Hoe goed zijn de nieuwste auto’s? (Cadillac t/m DS)

0

Autointernationaal.nl heeft de resultaten van (vergelijkende) tests door binnenlandse en buitenlandse autobladen op een rij gezet.

Voor elke auto is het gemiddelde berekend van het aantal keer dat dit model een vergelijkingstest wint (1 punt) of verliest (0.5 punt). In een triotest zijn de te verdelen punten respectievelijk 1, 0.67 en 0.33; in een vierkamp respectievelijk 1, 0.75, 0.5 en 0.25 enz. Een auto met als gemiddelde 1,00 heeft dus elke vergelijkingstest gewonnen en is dus zondermeer de beste auto in zijn klasse. Toch kunnen ook auto’s met een testgemiddelde van minimaal 0.8 als “goed’ worden bestempeld. Bedraagt het gemiddelde 0.5 of lager dan betekent dit dat er sowieso betere auto’s te koop zijn. Daarnaast is de beoordeling van individuele tests geïnventariseerd, bijvoorbeeld het gescoorde aantal sterren (5 sterren is 1,0 punt; 1 ster is 0,2 punt).

Omdat de resultaten zijn gebaseerd op tests uit binnenlandse en buitenlandse bladen, krijgt u een zeer afgewogen oordeel! Van niet vermelde modellen zijn te weinig testresultaten beschikbaar om een afgewogen oordeel te kunnen geven. Zodra van nieuwe modellen meerdere testuitslagen bekend zijn, zal dit in het overzicht worden opgenomen.

Cadillac

Escalade

+: fraai interieur, heerlijke aandrijflijn

-: wel erg groot, niet zo ruim als je zou denken

Lyriq

0,7

+: comfortabel, lichte besturing, modern interieur, vloeiende koppelafgifte, veel ruimte, Google multimedia

-: scoort op veel fronten niet meer dan gemiddeld, korte zitting voorstoelen, niet snel, deint op hogere snelheid

XT4 2.0T 0,73 (2):

+: goed infotainment

-: interieur kwalitatief ondermaats, krap door slechte ruimtebenutting

Caterham

Super Seven 1600 / 420S: 0,74 (6) +: motorgeluid, rijplezier, levendig onderstel -: duurdere uitvoeringen zijn meerprijs niet waard

Chevrolet

Corvette

C8 Stingray (Convertible): 0,72 (9)

+: rijplezier, prijs, goede allrounder, vermogensafgifte

-: mist wat verfijning, bedieningsorganen voelen slap aan, breed, ergonomische missers

Z06: 0,9

+: een koopje

-: Chevrolet heeft geen plannen om deze uitvoering in Europa te gaan verkopen

Citroën

Berlingo

ë: +: stil, ruim -: geen assistentiesystemen leverbaar, verbruik

C3

PureTech 83: 0,66 (4)

+: comfort, rijdt best prettig

-: ruimte achterin, uitrustinglacunes

PureTech 110: 0,64 (12)

+: comfort, ruimte achterin, karaktervol design

-: lacunes in veiligheidsuitrusting, onhandige cruise control, kleine bagageruimte, achterin krap, vreemd gevormd voorstoelen

C3 Aircross

BlueHDi 110: 0,75 (2)

PureTech 110: 0,6 (10)

+: ruimte, comfort, variabiliteit, praktisch, prijs-uitrusting verhouding

-: rumoerige motor,korte zittingen voorstoelen

PureTech 130: 0,58 (6)

+: pittig, forse kofferbak, comfortabel, zeer praktisch, varianiliteit

-: week onderstel, beperkte ruimte achterin

C4

ë: 0,68 (11)

+: prijs, ruimte, uitrusting

-: actieradius, onlogisch menu infomediasysteem, verlegt qua oplaadsnelheid geen grenzen

PureTech 130 /155: 0,64 (21)

+: veercomfort, handigheidjes

-: te lichte besturing, deinend koetswerk, rumoerig

C4 Grand Space Tourer

BlueHDi 130: 0,91

PureTech 130: 0,75 (5) + best pittig, ruim, breed inzetbaar -: multimedia kan sneller

C4 X

ë: 0,68 (5)

+: comfortabel, achterin lekker ruim, grote kofferbak

-: meerprijs t.o.v. C4, bescheiden prestaties, geen ‘one pedal driving’, kleine actieradius. laadt niet snel op

C5 Aircross

Hybrid: 0,76 (15)

+: comfort, fraai interieur, royale uitrusting

-: beenruimte achterin, goedkope interieurmaterialen, langzaam multimedia systeem, onzuinig in elektrische modus

PureTech 130: 0,71 (13)

+: pittige motor, variabele achterbak, uitrusting, ruim, comfort

-: helt over, hier en daar wat goedkoop interieurplastic, achterhaald infotainmentsysteem

BlueHDi: 0,69

+: comfortabel, zuinig, praktisch, prettige automaat

-: te lichte besturing, onprettig start/stop systeem, remmen vergen gewenning

C5 X

Hybrid: 0,72 (7)

+: comfortabel onderstel, excentriek, ruim

-: achterzijde slecht te overzien, rijdt niet sportief, hybride techniek heeft moeite met kiezen

PureTech 130: 0,83 (7)

+: stil, ruim, compleet, mooi modern interieur, zuinig, prettig multimedia systeem

-: onrustige vering, frustrerend weinig rempedaal gevoel, automaat schakelt soms wat schokkerig

Space Tourer

ë: 0,85 (2) +: wendbaarheid, flexibel en prettig te bedienen interieur, prima snelle laadprestaties -: bescheiden actieradius

Cupra

Ateca

0,84 (19) +: lichtvoetig, snel, ruimte, grote kofferbak, uitrusting, doet hoogwaardig aan, geschikt voor dagelijks gebruik -: prijs, geen circuittijger

Born

0,7 (15)

+: rijplezier, prijs valt mee, goede allrounder, ruimte

-: frustrerend infotainment, vering zou verfijnder kunnen, materiaalkwaliteit interieur

Formentor

e-Hybrid: 0,79 (13)

+: scherp stuurgedrag, praktisch, doet hoogwaardiger aan dan een ID.3

-: beperkt elektrisch rijbereik, benzinemotor iets te tam, prijs, bediening infotainment

Leon

e-Hybrid: 0,8 (3) +: goed steunend meubilair, onderstelbalans -: nep uitlaten, gevoelloze besturing, te weinig fysieke dashboardknoppen

Dacia

Duster

TCe 100: 0,77 (3)

+: ruimte, grote kofferbak, stil

-: gebrekkig infotainment systeem, acceleratie in 6de versnelling

TCe 130 / 150: 0,77 (18)

+: prijs, veelzijdigheid, krachtige motor

-: mist verfijning, hier en daar verouderd, veel rij geluiden, wollige besturing

Jogger

Hybrid 140: 0,75 (4)

+: onveranderd zeer ruim, zen in de stad, verbruik, prijs, veercomfort

-: meerprijs t.o.v. andere uitvoeringe, schakelt traag, benzinemotor luidruchtig bij acceleren

TCe 100 / 110: 0,77 (12)

+: heel veel waar voor je geld, 7 bruikbare zitplaatsen, praktisch, comfort

-: voelt wat blikkerig aan, turbo gat, basic interieur, rumoerig op hoge snelheid

Sandero

TCe 90 / 100 Bi-Fuel: 0,79 (15)

+: prijs, praktisch, voordelig op autogas

-: soms wat goedkope afwerking, rumoerig, geen automaat mogelijk

Sandero Stepway

TCe 90 / TCe 100: 0,74 (13)

+: prijs, overzichtelijke bediening, ruim interieur, goede allrounder

-: veel hard plastic, rumoerig

TCe 110: 0,67

+: uitrusting, prijs, merkbaar pittiger dan 90 pk versie, praktisch

-: windgeruis, schakelt vaag

Spring

Electric: 0,58 (9)

+: geen budgetuiterlijk, vlot in de stad, goedkoop voor een elektrische auto

-: buiten de stad beperkt bruikbaar, traag met opladen

Donkervoort

D8 GTO RS / JD70: 0,9 (2)

DS

3

E-Tense 156: 0,65 (5)

+: fraai verzorgd interieur, laag stroomverbruik, hightech uitrusting

-: ergonomisch een ramp, krap interieur, kleine kofferbak

PureTech 100: 0,62 (4)

PureTech 130: 0,6 (8)

+: verzorgd uiterlijk

-: prijs, rijdt middelmatig, weinig verfijnd, matige prestaties

4 (Cross)

E-Tense 225: 0,76 (10)

+: fraai interieur, aantrekkelijke vormgeving, uitrusting, soepele krachtige aandrijflijn

-: ergonomische missers, ruimte valt tegen

PureTech 180: 0,6 (3)

+: uitrusting, compromis comfort-dynamiek

-: ergonomie, onpraktisch, prijs, ruimte valt tegen, overzichtelijkheid

PureTech 225: 0,55 (2)

+: remmen, comfort, fraai interieur, verbruik

-: ruimte achterin, overzichtelijkheid, traag en gebruiksonvriendelijk multimedia systeem

7

E-Tense 225: 0,64 (18)

+ onderscheidende uitstraling, comfortabel

-: weinig rijplezier, matige elektrische range, wordt (in duurdere uitvoeringen met opties) snel duur

E-Tense 300 4×4: 0,62 (4)

+: snel, luxueus, rijdt relaxt, chique interieurmaterialen, ruim

-: afwerkingsdetails, kleine elektrische actieradius, dorstig en rumoerig wanneer benzinemotor moet werken

9

E-Tense 250 / 360 4×4: 0,74 (10)

+: oogt fraai, veel ruimte en luxe voor je geld, onderscheidend design, comfort …

-: … maar soms oncomfortabel, ondermaats infotainment

Reageren is niet mogelijk.