Hoe goed zijn de nieuwste auto’s? (Lamborghini t/m Lynk & Co)

0

Autointernationaal heeft de resultaten van (vergelijkende) tests door binnenlandse en buitenlandse autobladen op een rij gezet.

Voor elke auto is het gemiddelde berekend van het aantal keer dat dit model een vergelijkingstest wint (1 punt) of verliest (0.5 punt). In een triotest zijn de te verdelen punten respectievelijk 1, 0.67 en 0.33; in een vierkamp respectievelijk 1, 0.75, 0.5 en 0.25 enz. Een auto met als gemiddelde 1,00 heeft dus elke vergelijkingstest gewonnen en is dus zondermeer de beste auto in zijn klasse. Toch kunnen ook auto’s met een testgemiddelde van minimaal 0.8 als “goed’ worden bestempeld. Bedraagt het gemiddelde 0.5 of lager dan betekent dit dat er sowieso betere auto’s te koop zijn. Daarnaast is de beoordeling van individuele tests geïnventariseerd, bijvoorbeeld het gescoorde aantal sterren (5 sterren is 1,0 punt; 1 ster is 0,2 punt).

Omdat de resultaten zijn gebaseerd op tests uit binnenlandse en buitenlandse bladen, krijgt u een zeer afgewogen oordeel! Van niet vermelde modellen zijn te weinig testresultaten beschikbaar om een afgewogen oordeel te kunnen geven. Zodra van nieuwe modellen meerdere testuitslagen bekend zijn, zal dit in het overzicht worden opgenomen.

 

Lamborghini

Aventador (Roadster)

S: 0,85 (2)

SVJ: 0,83 (8)

+: motor, rauw maar toch goed controleerbaar

-: gedateerd interieur, transmissie nukkig in stadsverkeer

Huracan (Spyder)

Evo / STO  / Tecnica: 0,85 (23)

+: motorgeluid, rijplezier, uitlaatgeluid

-: veercomfort, vreselijke stoelen, ergonomie, alleen voor op het circuit

Urus

0,76 (13)

+: supersportwagen op hoge poten, doet de nekharen overeind staan, uitstraling

-: als luxe transport minder overtuigend, afwerking missers. verbruik, onoverzichtelijke carrosserie, veercomfort

S

0,85 (2)

+: prestaties, theatraal, niet onpraktisch, flink goedkoper dan Performante

-: bediening kan eenvoudiger

Performante: 0,77 (4)

+: grip, rijdt uitstekend rechtuit, snelle stuurreacties, sportief uitlaatgeluid, fenomenaal capabel

-: rempedaal zou meer bijtkracht en gevoel mogen bieden, verbruik, gewicht

Land Rover

Defender

90 P400 MHEV: 0,78 (5)

+: snel, comfortabel, terreinvaardigheden

-: ruimte achterin, bereikbaarheid achterbank, bagageruimte, verbruik, prijs

90 V8:

+: de ultieme Defender, rijdynamiek op onverhard

-: peperduur, verbruik

90 / 110 D200/250/300: 0,87 (7)

+: terreinkwaliteiten, doelmatig, karaktervol, uitstraling, fijne automaat, soepele motor

-: prijs, 90 achterin krap

110 P300: 0,8

+: terreinkwaliteiten, afschrijving

-: verbruik, prijs, hoge uitstoot

110 P400: 0,85 (3)

+: rijplezier

-: prijs, verbruik

110 P400e: 0,8 (3)

+: terreinvaardigheden (ook in elektrische modus), gebruiksgemak, elektrisch rijbereik

-: prijs, verbruik in hybride modus

130 D300: 0,8 (2)

+: 8-persoons, terreinkwaliteiten, verfijnd, hightech uitrusting

-: onhandig groot, duur, zwaar, verbruik valt tegen

Discovery

D250/300: 0,82 (8) +: derde zitrij goed bruikbaar, veercomfort, uitrusting -: infotainment tergend langzaam, beenruimte op 2de rij

P300/350: 0,68 (4) +: terreinkwaliteiten, nauwkeurige besturing -: onlogische bediening infotainment, slechte derde zitrij

D300: 0,83 (4) +: terreinkwaliteiten, rijdt op asfalt veel beter dan een Defender, comfortabel, luxueus, ultra variabel

Discovery Sport

D165 / D200: 0,79 (11) +: veercomfort, zitpositie, plek voor 7 -: verbruik, onbetrouwbaar

Sport D240: 0,78 (4) +: doordachte en volwassen SUV, stil, voelt solide aan, rijdt relaxt

Sport P200 / P250: 0,63 (8) +: -: verbruik, prijs

P300e: 0,89 (4) +: comfort, luxesfeer, rijdt goed, elektrische actieradius, laadprestaties -: dorstig met draaiende benzinemotor

Range Rover

D350: 0,9 (5)

+: bijna net zo weldadig als een Rolls-Royce en toch bijna net zo vaardig in het terrein als een Defender, ruim, wendbaar dankzij 4WS

-: zwaar, prijs, lichte en vage besturing, remmen kunnen krachtiger, helt over

P440e / P510e: 0,91 (7)

+: comfort, ruimte, qua luxe en uitstraling vergelijkbaar met V12 SUV modellen

-: hoge instap, lange levertijd, prijs

P530: 0,89 (7)

+: optiemogelijkheden, ruim, fraai interieur, goed multimedia systeem, comfortabel

-: verbruik, afschrijving, zwaar, storingsgevoelig?

Range Rover Evoque

D165: 0,71 (7)

+: doet hoogwaardig aan

-: prijs, software automaat heeft update nodig, verouderde techniek

P200 / P250 / P300: 0,79 (11)

+: high tech relaxing interieur, veercomfort

-: niet sportief, prijs

P300e: 0,74 (8)

+: premium aankleding, comfort, soepele aandrijflijn, modern interieur

-: zwaar, trage reactie vanuit stilstand

Range Rover Sport

D300: 0,93 (3)

+: zeer verfijnd, luxe uitstraling, zowel op het asfalt als in het terrein zeer capabel

-: elektronische beschermengelen soms hinderlijk aanwezig, prijs, zwaar

P440e/510e: 0,83 (5)

+: rijplezier, ondersteldynamiek, veercomfort, terreinkwaliteiten, fraaie interieurmaterialen

-: elektromotor mag krachtiger, Porsche Cayenne sportiever maar niet duurder

P530: 0,85 (3)

+: snel, rijplezier, goed onderstel, bouwkwaliteit beter dan voorheen, hightech interieur, karaktervol

-: zwaar, duur, hoog verbruik, onhandig groot formaat

Range Rover Velar

D200: 0,75 (6) +: prestaties, grote kofferbak, terreinkwaliteiten, faire prijs -: beenruimte achterin, langzaam infotainmentsysteem

D300: 0,75 (2) +: motorgeluid, comfort

P400: 0,65 (3) +: prettige motor, fijne transmissie, comfortabel, ruimte, fraai interieur -: multimedia kan beter, lange remweg

P400e: 0,7 +: stil in elektrische modus, relatief goedkoop -: 4 cilinder motor nadrukkelijk hoorbaar

SVA: 0,82 (5) +: krachtige motor, afrolcomfort -: lastig om soepel te rijden, zwaar, bedieningsgemak infotainment

Lexus

ES 300h: 0,65 (9) +: coherent weggedrag, oerdegelijk interieur, veiligheidsuitrusting, ruimte achterin -: kleine kofferbak, prijs, digitale spiegels een aanrader

LC

500: 0,8

500h: 0,7 (9)

+: fraai interieur, afwerking, relaxte cruiser, snel, lichtvoetig

-: aandrijflijn niet sportief, valt door de mand als je het gaspedaal intrapt

LC500 Convertible

0,75 (3)

+: exclusief, uitrusting, prachtig interieur, heerlijke motor

-: zwaar, afschrijving, amper beenruimte achterin

LS

500h (AWD): 0,64 (10)

+: interieurruimte, soepele krachtige aandrijflijn, voorbeeldig weggedrag

-: verbruik, kleine kofferbak, onhandige binnenspiegel

NX

350h: 0,74 (3)

+: zuinig, veercomfort, vlotte prestaties, goede wegligging, carrosserie goed te overzien, stil, ruim, nette afwerking

-: CVT automaat, dure opties, ergonomie

450h+: 0,78 (11)

+: soepele krachtige aandrijflijn met grote elektrische actieradius, goed onderstel, hoogwaardig hightech interieur

-: bediening niet altijd intuïtief, dure opties, CVT automaat

RX

350h: 0,7 (2)

+: rijdt relaxt, hoogwaardige technologie, geen oplaadstress, stil, comfortabel, lichtvoetiger dan 450h+ uitvoering

-: minder verfijnd of efficiënt dan 450h+ uitvoering, irritante akoestische waarschuwingen, matig infotainment

450h+: 0,8 (5)

+: prestaties, afwerking, comfort

-: zou verfijnder mogen zijn, goedkopere NX biedt dezelfde techniek, prijs, geen Dynamic Rear Steering

500h: 0,8

+: fijne aandrijflijn

-: beperkte stuurverstelling, korte zittingen

RZ

450e: 0,76 (5)

+: presteert goed, hightech uitrusting, fair geprijsd

-: steer-by-wire besturing vergt gewenning, onhandige positie laadpoort, actieradius en laadsnelheid niet bijzonder, multimedia kan beter

UX

250h: 0,61 (20)

+: probleemloze en zuinige aandrijflijn, stoelen zitten goed, rijdt goed, afwerking, hoogwaardige interieurmaterialen

-: krap interieur, ergonomische missers, kleine kofferbak, luidruchtig als je hem op zijn staart trapt

300e: 0,65 (9)

+: soepele elektromotor, uitrusting, hoogwaardig interieur

-: achterin bizar krap, kleine kofferbak, prijs

Lightyear

O: 0,7 (2) +: actieradius op zonne-energie, milieuvriendelijk -: prijs, prestatieniveau niet bijzonder

Lotus

Emira 3.5: 0,74 (7)

+: Voor een Lotus goed uitontwikkeld en een prima allrounder …

-: maar nog steeds niet van Porsche niveau

Evija: 1,0

+: elektrische hypercar die extreme prestaties paart aan bruikbaarheid

Lucid Motors

Air 0,97 (4)

+: prestaties, zorgt voor een nieuwe standaard, actieradius

-: bepaald niet vrij van kinderziektes, gebruiksonvriendelijke deurgrepen

Lynk & Co

01: 0,87 (8) +: goede allrounder, prijs, flexibele leasemogelijkheden -: alleen via internet verkrijgbaar, geen fysieke tussenpersonen, vage service

Reageren is niet mogelijk.