Hoe goed zijn de nieuwste auto’s? (Abarth t/m Audi)

0

Autointernationaal heeft de resultaten van (vergelijkende) tests door binnenlandse en buitenlandse autobladen op een rij gezet.

Voor elke auto is het gemiddelde berekend van het aantal keer dat dit model een vergelijkingstest wint (1 punt) of verliest (0.5 punt). In een triotest zijn de te verdelen punten respectievelijk 1, 0.67 en 0.33; in een vierkamp respectievelijk 1, 0.75, 0.5 en 0.25 enz. Een auto met als gemiddelde 1,00 heeft dus elke vergelijkingstest gewonnen en is dus zondermeer de beste auto in zijn klasse. Toch kunnen ook auto’s met een testgemiddelde van minimaal 0.8 als “goed’ worden bestempeld. Bedraagt het gemiddelde 0.5 of lager dan betekent dit dat er sowieso betere auto’s te koop zijn. Daarnaast is de beoordeling van individuele tests geïnventariseerd, bijvoorbeeld het gescoorde aantal sterren (5 sterren is 1,0 punt; 1 ster is 0,2 punt).

Omdat de resultaten zijn gebaseerd op tests uit binnenlandse en buitenlandse bladen, krijgt u een zeer afgewogen oordeel! Van niet vermelde modellen zijn te weinig testresultaten beschikbaar om een afgewogen oordeel te kunnen geven. Zodra van nieuwe modellen meerdere testuitslagen bekend zijn, zal dit in het overzicht worden opgenomen.

 

Abarth

500e: 0,72 (11)

+: wegligging, laag stroom verbruik, handelbaarheid, goede stoelen, verrassend volwassen en doorwrocht, echte wannehave

-: prijs, krap interieur, kleine kofferruimte, minder (heet) karakter dan de 595 / 695, geen volwaardige hot hatch

Aiways

U5: 0,58 (7)

+: prijs, ruimte, rijeigenschappen

-: bemoeizuchtige boordcomputer, geen eigen navigatiesysteem, hoge pieptoon bij bepaalde snelheden

U6: 0,67 (6)

+: achterin bijzonder ruim, onderstel dik in orde voor een nieuw merk, goed bouwkwaliteit, lekker pittig, vrolijk interieur

-: weinig unique selling points, software niet bugvrij, voor hetzelfde geld koop je een Tesla met een grotere actieradius

Alfa Romeo

Giulia

2.0T 280 pk: 0,72 (15)

+: bochtgedrag, communiceert goed, efficiënt, snel,

-: lange termijn kwaliteit onzeker, ruimteaanbod, uitrustinglacunes

2.2JTD: 0,67 (5)

+: weggedrag, rij plezier, lekker pittig, krachtige remmen, stil op de snelweg, veercomfort op de snelweg

-: verouderd infotainment, weinig assistentiesystemen (ook niet tegen meerprijs), kleine kofferbak

Quadrifoglio: 0,8 (15)

+: charmerende motor, prachtig lichtvoetig, hoogstaande rijeigenschappen

-: krap interieur, bouwkwaliteit, circuitvaardig

Stelvio

2.0T 280 pk: 0,72 (13)

+: wegligging, uniek karakter, pittige motor, veercomfort

-: prijs, achterhaald infotainment, materiaalgebruik, hoge CO2 uitstoot

Quadrifoglio:

0,78 (20)

+: prestaties, rijplezier, rijdt als een sportwagen, karaktervol, vurige V6

-: motor klinkt alleen goed in Race modus, interieur doet goedkoop aan, overzichtelijkheid, matige remmen

Tonale

1.5T Hybrid 130: 0,63 (4)

+: uitrusting, krachtige remmen, tussenacceleratie, wegligging, grote kofferbak, ruimte voorin

-: prijs, rijeigenschappen niet op Alfa Romeo niveau, goedkoop interieurplastic, onprettige bediening, veercomfort, zitpositie

1.5T Hybrid 160: 0,59 (20)

+: rijdynamiek, royale uitrusting, fraai interieur en exterieur, ruim, snel en gebruiksvriendelijk infotainment

-: motorisch geen topper, mist merk karakteristieke charme, veercomfort, rumoerig, harde stoelen

Plug-in Hybrid 280: 0,68 (12)

+: stille pittige motor, meerprijs t.o.v. Hybrid valt mee, diverse merkkarakteristieke styling details

-: ADAS functioneert lomp, veel rolgeluiden

Alpina

B3 Touring: 0,9 (2)

+: geschikt voor elke dag en voor elk moment, prestaties, tractie, verfijnd

-: prijs, minder hardcore sportief dan M3 Touring, zwaar, veercomfort

B4 Gran Coupé: 0,92 (5)

+: minder hard gevierd dan M4, goede allrounder, exclusief, motorisch zowel butler als beul, grip, onderstelafstelling

-: gewicht, te ingetogen motorgeluid, instelbaar stuurkarakter is zinvloos, uiterlijk

B5 (Touring, GT): 0,79 (13)

+: luxueus, comfortabel, rijplezier, zeer effectief, rij dynamiek, prijs valt mee, speciaal en spectaculair, zeer snel, goede allrounder

-: niet bestemd voor circuit, niet echt lichtvoetig, minder scherp dan een M5

B7: 0,5 (2)

+: rijplezier

-: mist het decadente gevoel dat bij dit prijsniveau hoort

B8 Gran Coupé: 0,89 (4)

+: soevereine lange afstand cruiser, fraai alternatief voor AMG GT 4-door en RS7

-: geen 2WD modus, te ingetogen en beschaafd?

D3 S: 0,95 (2)

+: voldoende ruim, stil, krachtige motor, zeer goede tractie, (veiligheids)uitrusting, afschrijving

-: layout instrumentarium, prijs

D4 S Gran Coupé: 1,0 (2)

+: onderstelbalans (zowel comfortabel als sportief), prestaties, communicatieve besturing, rijplezier, verbruik

D5 S: 0,83 (3)

+: Alpina op zijn best (subtiel, ingetogen), prestaties, comfort, uniek genoeg om meerprijs t.o.v. BMW te rechtvaardigen

XB7: 0,77 (3)

+: groot, krachtig, indrukwekkend luxueus, extreem verfijnd, toplimousine op stelten

-: meerprijs t.o.v. X7 M50i niet waard.

XD3: 0,83 (3)

+: relaxte zuinige aandrijflijn, gecultiveert, pittig, goede rijeigenschappen

=: veercomfort

Alpine

A110

basisversie, Legende: 0,93 (22)

+: rijplezier, motorgeluid

-: veercomfort, verouderd infotainment, kleine kofferruimte, weinig opbergvakken

GT, S, R: 0,8 (38)

+: ultiem rijplezier, licht, snel, niet te hard geveerd, eenvoudige bediening, bochtenliefbebber, verrassend zuinig

-: (meer)prijs, weinig bagageruimte of opbergplekken, karige uitrusting, bediening multimediasysteem kan beter

A290

0,8

+: ESC kan volledig uit, goed doseerbare motorrespons en remmen, prima zitpositie, speels onderstel

-: geen mechanische handrem, minder spectaculair design dan conceptversie

Aston Martin

DB11

V8 (Volante): 0,86 (5)

+: voelt speciaal aan, bijna net zo snel als V12 versie maar lichtvoetiger, zuiniger en meer rijplezier biedend

V12: 1,0

DB12 (Volante)

0,87 (4)

+: rijplezier, tilt Aston Martin naar een hoger plan

-: hier en daar nog steeds goedkope afwerking, kleine benzinetank, kofferbak wordt erg warm, rolgeluiden, harde vering

DBS

(Volante): 0,85 (13)

+: lichtvoetig, fel, belachelijk krachtig, episch

-: veercomfort, verdient een betere automaat en goede tractiecontrole

DBX

550: 0,85 (4)

+: indrukwekkend onderstel, prima prestaties, rijplezier

-: afwerking, veercomfort op lage snelheid, verouderd infotainment

707: 0,76 (9)

+: dynamisch totaalpakket, verrassend ruim, snel, praktisch, comfortabel, benaderbaar op de limiet, oprecht vermakelijk

– vering bruusk op dwars richels, gevoelloze besturing, laagwaardig interieur, ondermaats infotainment

Valkyrie

V12: 1,0

+: prestaties, neerwaartse druk

-: prijs, inmiddels uitverkocht

Vantage

AMR, F1 Edition: 0,77 (13)

+: goed onderstel, directe besturing

-: dashboard ergonomie, ventilatie

Roadster: 0,65 (5)

+: veercomfort, directe besturing, motorgeluid

-: infotainment voor verbetering vatbaar, mist de gadgets van de Duitse top, verouderd, doet niet echt premium aan

V12: 0,73 (3)

+: prestaties, circuit vaardig, enorm krachtige motor, motorgeluid

-: wel erg hardcore, stug onderstel, moeilijk te beheersen, achterhaald infotainment, schakelt te ruw terug, gevoelloze besturing

Audi

A1

Citycarver 30 TFSI:

0,63 (7)

Sportback 25 / 30 / 35 TFSI:

0,7 (13)

+: veercomfort, rij plezier, afschrijving, crashprotectie

-: geen premium interieur, matig infotainment, kleine brandstoftank

A3/S3/RS3 Sportback / Limousine

30 TFSI: 0,72 (3)

+: hightech uitrusting, hoogwaardig interieur, praktisch

-: harde vering, dure opties, biedt weinig rijplezier

35 TFSI: 0,76 (18)

+: fraai interieur, fijne stoelen, goede multimedia

-: prijs, automaat soms wat bruusk, uitrusting, comfort

40 /45 TFSI e: 0,67 (8)

+: bruikbare elektrische actieradius, mooi afgewerkt interieur, briljant infotainment, snel, pittig, sportieve rijeigenschappen

-: kleine kofferruimte, uitrusting lacunes, tractie, harde vering, laadt langzaam

RS3: 0,73 (23)

+: sensationele motor, afwerking, optiemogelijkheden, prestaties, geschikt voor elke dag

-: doet tikkeltje kunstmatig aan, prijs, karikaturale ‘RS Torque Rear’ setting die op de openbare weg niet goed tot zijn recht komt

S3: 0,73 (9)

+: tractie, infotainment mogelijkheden, goede stoelen,

-: duur, rijdt niet echt spannend, doodse aandrijflijn, eendimensionaal, emotieloos, prestaties niet bijzonder

A4/S4/RS4 (Avant)

35 TFSI: 0,8 (3)

40 TFSI: 0,71 (10)

+: ruim interieur, comfortabel, goed infotainment

-: weggedrag voor verbetering vatbaar, hier en daar goedkope onderdelen, veel als dure optie, oogt saai, niet zo sportief als rivalen

45 TFSI: 0,85 (8)

+: veercomfort, gecultiveerde en zuinige motor, doet hoogwaardig aan, zijn geld meer waard dan gelijk gemotoriseerde A6

-: concurrentie is veelal ruimer

RS4 Avant (Competition): 0,71 (12)

+: snel, grip, verfijnd, makkelijk in de omgang, bouwkwaliteit, bruikbaar als gezinsauto, als Competition eindelijk scherp genoeg

-: prijs, minder krachtig dan concurrentie, harde vering, achterhaald qua infotainment en hightechsnufjes, verouderd interieur

A5 Cabriolet

40 TFSI / 45 TFSI : 0,68 (6)

+: fraai interieur en exterieur, rijdt goed, goede allrounder

-: begint verouderd te raken

S5 Quattro: 0,63 (5)

+: open rijden plezier

-: verbruik, remmen missen bijtkracht, bediening kan simpeler

A5 Sportback

35 / 40 / 45 TFSI: 0,8 (5)

+: moderne techniek, goed onderstel, veel assistentiesystemen, veiligheidsuitrusting

-: korte garantietermijn, prijs, weinig sportief weggedrag, interieur doet verouderd aan, verbruik

A6/S6/RS6 (Avant)

45 TFSI Quattro: 0,62 (6)

+: superbe remmen, veel assistentiesystemen, hoogwaardige afwerking

-: in andere opzichten is de BMW 530i een betere allrounder, qua rijplezier geen topper, prijs

50 / 55 TFSI e Quattro: 0,57 (7)

+: verfijnd, levenslustige aandrijflijn, prima afwerking en dito materiaalgebruik

-: rijplezier valt tegen, kleinere kofferruimte, voelt minder premium aan dan de concurrentie, multimedia erg basic

55 TFSI Quattro: 0,7

RS6 4.0 TFSI (Performance): 0,77 (31)

+: comfort, veelzijdig, fraai interieur, fantastische motor, rijplezier, prestaties, verfijnd, uitrusting, uitstekende allrounder

-: prijs

A8 (L)

55 / 60 TFSI e: 0,66 (13)

+: naadloze samenwerking motoren, veilig en voorspelbaar weggedrag, ruimte, optiemogelijkheden

-: afschrijving, saai interieur, dure opties, heeft de uitstraling van een A4, verouderd interieur, zielloos

S8: 0,81 (10)

+: veercomfort, afwerking, zeer lichtvoetig weggedrag, prestaties, krachtige gecultiveerde discrete motor, scherpe besturing

-: bediening vergt gewenning, rijdt niet echt spannend

e-Tron GT

(RS) : 0,73 (17)

+: rijdt fijn, bloedsnel maar toch relaxt, prachtig interieur, comfortabel, luxueus, snel, laad snel op, prettige besturing

-: range en verbruik verzetten geen bakens, achterin krap, reageert sloom op gaspedaal commando’s

Q2/SQ2

30/35 TFSI: 0,76 (13)

+: strak weggedrag, hoogwaardig interieur, excellent infotainment, doet volwassen aan, eenvoudige bediening

-: veercomfort, prijs, niet bepaald ruim, DSG schakelt te snel op, lacunes in de (veiligheid)uitrusting

SQ2: 0,61 (19)

+: snel, zowel comfortabel als sportief, praktisch, tractie

-: prijs, blinkt nergens echt in uit, geen goede allrounder, krap interieur

Q3 (Sportback)

35 TFSI: 0,77 (16)

+: rijdt relatief lichtvoetig, ruim, grote kofferbak

-: interieurkwaliteit niet van Audi niveau, bediening infotainment systeem lastig, prijs

40 TFSI Quattro / 45 TFSI Quattro: 0,62 (12)

+: praktisch, standaard virtual cockpit

-:  prijs, schakelt niet soepel, rijdt niet spannend, goede allrounder, veilig weggedrag, presteert goed

45 TFSI e Quattro (Sportback ): 0,7 (15)

+: veercomfort, veel assistentiesystemen, bouwkwaliteit, praktisch

-: prijs, twijfelende aandrijflijn, rij assistentiesysteem kan complexe verkeerssituaties niet aan, motor niet echt premium

RS:

0,62 (9)

+: moet het qua prestaties en akoestisch genot vooral van zijn 5 cilinder motor hebben

-: prijs, emotieloos

Q4 e-Tron

45 (Quattro): 0,70 (26)

+: weggedrag, soepele aandrijflijn, veiligheidsuitrusting, voelt aan als een auto uit een hogere klasse

-: actieradius, optiepolitiek en -prijzen, uitrusting lacunes, zwaar, veercomfort valt tegen

Q5

40/45 TFSI Quattro (Sportback): 0,78 (10)

+: goed uitgerijpte, lichtvoetige SUV, comfortabel, gecultiveerde motor, veiligheidsuitrusting, Sportback heeft amper nadelen

-: verbruik, comfortuitrusting, middelmatig multimediasysteem

50 TFSI e Quattro: 0,76 (10)

+: stil in elektrische modus, interieurkwaliteit, prestaties, motoren werken goed samen

-: dorstig als accu leeg is, comfort

55 TFSI e Quattro (Sportback): 0,8 (18)

+: krachtige aandrijflijn, bouwkwaliteit, comfort, hoogwaardige interieurmaterialen

-: prijs, rijbereik bij sportief rijden

Q7

55 / 60 TFSI e Quattro: 0,71(9)

+: comfort, hoogwaardig en variabel interieur

-: niet 7-persoons , hybride techniek niet zo efficiënt

SQ: 0,84 (4)

+: sportief, krachtige motor, prestaties, ruimte, hoogwaardig interieur, afwerking

Q8

55 / 60 TFSI e: 0,75 (4)

+: heerlijk comfortabel, moeiteloos snel

-: beperkte elektrische actieradius, bescheiden prestaties in elektrische modus, rijdt wat afstandelijk

RSQ8: 0,79 (17)

+: ballistische prestaties, net zo goed handelbaar als een kleinere auto, interieur (hightech, kwaliteit), geschikt voor elke dag

-: verbruik, trage automaat, onderstelkwaliteiten komen alleen op hoog tempo aan het licht

SQ8: 0,78 (7)

+: stuurt bijna lichtvoetig, fantastische reisauto, prestaties, comfort, rijdt fantastisch, heerlijk krachtige V8, veel luxe

-: weegt bijna 2,3 ton, heel duur vanwege BPM, techniek van gisteren

Q8 e-Tron/SQ8 e-Tron

50 / 55 Quattro: 0,78 (16)

+ verfijnd, stil, comfortabel, fraaie afwerking. prijs valt mee, uitgebreide optie mogelijkheden

-: veel als dure optie, stevig gewicht en verbruik, middelmatige laadprestaties, digitale buitenspiegels zijn een gimmick

S(Q8): 0,57 (5)

+: rijdt voor zijn gewicht erg dynamisch, Torque Vectoring achteras, zeer snel

-: tegenvallende actieradius, laag trekgewicht, matige laadsnelheid, harde vering, onhandige plek laadaansluiting

R8

5.2 FSI Quattro (Performance, Spyder): 0,77 (12)

+: motorgeluid, sportieve rijeigenschappen

-: concurrenten bieden meer rijplezier, weinig opbergruimte, verbruik

5.2 FSI RWD GT: 0,72 (10)

+: meer rijdynamiek dan Quattro, flink goedkoper, geschikt voor elke dag en toch circuitvaardig, prettige bediening

-: assistentiesystemen te bemoeizuchtig (maar kunnen uitgeschakeld worden), een 911 of McLaren stuurt scherper

 

 

Reageren is niet mogelijk.