Autointernationaal heeft de resultaten van (vergelijkende) tests door binnenlandse en buitenlandse autobladen op een rij gezet.
Voor elke auto is het gemiddelde berekend van het aantal keer dat dit model een vergelijkingstest wint (1 punt) of verliest (0.5 punt). In een triotest zijn de te verdelen punten respectievelijk 1, 0.67 en 0.33; in een vierkamp respectievelijk 1, 0.75, 0.5 en 0.25 enz. Een auto met als gemiddelde 1,00 heeft dus elke vergelijkingstest gewonnen en is dus zondermeer de beste auto in zijn klasse. Toch kunnen ook auto’s met een testgemiddelde van minimaal 0.8 als “goed’ worden bestempeld. Bedraagt het gemiddelde 0.5 of lager dan betekent dit dat er sowieso betere auto’s te koop zijn. Daarnaast is de beoordeling van individuele tests geïnventariseerd, bijvoorbeeld het gescoorde aantal sterren (5 sterren is 1,0 punt; 1 ster is 0,2 punt).
Omdat de resultaten zijn gebaseerd op tests uit binnenlandse en buitenlandse bladen, krijgt u een zeer afgewogen oordeel! Van niet vermelde modellen zijn te weinig testresultaten beschikbaar om een afgewogen oordeel te kunnen geven. Zodra van nieuwe modellen meerdere testuitslagen bekend zijn, zal dit in het overzicht worden opgenomen.
Pagani
Huayra
R: 0,9
+: in alle opzichten spectaculair, exclusief
-: komt alleen op het circuit met een professionele coureur tot zijn recht
Peugeot
208
Electric: 0,8 (23)
+: hoogwaardig interieur, veercomfort, vlot, snel op te laden
-: zitpositie, lastig te bedienen infotainment systeem, bijterige remmen
PureTech 100: 0,72 (23)
+: hoogwaardig interieur, uitrusting, veercomfort, prijs, stil, levendige motor
-: nerveuze besturing, zitpositie, infotainment zozo
PureTech 130: 0,69 (4)
308 (SW)
Hybrid 180 / 225: 0,77 (8)
+: afwerking, weggedrag, fijne krachtige aandrijflijn, redelijk elektrisch rijbereik
-: zitpositie, uitrusting lacunes, achterin krap, kleinere kofferbak, bediening vergt gewenning, infotainment systeem niet foutloos
PureTech 110: 0,75 (2)
+: verbruik, stil
-: zitpositie
PureTech 130: 0,72 (19)
+: uniek sfeervol modern interieur, uitstraling, veercomfort, uitstekende AGR stoelen, grote kofferbak (SW)
-: infotainmentsysteem loopt vast, beenruimte achterin, dure opties, rumoerige motor, druk instrumentarium, onprettige automaat, rijdt niet sportief
408
Hybrid 180 / 225: 0,75 (8)
+: goede onderstelafstelling, comfortabel, verrassend ruim, luxueus, goede bouwkwaliteit
-: slechte dashboardergonomie, concurrentie heeft betere hybride aandrijftechniek, stevig afgeveerd
PureTech 130: 0,75 (3)
+: ruim, goede onderstelbalans, grote kofferbak
-: veercomfort met 20 inch wielen, goedkoop interieurplastic, niet goedkoop, schakelt schokkerige, verbruik, slecht te overzien
508
(SW) Hybrid 225: 0,65 (16)
+: weelderig en modern interieur
-: aandrijflijn mist verfijning en kan efficiënter, gewicht, achterin krap, ergonomie
(SW) PSE: 0,72 (3)
+: goed onderstel, niet zomaar een 508 Hybrid met meer vermogen
-: besturing geeft te weinig feedback
2008
BlueHDi 110: 0,7
+: verbruik, remmen, bediening
-: zitpositie
Electric: 0,74 (18)
+: ruim, relatief grote bagageruimte, comfort, weggedrag, karaktervol design
-: actieradius, (meer)prijs, onhandige bediening
PureTech 130: 0,71 (22)
+: rijdt als een hatchback, uitrusting, stil, pittige zuinige motor
-: infotainment zozo, zitpositie niet ideaal, achterin krap
3008
Hybrid: 0,65 (6)
+: luxueus, goede soepele aandrijflijn, krachtige remmen, comfortabel
-: duur, begint qua elektrotechnische voorzieningen op leeftijd te komen, fors stroomverbruik
Hybrid4: 0,64 (7)
+: tijdloos design, fraai en sfeervol interieur, verbruik, prestaties
-: multimedia kan logischer en sneller, rijdt niet sportief
PureTech 130: 0,65 (11)
+: stijlvol interieur met fraai materialen, rijdt goed, pittig
-: langzaam touchscreen, prijzig, achterin niet echt ruim
5008
BlueHDi 130: 0,68 (4)
+: 7-persoons flexibiliteit, afwerking, uitrusting
PureTech 130: 0,85 (9)
+: bijzonder flexibel en fraai ruim interieur, faire prijsstelling, prima weggedrag
-: niet erg verfijnde aandrijflijn, langzaam multimediasysteem, onhandige klimaatregeling
Rifter
Electric
2
Single Motor: 0,67 (8)
+: verfijnde aandrijflijn, goede 1-pedal drive, comfort, fraai hoogwaardig interieur, veiligheid
-: prijs, ruimte, snel laden niet bijzonder
Twin Motor: 0,71 (22)
+: snel, comfortabel, premium interieur, geavanceerd
-: onderstel heeft soms moeite met het gewicht, speelt te veel op veilig, niet sportief
718 Boxster
GTS / 25 Years 4.0: 0,92 (7)
+:sublieme aandrijflijn, fantastische wegligging, motorgeluid, geschikt voor dagelijks gebruik, zorgt voor sensatie
S: 0,9 (2)
Spyder: 0,94 (6)
T: 0,79 (3)
718 Cayman
(S): 0,85 (20)
+: schakeling, rijeigenschappen, verrassend comfortabel en praktisch, tractie
-: motorgeluid, rumoerig, uitrusting lacunes
GTS 4.0: 0,88 (24)
+: roadster voor elke dag, heerlijke motor, benaderbare limieten, lekkere handbak
-: te lange versnellingen, prijs
GT4: 0,86 (17)
+ bloedsnel, fantastische motor, lichtvoetig, heerlijke besturing, idem remmen, ongelooflijk geluid, weggedrag
GT4 RS: 0,92 (6)
+: racemotor geweld, hardcore rijplezier, motorgeluid, uitstekende transmissie, perfect onderstel
-: veel duurder dan GT4, komt alleen op stille wegen of het circuit tot zijn recht
T: 0,76 (10)
+: rijplezier, voorzien van handbak, rijdynamiek
-: prijs, met PDK automaat sneller
911 (Cabriolet)
Carrera: 0,9 (15)
+: geschikt voor dagelijks gebruik, besturing
-: niet echt sportief
Carrera (4)S: 0,92 (24)
+: rijdynamiek, sportief maar toch comfortabel, rijplezier, ook met handbak leverbaar
-: tractie RWD versie
Carrera Coupé T : 0,87 (5)
+: rijplezier, onderstelbalans, voldoende power
-: prijs, te weinig onderscheid van gewone 911, geen budget GT3, 7 versnellingen is te veel
Dakar: 0,9 (4)
+: in de juiste omgeving fantastisch, rijplezier, in terrein verrassend capabel, karaktervol
-: duur, reeds uitverkocht, niet echt comfortabel, onpraktisch
GT3: 0,98 (6)
+: waanzinnig onderstel, idem aandrijflijn, benadert als geen ander echte GT racewagens
-: prijs, erg lawaaiig, onzinnig voor straatgebruik
GT3 RS: 0,88 (4)
+: 2 keer zo goed als de vorige generatie, grip, prestaties, betrekt bestuurder zeer goed bij het rijden, absoluut uniek
-: te veel een circuit auto
GTS: 0,92 (3)
+: scherper zonder oncomfortabeler te zijn, motorgeluid, aangescherpte prijs:uitrusting en :vermogen verhouding, remmen
– turbogat
Speedster: 1,0
Targa 4S / Heritage Ed.: 0,82 (3)
+: tijdloos, afschrijving, krachtig, prestaties, zowel een GT als een open cruiser
-: heeft (dure) opties nodig
Turbo: 0,87 (3)
+: prestaties, fantastische besturing, onderstelbalans
-: prijs, wat twijfelachtige designgimmicks
Turbo S: 0,9 (16)
+: fenomenale prestaties, comfortabel in normale modus, dagelijks bruikbaar
-: prijs, veercomfort in Sport modus
Cayenne (Coupé)
basis: 0,72 (6)
+: rijeigenschappen, prestigieus merkimago, in terrein capabel dankzij 4WD
-: onhandig groot, geen 7-persoons versie, hoge onderhoudskosten
E-Hybrid: 0,74 (10)
+: snel, aanzienlijk goedkoper dan Turbo S E-Hybrid, comfort, lichtvoetig, scherpe besturing, luxueus interieur
-: kleine kofferbak, prestaties als accu leeg is, kleine elektrische actieradius, matige laadprestaties
GTS: 0,87 (3)
+: krachtige motor, fantastische rijeigenschappen voor zo’n grote auto
-: prijs, luchtvering optioneel maar een must
Turbo: 0,8 (15)
+: snel, immens capabel, praktisch
-: groot, zwaar, zorgt niet voor sensatie, uitrustinglacunes, geen Android Auto
Turbo GT: 0,86 (4)
+: duizelingwekkende kracht, prachtige onderstel balans, meest dynamische SUV
-: gewicht, prijs
Turbo S E-Hybrid: 0,72 (6)
+: prestaties, interieur zowel luxueus als praktisch
-: kleine elektrische actieradius, veercomfort, zwaar
Macan
basis: 0,83 (8)
+: rijeigenschappen, wegligging, prima allrounder, doet hoogwaardig aan, een Porsche die ook praktisch is
-: motorgeluid niet spannend, prijs
GTS: 0,85 (8)
+: rijplezier, rijdt scherp, bijzonder snel, geschikt voor dagelijks gebruik, uitstekend onderstel, dito interieurkwaliteit
S: 0,82 (9)
+: rij plezier. afschrijving, zitpositie, fantastische besturing
-: kleine kofferruimte, ruimte achterin, prijs, heeft opties nodig
T: 0,75 (6)
+: rijdt dynamischer dan basisversie, praktisch, waardevast
-: spannender gemotoriseerde S versie is maar weinig duurder
Turbo: 0,88 (9)
Panamera (Sport Turismo)
GTS: 0,75 (5)
+: uitzonderlijk goede onderstelbalans, excellente aandrijflijn
-: met name met opties duur, drukke middenconsole
(S) E-Hybrid: 0,79 (5)
+: extreem snel, toch deels elektrisch, zeer goed onderstel, technologisch interessant
-: gewicht, uitrusting lacunes / veel als dure optie, geen ruimtewonder, carrosserie slecht te overzien
Turbo (S): 0,84 (7)
+: in vrijwel alle opzichten superieur aan concurrentie
-: prijs, geen echte stationwagen kwaliteiten
Turbo S E-Hybrid: 0,73 (10)
+: krachtig, snel, capabel
-: zwaar, prijs, minder dure versies bijna net zo goed
Taycan
basis: 0,88 (6)
+: relatief grote range, rijdt natuurlijker dan duurdere versies, weggedrag
-: niet heel snel, voelbaar groot en zwaar, minder opties mogelijk
4S: 0,88 (13)
+: superbe prestaties, rijplezier, veercomfort, verfijnd, excellente laadprestaties, hoge kwaliteit, hightech
-: actieradius niet bijzonder
GTS (Sport Turismo): 0,85 (4)
+: sneller en dynamischer dan 4S, ruimte en gebruiksgemak van Cross Turismo, relatief praktisch, comfort
-: weinig grondspeling, B stijl zit soms in de weg, kofferbak niet heel ruim, dure opties, gevoel rempedaal op lage snelheid
Turbo (S) (Sport Turismo):
0,85 (23)
+: schokkend effectief, bloedsnel, goed onderstel, zeer begerenswaardig, goede allrounder
-: prijs, krap, weinig opbergruimte
Taycan Cross Turismo
4S: 0,8 +: rijplezier, verrassend capabel in het interieur -: tegenvallende actieradius, prijs, niet bepaald een SUV
Turbo (S): 1,0 (2) +: prestaties, verfijning, rijeigenschappen, variabiliteit -: gewicht, prijs