Hoe goed zijn de nieuwste auto’s? (Pagani, Peugeot, Polestar, Porsche)

0

Autointernationaal heeft de resultaten van (vergelijkende) tests door binnenlandse en buitenlandse autobladen op een rij gezet.

Voor elke auto is het gemiddelde berekend van het aantal keer dat dit model een vergelijkingstest wint (1 punt) of verliest (0.5 punt). In een triotest zijn de te verdelen punten respectievelijk 1, 0.67 en 0.33; in een vierkamp respectievelijk 1, 0.75, 0.5 en 0.25 enz. Een auto met als gemiddelde 1,00 heeft dus elke vergelijkingstest gewonnen en is dus zondermeer de beste auto in zijn klasse. Toch kunnen ook auto’s met een testgemiddelde van minimaal 0.8 als “goed’ worden bestempeld. Bedraagt het gemiddelde 0.5 of lager dan betekent dit dat er sowieso betere auto’s te koop zijn. Daarnaast is de beoordeling van individuele tests geïnventariseerd, bijvoorbeeld het gescoorde aantal sterren (5 sterren is 1,0 punt; 1 ster is 0,2 punt).

Omdat de resultaten zijn gebaseerd op tests uit binnenlandse en buitenlandse bladen, krijgt u een zeer afgewogen oordeel! Van niet vermelde modellen zijn te weinig testresultaten beschikbaar om een afgewogen oordeel te kunnen geven. Zodra van nieuwe modellen meerdere testuitslagen bekend zijn, zal dit in het overzicht worden opgenomen.

 

Pagani

Huayra

R: 0,9

+: in alle opzichten spectaculair, exclusief

-: komt alleen op het circuit met een professionele coureur tot zijn recht

Peugeot

208

Electric: 0,8 (23)

+: hoogwaardig interieur, veercomfort, vlot, snel op te laden

-: zitpositie, lastig te bedienen infotainment systeem, bijterige remmen

PureTech 100: 0,72 (23)

+: hoogwaardig interieur, uitrusting, veercomfort, prijs, stil, levendige motor

-: nerveuze besturing, zitpositie, infotainment zozo

PureTech 130: 0,69 (4)

308 (SW)

Hybrid 180 / 225: 0,77 (8)

+: afwerking, weggedrag, fijne krachtige aandrijflijn, redelijk elektrisch rijbereik

-: zitpositie, uitrusting lacunes, achterin krap, kleinere kofferbak, bediening vergt gewenning, infotainment systeem niet foutloos

PureTech 110: 0,75 (2)

+: verbruik, stil

-: zitpositie

PureTech 130: 0,72 (19)

+: uniek sfeervol modern interieur, uitstraling, veercomfort, uitstekende AGR stoelen, grote kofferbak (SW)

-: infotainmentsysteem loopt vast, beenruimte achterin, dure opties, rumoerige motor, druk instrumentarium, onprettige automaat, rijdt niet sportief

408

Hybrid 180 / 225: 0,75 (8)

+: goede onderstelafstelling, comfortabel, verrassend ruim, luxueus, goede bouwkwaliteit

-: slechte dashboardergonomie, concurrentie heeft betere hybride aandrijftechniek, stevig afgeveerd

PureTech 130: 0,75 (3)

+: ruim, goede onderstelbalans, grote kofferbak

-: veercomfort met 20 inch wielen, goedkoop interieurplastic, niet goedkoop, schakelt schokkerige, verbruik, slecht te overzien

508

(SW) Hybrid 225: 0,65 (16)

+: weelderig en modern interieur

-: aandrijflijn mist verfijning en kan efficiënter, gewicht, achterin krap, ergonomie

(SW) PSE: 0,72 (3)

+: goed onderstel, niet zomaar een 508 Hybrid met meer vermogen

-: besturing geeft te weinig feedback

2008

BlueHDi 110: 0,7

+: verbruik, remmen, bediening

-: zitpositie

Electric: 0,74 (18)

+: ruim, relatief grote bagageruimte, comfort, weggedrag, karaktervol design

-: actieradius, (meer)prijs, onhandige bediening

PureTech 130: 0,71 (22)

+: rijdt als een hatchback, uitrusting, stil, pittige zuinige motor

-: infotainment zozo, zitpositie niet ideaal, achterin krap

3008

Hybrid: 0,65 (6)

+: luxueus, goede soepele aandrijflijn, krachtige remmen, comfortabel

-: duur, begint qua elektrotechnische voorzieningen op leeftijd te komen, fors stroomverbruik

Hybrid4: 0,64 (7)

+: tijdloos design, fraai en sfeervol interieur, verbruik, prestaties

-: multimedia kan logischer en sneller, rijdt niet sportief

PureTech 130: 0,65 (11)

+: stijlvol interieur met fraai materialen, rijdt goed, pittig

-: langzaam touchscreen, prijzig, achterin niet echt ruim

5008

BlueHDi 130: 0,68 (4)

+: 7-persoons flexibiliteit, afwerking, uitrusting

PureTech 130: 0,85 (9)

+: bijzonder flexibel en fraai ruim interieur, faire prijsstelling, prima weggedrag

-: niet erg verfijnde aandrijflijn, langzaam multimediasysteem, onhandige klimaatregeling

Rifter

Electric

Polestar

2

Single Motor: 0,67 (8)

+: verfijnde aandrijflijn, goede 1-pedal drive, comfort, fraai hoogwaardig interieur, veiligheid

-: prijs, ruimte, snel laden niet bijzonder

Twin Motor: 0,71 (22)

+: snel, comfortabel, premium interieur, geavanceerd

-: onderstel heeft soms moeite met het gewicht, speelt te veel op veilig, niet sportief

Porsche

718 Boxster

GTS / 25 Years 4.0: 0,92 (7)

+:sublieme aandrijflijn, fantastische wegligging, motorgeluid, geschikt voor dagelijks gebruik, zorgt voor sensatie

S: 0,9 (2)

Spyder: 0,94 (6)

T: 0,79 (3)

718 Cayman

(S): 0,85 (20)

+: schakeling, rijeigenschappen, verrassend comfortabel en praktisch, tractie

-: motorgeluid, rumoerig, uitrusting lacunes

GTS 4.0: 0,88 (24)

+: roadster voor elke dag, heerlijke motor, benaderbare limieten, lekkere handbak

-: te lange versnellingen, prijs

GT4: 0,86 (17)

+ bloedsnel, fantastische motor, lichtvoetig, heerlijke besturing, idem remmen, ongelooflijk geluid, weggedrag

GT4 RS: 0,92 (6)

+: racemotor geweld, hardcore rijplezier, motorgeluid, uitstekende transmissie, perfect onderstel

-: veel duurder dan GT4, komt alleen op stille wegen of het circuit tot zijn recht

T: 0,76 (10)

+: rijplezier, voorzien van handbak, rijdynamiek

-: prijs, met PDK automaat sneller

911 (Cabriolet)

Carrera: 0,9 (15)

+: geschikt voor dagelijks gebruik, besturing

-: niet echt sportief

Carrera (4)S: 0,92 (24)

+: rijdynamiek, sportief maar toch comfortabel, rijplezier, ook met handbak leverbaar

-: tractie RWD versie

Carrera Coupé T : 0,87 (5)

+: rijplezier, onderstelbalans, voldoende power

-: prijs, te weinig onderscheid van gewone 911, geen budget GT3, 7 versnellingen is te veel

Dakar: 0,9 (4)

+: in de juiste omgeving fantastisch, rijplezier, in terrein verrassend capabel, karaktervol

-: duur, reeds uitverkocht, niet echt comfortabel, onpraktisch

GT3: 0,98 (6)

+: waanzinnig onderstel, idem aandrijflijn, benadert als geen ander echte GT racewagens

-: prijs, erg lawaaiig, onzinnig voor straatgebruik

GT3 RS: 0,88 (4)

+: 2 keer zo goed als de vorige generatie, grip, prestaties, betrekt bestuurder zeer goed bij het rijden, absoluut uniek

-: te veel een circuit auto

GTS: 0,92 (3)

+: scherper zonder oncomfortabeler te zijn, motorgeluid, aangescherpte prijs:uitrusting en :vermogen verhouding, remmen

– turbogat

Speedster: 1,0

Targa 4S / Heritage Ed.: 0,82 (3)

+: tijdloos, afschrijving, krachtig, prestaties, zowel een GT als een open cruiser

-: heeft (dure) opties nodig

Turbo: 0,87 (3)

+: prestaties, fantastische besturing, onderstelbalans

-: prijs, wat twijfelachtige designgimmicks

Turbo S: 0,9 (16)

+: fenomenale prestaties, comfortabel in normale modus, dagelijks bruikbaar

-: prijs, veercomfort in Sport modus

Cayenne (Coupé)

basis: 0,72 (6)

+: rijeigenschappen, prestigieus merkimago, in terrein capabel dankzij 4WD

-: onhandig groot, geen 7-persoons versie, hoge onderhoudskosten

E-Hybrid: 0,74 (10)

+: snel, aanzienlijk goedkoper dan Turbo S E-Hybrid, comfort, lichtvoetig, scherpe besturing, luxueus interieur

-: kleine kofferbak, prestaties als accu leeg is, kleine elektrische actieradius, matige laadprestaties

GTS: 0,87 (3)

+: krachtige motor, fantastische rijeigenschappen voor zo’n grote auto

-: prijs, luchtvering optioneel maar een must

Turbo: 0,8 (15)

+: snel, immens capabel, praktisch

-: groot, zwaar, zorgt niet voor sensatie, uitrustinglacunes, geen Android Auto

Turbo GT: 0,86 (4)

+: duizelingwekkende kracht, prachtige onderstel balans, meest dynamische SUV

-: gewicht, prijs

Turbo S E-Hybrid: 0,72 (6)

+: prestaties, interieur zowel luxueus als praktisch

-: kleine elektrische actieradius, veercomfort, zwaar

Macan

basis: 0,83 (8)

+: rijeigenschappen, wegligging, prima allrounder, doet hoogwaardig aan, een Porsche die ook praktisch is

-: motorgeluid niet spannend, prijs

GTS: 0,85 (8)

+: rijplezier, rijdt scherp, bijzonder snel, geschikt voor dagelijks gebruik, uitstekend onderstel, dito interieurkwaliteit

S: 0,82 (9)

+: rij plezier. afschrijving, zitpositie, fantastische besturing

-: kleine kofferruimte, ruimte achterin, prijs, heeft opties nodig

T: 0,75 (6)

+: rijdt dynamischer dan basisversie, praktisch, waardevast

-: spannender gemotoriseerde S versie is maar weinig duurder

Turbo: 0,88 (9)

Panamera (Sport Turismo)

GTS: 0,75 (5)

+: uitzonderlijk goede onderstelbalans, excellente aandrijflijn

-: met name met opties duur, drukke middenconsole

(S) E-Hybrid: 0,79 (5)

+: extreem snel, toch deels elektrisch, zeer goed onderstel, technologisch interessant

-: gewicht, uitrusting lacunes / veel als dure optie, geen ruimtewonder, carrosserie slecht te overzien

Turbo (S): 0,84 (7)

+: in vrijwel alle opzichten superieur aan concurrentie

-: prijs, geen echte stationwagen kwaliteiten

Turbo S E-Hybrid: 0,73 (10)

+: krachtig, snel, capabel

-: zwaar, prijs, minder dure versies bijna net zo goed

Taycan

basis: 0,88 (6)

+: relatief grote range, rijdt natuurlijker dan duurdere versies, weggedrag

-: niet heel snel, voelbaar groot en zwaar, minder opties mogelijk

4S: 0,88 (13)

+: superbe prestaties, rijplezier, veercomfort, verfijnd, excellente laadprestaties, hoge kwaliteit, hightech

-: actieradius niet bijzonder

GTS (Sport Turismo): 0,85 (4)

+: sneller en dynamischer dan 4S, ruimte en gebruiksgemak van Cross Turismo, relatief praktisch, comfort

-: weinig grondspeling, B stijl zit soms in de weg, kofferbak niet heel ruim, dure opties, gevoel rempedaal op lage snelheid

Turbo (S) (Sport Turismo):

0,85 (23)

+: schokkend effectief, bloedsnel, goed onderstel, zeer begerenswaardig, goede allrounder

-: prijs, krap, weinig opbergruimte

Taycan Cross Turismo

4S: 0,8 +: rijplezier, verrassend capabel in het interieur -: tegenvallende actieradius, prijs, niet bepaald een SUV

Turbo (S): 1,0 (2) +: prestaties, verfijning, rijeigenschappen, variabiliteit -: gewicht, prijs

 

Reageren is niet mogelijk.