Hoe goed zijn de nieuwste auto’s? (Mercedes-AMG, Mercedes-Benz en Mercedes-Maybach)

0

Autointernationaal heeft de resultaten van (vergelijkende) tests door binnenlandse en buitenlandse autobladen op een rij gezet.

Voor elke auto is het gemiddelde berekend van het aantal keer dat dit model een vergelijkingstest wint (1 punt) of verliest (0.5 punt). In een triotest zijn de te verdelen punten respectievelijk 1, 0.67 en 0.33; in een vierkamp respectievelijk 1, 0.75, 0.5 en 0.25 enz. Een auto met als gemiddelde 1,00 heeft dus elke vergelijkingstest gewonnen en is dus zondermeer de beste auto in zijn klasse. Toch kunnen ook auto’s met een testgemiddelde van minimaal 0.8 als “goed’ worden bestempeld. Bedraagt het gemiddelde 0.5 of lager dan betekent dit dat er sowieso betere auto’s te koop zijn. Daarnaast is de beoordeling van individuele tests geïnventariseerd, bijvoorbeeld het gescoorde aantal sterren (5 sterren is 1,0 punt; 1 ster is 0,2 punt).

Omdat de resultaten zijn gebaseerd op tests uit binnenlandse en buitenlandse bladen, krijgt u een zeer afgewogen oordeel! Van niet vermelde modellen zijn te weinig testresultaten beschikbaar om een afgewogen oordeel te kunnen geven. Zodra van nieuwe modellen meerdere testuitslagen bekend zijn, zal dit in het overzicht worden opgenomen.

 

Mercedes-AMG

A (Limousine)

35 4Matic: 0,7 (8)

+: uitgebreide veiligheidsuitrusting, rijplezier, eenvoudig snel te rijden, snel, sexy

-: prijs, geen goede allrounder, mist verfijning

45 (S) 4Matic+: 0,82 (25)

+: spraakmakende maar goed doseerbare vurige motor, supercar prestaties, praktisch, bijterige rijeigenschappen, goede automaat

-: schakelt ruw bij lage snelheden, duur

C (Estate)

43 4Matic: 0,68 (8)

+: prestaties, prima onderstel balans, modern en erg mooi interieur, geruststellende besturing, uitrusting

-: 4 cilinder motor mist emotie en verbruik valt tegen, prijs, schakelt niet heel soepel, te weinig voordeel van te veel techniek

63 S E-Performance 4Matic+: 0,56 (10)

+: de flexibiliteit van een stekker hybride aandrijflijn, zeer snel

-: maakt hoge verwachtingen niet waar, veercomfort op slecht wegdek, te zwaar, remmen mogen krachtiger, mist speelsheid

CLA

35 4Matic (Shooting Brake): 0,75 (8)

+: onderscheidend, prestaties, uitrusting

-: niet erg praktisch, saai motorgeluid, prijs, krap, rijplezier

45 (S) 4Matic: 0,76 (6)

+: zeer snel

-: prijs, eendimensionaal

CLS

53 4Matic+: 0,8 (3) :+ zowel sedan als coupé, moeiteloze prestaties, veilig weggedrag -: niet echt praktisch, rijdt niet echt scherp

E (Estate)

43 / 53 4Matic: 0,65 (3)

+: snel, capabel

-: rij plezier valt tegen

63 (S) 4Matic+: 0,84 (24)

+: krachtig, hard, scherp, prestaties, praktisch, circuitvaardig

-: wat vermoeiend bij dagelijks gebruik

EQE

43 4Matic: 0,78 (7)

+: prestaties, rijgedrag, veelzijdig karakter

-: dosering, materiaalkeuze interieur, rijbereik

53 4Matic+: 0,75 (9)

+: krachtig, snel, goede rijeigenschappen, laad snel, verfijnd, uitgebreide hightech uitrusting, comfortabel, ruim

-: duur, bouwkwaliteit valt tegen, niet vernieuwend, meerprijs t.o.v. gewone EQE niet waard, veercomfort met 21 inch wielen

EQS

53 4Matic: 0,8 (4)

+: snel, grote actieradius, rijdynamiek

-: desondanks houdt rijplezier niet over, verfijning op lage snelheid, doet minder weldadig aan dan een S-klasse

EQE SUV

53 4Matic+: 0,83 (3)

+: ruim, snel, rijdt zowel relaxt als sportief, rijdynamiek, bouwkwaliteit

-: beloofde actieradius valt in de praktijk tegen, gevoelloos rempedaal, prijs

G

63: 0,71 (7)

+: terreinkwaliteiten, maakt van elke kilometer een happening

– kitschering interieur, te complexe software

GLA

35 4Matic: 0,72 (3)

+: karaktervolle motor, veiligheidsuitrusting

-: slechts beperkt lichtvoetig, prijs

45 (S) 4Matic+: 0,8

GLB

35 4Matic: 0,74 (5)

+: rijplezier, snel

-: geen volwaardige 7-zitter, prijs

GLC (Coupé)

43 4Matic: 0,82 (6)

+: prestaties, interieurkwaliteit, hightech uitrusting, comfortabel, rijplezier

-: concurrentie praktischer, verouderd infotainment

63 S E-Performance 4Matic+: 0,7 (2)

+: lichtvoetig weggedrag, hoog prestatieniveau, krachtig, scherp en stabiel, soepele aandrijlijn, verslavend …

-: … maar mist toch de emotionele aantrekkingskracht van zijn voorganger, motor klinkt niet spannend, zwaar, dure opties

GLE (Coupé)

53 4Matic: 0,75 (4)

63 S 4Matic+: 0,61 (2)

+: motorgeluid, weggedrag

-: zwaar

GLS

63 4Matic+: 0,8

GT (Roadster)

C / R : 0,72 (14)

+: zitcomfort, assistentiesystemen, prestaties, prijs valt mee, veiligheidsuitrusting

-: te lange remweg, afstandelijke bediening

GT 2-door (nieuw)

63 4Matic+: 0,9

+: vol sensaties, snel, rijplezier, veel praktischer dan het oude model, rijdynamiek op hoog niveau, veelzijdig voor een sportwagen

-: klinkt minder heftig dan voorheen

GT 4-door

53 4Matic+: 1,0

+: rijdt dynamisch, prestaties, rijplezier, best comfortabel, luxueus

63 (S) 4Matic+: 0,68 (18)

+: sensationeel op de bestuurder gericht, goed onderstel, snel, rijplezier, motorgeluid

-: prijs, comfort

63 S E-Performance: 0,69 (7)

+: verbluffende prestaties, verbruik valt mee, hightech uitstalkraam, rij modi voor elke stemming, hoogwaardig interieur

-: prijs, veercomfort op slecht wegdek, geen volledig elektrische techniek, biedt niet in alle opzichten rijplezier, zwaar, breed

S-klasse

63 S E-Performance: 0,9 (3)

+: rijplezier, groots, extravert, bouwkwaliteit, prestaties, verfijnd

-: complex, groot, extravert, lachwekkend kleine kofferbak, zwaar, soms wat onrustige vering

SL

43: 0,65 (3)

+: speels weggedrag, hoogwaardige kap, rijplezier, prettige bediening

-: prijs, aandrijflijn mist raffinement, grip problematisch door ontbreken vierwielaandrijving, geen V8 motor

55: 0,67 (7)

+: zeer goede cruiser, snel, relaxte bediening

-: kleine kofferbak, te druk dashboard, verwarrende digitale interface, niet sportief genoeg

63 4Matic+: 0,65 (14)

+: terugkeer stoffen dak, onuitputtelijke V8, geweldige aandrijflijn, goede ergonomie, comfortabel meubilair, veilig weggedrag

-: gewicht, verbruik, kleine kofferbak, onhandige plek startknop, interieur met hier en daar goedkope materialen

 

Mercedes-Benz

A-klasse (hatchback, Limousine)

180: 0,77 (8)

+: prachtig interieur, fantastische techniek, efficiënte motoren

-: harde vering, niet spannend om mee te rijden, rauwe motor

180d: 0,77 (4)

200: 0,67 (18)

+: fijne motor, comfort, topinterieur, uitstekend multimediam veiligheidsuitrusting, verbruik

-: prijs, kleine kofferbak, achterin krap, rolgeluiden, rumoerig bij hoge toerentallen

200d / 220d: 0,64 (15)

+: krachtige motor, comfort, voelt aan als een grotere auto

-: prijs, 200d is bijna net zo goed maar goedkoper

250e: 0,71 (13)

+: comfort, veiligheidsuitrusting, bouwkwaliteit, krachtige soepele aandrijflijn, slimme rij modi,

-: rumoerig, rauwe randjes

250: 0,76 (2)

+: zeer goede afwering, hightech uitrusting, goede onderstelbalans

-: geringe grondspeling, krap interieur, alertheid laat te wensen over

B-klasse

180 / 200: 0,78 (9)

+: ruim, goede interieurmaterialen, fraaie afwerking, prettige rijeigenschappen

-: prijs, zou voor een MPV veel praktischer kunnen

250 4Matic: 0,59 (2)

+: ruim, comfortabel, rijeigenschappen

-: prijs, korte garantieperiode

200d/220d: 0,78 (6)

+: comfort, variabel interieur, veiligheid, efficiënte aandrijflijn, internetmogelijkheden, ruim

-: prijs, afschrijving

C-klasse

180: 0,78 (4)

+: moderne multimedia en techniek, fijn onderstel, uitstekende aandrijflijn, veiligheid

-: prijs, uitrusting lacunes, ruimte

200: 0,78 (7)

+: stil, comfortabel, prachtige gadgets en veiligheidssystemen, cockpit functioneert voorbeeldig

-: prijs, soft onderstel

200d/220d: 0,67 (6)

+: comfort, bediening, afwerking, fantastisch infotainment systeem, royale uitrusting

-: prijs, qua onderstel duidelijk inferieur aan E-klasse

300: 0,88 (3)

+: ruimer dan voorheen, prachtig interieur, optiemogelijkheden, fraai navigatiescherm, beste interieur in zijn klasse

-: rijdt afstandelijker dan een 3-serie, geen ‘premium’ motor

300d: 0,87 (3)

+: zuinige verfijnde en krachtige motor, hightech interieur, comfortabel

-: prijs, dure opties

300e / 400e 4Matic: 0,82 (20)

+: groot elektrisch bereik, comfortabel onderstel, top multimediasysteem, krachtige remmen, comfort, laadt snel op

-: zwaarlijvig, rauw klinkende motor, prijs, rempedaal afstelling voor verbetering vatbaar, bediening kan eenvoudiger

All-Terrain 200 4Matic: 0,75 (2)

+: capabel in het terrein, lichtvoetig weggedrag, tractie, comfort

-: prijs, rauwe motor die hard moet werken

All-Terrain 220d 4Matic: 0,75 (2)

+: merkbaar veel oog voor detail tijdens ontwikkelingsfase, ruim, hoogwaardig interieur, krachtige remmen

-: blinkt nergens in uit, comfort, concurrentie is praktischer

CLA (Shooting Brake)

180: 0,77 (9)

+: moderne multimedia

-: futloze motor, prijs

250e: 0,84 (3)

+: zuinig, goede automaat, comfort, grote elektrische actieradius, gebruiksvriendelijk multimediasysteem

-: prijs, schokkerige en houterige aandrijflijn, krap interieur

CLE

200 / 300 4Matic: 0,71 (7)

+: hightech uitrusting, rijdt relaxt, hoogwaardig interieur, solide bouwkwaliteit, veercomfort, rijplezier, goede stoelen

-: lacunes in veiligheidsuitrusting, achterin krapper dan E-klasse Coupé, heeft krachtigere en fadingvrijere remmen nodig, duur

220d: 0,68 (3)

+: zowel elegant als sportief statussymbool, soevereine prestaties

-: prijs, voelt niet aan als een nieuwe auto, veercomfort kan beter, dieselmotor zonder premium loopcultuur

450 4Matic: 0,8

+ snel, doet en luxueus weldadig aan, verfijnd, heerlijke motor

-: in dynamisch opzicht geen topper, achterin krapper dan E-klasse Coupé

E-klasse (Estate)

220d: 0,82 (5)

+: goede onderstelbalans, comfortabele vering, krachtige remmen, hightech uitrusting, ruim, luxueus

-: prijs, rijdt wat afstandelijk, qua verfijning missen er een paar puntjes op de i

300e: 0,81 (15)

+: comfortabel, topafwerking, op tempo stil en verfijnd, zuinige benzinemotor, veel digitale functies

-: zwaar, ondermaatse kofferbak, prijs, rauwe 4 cilinder motor, hier en daar onnodige spielerij

400e 4Matic: 0,89 (3)

+: goed functionerende aandrijflijn, grote elektrische actieradius, comfortabel, dynamische rijeigenschappen

-: prijs

EQ A

250 / 250+ / 350 4Matic: 0,72 (23)

+: rijdt aangenaam, veercomfort, luxueuze aankleding, bouwkwaliteit

-: actieradius, laadsnelheid, relatief zwakke motor, duur door opties

EQ B

250 / 300 / 350 4Matic: 0,65 (16)

+: prettige aandrijflijn, veercomfort, praktisch, fijn en ruim interieur, stil, plezierige bediening

-: laadt langzaam, lage achterbank zitting, prijs, uitrusting lacunes, symbolische 3de zitrij, verbruikt veel stroom

EQ C

400 4Matic: 0,66 (26)

+: zeer stil, comfortabel, behoorlijk infotainment

-: actieradius wat teleurstellend, rijplezier, niet bijzonder praktisch

EQ E

300 / 350 (+): 0,73 (23)

+: prachtig digitaal interieur, (veer)comfort, eerste klas aandrijftechniek, lage luchtweerstand, stil, lichte bediening

-: gewicht, hoofdruimte achterin, veel als optie, kleine kofferbak, beloofde actieradius in praktijk niet haalbaar

EQ E SUV

350 4Matic / 350+: 0,74 (13)

+: beste elektrische Mercedes tot nu toe, aangename allrounder, eenvoudige bediening, fijne aandrijflijn, prettige zit achterin

-: prijs, te soepele luchtvering, interieurmaterialen ogen wat povertjes, hinderlijke voorruit stijl

500 4Matic: 0,67 (5)

+: bouwkwaliteit, ruim, stijlvol interieur, royale veiligheidsuitrusting, topkwaliteit multimediasysteem, prima allrounder

-: gevoelloze zware remmen, gevoelloze besturing, veercomfort valt tegen, prijs

EQ S

450+ 4Matic / 580 4Matic: 0,77 (18)

+: flinke actieradius, stil, goed handelbaar met vierwielsturing, hightech, veel beenruimte achterin, onverwacht sportief

-: remmen vergen gewenning, laadtijd, zwaar, stugge vering met grote wielen, interne concurrentie van EQE AMG 53

EQ S SUV

580 4Matic: 0,8 (14)

+ snelle responses, comfortabel, verfijnd, praktisch, stil, luxueus, hightech uitrusting, hoogwaardig interieur

-: prijs, qua terreincapaciteiten geen echte SUV, achterbank met korte zittingen, complexe interface, remt te weinig lineair

EQ T

45 kWh: 0,63 (2)

+: praktisch, ruim en variabel in te delen interieur, verzorgde afwerking, prettige bediening

-: duur, kleine actieradius

EQ V

0,73 (9):

+: relatief grote actieradius, luxueus en modern interieur

-: prijs, onhandig groot formaat, log, karige standaarduitrusting

G-klasse

400d: 0,73 (5)

+: gecultiveerde, krachtige motor, karaktervol, rijgedrag op asfalt valt mee

-: prijs

500: 0,8 (4)

+: terreinkwaliteiten, berensterke motor, uitstekende automatische transmissie

-: verbruik, indirecte besturing, grote draaicirkel, zwakke remmen, prijs, veercomfort, windgeruis, te complexe software

GLA

180: 0,7 (6)

+: veercomfort, veiligheidsuitrusting, hoogwaardig interieur

– hoofdruimte achterin krap

250e: 0,8 (11)

+: fraai interieur, comfort, veiligheid, krachtige aandrijflijn, elektrische actieradius, MBUX is uiterst doordacht en uitgebreid

-: prijs, soms luidruchtige houterige motor, relatief kleine kofferbak, interieurmaterialen niet altijd premium

GLB

200: 0,73 (8)

+: prestaties, lichtvoetig weggedrag, comfortabel

-: prijs, interieurvariabiliteit niet bijzonder

GLC (Coupé)

200: 0,85 (10)

+: sublieme onderstelbalans dankzij moderne systemen, forse kofferbak, fraai interieur, uitgebreid en duidelijk multimediasysteem

-: prijs, zwaar, motor onderin wat tam en bovenin wat rauw

220d/250d 4Matic: 0,72 (8)

+: oog voor detail, verbruik, afwerking, indrukwekkend interieur, sterke motor, uitrusting, comfort, zuinig, pittige motor

-: prijs, dure opties, lijkt (te?) veel op zijn voorganger, rijdt / remt / veert niet bijzonder

300 4Matic: 0,74 (14)

+: gecultiveerde krachtige motor, discreet start/stop systeem, sexy interieur, complete veiligheidsuitrusting, krachtige remmen

-: harde vering, automaat weet niet wat die wil, met opties duur, algehele verfijning valt tegen, prijs, als Coupé slecht te overzien

300d 4Matic: 0,8 (9)

+: comfortabel, rijplezier, krachtige remmen, communicatieve besturing, imposant hoogwaardig dashboard, veiligheidsuitrusting

-: 200d uitvoering veel goedkoper, meer motorkracht zou wenselijk zijn

300de: 0,85 (2)

+: gecultiveerd, grote elektrische actieradius, laadt snel op, comfortabel

-: kleine kofferruimte

300e: 0,68 (4)

+: verfijnd, toonaangevende hybride aandrijflijn met groot elektrisch rijbereik, comfort, ruimte voorin, afwerking

-: zwaar, rijplezier houdt niet over, prijs, verbruik, actieradius in elektrische modus, kleine kofferbak

400e: 0,9

+: prestaties, grote elektrische actieradius

-: prijs

GLE (Coupé)

300d: 0,68 (6)

+: verbruik, actieradius, krachtige remmen, stil, hoogwaardig luxueus interieur, veercomfort op de snelweg, prestigerijk

-: veercomfort in de stad, zwaar, slecht te overzien

350de 4Matic (Coupé): 0,87 (7)

+: verbruik, rijbereik in elektrische modus, prettig in de omgang, comfort, rijeigenschappen

-: prijs

400e: 0,73 (3)

+: zuinig, veercomfort, ruim interieur, voldoende ruime kofferbak

-: onharmonische aandrijflijn, vage besturing, matige kwaliteitsindruk

450 4Matic: 0,74 (7)

450d 4Matic: 0,77 (6)

+: super soepele stille zuinige en flexibele motor, verfijnd, comfort, hoogwaardige tech, uitstekend infotainment

-: rijdynamiek, prijs, dieselmotor, zwaar, dure opties, weinig genereuze garantie

GLS

400d 4Matic: 0,81 (13)

+: comfort, prestaties, ruim, draagvermogen, trekcapaciteiten, terreinkwaliteiten

–: lastig te parkeren, prijs, geen reservewiel

580 / 600 4Matic: 0,72 (4) +: uitstekende hightech en infotainment, rij dynamiek, veercomfort, ruimte -: presteert niet imponerend

S-klasse

400d: 0,8

450: 0,93 (2)

+: zorgt voor een speciaal gevoel, waanzinnige limousine, technologisch het neusje van de zalm, verrassend wendbaar, interieur

500: 0,88 (9)

+: behaagt inzittenden in alle opzichten, voorzien van de modernste elektrische (veiligheids)voorzieningen, ruimte

-: verbruik, prijs, beperkte standaarduitrusting, gebruiksonvriendelijke infotainment interface, te aanraakgevoelige stuurknoppen

580 4Matic: 0,9

+: zeer verfijnd, doet ongekend luxueus aan

-: overdesigned interieur, hier en daar goedkope knoppen, niet revolutionair

580e (L): 0,89 (10)

+: lange elektrische actieradius, comfortabel, voorzien van de nieuwste technologie, hoogwaardige afwerking

-: prijs, relatief kleine kofferbak, onttroond als de maatstaf door de jongste BMW 7-serie, rempedaal gevoel

T

180: +: ruim, variabel in te delen interieur, comfort, veiligheidsuitrusting -: slome automaat, klein touchscreen, goedkoop interieurplastic

180d: 0,7 +: premium afwerking, verfijnd, praktisch -: premium prijsstelling

V 300d: 0,8 (6) +: sterke motor, veel assistentiesystemen, solide fraai ruim en variabel interieur, rijeigenschappen, luchtvering -: prijs

Mercedes-Maybach

GLS

600: 0,78 (2)

+: zeer capabele en goed verzorgde mobiele cocoon

-: verbruik, gewicht, formaat

S

600:

0,93 (3)

+: afwerking, comfort, machtige geluidsinstallatie, uitrusting, exclusiviteit

-: onhandig formaat, weinig discreet, prijs

Reageren is niet mogelijk.