Hoe goed zijn de nieuwste auto’s? (Cadillac t/m DS)

0

Autointernationaal.nl heeft de resultaten van (vergelijkende) tests door binnenlandse en buitenlandse autobladen op een rij gezet.

Voor elke auto is het gemiddelde berekend van het aantal keer dat dit model een vergelijkingstest wint (1 punt) of verliest (0.5 punt). In een triotest zijn de te verdelen punten respectievelijk 1, 0.67 en 0.33; in een vierkamp respectievelijk 1, 0.75, 0.5 en 0.25 enz. Een auto met als gemiddelde 1,00 heeft dus elke vergelijkingstest gewonnen en is dus zondermeer de beste auto in zijn klasse. Toch kunnen ook auto’s met een testgemiddelde van minimaal 0.8 als “goed’ worden bestempeld. Bedraagt het gemiddelde 0.5 of lager dan betekent dit dat er sowieso betere auto’s te koop zijn. Daarnaast is de beoordeling van individuele tests geïnventariseerd, bijvoorbeeld het gescoorde aantal sterren (5 sterren is 1,0 punt; 1 ster is 0,2 punt).

Omdat de resultaten zijn gebaseerd op tests uit binnenlandse en buitenlandse bladen, krijgt u een zeer afgewogen oordeel! Van niet vermelde modellen zijn te weinig testresultaten beschikbaar om een afgewogen oordeel te kunnen geven. Zodra van nieuwe modellen meerdere testuitslagen bekend zijn, zal dit in het overzicht worden opgenomen.

Cadillac

Escalade

+: fraai interieur, heerlijke aandrijflijn

-: wel erg groot, niet zo ruim als je zou denken

Lyriq

0,8 (4)

+: comfortabel, lichte besturing, modern interieur, vloeiende koppelafgifte, veel ruimte, Google multimedia, royale uitrusting

-: scoort op veel fronten niet meer dan gemiddeld, korte zitting voorstoelen, niet snel, deint op hogere snelheid, zwaar

XT4 2.0T 0,73 (2):

+: goed infotainment

-: interieur kwalitatief ondermaats, krap door slechte ruimtebenutting

Caterham

Super Seven 1600 / 420S: 0,74 (6) +: motorgeluid, rijplezier, levendig onderstel -: duurdere uitvoeringen zijn meerprijs niet waard

Chevrolet

Blazer

1,0

+: goede allrounder, luxueus, grote kofferbak, veel opbergvakken, rijdt goed

-: geen Apple CarPlay of Android Auto

Corvette

C8 Stingray (Convertible): 0,73 (12)

+: rijplezier, prijs, goede allrounder, vermogensafgifte

-: mist wat verfijning, bedieningsorganen voelen slap aan, breed, ergonomische missers

E-Ray: 0,8

+: interieurmaterialen duidelijk beter dan bij oudere types, sterke Brembo remmen, goede allrounder

-: nog niet leverbaar in Nederland

Z06: 0,77 (6)

+: een koopje, schreeuwende V8, circuittijger, veercomfort valt mee, echte supersportwagen, beste Amerikaanse sportwagen ooit

-: Geen Europese verkoopplannen, te hoge zitpositie, zwaarder dan Stingray, afwerking, geen bedreiging voor 911

Citroën

Ami

0.65 (2)

+: niet afkomstig van een vaag merk

-: vergt te veel compromissen

Berlingo

ë: 0,68 (2)

+: stil, ruim, ultra praktisch, prijs valt mee, handzaam formaat, variabele interieurindeling

-: geen assistentiesystemen leverbaar, verbruik, kleine actieradius

C3

PureTech 83: 0,6 (5)

+: comfort, rijdt best prettig, ziet er hoogwaardig uit

-: ruimte achterin, uitrusting lacunes

PureTech 110: 0,62 (14)

+: comfort, ruimte achterin, karaktervol design, chique, royale uitrusting, pittig

-: lacunes in veiligheidsuitrusting, onhandige cruise control, kleine bagageruimte, achterin krap, vreemd gevormd voorstoelen

C3 Aircross

PureTech 110: 0,61 (11)

+: ruimte, comfort, variabiliteit, praktisch, prijs-uitrusting verhouding

-: rumoerige motor, korte zittingen voorstoelen, ondermaats infotainment systeem

PureTech 130: 0,58 (6)

+: pittig, forse kofferbak, comfortabel, zeer praktisch, varianiliteit

-: week onderstel, beperkte ruimte achterin

C4

ë 136 pk: 0,64 (17)

+: ruimte, uitrusting

-: actieradius, onlogisch menu infomediasysteem, verlegt qua oplaadsnelheid geen grenzen

ë 156 pk: 0,7

+: comfortabel, ruim

-: actieradius nog steeds ondermaats

PureTech 130 /155: 0,63 (23)

+: veercomfort, handigheidjes

-: te lichte besturing, deinend koetswerk, rumoerig

C4 Grand Space Tourer

BlueHDi 130: 0,91

PureTech 130: 0,75 (5) + best pittig, ruim, breed inzetbaar -: multimedia kan sneller

C4 X

ë 50 kWh: 0,66 (9)

+: comfortabel, achterin lekker ruim, grote kofferbak, sprint zuinig met stroom om, royaal uitgerust, grote kofferbak

-: meerprijs t.o.v. C4, bescheiden prestaties, geen ‘one pedal driving’, kleine actieradius. laadt niet snel op, onpraktisch

ë 54 kWh: 0,64

+: range begint ergens op te lijken, achterin ruim, prijs valt mee, comfortabel, grote kofferbak, prettige bediening

-: lage laadsnelheid, week onderstel, rijdt niet sportief, kleine kofferbak opening

C5 Aircross

Hybrid 136: 0,67 (4)

+: praktisch, comfortabel, zuinig, verfijnd, bedieningsgemak, scherpe prijs

-: klein aanraakscherm, verouderd type USB aansluitingen

Hybrid 180/225: 0,72 (18)

+: comfort, fraai interieur, royale uitrusting

-: beenruimte achterin, goedkope interieurmaterialen, langzaam multimedia systeem, onzuinig in elektrische modus

PureTech 130: 0,71 (13)

+: pittige motor, variabele achterbak, uitrusting, ruim, comfort

-: helt over, hier en daar wat goedkoop interieurplastic, achterhaald infotainmentsysteem

BlueHDi: 0,69

+: comfortabel, zuinig, praktisch, prettige automaat

-: te lichte besturing, onprettig start/stop systeem, remmen vergen gewenning

C5 X

Hybrid: 0,75 (12)

+: comfortabel onderstel, excentriek, ruim, veercomfort, krachtige efficiënte aandrijflijn, veilig weggedrag, royale uitrusting

-: achterzijde slecht te overzien, rijdt niet sportief, hybride techniek heeft moeite met kiezen, beperkt laad vermogen

PureTech 130: 0,78 (8)

+: stil, ruim, compleet, mooi modern interieur, zuinig, prettig multimedia systeem

-: onrustige vering, frustrerend weinig rempedaal gevoel, automaat schakelt soms wat schokkerig

Space Tourer

ë: 0,74 (4)

+: wendbaarheid, flexibel en prettig te bedienen ruim interieur, prima snelle laadprestaties

-: bescheiden actieradius, bescheiden prestaties

Cupra

Ateca

0,84 (19)

+: lichtvoetig, snel, ruimte, grote kofferbak, uitrusting, doet hoogwaardig aan, geschikt voor dagelijks gebruik

-: prijs, geen circuittijger

Born

0,72 (35)

+: rijdynamiek, prijs valt mee, goede allrounder, ruimte, pittig, fraaier uiterlijk dan ID.3, comfort

-: frustrerend infotainment, vering zou verfijnder kunnen, materiaalkwaliteit interieur, relatief kleine actieradius

Formentor

e-Hybrid (VZ): 0,71 (18)

+: scherp stuurgedrag, praktisch, doet hoogwaardiger aan dan een ID.3, rijdt goed, rijdt sportief en dynamisch

-: beperkt elektrisch rijbereik, benzinemotor te tam, prijs, infotainmentsysteem, hybride aandrijflijn kan niet beslissen wat hij wil

Leon

e-Hybrid (VZ): 0,68 (5)

+: goed steunend meubilair, onderstelbalans, uitstekende stoelen

-: nep uitlaten, gevoelloze besturing, te weinig fysieke dashboardknoppen, prijs, klimaatsysteem laat steken vallen, rijdt afstandelijk

Dacia

Duster

TCe 100: 0,77 (3)

+: ruimte, grote kofferbak, stil

-: gebrekkig infotainment systeem, acceleratie in 6de versnelling

TCe 130 / 150: 0,76 (23)

+: prijs, veelzijdigheid, krachtige motor

-: mist verfijning, hier en daar verouderd, veel rij geluiden, wollige besturing

Jogger

Hybrid 140: 0,71 (11)

+: onveranderd zeer ruim met name op de derde rij, zen in de stad, verbruik, prijs, veercomfort

-: meerprijs t.o.v. TCe 100, schakelt traag, rauwe benzinemotor luidruchtig bij accelereren, karige veiligheidsuitrusting

TCe 100 / 110: 0,77 (14)

+: heel veel waar voor je geld, 7 bruikbare zitplaatsen, praktisch, comfort

-: voelt wat blikkerig aan, turbo gat, basic interieur, rumoerig op hoge snelheid, weinig assistentiesystemen

Sandero

TCe 90 / 100 Bi-Fuel: 0,79 (20)

+: prijs, praktisch, voordelig op autogas

-: soms wat goedkope afwerking, rumoerig, geen automaat mogelijk

Sandero Stepway

TCe 90 / TCe 100: 0,74 (13)

+: prijs, overzichtelijke bediening, ruim interieur, goede allrounder, fikse en flexibele bagageruimte

-: veel hard plastic, rumoerig, motor heeft toeren nodig, rijdt wat afstandelijk, karige (veiligheids)uitrusting, simpel multimedia

TCe 110: 0,67

+: uitrusting, prijs, merkbaar pittiger dan 90 pk versie, praktisch

-: windgeruis, schakelt vaag

Spring

Electric: 0,57 (10)

+: geen budgetuiterlijk, vlot in de stad, goedkoop voor een elektrische auto

-: buiten de stad beperkt bruikbaar, traag met opladen

Electric Extreme: 0,76 (3)

+: in de stad vlot en zuinig, prijs, levenslustigere motor, prettiger onderstel

-: banden bieden weinig grip, beperkte veiligheidsuitrusting, geen ‘one-pedal driving’ mogelijk

Donkervoort

D8 GTO RS / JD70: 0,9 (2)

DS

3

E-Tense 156: 0,61 (13)

+: fraai verzorgd interieur, laag stroomverbruik, hightech uitrusting, luxe uitstraling

-: krap interieur, kleine kofferbak, prijs, ergonomische missers

PureTech 100: 0,62 (4)

PureTech 130: 0,6 (8)

+: verzorgd uiterlijk

-: prijs, rijdt middelmatig, weinig verfijnd, matige prestaties

4 (Cross)

E-Tense 225: 0,75 (14)

+: fraai interieur, aantrekkelijke vormgeving, uitrusting, soepele krachtige aandrijflijn, comfortabel, bouwkwaliteit

-: ergonomische missers, ruimte valt tegen, geen koopje

PureTech 130: 0,58 (6)

+: uitrusting, compromis comfort-dynamiek, fraai interieur, verbruik, remmen

-: ergonomie, onpraktisch, prijs, achterin krap, overzichtelijkheid, traag en gebruiksonvriendelijk multimedia systeem

7

E-Tense 225: 0,64 (19)

+ onderscheidende uitstraling, comfortabel

-: weinig rijplezier, matige elektrische range, wordt (in duurdere uitvoeringen met opties) snel duur

E-Tense 300 / 360 4×4: 0,64 (7)

+: snel, luxueus, rijdt relaxt, chique interieurmaterialen, ruim

-: afwerkingsdetails, kleine elektrische actieradius, dorstig en rumoerig wanneer benzinemotor moet werken

9

E-Tense 225 / 250 / 360 4×4: 0,67 (17)

+: prima actieradius op elektriciteit, veel ruimte en luxe voor je geld, onderscheidend design, comfort …

-: … maar soms oncomfortabel, onduidelijk traag onlogisch infotainment, aandrijflijn en onderstel niet fijn geslepen

Reageren is niet mogelijk.