Autointernationaal heeft de resultaten van (vergelijkende) tests door binnenlandse en buitenlandse autobladen op een rij gezet.
Voor elke auto is het gemiddelde berekend van het aantal keer dat dit model een vergelijkingstest wint (1 punt) of verliest (0.5 punt). In een triotest zijn de te verdelen punten respectievelijk 1, 0.67 en 0.33; in een vierkamp respectievelijk 1, 0.75, 0.5 en 0.25 enz. Een auto met als gemiddelde 1,00 heeft dus elke vergelijkingstest gewonnen en is dus zondermeer de beste auto in zijn klasse. Toch kunnen ook auto’s met een testgemiddelde van minimaal 0.8 als “goed’ worden bestempeld. Bedraagt het gemiddelde 0.5 of lager dan betekent dit dat er sowieso betere auto’s te koop zijn. Daarnaast is de beoordeling van individuele tests geïnventariseerd, bijvoorbeeld het gescoorde aantal sterren (5 sterren is 1,0 punt; 1 ster is 0,2 punt).
Omdat de resultaten zijn gebaseerd op tests uit binnenlandse en buitenlandse bladen, krijgt u een zeer afgewogen oordeel! Van niet vermelde modellen zijn te weinig testresultaten beschikbaar om een afgewogen oordeel te kunnen geven. Zodra van nieuwe modellen meerdere testuitslagen bekend zijn, zal dit in het overzicht worden opgenomen.
Bentayga
EWB: 0,87 (3)
+: carrosserieproporties kloppen beter dan die van gewone Bentayga, (nog) stiller, luxueus, hightech uitrusting
-: is bedoeld als opvolger van de Mulsanne, maar voelt niet zo speciaal aan, meerprijs t.o.v. gewone Bentayga
Hybrid: 0,64 (9)
+: opulent interieur, hybride harmonie
-: faalt om de traditionele Bentley ervaring te bieden, overtuigt niet, bescheiden prestaties
V8 (S): 0,8 (11)
+: opulent interieur, zeer snel, veel optiemogelijkheden, comfort
-: zowel ruimteaanbod als infotainment zijn maar zozo
W12: 0,81 (5)
+: praktisch multi-talent, zowel luxueus als snel, monsterlijke motor
-: besturing mist scherpte
Continental
GT V8 (Convertible): 0,89 (11)
+: exclusief, geschikt voor dagelijks gebruik, comfort, afwerking, prestaties
-: niet echt sportief
GT W12 (Convertible, Speed): 0,81 (10)
+: lange afstand Gran Tourer met sportief randje, comfort, rijplezier, prachtig interieur
+: rijdt niet spannend
Flying Spur
Hybrid: 0,66 (3)
+: geweldig interieur, top onderstel
-: (veel) kleine(re) bagageruimte, motorgeluid als accu leeg is, kleine actieradius, laadt traag
V8: 0,74 (4)
+: interieur, ongeëvenaarde mix van comfort en dynamiek, aandrijflijn
-: afschrijving, gewicht, minprijs t.o.v. W12 uitvoering
W12: 0,88 (10)
+: fenomenale rijdersauto, rijdynamiek
-: veercomfort kan beter
BMW
1-serie
16d: 0,68 (4)
-: bescheiden prestaties, amper zuiniger dan 18d
18d/20d: 0,75 (18)
+: goed onderstel, uitrusting, praktisch, goed infotainment systeem, verfijnd, briljant dieselmodel
-: prijs, veiligheidsuitrusting
18i: 0,82 (24)
+: ergonomie, rij plezier, praktisch
-: prijs met opties, matige prestaties, harde M Sport ophanging
28ti: 0,75 (15)
+: rijplezier, volwaardige hot hatchback, afwerking, sprankelende motor
-: veercomfort, geen goede allrounder,prijs, tractieproblemen
M35i xDrive: 0,7 (20)
+: soepel GT karakter, snel, krachtige maar zuinige motor
-: niet echt opwindend, voor een M model valt bochtgedrag tegen
2-serie Active Tourer
18d: 0,69 (4)
+: krachtige remmen, stil, ruimte, krachtige motor, prestaties
-: ergonomie, met M pakket te harde vering
18i: 0,65
+: verbruik, prettige bediening, voldoende pittig, korte remweg, stil, goede kwaliteitsindruk, ruim
-: harde vering, ergonomie
20i: 0,62 (6)
+: zuinig, snel, stil, ruim, goede kwaliteitsindruk
-: slechte ergonomie door uitgekleed bedieningsconcept, harde vering
23i: 0,8 (6)
+: ruim interieur, weggedrag, prettige aandrijflijn
-: stugge vering, deels goedkope afwerking
25e: 0,8
+ comfortabel, prettig weggedrag
-: voor BMW begrippen weinig ‘Freude am Fahren’
2-serie Coupé
20d: 0,8
+: aantrekkelijke allrounder, zuinig, lange afstand cruiser, verfijnd, goede onderstelbalans, exclusiever dan 3-serie
20i/30i: 0,73 (7)
+: remt goed, stil, bouwkwaliteit, directe besturing, redelijk zuinig
-: harde vering, achterin krap, duur, geen handbak
M40i (xDrive): 0,84 (4)
+: uitgebalanceerd, lichtvoetig, alles wat een BMW hoort te zijn, comfortabel, dagelijks inzetbaar
-: druk instrumentarium
M2: 0,9
+: meer rijplezier is in deze prijsklasse niet te koop
2-serie Gran Coupé
18i / 20i: 0,71 (7)
+: wegligging, bliksemsnelle elektronica, pittig, uitrusting, veercomfort
-: hoofdruimte achterin
20d: 0,76 (5)
+: comfortabel, rijdt goed, potente motor, uitrusting
-: hoofdruimte achterin
M35i: 0,7 (9)
+: rijplezier, goed uitontwikkeld, snel, tractie
-: veercomfort met M Sport onderstel, besturing kan scherper, prijs
3-serie (Touring)
18d: 0,85 (4)
+: goede allrounder, comfortabel, gecultiveerde aandrijflijn, lichtvoetig weggedrag, verbruik
-: dure opties
20d (xDrive): 0,87 (20) +: rijdynamiek, eenvoudige bediening, briljante aandrijflijn
-: comfort, veel als dure optie
18i: 0,9
+: rijplezier, beste infotainment systeem in zijn klasse
20i: 0,89 (4)
30d (xDrive): 0,85 (10)
30e: 0,84 (37):
+:vermakelijke stuurman auto, goede allrounder, zeer goede stoelen, betrouwbare assistentiesystemen
-: prijs, ruimteaanbod, zwaar, kleine elektrische actieradius
30i: 0,85 (21)
+: ruimte valt niet tegen, verbruik, acceleratie, doordacht, rijdynamiek
-: uitrusting, prijs, stuurgevoel, veercomfort, heeft opties nodig
M40i: 0,86 (11)
+: motor, snel, briljante allrounder
-: prijs, rijplezier kan beter, wel erg stevig geveerd
M3 (Competition): 0,84 (14)
+: bloed snel, volwaardige gezinsauto, speels weggedrag, toegankelijk,
-: gewicht, te lichte besturing, rempedaal gevoel kan beter
4-serie Cabriolet
20i +: 0,61 (2) stijve carrosserie, voelt lichter aan dan hij is -: luchtwervelingen op achterbank vanaf 100 km/u, dure opties
M40i +: 0,83 (6) +: prestaties, rijplezier, verfijnd, praktischer dan voorganger, motorgeluid, vermakelijke aandrijflijn, bochtgedrag
M4 Competition 0,77 (3)
+: net zo goed als de coupé maar met meer hoofdruimte
-: net zo goed als de coupé maar duurder
4-serie Coupé
20i / 30i: 0,88 (2)
+: echte stuurman auto, interieurbouw, stoelen, briljant onderstel, fantastische motor
-: afleesbaarheid instrumentarium
M40i: 0,88 (5)
+: fantastische motor, redelijk verbruik, prestaties
-: stomme graphics instrumentarium, bereikbaarheid achterbank
M4 (Competition): 0,9 (4)
+: geschikt voor elke dag, mieterse prestaties, eenvoudig snel te rijden
-: bereikbaarheid achterbank, prijs
M4 CSL: 0,78 (4)
+: hardcore maar toch geschikt voor dagelijks gebruik, afgeslankt zonder te uitgekleed te zijn, duidelijk sneller dan gewone M4
-: prijs, onrustig op het circuit, nog steeds best zwaar, uiterlijk over the top?
4-serie Gran Coupé
420i: 0,83 (2)
+: rijdt goed, comfortabel
-: dure opties. polariserend uiterlijk
M440i: 0,89 (2)
+: geweldig onderstel, prima aandrijflijn
-: hoofdruimte achterin, beperkt zicht naar achteren
5-serie
20d (Touring): 0,88 (11) +: krachtige en zuinige motor, rijdt zowel dynamisch als comfortabel, iDrive knop voor multimedia -: veel als optie
20e: 0,88 (2) +: doordacht, hoogwaardig, met de bekende BMW kwaliteiten
30d (Touring, xDrive): 0,85 (2)
30e: 0,84 (13) +: efficiënt, onderstel balans, rijplezier, super infotainment -: magere veiligheidsuitrusting, dure opties, klein elektrisch bereik
30i (Touring, xDrive): 0,87 (2) +: comfortabel, lichtvoetig weggedrag, montere en zuinige motor
45e: 0,77 (3): +: laat je voelen dat er ook een toekomst voor PHEV modellen bestaat -: goedkopere 30e biedt bijna hetzelfde, kleinere kofferbak
M50d xDrive (Touring): 0,9 (4)
M50i xDrive: 0,89 (3) +: Comfort, verfijnd, prestaties, rijplezier, carrosseriecontrole, prijs valt mee
M5 (Competition, CS): 0,88 (14)
+: briljant, ook geschikt voor dagelijks gebruik, snel, RWD modus, heerlijk meubilair
-: rijdt wat afstandelijk, gevoelloze besturing
6-serie
20d: 0,64 +: comfortabel, veel optiemogelijkheden, zeer ruim, sublieme afwerking, doordachte ergonomie -: uitrustinglacunes
30d (xDrive): 0,8
40i xDrive: 0,7
7-serie
60i xDrive: 0,85 (2)
+: zowel een comfortabele limousine als een vermakelijke sportieve sedan
-: prijs, uiterlijk niet ieders kopje thee
8-serie Cabriolet
M50i xDrive: 0,72 (8)
+: royaal uitgerust, prettige relaxte maar tegelijkertijd gretige motor, indrukwekkende grand tourer
-: onpraktisch, afschrijving
M (Competition): 0,74 (7)
+ sportief, extravert
-: geen comfortabele cruiser
8-serie Coupé
40d: 0,87 (3)
40i (xDrive): 0,8
M50i xDrive: 0,65 (4)
+: motorgeluid, voelt niet groot aan, voorspelbaar weggedrag
-: afstandelijke besturing, onderstel mist puntjes op de i
M (Competion): 0,71 (11)
+: makkelijk om snel te rijden, hoogwaardig interieur, uitrusting
-: geen echte sportwagen, achterin krap
8-serie Gran Coupé
40i (xDrive): 0,72 (6)
+: rijeigenschappen, motorisch plezier -: comfort
M50i xDrive: 0,82 (3)
M (Competition): 0,53 (3)
+:acceleratie, remmen
-:veercomfort, besturing mist scherpte, niet geschikt voor dagelijks gebruik
i3
0,78 (3) +: doordacht concept, weggedrag, prestaties, hoogwaardig interieur, eenvoudige bediening -: prijs, ruimte achterin, harde vering
S: 0,61 (6) +: stuurt goed, hoogwaardig interieur -: comfort kan beter, ruimte achterin, prijs, motorespons is wennen, regeneratie niet instelbaar
i4
eDrive40: 0,71 (14)
+: fijne Gran Tourer met een sportief karakter, vertrouwde bediening
-: zwaar, beperkte actieradius bij sportieve rijstijl, niet bijzonder snel
M50: 0,75
+: goede bouwkwaliteit, rijeigenschappen, comfort, bediening
-+ prijs, gewicht, hoog stroom verbruik
i7
0,84 (11)
+: zeer verfijnd, hoogwaardig interieur, comforttopper, lekker ruim achterin, hightech uitrusting
-: uiterlijk niet ieders kopje thee, gewicht, ingewikkelde bediening, beloofde actieradius niet realiseerbaar
iX
xDrive40/50: 0,76 (10)
+: comfort, wegligging
-: reageert nerveus op gaspedaalcommando’s, ongemerkt ga je erg snel, laadsnelheid kan beter
M60: 0,8 (5)
+ bouwkwaliteit, wegligging, verfijnde motoren, comfort, ruimte, prestaties, efficiënte aandrijflijn
-: steriele besturing, geen echt M Performance model, (meer)prijs (ten opzichte van xDrive50), gewicht
iX1
0,76 (4)
+: interieurafwerking, uitrusting, ruim, efficiënte aandrijflijn, snel, verfijnd, goed infotainment
-: niet echt spannend om mee te rijden, concurrentie laadt sneller, (uitschakelbare) Hans Zimmer soundtrack
iX3
0,86 (15)
+: rijdt soepel, bouwkwaliteit, ergonomisch doordacht dashboard, goed infotainment systeem
-: prijs, niet supersnel, dure opties
X1
sDrive18i: 0,9 (2)
+: onderstelbalans, goed infotainment, praktisch
sDrive18d: 0,84 (3)
+: afwerking, ruim en functioneel interieur, krachtige motor, redelijk verbruik, uitstekende automaat, prettig en veilig weggedrag
-: rumoerige motor, rijhulpmiddelen vaak optioneel, digitale paneel is niet erg ergonomisch
xDrive23d: 0,83 (3)
+: ruimte, comfort, moduleerbaarheid, verbruik, rijplezier, afwerking
-: karige standaarduitrusting, besturing weinig communicatief, all-touch bediening geen verbetering
xDrive23i 0,77 (11)
+: zorgvuldige interieur afwerking, praktisch, ruim, prima stoelen
-: motor alleen in klein toerengebied goed bij de les, weinig fysieke knoppen, windgeruis rond A stijl
X2
18i: 0,65
+: sportief
-: comfort
20d (xDrive): 0,67 (6)
20i (xDrive): 0,57 (2)
+: ideaal voor diegenen die geen afscheid kunnen nemen van hun hete hatchback
25e (xDrive): 0,55
+: rijdt dynamisch, motoren goed op elkaar ingespeeld
-: prijs, krap, niet praktisch, interieur niet echt premium,
M35i xDrive: 0,61 (15)
+: prestaties, bochtenridder
-: laagwaardig interieur, zwaar, dorstig, prijs
X3
M (Competition): 0,66 (12)
+: snel, een echte ‘M’
-: duur, hard geveerd, dorstig
xDrive20d: 0,86 (10)
+: slim interieur, rijplezier, super infotainment, schakelt soepel, verfijnd, interieurkwaliteit
-: motordreun, veercomfort, prijs
xDrive20i/30i: 0,8
+: rijeigenschappen, iDrive systeem
-: uitrusting lacunes, veel als optie
xDrive30d: 0,77 (4)
+: krachtige motor
xDrive30e: 0,73 (14)
+: dynamisch weggedrag maar toch comfortabel, ongeëvenaard bedieningsgemak
-: dure opties, flink kleinere bagageruimte
xDrive40d: 0,7 (2)
+: premium interieur
-: prijs
xDriveM40i 0,77 (6)
+: makkelijk om snel te rijden, soepele motor, ruimte, eenvoudige bediening
-: veercomfort, uitlaatgeluid niet spannend, rolgeluiden
X4
xDrive20d: 0,72 (4)
+: rijdynamiek, voldoende ruim, verbruik
-: prijs, veercomfort
xDrive20i: 0,58 (2)
xDrive40d: 0,79 (6)
+: sportief, remt uitstekend, verbruik, eenvoudige bediening
-: ruimte achterin, harde vering, uitrusting lacunes, achterzijde slecht te overzien
xDriveM40i: 0,79 (23
+: acceleratie, sportief weggedrag
-: rijplezier valt tegen, er in zitten ook, veercomfort, overzichtelijkheid achterzijde
M (Competition): 0,66 (5)
X5
xDrive30d: 0,82 (8)
+: uitstekende allrounder, topklasse aandrijflijn, uitrusting
-: achterklep uit 2 delen kan onpraktisch zijn, interieurruimte valt tegen
xDrive40i: 0,74 (5)
+: comfortabel, luxueus, rijdt goed, optioneel als 7-zitter
-: verbruik, beperkte terreincapaciteiten
xDrive45e: 0,86 (23)
+:prestaties, infotainment systeem, elektrische range,veercomfort
-: variabiliteit achterbank,rijdt niet lichtvoetig, benzineverbruik
M (Competition): 0,71 (7)
+: prestaties, bouwkwaliteit, technologische tour de force, krachtig
-: veercomfort, verbruik
X6
M50i: 0,74 (8)
xDrive30d: 0,74 (3)
+: hoogwaardig interieur, krachtige zuinige motor, rijplezier, best praktisch
-: veercomfort, dure opties
M (Competition): 0,64 (5)
+: veel uiterlijk en akoestisch vertoon
-: mist de finesse van de beste M modellen, veercomfort
X7
xDrive30d / 40d: 0,9 (4) +: veercomfort, zeer stil, ruim -: prijs, onhandig groot
xDrive40i/50i: 0,61 (8)
+: motorgeluid, fraai interieur
-: veercomfort, relatief krap voor een dergelijk grote SUV, bereikbaarheid 3e zitrij
M50d: 0,64 (7) +: ruimte, aandrijflijn, comfort, uitrusting
M60i: 0,78 (4)
+: snel, comfortabel, goede rijeigenschappen, karaktervol, 7 volwaardige zitplaatsen, capabel
-: groot, zwaar, duur, dorstig
Z4
20i / 30i: 0,58 (5)
Z4 M40i: 0,71 (6) +: fraai interieur, relatief goed veercomfort, briljante aandrijflijn, grandioos weggedrag -: in/uitstap lastig, nerveuze spoorassistent
Brabus
G 800: 0,8
Bugatti
Chiron
Pur / Super Sport: 0,97 (3) +: de veiligste manier om lol te trappen met een 1.500 pk sterke motor waarvan het einde in zicht is, prestaties, karaktervol
BYD
Atto 3
0,81 (7)
+: comfortabele vering, bouwkwaliteit, groot kantelbaar infotainment scherm, prijs, uitrusting, geavanceerde batterij
-: zitcomfort achterin, rumoeriger dan verwacht, infotainment niet in het Nederlands, beperkte snelle laadmogelijkheden, weinig dealers
Seal
0,8
+: luxueus, rijdt sportief, rijplezier, grote actieradius, bewezen betrouwbare techniek