Hoe goed zijn de nieuwste auto’s? (Abarth t/m Audi)

0

Autointernationaal heeft de resultaten van (vergelijkende) tests door binnenlandse en buitenlandse autobladen op een rij gezet.

Voor elke auto is het gemiddelde berekend van het aantal keer dat dit model een vergelijkingstest wint (1 punt) of verliest (0.5 punt). In een triotest zijn de te verdelen punten respectievelijk 1, 0.67 en 0.33; in een vierkamp respectievelijk 1, 0.75, 0.5 en 0.25 enz. Een auto met als gemiddelde 1,00 heeft dus elke vergelijkingstest gewonnen en is dus zondermeer de beste auto in zijn klasse. Toch kunnen ook auto’s met een testgemiddelde van minimaal 0.8 als “goed’ worden bestempeld. Bedraagt het gemiddelde 0.5 of lager dan betekent dit dat er sowieso betere auto’s te koop zijn. Daarnaast is de beoordeling van individuele tests geïnventariseerd, bijvoorbeeld het gescoorde aantal sterren (5 sterren is 1,0 punt; 1 ster is 0,2 punt).

Omdat de resultaten zijn gebaseerd op tests uit binnenlandse en buitenlandse bladen, krijgt u een zeer afgewogen oordeel! Van niet vermelde modellen zijn te weinig testresultaten beschikbaar om een afgewogen oordeel te kunnen geven. Zodra van nieuwe modellen meerdere testuitslagen bekend zijn, zal dit in het overzicht worden opgenomen.

 

Abarth

595 1.4 T-Jet: 0,74 (4)

Aiways

U5: 0,57 (5) +: prijs, ruimte, rijeigenschappen -: bemoeizuchtige boordcomputer, geen eigen navigatiesysteem, hoge pieptoon bij bepaalde snelheden

Alfa Romeo

Giulia 2.0T 200 / 280 pk: 0,74 (13) +: bochtgedrag, communiceert goed, efficiënt, snel, -: lange termijn kwaliteit onzeker, ruimteaanbod, uitrustinglacunes

Giulia 2.2JTD: 0,66 (3) +: weggedrag, rij plezier -: verouderd infotainment, weinig assistentiesystemen (ook niet tegen meerprijs)

Giulia GTA(m): 0,8 (2) +: Italiaanse supersedan op zijn best, rauw, ruig, scherp, uitgebalanceerd, een 4-deurs Ferrari

Giulia Quadrifoglio: 0,8 (13) +: charmerende motor, prachtig lichtvoetig, hoogstaande rijeigenschappen -: krap interieur, bouwkwaliteit

Stelvio 2.0T 200 / 280 pk: 0,71 (7) +: wegligging, uniek karakter, pittige motor, veercomfort -: prijs, achterhaald infotainment, materiaalgebruik

Stelvio Quadrifoglio: 0,82 (16) +: prestaties, rijplezier -: motor klinkt alleen goed in Race modus, interieur doet goedkoop aan, overzichtelijkheid

Tonale 1.5T Hybrid 160: 0,7 (2) +: rijdynamiek, comfort, multimedia -: motorisch geen topper, mist merk karakteristieke charme, goedkope interieurmaterialen

Alpina

B5 (Touring): 0,79 (9) +: luxueus, comfortabel, rijplezier, zeer effectief, rij dynamiek, prijs valt mee -: niet bestemd voor circuit, niet echt lichtvoetig

B7: 0,5 (2) +: rijplezier -: mist het decadente gevoel dat bij dit prijsniveau hoort

B8 Gran Coupé: 0,9 (3) +: soevereine lange afstand cruiser, fraai alternatief voor AMG GT 4-door en RS7 -: geen 2WD modus, te ingetogen en beschaafd?

D3 S: 0,9 +: voldoende ruim, stil, krachtige motor, zeer goede tractie, (veiligheids)uitrusting, afschrijving -: layout instrumentarium, prijs

D5 S: 0,83 (3) +: Alpina op zijn best (subtiel, ingetogen), prestaties, comfort, uniek genoeg om meerprijs t.o.v. BMW te rechtvaardigen

XB7: 0,77 (3) +: groot, krachtig, indrukwekkend luxueus, extreem verfijnd, toplimousine op stelten -: meerprijs t.o.v. X7 M50i niet waard.

XD3: 0,8 (2)

Alpine

A110 (Legende GT): 0,93 (19) +: rijplezier, motorgeluid -: veercomfort, verouderd infotainment, kleine kofferruimte, weinig opbergvakken

A110 S: 0,86 (16) +: ultiem rijplezier, licht, snel -: (meer)prijs, weinig bagageruimte of opbergplekken

Aston Martin

DB11 V8 (Volante): 0,86 (5) +: voelt speciaal aan, bijna net zo snel als V12 versie maar lichtvoetiger, zuiniger en meer rijplezier biedend

DB11 V12: 1,0

DBS Superleggera (Volante): 0,83 (11) +: lichtvoetig, fel, belachelijk krachtig -: veercomfort, verdient een betere automaat en goede tractiecontrole

DBX

550: 0,9 (3) +: indrukwekkend onderstel, prima prestaties, rijplezier -: afwerking, veercomfort op lage snelheid, verouderd infotainment

707: +: dynamisch totaalpakket, verrassend ruim – vering bruusk op dwars richels, gevoelloze besturing

Vanquish: 0,9

Vantage

(AMR, F1 Edition): 0,77 (12) +: goed onderstel, directe besturing -: dashboard ergonomie, ventilatie

Roadster: 0,66 (3) +: veercomfort, directe besturing, motorgeluid -: infotainment voor verbetering vatbaar, mist de gadgets van de Duitse top,

Vantage V12: 0,8 +: prestaties, circuit vaardig, enorm krachtige motor -: wel erg hardcore

Audi

A1

Citycarver 30 TFSI: 0,63 (7)

Sportback 25 / 30 / 35 TFSI: 0,69 (10) +: veercomfort, rij plezier, afschrijving, crashprotectie -: geen premium interieur, matig infotainment

A3 Sportback / Limousine

30 TFSI: 0,68 (2)

35 TFSI: 0,77 (12) +: fraai interieur, fijne stoelen, goede multimedia -: prijs, automaat soms wat bruusk, uitrusting, comfort

40 /45 TFSI e: 0,78 (2) +: bruikbare elektrische actieradius, mooi afgewerkt interieur -: kleine kofferruimte, uitrusting lacunes, tractie

S3: 0,69 (6) +: tractie, infotainment mogelijkheden, stoelen -: prijs, rijdt niet echt spannend, doodse aandrijflijn, eendimensionaal

RS3: 0,69 (5) +: sensationele motor, afwerking, optiemogelijkheden -: doet tikkeltje kunstmatig aan, prijs, karikarutale ‘RS Torque Rear’ setting

A4

35 TFSI (Avant): 0,8 (3)

35 / 40 TDI (Avant, Quattro): 0,64 (19) +: bouwkwaliteit, prachtig interieur, comfortabel, veilig weggedrag -: uitrusting lacunes, rijdt niet spannend

40 TFSI (Avant): 0,7 (9) -: weggedrag voor verbetering vatbaar, hier en daar goedkope onderdelen

45 TDI (Avant): 0,72

45 TFSI (Avant): 0,8 (6) +: veercomfort, gecultiveerde en zuinige motor -: concurrentie is veelal ruimer

Allroad 40 TDI: 0,82 (5) +: goede allrounder, rijdt prettig, krachtige remmen, verbruik valt mee, veercomfort

A5 Cabriolet / Coupé

40 TDI : 0,79 (9) +: stijlvol, verfijnd, bouwkwaliteit, rijdt relaxt, verbruik, comfort, uitrusting -: rijdt niet spannend, achterin krap

40 TFSI : 0,67 (3) +: fraai interieur en exterieur, rijdt goed -: begint verouderd te raken

A5 Sportback

35 / 45 TFSI: 0,74 (3)

A6/S6/RS6

35 / 40 TDI (Avant): 0,76 (5) +: lichtvoetig weggedrag, veel assistentiesystemen, bouwkwaliteit -: BMW 520d is een betere allrounder

45 TDI (Avant): 0,86 (2) +: comfort, bouwkwaliteit, 6 cilinder loopcultuur, vierwielaandrijving, ruimte

45 TFSI Quattro (Avant): 0,67 (4) +: superbe remmen, veel assistentiesystemen -: in andere opzichten is de BMW 530i een betere allrounder

50 / 55 TFSI e Quattro: 0,55 (6) +: verfijnd -: rijplezier valt tegen, kleinere kofferruimte, voelt minder premium aan dan de concurrentie

55 TFSI Quattro (Avant): 0,7

Allroad 45 / 50 TDI Quattro: 0,84 (9)

S6 (Avant) 3.0 TDI: 0,7 (9)

RS6 Avant: 0,76 (30) +: comfort, veelzijdig, fraai interieur, fantastische motor, rijplezier, prestaties, verfijnd, uitrusting, uitstekende allrounder -: prijs

A7 Sportback

50 TDI Quattro: 0,92 (2) +: hightech interieur, onderstelbalans, praktisch, excellente motor -: meerwaarde 48 volt technologie beperkt

55 TFSI Quattro: 0,86 (5) +: goede reflexen, briljant interieur, veercomfort, lichtvoetig, praktisch -: motor mist persoonlijkheid

A8 (L)

60 TFSI e: 0,65 (8) +: naadloze samenwerking motoren, veilig en voorspelbaar weggedrag, ruimte, optiemogelijkheden -: afschrijving, saai interieur

S8: 0,8 (9) +: veercomfort, sportief, zeer lichtvoetig weggedrag, prestaties -: bediening vergt gewenning, rijdt niet echt spannend

e-Tron

50 / 55 Quattro: 0,8 (27) +: veercomfort, rijdt soepel, stil, ruim en luxueus interieur -: actieradius zozo, lastig infotainment, matig rijplezier

Sportback 55 Quattro: 0,79 (8) +: zeer verfijnd, prestaties, weggedrag -: prijs, actieradius houdt niet over, matig rijplezier, bediening infotainment

Sportback S: 0,72 (6) +: afwerking, tractie, uitrusting, functioneel interieur -: grote wielen doen afbreuk aan afrolcomfort, over gecompliceerd

e-Tron GT

(RS) : 0,78 (10) +: rijdt fijn, bloedsnel maar toch relaxt, prachtig interieur, comfort -: range en verbruik verzetten geen bakens, achterin krap

Q2

30/35 TFSI: 0,82 (8) +: strak weggedrag, hoogwaardig interieur, excellent infotainment, doet volwassen aan -: veercomfort, prijs, niet bepaald ruim

Q3

35 TFSI: 0,77 (16) +: rijdt relatief lichtvoetig, ruim, grote kofferbak -: interieurkwaliteit niet van Audi niveau, bediening infotainment systeem lastig

40 TDI Quattro (Sportback): 0,74 (5) +: goedmoedig, rijdt relaxt -: niet echt harmonische aandrijflijn, niet sportief, verhouding prijs:uitrusting

40 TFSI Quattro / 45 TFSI Quattro: 0,55 (5)

45 TFSI e Quattro (Sportback ): 0,68 (9) +: veercomfort, veel assistentiesystemen, bouwkwaliteit, praktisch -: rijdynamiek, prijs, twijfelende aandrijflijn

Q4

e-Tron 35 / 40 / 50: 0,71 (10) +: vinnig weggedrag, soepele aandrijflijn, veiligheidsuitrusting -: actieradius, optiepolitiek en -prijzen, uitrusting lacunes

Q5

45 TFSI Quattro (Sportback): 0,84 (3) +: goed uitgerijpte, lichtvoetige SUV, comfortabel, gecultiveerde motor, veiligheidsuitrusting -: verbruik

50 TFSI e Quattro: 0,75 (9) +: stil in elektrische modus, interieurkwaliteit, prestaties, motoren werken goed samen -: dorstig als accu leeg is, comfort

55 TFSI e Quattro (Sportback): 0,83 (14) +: krachtige aandrijflijn, bouwkwaliteit, comfort, hoogwaardige interieurmaterialen -: prijs, rijbereik bij sportief rijden

Q7

45 / 50 TDI Quattro: 0,79 (15) +: stil, prestaties, variabel in te delen interieur -: voor een diesel niet zuinig, nogal flets

55 TFSI Quattro: 0,89 (4)

55 / 60 TFSI e Quattro: 0,7 (8) +: comfort, hoogwaardig en variabel interieur -: niet 7-persoons , hybride techniek niet zo efficiënt

Q8

50 TDI Quattro: 0,86 (5) +: indrukwekkend interieur, soepele motor, veercomfort -: qua infotainment geen topper, automaat reageert soms traag

55 / 60 TFSI e: 0,83 (3) +: heerlijk comfortabel, moeiteloos snel -: beperkte elektrische actieradius, bescheiden prestaties in elektrische modus

RS: 0,8 (14) +: ballistische prestaties, handelbaarheid van een kleinere auto, interieurkwaliteit, geschikt voor elke dag -: verbruik, trage automaat

R8

5.2 FSI Quattro (Performance, Spyder): 0,75 (10)

5.2 FSI RWD: +: meer rijdynamiek dan Quattro, flink goedkoper -: iets minder vermogen

RS4 Avant 2.9 TFSI Quattro: 0,77 (3) +: prestaties, grip, verfijnd, makkelijk in de omgang, bouwkwaliteit, praktisch, comfort -: rijdt wat afstandelijk, prijs

RS5 Coupé 2.9 TFSI Quattro: 0,61 (4) +: eenvoudige bediening, voor een sportwagen relatief praktisch -: rijplezier houdt niet over, motorgeluid

RS5 Sportback 2.9 TFSI Quattro: 0,75 (3) +: technisch, tractie, krachtig -: zorgt niet voor kippevel

RS7 Sportback: 0,78 (8) +: veercomfort, prestaties, grote kofferbak, praktisch, eenvoudig snel te rijden, hightech uitrusting -: concurrentie is extremer

RS Q3 (Sportback): 0,63 (8) +: moet het qua prestaties en akoestisch genot vooral van zijn 5 cilinder motor hebben -: prijs

S4 (Avant) 3.0 TDI: 0,71 (6)

S5 Cabriolet 3.0 TFSI Quattro: 0,63 (5) +: open rijden plezier -: verbruik, remmen missen bijtkracht, bediening kan simpeler

S5 Coupé 3.0 TDI Quattro: 0,45 (2) +: bouwkwaliteit, verbruik -: dieselmotor haalt premiumgevoel omlaag, rijeigenschappen, mist charme

S5 Sportback 3.0 TDI Quattro: 0,7 (3) +: fraai interieur, tractie -: rijplezier houdt niet over, prijs, dure opties

S7 Sportback 3.0 TDI: 0,69 (4)

SQ2: 0,6 (16) +: snel, zowel comfortabel als sportief -: prijs, blinkt nergens echt in uit

SQ5 3.0 TDI: 0,68 (12) +: infotainment systeem, relatief ruim en praktisch, veilig bochtgedrag -: rijdt afstandelijk, motorgeluid, prijs, concurrentie is sneller

SQ5 3.0 TFSI: 0,64 (4) +: relatief ruim, krachtige remmen -: besturing en rijplezier aan die van de X3 M40i en GLC 43 AMG, bediening kan simpeler

SQ7 4.0 TFSI: 0,84 (4) +: sportief, krachtige motor, prestaties, ruimte, hoogwaardig interieur, afwerking

SQ8 4.0 TFSI 0,77 (3): +: stuurt bijna lichtvoetig, fantastische reisauto, prestaties, motorkracht, comfort -: weegt bijna 2,3 ton, duur vanwege BPM

TT 40 TFSI/ 45 TFSI (Roadster): 0,88 (5)

TT S (Roadster): 0,85 (3) +: prestaties, afwerking, efficiënt, rijgedrag, geschikt voor elke dag, uitstekende allrounder, haast perfect

TT RS (Roadster): 0,76 (19) +: prachtig interieur, motorgeluid, relatief praktisch, kan alles -: remmen kunnen beter

 

Reageren is niet mogelijk.