Hoe goed zijn de nieuwste auto’s? (Mercedes-AMG, Mercedes-Benz en Mercedes-Maybach)

0

Autointernationaal heeft de resultaten van (vergelijkende) tests door binnenlandse en buitenlandse autobladen op een rij gezet.

Voor elke auto is het gemiddelde berekend van het aantal keer dat dit model een vergelijkingstest wint (1 punt) of verliest (0.5 punt). In een triotest zijn de te verdelen punten respectievelijk 1, 0.67 en 0.33; in een vierkamp respectievelijk 1, 0.75, 0.5 en 0.25 enz. Een auto met als gemiddelde 1,00 heeft dus elke vergelijkingstest gewonnen en is dus zondermeer de beste auto in zijn klasse. Toch kunnen ook auto’s met een testgemiddelde van minimaal 0.8 als “goed’ worden bestempeld. Bedraagt het gemiddelde 0.5 of lager dan betekent dit dat er sowieso betere auto’s te koop zijn. Daarnaast is de beoordeling van individuele tests geïnventariseerd, bijvoorbeeld het gescoorde aantal sterren (5 sterren is 1,0 punt; 1 ster is 0,2 punt).

Omdat de resultaten zijn gebaseerd op tests uit binnenlandse en buitenlandse bladen, krijgt u een zeer afgewogen oordeel! Van niet vermelde modellen zijn te weinig testresultaten beschikbaar om een afgewogen oordeel te kunnen geven. Zodra van nieuwe modellen meerdere testuitslagen bekend zijn, zal dit in het overzicht worden opgenomen.

 

Mercedes-AMG

A

35 4Matic: 0,7 (6) +: uitgebreide veiligheidsuitrusting, rijplezier, eenvoudig snel te rijden -: prijs

45 (S) 4Matic+: 0,8 (20)

+: spraakmakende, maar goed doseerbare motor, supercar prestaties, praktisch

-: schakelt ruw bij lage snelheden

A Limousine

35 4Matic: 0,7

C

43 4Matic (Estate): 0,8 (4)

+: prestaties, prima onderstel balans

-: 4 cilinder motor mist emotie, prijzig in vergelijking met BMW M340i  xDrive

63 S E Performance 4Matic+: 0,65 (2)

+: de flexibiliteit van een stekker hybride aandrijflijn

-: maakt hoge verwachtingen niet waar, veercomfort op slecht wegdek, (te) zwaar, remmen mogen krachtiger, mist speelsheid voorganger

Coupé 43 4Matic: 0,7 (6)

+: plezierige aandrijflijn … -: … ondanks rauwe randjes

Coupé 63 S 4Matic+: 0,9 (2)

CLA

35 4Matic (Shooting Brake): 0,75 (8)

+: onderscheidend, prestaties, uitrusting

-: niet erg praktisch, saai motorgeluid, prijs, krap, rijplezier

45 (S) 4Matic: 0,76 (6)

+: zeer snel

-: prijs, eendimensionaal

CLS

53 4Matic+: 0,8 (3) :+ zowel sedan als coupé, moeiteloze prestaties, veilig weggedrag -: niet echt praktisch, rijdt niet echt scherp

E (Estate)

43 / 53 4Matic: 0,65 (3)

+: snel, capabel

-: rij plezier valt tegen

63 (S) 4Matic+: 0,84 (24)

+: krachtig, hard, scherp, prestaties, praktisch, circuitvaardig

-: wat vermoeiend bij dagelijks gebruik

EQE

43 4Matic: 0,8 (6)

+: prestaties, rijgedrag, veelzijdig karakter

-: dosering, materiaalkeuze interieur, rijbereik

53 4Matic: 0,81 (6)

+: krachtig, snel, goede rijeigenschappen, laad snel, verfijnd, hightech uitrusting, comfort, ruim

-: duur, bouwkwaliteit valt tegen

G

63: 0,71 (7)

+: terreinkwaliteiten, maakt van elke kilometer een happening

– kitschering interieur, te complexe software

GLA

35 4Matic: 0,72 (3) +: karaktervolle motor, veiligheidsuitrusting -: slechts beperkt lichtvoetig, prijs

45 (S) 4Matic+: 0,8

GLB

35 4Matic: 0,75 (4)

GLC

43 4Matic: 0,82 (6) +: prestaties, interieurkwaliteit, hightech uitrusting, comfortabel, rijplezier -: concurrentie praktischer, verouderd infotainment

63 (S) 4Matic+: 0,86 (4) +: uitrusting, brutaal snel, fraai interieur, karaktervolle motor, carrosseriecontrole -: Porsche Macan rijdt beter

GLE

53 4Matic (Coupé): 0,75 (4)

GLS

63 4Matic+: 0,8

GT (Roadster)

C: 0,7 (4)

R: 0,72 (10) + zitcomfort, assistentiesystemen, prestaties, prijs valt mee, veiligheidsuitrusting -: te lange remweg, afstandelijke bediening

GT 4-door

53 4Matic+: 1,0

+: rijdt dynamisch, prestaties, rijplezier, best comfortabel, luxueus

63 (S) 4Matic+: 0,72 (16)

+: sensationeel op de bestuurder gericht, goed onderstel, snel, rijplezier, motorgeluid

-: prijs, comfort

63 S E Performance: 0,83

+: verbluffende prestaties, verbruik valt mee, hightech uitstalkraam

-: prijs, veercomfort op slecht wegdek

SL

55: 0,72 (4)

+: zeer goede cruiser, snel, relaxte bediening

-: kleine kofferbak, te druk dashboard, verwarrende digitale interface, niet sportief genoeg

63: 0,73 (5)

+: terugkeer stoffen dak, verfijnd onderstel, onuitputtelijke V8

-: besturing te weinig sportief, gewicht, verbruik, kleine kofferbak, onhandige plek startknop

 

Mercedes-Benz

A-klasse

180: 0,67 (3) +: prachtig interieur, fantastische techniek, efficiënte motoren – harde vering, niet spannend om mee te rijden, rauwe motor

180d: 0,77 (4)

200 (Limousine): 0,66 (16) +: fijne motor, comfort, topinterieur, uitstekend multimediam veiligheidsuitrusting, verbruik -: prijs

200d / 220d: 0,64 (13) +: krachtige motor, comfort, voelt aan als een grotere auto -: prijs, 200d is bijna net zo goed maar goedkoper

250e: 0,73 (9) +: comfort, veiligheidsuitrusting, bouwkwaliteit, krachtige soepele aandrijflijn, slimme rij modi

250 (Limousine): 0,76 (2)

+: zeer goede afwering, hightech uitrusting, goede onderstelbalans

-: geringe grondspeling, krap interieur, alertheid laat te wensen over

B-klasse

180 / 200 / 250: 0,78 (9)

+: ruim, goede interieurmaterialen, fraaie afwerking, prettige rijeigenschappen

-: prijs, zou voor een MPV veel praktischer kunnen

200d/220d: 0,77 (4)

+: comfort, variabel interieur, veiligheid, efficiënte aandrijflijn, internetmogelijkheden

=: prijs, afschrijving

C-klasse

180: 0,78 (4)

+: moderne multimedia en techniek, fijn onderstel, uitstekende aandrijflijn, veiligheid

-: prijs, uitrusting lacunes, ruimte

200: 0,8 (6)

+: stil, comfortabel, prachtige gadgets en veiligheidsystemen, cockpit functioneert voorbeeldig

-: prijs, soft onderstel

200d/220d: 0,71 (2)

+: ruim, comfort, remweg, bediening, afwerking

-: prijs

300: 0,85

+: ruimer dan voorheen, prachtig interieur, optiemogelijkheden, fraai navigatiescherm

300d: 0,87 (3)

+: zuinige verfijnde en krachtige motor, hightech interieur, comfortabel

-: prijs, dure opties

300e: 0,76 (10)

+: groot elektrisch bereik, comfortabel onderstel, top multimediasysteem

-: zwaarlijvig, rauwe benzinemotor, prijs

All-Terrain 200 4Matic: 0,75 (2)

+: capabel in het terrein, lichtvoetig weggedrag, tractie, comfort

-: prijs, rauwe motor die hard moet werken

All-Terrain 220d 4Matic: 0,5

-: blinkt nergens in uit, comfort, concurrentie is praktischer

Cabriolet 180: 0,7

Cabriolet 220d: 0,87 (4)

+: excellente cruiser, comfort, tal van slimmigheden aanwezig, uitstekende cabriolet

-: rijdt niet echt scherp

Coupé 300: 0,65

CLA (Shooting Brake)

180: 0,77 (7)

+: moderne multimedia

-: futloze motor, prijs

200: 0,76 (2)

220d: 0,68 (4)

+: relaxte motor

-: onrustige vering

250: 0,78 (10)

+: rijdt soeverein, prestaties, goede aandrijflijn

-: prijs

CLS

400d 4Matic: 0,57 (2)

450 4Matic: 0,65 (2) +: motorgeluid, tractie -: carrosserie niet stijf genoeg, luie automaat, claustrofobisch, druk stuurwiel

E-klasse

200: 0,81 (4)

+ praktisch, Estate enorme kofferbak

200d/220 d: 0,67 (5) +: comfort -: relatief weinig ruimte achterin

300de: 0,88 (8) +: zuinig, comfortabel, ruim -: kleinere kofferbak, zwaar, rijdt gevoelloos, aandrijflijn niet altijd soepel

300e: 0,78 (10) +: soepele en stille aandrijflijn, verbruik, prestaties, afwerking, comfort, interieurruimte, verfijnd -: rijplezier, kleine kofferbak

400d 4Matic: 0,74 (3) +: veercomfort, rechtuit stabiliteit, motorkracht, verbruik -: voelt zwaar aan, rijdt niet sportief

450 4Matic: 0,5 +: comfortabel, afwerking, verfijnd, acceleratie -: prijs, ruimte achterin valt tegen, interieur kan hoogwaardiger

All-Terrain 350d/400d: 0,8 (3) +: praktisch, terreinkwaliteiten, afwerking, uitrusting, veercomfort, soepele motor -: prijs, schakelt ruw

Cabriolet / Coupé 200: 0,87 (2) +: prettige aandrijflijn, fraai mooi afgewerkt interieur, rijhulpsystemen van hoog niveau -: stijfheid kan beter, log weggedrag

Cabriolet / Coupé 220d: 0,8 +: comfortabele cruiser, hoogwaardig interieur, rijdt relaxt, verbruik -: doet niet sportief aan

Cabriolet / Coupé 400 / 450 4Matic : 0,83 (2)

EQ A

250 / 350 4Matic: 0,74 (19)

+: rijdt aangenaam, veercomfort, luxueuze aankleding, bouwkwaliteit

-: actieradius, laadsnelheid, relatief zwakke motor, duur door opties

EQ B

250 / 300 / 350 4Matic: 0,77 (4)

+: prettige aandrijflijn, veercomfort, praktisch, fijn interieur

-: laadt langzaam, lage achterbank zitting, prijs, uitrusting lacunes, symbolische 3de zitrij

EQ C

400 4Matic: 0,66 (25) +: zeer stil, comfortabel, behoorlijk infotainment -: actieradius wat teleurstellend, rijplezier, niet bijzonder praktisch

EQ E

350(+) 0,74 (10)

+: prachtig interieur, comfort, eerste klas aandrijftechniek, lage luchtweerstand

-: gewicht, hoofdruimte achterin, veel als optie, kleine kofferbak

EQ S

0,79 (11)

+: flinke actieradius, stil, goed handelbaar met vierwielsturing, hightech, veel beenruimte achterin

-: remmen vergen gewenning, laadtijd, zwaar, stugge vering met grote wielen

EQ S SUV

0,78 (5)

+ snelle responses, comfortabel, verfijnd, praktisch, stil, luxueus, hightech uitrusting

-: prijs, qua terreincapaciteiten geen echte SUV, achterbank met korte zittingen

EQ V

0,72 (7):

+: relatief grote actieradius, luxueus en modern interieur

-: prijs, onhandig groot formaat, log, karige standaarduitrusting

G-klasse

350d: 0,81 (4) +: gecultiveerde, krachtige motor, karaktervol

500: 0,8 (4) +: terreinkwaliteiten, berensterke motor, uitstekende automatische transmissie

-: verbruik, indirecte besturing, grote draaicirkel, zwakke remmen, prijs, veercomfort, windgeruis op hoge snelheid, te complexe software

GLA

180 / 200: 0,7 (6)

+: veercomfort, veiligheidsuitrusting, hoogwaardig interieur

– hoofdruimte achterin krap

200d/220d: 0,71 (6)

+: sterke allrounder, comfortabel, moderne multimedia, goede motor

-: prijs

250: 0,64 (5)

+: ruim, comfortabel, krachtige remmen, sterke motor, goed uitontwikkeld

-: magere standaarduitrusting, fors verbruik, hoge prijs, rijdt niet sportief

250e: 0,83 (7)

+: fraai interieur, comfort, veiligheid, krachtige aandrijflijn, elektrische actieradius

-: prijs, soms luidruchtige motor, relatief kleine kofferbak

GLB

180d: 0,88 (2)

200: 0,73 (8) +: prestaties, lichtvoetig weggedrag, comfortabel -: prijs, interieurvariabiliteit niet bijzonder

220d: 0,77 (14) +: flashy interieur, plek voor 7, krachtige gecultiveerde zuinige motor -: veercomfort, windgeruis, rolgeluiden, smalle voorstoelen, prijs

250: 0,65 (3)

GLC (Coupé)

200: 0,83 (7)

+: sublieme onderstelbalans dankzij moderne systemen, forse kofferbak, fraai interieur, uitgebreid maar toch duidelijk multimediasysteem

-: prijs, zwaar, motor onderin wat tam en bovenin wat rauw

220d/250d 4Matic: 0,68 (5)

+: oog voor detail, verbruik, afwerking, indrukwekkend interieur, sterke motor, uitrusting

-: prijs, dure opties, lijkt (te?) veel op zijn voorganger, rijdt / remt / veert niet bijzonder

300: 0,74 (4)

+: gecultiveerde krachtige motor, discreet werkend start/stop systeem

300d: 0,74 (7)

+: comfortabel en toch rijplezier, krachtige remmen, communicatieve besturing

-: 200d uitvoering veel goedkoper

300e: 0,68 (4)

+: verfijnd, toonaangevende hybride aandrijflijn met groot elektrisch rijbereik, comfort, ruimte voorin, afwerking

-: zwaar, rijplezier houdt niet over, prijs, verbruik, actieradius in elektrische modus, kleine kofferbak

GLE (Coupé)

300d: 0,61 (3)

350d / 400d: 0,76 (4) +: super soepele en flexibele motor, verfijnd, comfort, hoogwaardige tech -: rijdynamiek, prijs

350de 4Matic (Coupé): 0,87 (7) +: verbruik, rijbereik in elektrische modus, prettig in de omgang, comfort, rijeigenschappen -: prijs

450 4Matic: 0,74 (7)

400d 4Matic: 0,8 (12) +: comfort, prestaties, ruim, draagvermogen, trekcapaciteiten, terreinkwaliteiten – lastig te parkeren, prijs, geen reservewiel

580 / 600 4Matic: 0,72 (4) +: uitstekende hightech en infotainment, rij dynamiek, veercomfort, ruimte -: presteert niet imponerend

S-klasse

400d: 0,8

450: 0,93 (2) +: zorgt voor een speciaal gevoel, waanzinnige limousine, technologisch het neusje van de zalm, verrassend wendbaar, interieur

500: 0,87 (8) +: behaagt inzittenden in alle opzichten, voorzien van de modernste elektrische (veiligheids)voorzieningen, ruimte  -: verbruik

580 4Matic: 0,9 +: zeer verfijnd, doet ongekend luxueus aan -: overdesigned interieur, hier en daar goedkope knoppen, niet revolutionair

580e: 0,92 (5) +: lange elektrische actieradius

T

180: +: ruim, variabel in te delen interieur, comfort, veiligheidsuitrusting -: slome automaat, klein touchscreen, goedkoop interieurplastic

180d: 0,7 +: premium afwerking, verfijnd, praktisch -: premium prijsstelling

V 300d: 0,8 (6) +: sterke motor, veel assistentiesystemen, solide fraai ruim en variabel interieur, rijeigenschappen, luchtvering -: prijs

Mercedes-Maybach

GLS

600: 0,78 (2)

+: zeer capabele en goed verzorgde mobiele cocoon

-: verbruik, gewicht, formaat

S

600:

0,93 (3)

+: afwerking, comfort, machtige geluidsinstallatie, uitrusting, exclusiviteit

-: onhandig formaat, weinig discreet, prijs

Reageren is niet mogelijk.