Hoe goed zijn de nieuwste auto’s? (MG t/m Morgan)

0

Autointernationaal heeft de resultaten van (vergelijkende) tests door binnenlandse en buitenlandse autobladen op een rij gezet.

Voor elke auto is het gemiddelde berekend van het aantal keer dat dit model een vergelijkingstest wint (1 punt) of verliest (0.5 punt). In een triotest zijn de te verdelen punten respectievelijk 1, 0.67 en 0.33; in een vierkamp respectievelijk 1, 0.75, 0.5 en 0.25 enz. Een auto met als gemiddelde 1,00 heeft dus elke vergelijkingstest gewonnen en is dus zondermeer de beste auto in zijn klasse. Toch kunnen ook auto’s met een testgemiddelde van minimaal 0.8 als “goed’ worden bestempeld. Bedraagt het gemiddelde 0.5 of lager dan betekent dit dat er sowieso betere auto’s te koop zijn. Daarnaast is de beoordeling van individuele tests geïnventariseerd, bijvoorbeeld het gescoorde aantal sterren (5 sterren is 1,0 punt; 1 ster is 0,2 punt).

Omdat de resultaten zijn gebaseerd op tests uit binnenlandse en buitenlandse bladen, krijgt u een zeer afgewogen oordeel! Van niet vermelde modellen zijn te weinig testresultaten beschikbaar om een afgewogen oordeel te kunnen geven. Zodra van nieuwe modellen meerdere testuitslagen bekend zijn, zal dit in het overzicht worden opgenomen.

 

MG

4 Electric

Standard / Long Range: 0,79 (41)

+: prijs, laadt snel op, rijeigenschappen, verfijnd, rijplezier

-: goedkope interieurafwerking, touchscreen niet bedieningsvriendelijk, slecht afleesbare displays, rolgeluiden, windgeruis

Trophy Extended Range: 0,8 (4)

+: vlotte en soepele aandrijflijn, royale uitrusting, 7 jaar garantie

-: meerprijs t.o.v. Long Range, goedkope interieurmaterialen, afwerking kan beter, gebrekkig functionerende hulpsystemen

XPower: 0,65 (8)

+: acceleratiemonster, prijs, prettige zitpositie, royale standaarduitrusting

-: minder goede onderstelbalans dan de doordeweekse uitvoeringen, tweede garnituur displays, mist focus, laat je koud

5 Electric

0,68 (16)

+: prijs, praktisch, lange garantie, grote bagageruimte

-: oogt wat iel, budgetinterieur, veel rol geluiden, zitcomfort achterbank, sloom qua snel laden, er zijn veel betere elektrische auto’s

EHS

0,58 (6)

+: uitrusting, modern interieur, prijs

-: zet geen nieuwe maatstaven qua comfort of aandrijftechniek, restwaarde en betrouwbaarheid ongewis, weinig doordacht

Marvel R

0,67 (8)

+: prijs basisversie, comfort, groot multimediascherm, ruim, bouwkwaliteit

-: niet altijd geraffineerd, interieur niet overal even doordacht

ZS Electric

0,72 (34)

+: prijs, acceleratie, regelmatig kortingen

-: kleine kofferruimte, rijdt niet lichtvoetig, actieradius, eigenwijs en dom infotainment

Microlino

Pionier

8/14 kWh:

+: parkeergemak, voor 2 personen voldoende ruim, voordelig in gebruik

-: beperkte topsnelheid, zitpositie is te hoog, voelt onveilig aan, prijs

Mini

Cabrio

Cooper: 0,8

Cooper JCW: 0,69

Cooper S: 0,68 (3)

+: rijden geeft een kick. lichtvoetig weggedrag, handzaam formaat, scherpe besturing

-: onrustige kont, prijs

Electric: 0,55 (2)

+: snelle vermogensafgifte, poseurauto, exclusief, stil én open is een bijzondere sensatie, uitmuntende rijeigenschappen

-: veel te hoge prijs, achterzijde slecht te overzien, gevoelloze besturing, kleine actieradius

Countryman

C: 0,83 (2)

+: ruim, bijzonder dashboard, comfortabel, soepele stille aandrijflijn, rijdt vermakelijk en volwassen

-: minder handzaam en sportief dan zijn voorganger, veel als (dure) optie, rond scherm niet ideaal voor infotainment

John Cooper Works: 0,73 (4)

+: prestaties, motorgeluid, tractie, lekker in de hand liggend stuur, prettige stoelen, mooi afgewerkt, rijdynamiek, praktisch

-: mist JCW scherpte, druk infotainment systeem, traag reagerende automaat, harde vering, duur

SE ALL4: 0,8 (3)

+: praktisch, comfortabel, onderscheidend uiterlijk, rijdt lichtvoetig, prettig onderstel, ruim, loopt digitaal voorop, personalisatie mogelijkheden

-: geen verschuifbare achterbank, windgeruis rond buitenspiegels, gecompliceerde user-interface, ALL4 techniek geen must

Hatch

Cooper: 0,65 (16)

+: interieurkwaliteit, pittige motor, excellent infotainment

-: veercomfort, prijs, rumoerig, verbruik, uitrusting, schakeling

Cooper S: 0,75 (2)

+: rijplezier, rijeigenschappen, bochtenridder 

-: prijs, harde vering

John Cooper Works: 0,67 (5)

+: direct strak weggedrag, frivool mooi doordacht interieur, multimedia, veiligheidsuitrusting

-: prijs, ruimte

Mitsubishi

ASX

1.3 DI-T: 0,57  (2)

+: langere garantie dan Renault Captur, verschuifbare achterbank, comfortabele vering, prettige motor, pittig

-: matige remmen, lacunes in veiligheidsuitrusting

1.6 HEV: 0,73 (6)

+: laag verbruik, prettige rijeigenschappen, hoogwaardig interieur, 5 jaar garantie, praktisch, komt volwassen over

-: onbehouwen versnellingsbak, (te) weinig onderscheid met Captur

1.6 PHEV: 0,76 (2)

+: ruim, zuinig, comfortabel, stil

-: wat stoterige vering, bouwkwaliteit en afwerking soms wat twijfelachtig

Colt

1.0 MPI Turbo: 0,6

+: prijs, 5 jaar garantie, optiemogelijkheden, fijn onderstel, overzichtelijke bediening

-: achterin krap, traag multimediasysteem, mager gemotoriseerd

1.6 HEV: 0,75 (2)

+: 5 jaar garantie, zuinig, allround comfortabel onderstel, goede afwerking, functioneel, relatief licht

-: geen eigen identiteit, bij vlagen nogal nukkige aandrijflijn, achterin krapjes, multimedia met soms wat onlogische bediening

Eclipse Cross

PHEV: 0,59 (12)

+: uitrusting, comfort, veel infotainmentfuncties

-: infotainment oogt gedateerd, elektrisch rij bereik, ergonomie

Space Star

1.2: 0,49 (15)

+: pittige motor, goede CVT automaat, scherp geprijsd, ruim

-: comfort, matige remmen, rijdt niet scherp, onveilig, maakt een fragiele indruk, in veel opzichten verouderd

Morgan

Plus Four / Six

0,77 (9)

+: fijne handbak, leuke opties, sneller dan je denkt, intense rijbeleving

-: prijs, ontgrendelingsknop kap slecht bereikbaar, kunststof pook en stuur misstaan, gammele softtop, onvoorspelbaar op de limiet

Super-3

0,85 (2)

+: charmant, prijs valt mee, voldoende snel

-: niet geschikt voor landen met een regenachtig klimaat

 

Reageren is niet mogelijk.