Autointernationaal heeft de resultaten van (vergelijkende) tests door binnenlandse en buitenlandse autobladen op een rij gezet.
Voor elke auto is het gemiddelde berekend van het aantal keer dat dit model een vergelijkingstest wint (1 punt) of verliest (0.5 punt). In een triotest zijn de te verdelen punten respectievelijk 1, 0.67 en 0.33; in een vierkamp respectievelijk 1, 0.75, 0.5 en 0.25 enz. Een auto met als gemiddelde 1,00 heeft dus elke vergelijkingstest gewonnen en is dus zondermeer de beste auto in zijn klasse. Toch kunnen ook auto’s met een testgemiddelde van minimaal 0.8 als “goed’ worden bestempeld. Bedraagt het gemiddelde 0.5 of lager dan betekent dit dat er sowieso betere auto’s te koop zijn. Daarnaast is de beoordeling van individuele tests geïnventariseerd, bijvoorbeeld het gescoorde aantal sterren (5 sterren is 1,0 punt; 1 ster is 0,2 punt).
Omdat de resultaten zijn gebaseerd op tests uit binnenlandse en buitenlandse bladen, krijgt u een zeer afgewogen oordeel! Van niet vermelde modellen zijn te weinig testresultaten beschikbaar om een afgewogen oordeel te kunnen geven. Zodra van nieuwe modellen meerdere testuitslagen bekend zijn, zal dit in het overzicht worden opgenomen.
Peugeot
208
BlueHDi 100: 1,0
Electric: 0,8 (21) +: hoogwaardig interieur, veercomfort, vlot,snel op te laden -: zitpositie,lastig te bedienen infotainment systeem,bijterige remmen
PureTech 100: 0,72 (23) +: hoogwaardig interieur, uitrusting, veercomfort, prijs, stil, levendige motor -: nerveuze besturing, zitpositie, infotainment zozo
PureTech 130: 0,69 (4)
308 (SW)
Hybrid 180: 0,79 (2) +: afwerking, weggedrag, krachtige aandrijflijn -: zitpositie, uitrusting lacunes, achterin krap, kleinere kofferbak
PureTech 110: 0,7 +: verbruik, stil -: zitpositie
PureTech 130: 0,7 (15) +: uniek sfeervol modern interieur, uitstraling -: infotainment systeem loopt vast, beenruimte achterin, dure opties
508
(SW) Hybrid 225: 0,63 (14) +: weelderig en modern interieur -: aandrijflijn mist verfijning en kan efficiënter, gewicht, achterin krap, ergonomie
(SW) PSE: 0,72 (3) +: goed onderstel, niet zomaar een 508 Hybrid met meer vermogen -: besturing geeft te weinig feedback
2008
BlueHDi 110: 0,7 +: verbruik, remmen, bediening -: zitpositie
Electric: 0,75 (16) +: ruim, relatief grote bagageruimte, comfort, weggedrag, karaktervol design -: actieradius, (meer)prijs, onhandige bediening
PureTech 130: 0,72 (21) +: rijdt als een hatchback, uitrusting, stil, pittige zuinige motor -: infotainment zozo, zitpositie niet ideaal, achterin krap
PureTech 155: 0,72 (10) +: veel assistentiesystemen, dynamisch weggedrag -: rijplezier en veercomfort vallen tegen, matig efficiënte aandrijflijn
3008
Hybrid: 0,65 (5): luxueus, goede soepele aandrijflijn -: duur, begint qua elektrotechnische voorzieningen op leeftijd te komen
Hybrid4: 0,69 (6) +: tijdloos design, fraai en sfeervol interieur, verbruik, prestaties -: multimedia kan logischer en sneller, rijdt niet sportief
PureTech 130: 0,64 (10) +: stijlvol interieur met fraai materialen, rijdt goed, pittig -: langzaam touchscreen, prijzig, achterin niet echt ruim
5008
BlueHDi 130: 0,68 (4) +: 7-persoons flexibiliteit, afwerking, uitrusting
PureTech 130: 0,87 (8) +: bijzonder flexibel en fraai interieur, faire prijsstelling -: niet erg verfijnde aandrijflijn, langzaam multimediasysteem
Rifter
Electric
Polestar
1: 0,74 (17) +: ultieme stekker hybride, luxueus, verfijnd, rijplezier -: prijs, onderstel niet goed uitontwikkeld
2 Single Motor: 0,68 (5) +: verfijnde aandrijflijn, goede 1-pedal drive, comfort, fraai hoogwaardig interieur, veiligheid -: prijs, ruimte, snelladen niet bijzonder
2 Twin Motor: 0,72 (17) +: snel, comfortabel, premium interieur, geavanceerd -: onderstel heeft soms moeite met het gewicht, speelt te veel op veilig, niet sportief
Porsche
718 Boxster
GTS / 25 Years 4.0: 0,92 (7) +:sublieme aandrijflijn, fantastische wegligging, motorgeluid, geschikt voor dagelijks gebruik, zorgt voor sensatie
S: 0,9 (2)
Spyder: 0,94 (6)
T: 0,79 (3)
718 Cayman
(S): 0,84 (19) +: schakeling, rijeigenschappen, verrassend comfortabel en praktisch, tractie -: motorgeluid, rumoerig, uitrusting lacunes
GTS 4.0: 0,91 (21) +: roadster voor elke dag, heerlijke motor, benaderbare limieten, lekkere handbak -: te lange versnellingen, prijs
GT4: 0,89 (16) + bloedsnel, fantastische motor, lichtvoetig, heerlijke besturing, idem remmen, ongelooflijk geluid, weggedrag
GT4 RS: 1,0 +: racemotor geweld, hardcore rijplezier -: veel duurder dan GT4, komt alleen op stille wegen tot zijn recht
T: 0,73 (9) +: rijplezier, voorzien van handbak -: prijs, met PDK automaat sneller
911
Carrera (Cabriolet): 0,9 (13) +: geschikt voor dagelijks gebruik, besturing -: niet echt sportief
Carrera (4)S (Cabriolet) : 0,92 (24) +: rijdynamiek, sportief maar toch comfortabel, rijplezier, ook met handbak leverbaar -: tractie RWD versie
Carrera Coupé T : 0,83 (2) +: rijplezier -: prijs, te weinig onderscheid van gewone 911, geen budget GT3
GT3: 0,97 (5) +: verenigt het alledaagse met de waanzin van een racer, waanzinnig onderstel, idem aandrijflijn -: prijs, erg lawaaiig
GTS: 0,9 +: scherper zonder oncomfortabeler te zijn, motorgeluid, aangescherpte prijs:uitrusting en :vermogen verhouding – turbogat
Speedster: 1,0
Targa 4S / Heritage Ed.: 0,82 (3) +: tijdloos, afschrijving, krachtig, prestaties, zowel een GT als een open cruiser -: heeft (dure) opties nodig
Turbo (Cabriolet): 0,8 +: prestaties, fantastische besturing, onderstelbalans -: prijs, wat twijfelachtige designgimmicks
Turbo S (Cabriolet): 0,9 (13) +: fenomenale prestaties, comfortabel in normale modus, dagelijks bruikbaar -: prijs, veercomfort in Sport modus
Cayenne (Coupé): 0,7 (5)
Cayenne E-Hybrid (Coupé): 0,75 (6) +: snel, aanzienlijk goedkoper dan Turbo S E-Hybrid, comfort, lichtvoetig, scherpe besturing, luxueus interieur
Cayenne GTS (Coupé): 0,9 (2) +: krachtige motor, fantastische rijeigenschappen voor zo’n grote auto -: prijs, luchtvering optioneel maar een must
Cayenne Turbo (Coupé): 0,8 (15) +: snel, immens capabel, praktisch -: groot, zwaar, zorgt niet voor sensatie, uitrustinglacunes, geen Android Auto
Cayenne Turbo GT: 0,88 (3) +: duizelingwekkende kracht, prachtige onderstelbalans, meest dynamische SUV -: gewicht, prijs
Cayenne Turbo S E-Hybrid (Coupé): 0,72 (6) +: prestaties, interieur zowel luxueus als praktisch -: kleine elektrische actieradius, veercomfort, zwaar
Macan: 0,85 (6) +: rijeigenschappen, wegligging, prima allrounder -: motorgeluid niet spannend
Macan GTS: 0,85 (8) +: rijplezier, rijdt scherp, bijzonder snel, geschikt voor dagelijks gebruik, uitstekend onderstel, dito interieurkwaliteit
Macan S: 0,83 (8) +: rij plezier. afschrijving, zitpositie, fantastische besturing -: kleine kofferruimte, ruimte achterin, prijs, heeft opties nodig
Macan T: 0,8 +: rijdt dynamischer dan basisversie
Macan Turbo: 0,88 (9)
Panamera GTS (Sport Turismo): 0,71 (4) +: uitzonderlijk goede onderstelbalans, excellente aandrijflijn -: met name met opties duur, drukke middenconsole
Panamera S E-Hybrid: 0,8 +: extreem snel, toch deels elektrisch, zeer goed onderstel -: gewicht
Panamera Turbo (S) (Sport Turismo): 0,84 (7) +: in vrijwel alle opzichten superieur aan concurrentie -: prijs, geen echte stationwagon kwaliteiten
Panamera Turbo S E-Hybrid (Sport Turismo): 0,73 (10) +: krachtig, snel, capabel -: zwaar, prijs, minder dure versies bijna net zo goed
Taycan
basis: 0,88 (4) +: relatief grote range,rijdt natuurlijker dan duurdere versies,weggedrag -: niet heel snel,voelbaar groot en zwaar,minder opties mogelijk
4S: 0,9 (11) +: superbe prestaties, rijplezier, veercomfort, verfijnd, excellente laadprestaties, hoge kwaliteit, hightech -: actieradius niet bijzonder
GTS (Sport Turismo): +: sneller en dynamischer dan 4S, ruimte en gebruiksgemak van Cross Turismo -: weinig grondspeling, B stijl zit soms in de weg
Turbo (S): 0,9 (20) +: schokkend effectief, bloedsnel, goed onderstel, zeer begerenswaardig, goede allrounder -: prijs, krap, weinig opbergruimte
Taycan Cross Turismo
4S: 0,8 +: rijplezier, verrassend capabel in het interieur -: tegenvallende actieradius, prijs, niet bepaald een SUV
Turbo (S): 1,0 (2) +: prestaties, verfijning, rijeigenschappen, variabiliteit -: gewicht, prijs
Taycan Sport Turismo
GTS: 0,8 (2) +: relatief praktisch, comfort, dynamiek -: kofferbak niet heel ruim, dure opties, gevoel rempedaal op lage snelheid