Hoe goed zijn de nieuwste auto’s? (Abarth t/m Audi)

0

Autointernationaal heeft de resultaten van (vergelijkende) tests door binnenlandse en buitenlandse autobladen op een rij gezet.

Voor elke auto is het gemiddelde berekend van het aantal keer dat dit model een vergelijkingstest wint (1 punt) of verliest (0.5 punt). In een triotest zijn de te verdelen punten respectievelijk 1, 0.67 en 0.33; in een vierkamp respectievelijk 1, 0.75, 0.5 en 0.25 enz. Een auto met als gemiddelde 1,00 heeft dus elke vergelijkingstest gewonnen en is dus zondermeer de beste auto in zijn klasse. Toch kunnen ook auto’s met een testgemiddelde van minimaal 0.8 als “goed’ worden bestempeld. Bedraagt het gemiddelde 0.5 of lager dan betekent dit dat er sowieso betere auto’s te koop zijn. Daarnaast is de beoordeling van individuele tests geïnventariseerd, bijvoorbeeld het gescoorde aantal sterren (5 sterren is 1,0 punt; 1 ster is 0,2 punt).

Omdat de resultaten zijn gebaseerd op tests uit binnenlandse en buitenlandse bladen, krijgt u een zeer afgewogen oordeel! Van niet vermelde modellen zijn te weinig testresultaten beschikbaar om een afgewogen oordeel te kunnen geven. Zodra van nieuwe modellen meerdere testuitslagen bekend zijn, zal dit in het overzicht worden opgenomen.

 

Abarth

595 1.4 T-Jet: 0,74 (4)

Aiways

U5: 0,57 (5) +: prijs, ruimte, rijeigenschappen -: bemoeizuchtige boordcomputer, geen eigen navigatiesysteem, hoge pieptoon bij bepaalde snelheden

Alfa Romeo

Giulia

2.0T 200 / 280 pk: 0,73 (16)

+: bochtgedrag, communiceert goed, efficiënt, snel,

-: lange termijn kwaliteit onzeker, ruimteaanbod, uitrustinglacunes

2.2JTD: 0,7 (4)

+: weggedrag, rij plezier

-: verouderd infotainment, weinig assistentiesystemen (ook niet tegen meerprijs)

Quadrifoglio: 0,8 (13)

+: charmerende motor, prachtig lichtvoetig, hoogstaande rijeigenschappen

-: krap interieur, bouwkwaliteit

Stelvio

2.0T 200 / 280 pk: 0,75 (9) +: wegligging, uniek karakter, pittige motor, veercomfort -: prijs, achterhaald infotainment, materiaalgebruik

Quadrifoglio: 0,82 (16) +: prestaties, rijplezier -: motor klinkt alleen goed in Race modus, interieur doet goedkoop aan, overzichtelijkheid

Tonale

1.5T Hybrid 130: 0,63 (4)

+: uitrusting, krachtige remmen, tussenacceleratie, wegligging, grote kofferbak, ruimte voorin

-: prijs, rijeigenschappen niet op Alfa Romeo niveau, goedkoop interieurplastic, onprettige bediening, veercomfort, zitpositie

1.5T Hybrid 160: 0,65 (11)

+: rijdynamiek, royale uitrusting, fraai interieur en exterieur

-: motorisch geen topper, mist merk karakteristieke charme, veercomfort

Plug-in Hybrid 280: 0,74 (4)

+: comfortabel, pittig

-: rijeigenschappen niet op traditioneel Alfa Romeo niveau, hybride techniek niet goed geïntegreerd

Alpina

B3 Touring: 1,0

+: geschikt voor elke dag en voor elk moment

-: prijs, minder hardcore sportief dan M3 Touring

B4 Gran Coupé: 0,9 (4)

+: minder hard gevierd dan M4, goede allrounder, exclusief, motorisch zowel butler als beul, grip, onderstelafstelling

-: gewicht

B5 (Touring): 0,79 (9)

+: luxueus, comfortabel, rijplezier, zeer effectief, rij dynamiek, prijs valt mee

-: niet bestemd voor circuit, niet echt lichtvoetig

B7: 0,5 (2)

+: rijplezier

-: mist het decadente gevoel dat bij dit prijsniveau hoort

B8 Gran Coupé: 0,9 (3)

+: soevereine lange afstand cruiser, fraai alternatief voor AMG GT 4-door en RS7

-: geen 2WD modus, te ingetogen en beschaafd?

D3 S: 0,9

+: voldoende ruim, stil, krachtige motor, zeer goede tractie, (veiligheids)uitrusting, afschrijving

-: layout instrumentarium, prijs

D4 S Gran Coupé: 1,0

+: onderstelbalans (zowel comfortabel als sportief), prestaties, communicatieve besturing, rijplezier, verbruik

D5 S: 0,83 (3)

+: Alpina op zijn best (subtiel, ingetogen), prestaties, comfort, uniek genoeg om meerprijs t.o.v. BMW te rechtvaardigen

XB7: 0,77 (3)

+: groot, krachtig, indrukwekkend luxueus, extreem verfijnd, toplimousine op stelten

-: meerprijs t.o.v. X7 M50i niet waard.

XD3: 0,8 (2)

Alpine

A110 (Legende): 0,94 (21)

+: rijplezier, motorgeluid

-: veercomfort, verouderd infotainment, kleine kofferruimte, weinig opbergvakken

A110 GT, S, R: 0,83 (25)

+: ultiem rijplezier, licht, snel, niet te hard geveerd, eenvoudige bediening

-: (meer)prijs, weinig bagageruimte of opbergplekken, karige uitrusting, bediening multimediasysteem kan beter

Aston Martin

DB11

V8 (Volante): 0,86 (5)

+: voelt speciaal aan, bijna net zo snel als V12 versie maar lichtvoetiger, zuiniger en meer rijplezier biedend

V12: 1,0

DBS Superleggera

(Volante): 0,83 (11)

+: lichtvoetig, fel, belachelijk krachtig

-: veercomfort, verdient een betere automaat en goede tractiecontrole

DBX

550: 0,85 (4)

+: indrukwekkend onderstel, prima prestaties, rijplezier

-: afwerking, veercomfort op lage snelheid, verouderd infotainment

707: 0,9 (2)

+: dynamisch totaalpakket, verrassend ruim

– vering bruusk op dwars richels, gevoelloze besturing

Vantage

AMR, F1 Edition: 0,77 (12) +: goed onderstel, directe besturing -: dashboard ergonomie, ventilatie

Roadster: 0,66 (3) +: veercomfort, directe besturing, motorgeluid -: infotainment voor verbetering vatbaar, mist de gadgets van de Duitse top,

V12: 0,7 (2) +: prestaties, circuit vaardig, enorm krachtige motor -: wel erg hardcore, stug onderstel, moeilijk te beheersen

Audi

A1

Citycarver 30 TFSI:

0,63 (7)

Sportback 25 / 30 / 35 TFSI:

0,71 (12)

+: veercomfort, rij plezier, afschrijving, crashprotectie

-: geen premium interieur, matig infotainment

A3 Sportback / Limousine

30 TFSI: 0,72 (3)

+: hightech uitrusting, hoogwaardig interieur, praktisch

-: harde vering, dure opties, biedt weinig rijplezier

35 TFSI: 0,77 (12)

+: fraai interieur, fijne stoelen, goede multimedia

-: prijs, automaat soms wat bruusk, uitrusting, comfort

40 /45 TFSI e: 0,7 (4)

+: bruikbare elektrische actieradius, mooi afgewerkt interieur

-: kleine kofferruimte, uitrusting lacunes, tractie

S3: 0,69 (6)

+: tractie, infotainment mogelijkheden, stoelen

-: prijs, rijdt niet echt spannend, doodse aandrijflijn, eendimensionaal

RS3: 0,78 (11)

+: sensationele motor, afwerking, optiemogelijkheden

-: doet tikkeltje kunstmatig aan, prijs, karikaturale ‘RS Torque Rear’ setting

A4/S4/RS4

35 TFSI (Avant): 0,8 (3)

40 TFSI (Avant): 0,71 (10)

+: ruim interieur, comfortabel, goed infotainment

-: weggedrag voor verbetering vatbaar, hier en daar goedkope onderdelen, veel als dure optie, oogt saai, niet zo sportief als rivalen

45 TFSI (Avant): 0,83 (7)

+: veercomfort, gecultiveerde en zuinige motor, doet hoogwaardig aan

-: concurrentie is veelal ruimer

A5 Cabriolet / Coupé

40 TFSI : 0,67 (3) +: fraai interieur en exterieur, rijdt goed -: begint verouderd te raken

A5 Sportback

35 / 40 / 45 TFSI: 0,8 (5)

+: moderne techniek, goed onderstel, veel assistentiesystemen, veiligheidsuitrusting

-: korte garantietermijn, prijs, weinig sportief weggedrag, interieur doet verouderd aan, verbruik

A6/S6/RS6

45 TFSI Quattro (Avant): 0,64 (5)

+: superbe remmen, veel assistentiesystemen, hoogwaardige afwerking

-: in andere opzichten is de BMW 530i een betere allrounder, qua rijplezier geen topper

50 / 55 TFSI e Quattro: 0,55 (6) +: verfijnd -: rijplezier valt tegen, kleinere kofferruimte, voelt minder premium aan dan de concurrentie

55 TFSI Quattro (Avant): 0,7

RS6 Avant: 0,76 (30) +: comfort, veelzijdig, fraai interieur, fantastische motor, rijplezier, prestaties, verfijnd, uitrusting, uitstekende allrounder -: prijs

A7 Sportback

55 TFSI Quattro: 0,86 (5) +: goede reflexen, briljant interieur, veercomfort, lichtvoetig, praktisch -: motor mist persoonlijkheid

A8 (L)

60 TFSI e: 0,63 (11)

+: naadloze samenwerking motoren, veilig en voorspelbaar weggedrag, ruimte, optiemogelijkheden

-: afschrijving, saai interieur, dure opties, heeft de uitstraling van een A4

S8: 0,8 (9) +: veercomfort, sportief, zeer lichtvoetig weggedrag, prestaties -: bediening vergt gewenning, rijdt niet echt spannend

e-Tron GT

(RS) : 0,74 (14)

+: rijdt fijn, bloedsnel maar toch relaxt, prachtig interieur, comfort

-: range en verbruik verzetten geen bakens, achterin krap

Q2

30/35 TFSI: 0,81 (9)

+: strak weggedrag, hoogwaardig interieur, excellent infotainment, doet volwassen aan

-: veercomfort, prijs, niet bepaald ruim

SQ2: 0,6 (18)

+: snel, zowel comfortabel als sportief

-: prijs, blinkt nergens echt in uit, geen goede allrounder, krap interieur

Q3

35 TFSI: 0,77 (16)

+: rijdt relatief lichtvoetig, ruim, grote kofferbak

-: interieurkwaliteit niet van Audi niveau, bediening infotainment systeem lastig

40 TFSI Quattro / 45 TFSI Quattro: 0,58 (9)

+: praktisch, standaard virtual cockpit

-:  prijs, schakelt niet soepel, rijdt niet spannend

45 TFSI e Quattro (Sportback ): 0,69 (11)

+: veercomfort, veel assistentiesystemen, bouwkwaliteit, praktisch

-: rijdynamiek, prijs, twijfelende aandrijflijn

Q4 e-Tron

35 / 40 / 50: 0,73 (17)

+: weggedrag, soepele aandrijflijn, veiligheidsuitrusting

-: actieradius, optiepolitiek en -prijzen, uitrusting lacunes

Q5

40/45 TFSI Quattro (Sportback): 0,72 (5)

+: goed uitgerijpte, lichtvoetige SUV, comfortabel, gecultiveerde motor, veiligheidsuitrusting

-: verbruik, comfortuitrusting, middelmatig multimediasysteem

50 TFSI e Quattro: 0,76 (10)

+: stil in elektrische modus, interieurkwaliteit, prestaties, motoren werken goed samen

-: dorstig als accu leeg is, comfort

55 TFSI e Quattro (Sportback): 0,8 (15)

+: krachtige aandrijflijn, bouwkwaliteit, comfort, hoogwaardige interieurmaterialen

-: prijs, rijbereik bij sportief rijden

Q7

55 / 60 TFSI e Quattro: 0,71(9)

+: comfort, hoogwaardig en variabel interieur

-: niet 7-persoons , hybride techniek niet zo efficiënt

Q8

55 / 60 TFSI e: 0,83 (3)

+: heerlijk comfortabel, moeiteloos snel

-: beperkte elektrische actieradius, bescheiden prestaties in elektrische modus

RS: 0,8 (15)

+: ballistische prestaties, net zo goed handelbaar als een kleinere auto, interieurkwaliteit, geschikt voor elke dag

-: verbruik, trage automaat

Q8 e-Tron

55 Quattro: 0,77 (4)

+ verfijnd, stil, comfortabel, fraaie afwerking

-: veel als dure optie, stevig gewicht en verbruik, middelmatige laadprestaties, digitale buitenspiegels zijn een gimmick

R8

5.2 FSI Quattro (Performance, Spyder): 0,77 (12)

+: motorgeluid, sportieve rijeigenschappen

-: concurrenten bieden meer rijplezier, weinig opbergruimte, verbruik

5.2 FSI RWD GT: 0,8 (5)

+: meer rijdynamiek dan Quattro, flink goedkoper, geschikt voor elke dag, prettige bediening

-: assistentiesystemen te bemoeizuchtig (maar kunnen uitgeschakeld worden), een 911 of McLaren stuurt scherper

RS4 Avant 2.9 TFSI Quattro (Competition)

0,8 (6)

+: prestaties, grip, verfijnd, makkelijk in de omgang, bouwkwaliteit, bruikbaar als gezinsauto, als Competition eindelijk scherp genoeg

-: prijs, minder vermogen dan de concurrentie, harde vering

RS5 Coupé 2.9 TFSI Quattro

0,63 (5)

+: eenvoudige bediening, voor een sportwagen relatief praktisch en comfortabel

-: rijplezier houdt niet over, motorgeluid, complexe handmatige afstelling, te braaf bochtgedrag

RS5 Sportback 2.9 TFSI Quattro

0,75 (3)

+: technisch, tractie, krachtig

-: zorgt niet voor kippenvel

RS7 Sportback: 0,78 (8) +: veercomfort, prestaties, grote kofferbak, praktisch, eenvoudig snel te rijden, hightech uitrusting -: concurrentie is extremer

RS Q3 (Sportback): 0,63 (8) +: moet het qua prestaties en akoestisch genot vooral van zijn 5 cilinder motor hebben -: prijs

S4 (Avant) 3.0 TDI: 0,71 (6)

S5 Cabriolet 3.0 TFSI Quattro: 0,63 (5) +: open rijden plezier -: verbruik, remmen missen bijtkracht, bediening kan simpeler

S5 Coupé 3.0 TDI Quattro: 0,45 (2) +: bouwkwaliteit, verbruik -: dieselmotor haalt premiumgevoel omlaag, rijeigenschappen, mist charme

S5 Sportback 3.0 TDI Quattro: 0,7 (3) +: fraai interieur, tractie -: rijplezier houdt niet over, prijs, dure opties

S7 Sportback 3.0 TDI: 0,69 (4)

SQ5 3.0 TFSI: 0,64 (4)

+: relatief ruim, krachtige remmen

-: besturing en rijplezier aan die van de X3 M40i en GLC 43 AMG, bediening kan simpeler

SQ7 4.0 TFSI: 0,84 (4)

+: sportief, krachtige motor, prestaties, ruimte, hoogwaardig interieur, afwerking

SQ8 4.0 TFSI 0,77 (3):

+: stuurt bijna lichtvoetig, fantastische reisauto, prestaties, motorkracht, comfort

-: weegt bijna 2,3 ton, duur vanwege BPM

SQ8 e-Tron

0,6

-: wordt in elk opzicht overschaduwd door BMW iX

TT

40 TFSI/ 45 TFSI (Roadster): 0,82 (7)

+: hightech interieur, lichtvoetig weggedrag

-: prijs, rijdt afstandelijk, veercomfort met grote wielen

S (Roadster): 0,85 (5)

+: prestaties, afwerking, efficiënt, rijgedrag, geschikt voor elke dag, uitstekende allrounder, haast perfect

-: veercomfort met grote wielen

RS (Roadster): 0,77 (22)

+: prachtig interieur, motorgeluid, relatief praktisch, kan alles

-: remmen kunnen beter, veercomfort

 

Reageren is niet mogelijk.