Autointernationaal heeft de resultaten van (vergelijkende) tests door binnenlandse en buitenlandse autobladen op een rij gezet.
Voor elke auto is het gemiddelde berekend van het aantal keer dat dit model een vergelijkingstest wint (1 punt) of verliest (0.5 punt). In een triotest zijn de te verdelen punten respectievelijk 1, 0.67 en 0.33; in een vierkamp respectievelijk 1, 0.75, 0.5 en 0.25 enz. Een auto met als gemiddelde 1,00 heeft dus elke vergelijkingstest gewonnen en is dus zondermeer de beste auto in zijn klasse. Toch kunnen ook auto’s met een testgemiddelde van minimaal 0.8 als “goed’ worden bestempeld. Bedraagt het gemiddelde 0.5 of lager dan betekent dit dat er sowieso betere auto’s te koop zijn. Daarnaast is de beoordeling van individuele tests geïnventariseerd, bijvoorbeeld het gescoorde aantal sterren (5 sterren is 1,0 punt; 1 ster is 0,2 punt).
Omdat de resultaten zijn gebaseerd op tests uit binnenlandse en buitenlandse bladen, krijgt u een zeer afgewogen oordeel! Van niet vermelde modellen zijn te weinig testresultaten beschikbaar om een afgewogen oordeel te kunnen geven. Zodra van nieuwe modellen meerdere testuitslagen bekend zijn, zal dit in het overzicht worden opgenomen.
Abarth
595 1.4 T-Jet: 0,74 (4)
Aiways
U5: 0,57 (5) +: prijs, ruimte, rijeigenschappen -: bemoeizuchtige boordcomputer, geen eigen navigatiesysteem, hoge pieptoon bij bepaalde snelheden
Alfa Romeo
Giulia 2.0T 200 / 280 pk: 0,74 (13) +: bochtgedrag, communiceert goed, efficiënt, snel, -: lange termijn kwaliteit onzeker, ruimteaanbod, uitrustinglacunes
Giulia 2.2JTD: 0,66 (3) +: weggedrag, rij plezier -: verouderd infotainment, weinig assistentiesystemen (ook niet tegen meerprijs)
Giulia GTA(m): 0,8 (2) +: Italiaanse supersedan op zijn best, rauw, ruig, scherp, uitgebalanceerd, een 4-deurs Ferrari
Giulia Quadrifoglio: 0,8 (13) +: charmerende motor, prachtig lichtvoetig, hoogstaande rijeigenschappen -: krap interieur, bouwkwaliteit
Stelvio 2.0T 200 / 280 pk: 0,71 (7) +: wegligging, uniek karakter, pittige motor, veercomfort -: prijs, achterhaald infotainment, materiaalgebruik
Stelvio Quadrifoglio: 0,82 (16) +: prestaties, rijplezier -: motor klinkt alleen goed in Race modus, interieur doet goedkoop aan, overzichtelijkheid
Tonale 1.5T Hybrid 160: 0,7 (2) +: rijdynamiek, comfort, multimedia -: motorisch geen topper, mist merk karakteristieke charme, goedkope interieurmaterialen
Alpina
B5 (Touring): 0,79 (9) +: luxueus, comfortabel, rijplezier, zeer effectief, rij dynamiek, prijs valt mee -: niet bestemd voor circuit, niet echt lichtvoetig
B7: 0,5 (2) +: rijplezier -: mist het decadente gevoel dat bij dit prijsniveau hoort
B8 Gran Coupé: 0,9 (3) +: soevereine lange afstand cruiser, fraai alternatief voor AMG GT 4-door en RS7 -: geen 2WD modus, te ingetogen en beschaafd?
D3 S: 0,9 +: voldoende ruim, stil, krachtige motor, zeer goede tractie, (veiligheids)uitrusting, afschrijving -: layout instrumentarium, prijs
D5 S: 0,83 (3) +: Alpina op zijn best (subtiel, ingetogen), prestaties, comfort, uniek genoeg om meerprijs t.o.v. BMW te rechtvaardigen
XB7: 0,77 (3) +: groot, krachtig, indrukwekkend luxueus, extreem verfijnd, toplimousine op stelten -: meerprijs t.o.v. X7 M50i niet waard.
XD3: 0,8 (2)
A110 (Legende GT): 0,93 (19) +: rijplezier, motorgeluid -: veercomfort, verouderd infotainment, kleine kofferruimte, weinig opbergvakken
A110 S: 0,86 (16) +: ultiem rijplezier, licht, snel -: (meer)prijs, weinig bagageruimte of opbergplekken
Aston Martin
DB11 V8 (Volante): 0,86 (5) +: voelt speciaal aan, bijna net zo snel als V12 versie maar lichtvoetiger, zuiniger en meer rijplezier biedend
DB11 V12: 1,0
DBS Superleggera (Volante): 0,83 (11) +: lichtvoetig, fel, belachelijk krachtig -: veercomfort, verdient een betere automaat en goede tractiecontrole
DBX
550: 0,9 (3) +: indrukwekkend onderstel, prima prestaties, rijplezier -: afwerking, veercomfort op lage snelheid, verouderd infotainment
707: +: dynamisch totaalpakket, verrassend ruim – vering bruusk op dwars richels, gevoelloze besturing
Vanquish: 0,9
Vantage
(AMR, F1 Edition): 0,77 (12) +: goed onderstel, directe besturing -: dashboard ergonomie, ventilatie
Roadster: 0,66 (3) +: veercomfort, directe besturing, motorgeluid -: infotainment voor verbetering vatbaar, mist de gadgets van de Duitse top,
Vantage V12: 0,8 +: prestaties, circuit vaardig, enorm krachtige motor -: wel erg hardcore
Audi
A1
Citycarver 30 TFSI: 0,63 (7)
Sportback 25 / 30 / 35 TFSI: 0,69 (10) +: veercomfort, rij plezier, afschrijving, crashprotectie -: geen premium interieur, matig infotainment
A3 Sportback / Limousine
30 TFSI: 0,68 (2)
35 TFSI: 0,77 (12) +: fraai interieur, fijne stoelen, goede multimedia -: prijs, automaat soms wat bruusk, uitrusting, comfort
40 /45 TFSI e: 0,78 (2) +: bruikbare elektrische actieradius, mooi afgewerkt interieur -: kleine kofferruimte, uitrusting lacunes, tractie
S3: 0,69 (6) +: tractie, infotainment mogelijkheden, stoelen -: prijs, rijdt niet echt spannend, doodse aandrijflijn, eendimensionaal
RS3: 0,69 (5) +: sensationele motor, afwerking, optiemogelijkheden -: doet tikkeltje kunstmatig aan, prijs, karikarutale ‘RS Torque Rear’ setting
A4
35 TFSI (Avant): 0,8 (3)
35 / 40 TDI (Avant, Quattro): 0,64 (19) +: bouwkwaliteit, prachtig interieur, comfortabel, veilig weggedrag -: uitrusting lacunes, rijdt niet spannend
40 TFSI (Avant): 0,7 (9) -: weggedrag voor verbetering vatbaar, hier en daar goedkope onderdelen
45 TDI (Avant): 0,72
45 TFSI (Avant): 0,8 (6) +: veercomfort, gecultiveerde en zuinige motor -: concurrentie is veelal ruimer
Allroad 40 TDI: 0,82 (5) +: goede allrounder, rijdt prettig, krachtige remmen, verbruik valt mee, veercomfort
A5 Cabriolet / Coupé
40 TDI : 0,79 (9) +: stijlvol, verfijnd, bouwkwaliteit, rijdt relaxt, verbruik, comfort, uitrusting -: rijdt niet spannend, achterin krap
40 TFSI : 0,67 (3) +: fraai interieur en exterieur, rijdt goed -: begint verouderd te raken
A5 Sportback
35 / 45 TFSI: 0,74 (3)
A6/S6/RS6
35 / 40 TDI (Avant): 0,76 (5) +: lichtvoetig weggedrag, veel assistentiesystemen, bouwkwaliteit -: BMW 520d is een betere allrounder
45 TDI (Avant): 0,86 (2) +: comfort, bouwkwaliteit, 6 cilinder loopcultuur, vierwielaandrijving, ruimte
45 TFSI Quattro (Avant): 0,67 (4) +: superbe remmen, veel assistentiesystemen -: in andere opzichten is de BMW 530i een betere allrounder
50 / 55 TFSI e Quattro: 0,55 (6) +: verfijnd -: rijplezier valt tegen, kleinere kofferruimte, voelt minder premium aan dan de concurrentie
55 TFSI Quattro (Avant): 0,7
Allroad 45 / 50 TDI Quattro: 0,84 (9)
S6 (Avant) 3.0 TDI: 0,7 (9)
RS6 Avant: 0,76 (30) +: comfort, veelzijdig, fraai interieur, fantastische motor, rijplezier, prestaties, verfijnd, uitrusting, uitstekende allrounder -: prijs
A7 Sportback
50 TDI Quattro: 0,92 (2) +: hightech interieur, onderstelbalans, praktisch, excellente motor -: meerwaarde 48 volt technologie beperkt
55 TFSI Quattro: 0,86 (5) +: goede reflexen, briljant interieur, veercomfort, lichtvoetig, praktisch -: motor mist persoonlijkheid
A8 (L)
60 TFSI e: 0,65 (8) +: naadloze samenwerking motoren, veilig en voorspelbaar weggedrag, ruimte, optiemogelijkheden -: afschrijving, saai interieur
S8: 0,8 (9) +: veercomfort, sportief, zeer lichtvoetig weggedrag, prestaties -: bediening vergt gewenning, rijdt niet echt spannend
e-Tron
50 / 55 Quattro: 0,8 (27) +: veercomfort, rijdt soepel, stil, ruim en luxueus interieur -: actieradius zozo, lastig infotainment, matig rijplezier
Sportback 55 Quattro: 0,79 (8) +: zeer verfijnd, prestaties, weggedrag -: prijs, actieradius houdt niet over, matig rijplezier, bediening infotainment
Sportback S: 0,72 (6) +: afwerking, tractie, uitrusting, functioneel interieur -: grote wielen doen afbreuk aan afrolcomfort, over gecompliceerd
e-Tron GT
(RS) : 0,78 (10) +: rijdt fijn, bloedsnel maar toch relaxt, prachtig interieur, comfort -: range en verbruik verzetten geen bakens, achterin krap
Q2
30/35 TFSI: 0,82 (8) +: strak weggedrag, hoogwaardig interieur, excellent infotainment, doet volwassen aan -: veercomfort, prijs, niet bepaald ruim
Q3
35 TFSI: 0,77 (16) +: rijdt relatief lichtvoetig, ruim, grote kofferbak -: interieurkwaliteit niet van Audi niveau, bediening infotainment systeem lastig
40 TDI Quattro (Sportback): 0,74 (5) +: goedmoedig, rijdt relaxt -: niet echt harmonische aandrijflijn, niet sportief, verhouding prijs:uitrusting
40 TFSI Quattro / 45 TFSI Quattro: 0,55 (5)
45 TFSI e Quattro (Sportback ): 0,68 (9) +: veercomfort, veel assistentiesystemen, bouwkwaliteit, praktisch -: rijdynamiek, prijs, twijfelende aandrijflijn
Q4
e-Tron 35 / 40 / 50: 0,71 (10) +: vinnig weggedrag, soepele aandrijflijn, veiligheidsuitrusting -: actieradius, optiepolitiek en -prijzen, uitrusting lacunes
Q5
45 TFSI Quattro (Sportback): 0,84 (3) +: goed uitgerijpte, lichtvoetige SUV, comfortabel, gecultiveerde motor, veiligheidsuitrusting -: verbruik
50 TFSI e Quattro: 0,75 (9) +: stil in elektrische modus, interieurkwaliteit, prestaties, motoren werken goed samen -: dorstig als accu leeg is, comfort
55 TFSI e Quattro (Sportback): 0,83 (14) +: krachtige aandrijflijn, bouwkwaliteit, comfort, hoogwaardige interieurmaterialen -: prijs, rijbereik bij sportief rijden
Q7
45 / 50 TDI Quattro: 0,79 (15) +: stil, prestaties, variabel in te delen interieur -: voor een diesel niet zuinig, nogal flets
55 TFSI Quattro: 0,89 (4)
55 / 60 TFSI e Quattro: 0,7 (8) +: comfort, hoogwaardig en variabel interieur -: niet 7-persoons , hybride techniek niet zo efficiënt
Q8
50 TDI Quattro: 0,86 (5) +: indrukwekkend interieur, soepele motor, veercomfort -: qua infotainment geen topper, automaat reageert soms traag
55 / 60 TFSI e: 0,83 (3) +: heerlijk comfortabel, moeiteloos snel -: beperkte elektrische actieradius, bescheiden prestaties in elektrische modus
RS: 0,8 (14) +: ballistische prestaties, handelbaarheid van een kleinere auto, interieurkwaliteit, geschikt voor elke dag -: verbruik, trage automaat
R8
5.2 FSI Quattro (Performance, Spyder): 0,75 (10)
5.2 FSI RWD: +: meer rijdynamiek dan Quattro, flink goedkoper -: iets minder vermogen
RS4 Avant 2.9 TFSI Quattro: 0,77 (3) +: prestaties, grip, verfijnd, makkelijk in de omgang, bouwkwaliteit, praktisch, comfort -: rijdt wat afstandelijk, prijs
RS5 Coupé 2.9 TFSI Quattro: 0,61 (4) +: eenvoudige bediening, voor een sportwagen relatief praktisch -: rijplezier houdt niet over, motorgeluid
RS5 Sportback 2.9 TFSI Quattro: 0,75 (3) +: technisch, tractie, krachtig -: zorgt niet voor kippevel
RS7 Sportback: 0,78 (8) +: veercomfort, prestaties, grote kofferbak, praktisch, eenvoudig snel te rijden, hightech uitrusting -: concurrentie is extremer
RS Q3 (Sportback): 0,63 (8) +: moet het qua prestaties en akoestisch genot vooral van zijn 5 cilinder motor hebben -: prijs
S4 (Avant) 3.0 TDI: 0,71 (6)
S5 Cabriolet 3.0 TFSI Quattro: 0,63 (5) +: open rijden plezier -: verbruik, remmen missen bijtkracht, bediening kan simpeler
S5 Coupé 3.0 TDI Quattro: 0,45 (2) +: bouwkwaliteit, verbruik -: dieselmotor haalt premiumgevoel omlaag, rijeigenschappen, mist charme
S5 Sportback 3.0 TDI Quattro: 0,7 (3) +: fraai interieur, tractie -: rijplezier houdt niet over, prijs, dure opties
S7 Sportback 3.0 TDI: 0,69 (4)
SQ2: 0,6 (16) +: snel, zowel comfortabel als sportief -: prijs, blinkt nergens echt in uit
SQ5 3.0 TDI: 0,68 (12) +: infotainment systeem, relatief ruim en praktisch, veilig bochtgedrag -: rijdt afstandelijk, motorgeluid, prijs, concurrentie is sneller
SQ5 3.0 TFSI: 0,64 (4) +: relatief ruim, krachtige remmen -: besturing en rijplezier aan die van de X3 M40i en GLC 43 AMG, bediening kan simpeler
SQ7 4.0 TFSI: 0,84 (4) +: sportief, krachtige motor, prestaties, ruimte, hoogwaardig interieur, afwerking
SQ8 4.0 TFSI 0,77 (3): +: stuurt bijna lichtvoetig, fantastische reisauto, prestaties, motorkracht, comfort -: weegt bijna 2,3 ton, duur vanwege BPM
TT 40 TFSI/ 45 TFSI (Roadster): 0,88 (5)
TT S (Roadster): 0,85 (3) +: prestaties, afwerking, efficiënt, rijgedrag, geschikt voor elke dag, uitstekende allrounder, haast perfect
TT RS (Roadster): 0,76 (19) +: prachtig interieur, motorgeluid, relatief praktisch, kan alles -: remmen kunnen beter