt niet groot aan, voorspelbaar weggedrag -: afstandelijke besturing, onderstel mist puntjes op de i

8-serie Coupé M (Competion): 0,71 (9) +: makkelijk om snel te rijden, luxueus hoogwaardig interieur, uitrusting -: GT noch sportwagen, ruimte achterin

8-serie Gran Coupé 40i (xDrive): 0,72 (6) +: rijeigenschappen, motorisch plezier -: comfort

8-serie Gran Coupé M50i xDrive: 0,82 (3)

8-serie Gran Coupé M (Competition): 0,53 (3) +:acceleratie, remmen -:veercomfort,besturing mist scherpte,niet geschikt voor dagelijks gebruik

i3: 0,77 (2) +: doordacht concept, weggedrag, prestaties -: prijs, ruimte achterin

i3 S: 0,61 (6) +: stuurt goed, hoogwaardig interieur -: comfort kan beter, ruimte achterin, prijs, motorespons is wennen, regeneratie niet instelbaar

i4

eDrive40: 0,63 (9) +: fijne Gran Tourer met een sportief karakter, vertrouwde bediening -: gewicht, beperkte actieradius bij sportieve rijstijl, niet bijzonder snel

iX

xDrive40/50: 0,78 (7) +: comfort, wegligging -: reageert nerveus op gaspedaalcommando’s, ongemerkt ga je erg snel, laadsnelheid kan beter

M60: 0,7 + bouwkwaliteit, wegligging, verfijnde motoren -: steriele besturing, meerprijs t.o.v. xDrive50 niet waard (geen echt Performance model)

iX3

0,87 (10) +: goed doordachte, fijn geslepen en uitontwikkelde allrounder, rij bereik, aangename rijeigenschappen, infotainment -: prijs, niet supersnel

X1 xDrive18d/20d: 0,72 (6) +: praktisch en hoogwaardig interieur, superb infotainment, prettig weggedrag -: rolgeluiden, veercomfort, motordreun

X1 xDrive18i: 1,0

X1 xDrive20i/25i: 0,85 (3) +: rijplezier, eenvoudige bediening, prettige motor -: geen comfortwonder, bouwkwaliteit Audi is beter

X1 xDrive25d: 0,78 (4)

X1 xDrive25e: 0,83 (3)

X2 18i: 0,65 +: sportief -: comfort

X2 20d (xDrive): 0,67 (6)

X2 xDrive20i: 0,57 (2) +: ideaal voor diegenen die geen afscheid kunnen nemen van hun hete hatchback

X2 xDrive25e: 0,55 +: rijdt dynamisch, motoren goed op elkaar ingespeeld-: prijs, krap, niet praktisch, interieur niet echt premium, inefficiënte aandrijflijn

X2 M35i xDrive: 0,62 (13) +: prestaties, bochtenridder -: laagwaardig interieur, zwaar, dorstig, prijs

X3 M (Competition): 0,65 (11) +: prestaties -: prijs, comfort

X3 xDrive20d: 0,86 (10) +: slim interieur, rijplezier, superb infotainment, schakelt soepel, verfijnd, interieurkwaliteit -: motordreun, veercomfort, prijs

X3 xDrive20i/30i: 0,8 +: rijeigenschappen, iDrive systeem -: uitrustinglacunes, veel als optie

X3 xDrive30d: 0,77 (4) +: krachtige motor

X3 xDrive30e: 0,76 (10) +: dynamisch weggedrag maar toch comfortabel, ongeëvenaard bedieningsgemak -: dure opties, flink kleinere bagageruimte

X3 xDrive40d: 0,6

X3 xDriveM40i 0,77 (6) +: makkelijk om snel te rijden,soepele motor,ruimte,eenvoudige bediening -: veercomfort,uitlaatgeluid niet spannend, rolgeluiden

X4 xDrive20d: 0,79 (3) +: rijdynamiek, voldoende ruim, comfort, verbruik

X4 xDrive20i: 0,58 (2)

X4 xDrive40d: 0,81 (5) +: sportief, remt uitstekend, verbruik, eenvoudige bediening -: ruimte achterin

X4 xDriveM40i: 0,79 (23 +: acceleratie, sportief weggedrag -: rijplezier valt tegen, er in zitten ook, veercomfort, overzichtelijkheid achterzijde

X4 M (Competition): 0,66 (5)

X5

xDrive30d: 0,86 (6) +: uitstekende allrounder -: achterklep uit 2 delen kan onpraktisch zijn

xDrive40i: 0,73 (4)

xDrive45e: 0,86 (23) +:prestaties, infotainment systeem, elektrische range,veercomfort -: variabiliteit achterbank,rijdt niet lichtvoetig, benzineverbruik

M (Competition): 0,71 (7) +: prestaties, bouwkwaliteit, technologische tour de force, krachtig -: veercomfort, verbruik

X6

M50i: 0,74 (8)

xDrive30d: 0,74 (3) +: hoogwaardig interieur, krachtige zuinige motor, rijplezier, best praktisch -: veercomfort, dure opties

M (Competition): 0,6 (4) +: veel uiterlijk en akoestisch vertoon -: mist de finesse van de beste M modellen, veercomfort

X7 xDrive30d / 40d: 0,9 (4) +: veercomfort, zeer stil, ruim -: prijs, onhandig groot

X7 xDrive40i: 0,61 (5) +: motorgeluid, fraai interieur -: heeft V8 nodig, veercomfort, relatief krap voor een dergelijk grote SUV, bereikbaarheid 3e zitrij

X7 M50d: 0,64 (7) +: ruimte, aandrijflijn, comfort, uitrusting

X7 M50i: 0,75 (2) +: prestaties, lange afstand comfort, scherpe rijeigenschappen, veercomfort -: groot en zwaar

Z4 20i / 30i: 0,58 (5)

Z4 M40i: 0,71 (6) +: fraai interieur, relatief goed veercomfort, briljante aandrijflijn, grandioos weggedrag -: in/uitstap lastig, nerveuze spoorassistent

Brabus G 800: 0,8

Bugatti

Chiron Pur Sport: 0,9 +: de veiligste manier om lol te trappen met een levendige en zeer aanwezige 1.500 pk sterke motor waarvan het einde in zicht is

Reageren is niet mogelijk.