Hoe goed zijn de nieuwste auto’s? (Ferrari, Fiat, Ford)

0

Autointernationaal heeft de resultaten van (vergelijkende) tests door binnenlandse en buitenlandse autobladen op een rij gezet.

Voor elke auto is het gemiddelde berekend van het aantal keer dat dit model een vergelijkingstest wint (1 punt) of verliest (0.5 punt). In een triotest zijn de te verdelen punten respectievelijk 1, 0.67 en 0.33; in een vierkamp respectievelijk 1, 0.75, 0.5 en 0.25 enz. Een auto met als gemiddelde 1,00 heeft dus elke vergelijkingstest gewonnen en is dus zondermeer de beste auto in zijn klasse. Toch kunnen ook auto’s met een testgemiddelde van minimaal 0.8 als “goed’ worden bestempeld. Bedraagt het gemiddelde 0.5 of lager dan betekent dit dat er sowieso betere auto’s te koop zijn. Daarnaast is de beoordeling van individuele tests geïnventariseerd, bijvoorbeeld het gescoorde aantal sterren (5 sterren is 1,0 punt; 1 ster is 0,2 punt).

Omdat de resultaten zijn gebaseerd op tests uit binnenlandse en buitenlandse bladen, krijgt u een zeer afgewogen oordeel! Van niet vermelde modellen zijn te weinig testresultaten beschikbaar om een afgewogen oordeel te kunnen geven. Zodra van nieuwe modellen meerdere testuitslagen bekend zijn, zal dit in het overzicht worden opgenomen.

 

Ferrari

296

GTB: 0,93 (3)

+: doet je vergeten dat je met een PHEV op pad bent, bizar veel vermogen, wegligging

-: traag infotainment, motor klinkt niet spectaculair, carrosserie slecht te overzien

GTS: 1,0 (2)

+: net zo snel en scherp als de GTB, rijplezier, goed uitontwikkeld, fraai motorgeluid

812

GTS: 0,94 (3)

F8

Spider: 0,88 (2)

Tributo: 0,85 (7) +: acceleratiesensatie in de rechte lijn

-: remmen en bochtgedrag kunnen beter

Portofino

M: 0,75 (4)

+: waanzinnige aandrijflijn, koppendraaier door gaaf design

-: mist wat stijfheid op de limiet, interieur oogt verouderd

Purosangue

6.5 V12: 0,9

+: rijplezier, voelt aan als een echte Ferrari

-: minder flamboyant dan een Urus

Roma

0,9 (4)

+: zowel een overtuigende GT als een spannende sportwagen, motorgeluid, weelderig interieur

SF90 Stradale

(Spyder): 0,93 (4)

+: in alle opzichten sensationeel, best comfortabel

-: amper bagageruimte, interne concurrentie van ‘296’

Fiat

500 Electric

24 kWh: 0,75 (2)

+: krachtige remmen, vlotte tussen acceleratie

-: kleine actieradius, achterin erg krap, kleine kofferbak

42 kWh: 0,77 (23)

+: oogt origineel, prettig afgestelde aandrijflijn, moderne rij hulpsystemen

-: achterin krap, prijs, veercomfort met grote wielen, op snelheid te lichte besturing

Hybrid: 0,55 (9)

-: niet verfijnd, Toyota Yaris Hybrid is zuiniger, nieuwe motor is amper een verbetering, concurrentie vrijwel altijd beter

500X

1.5 Hybrid: 0,63 (13)

+: leverbaar met cabriolet dak, karaktervol, goed onderstel

-: door hybride techniek geen koopje meer, schokkerige aandrijflijn, harde vering

Panda

Hybrid: 0,6 (10): handzaam, overzichtelijk, karaktervol -: weinig vermogen, krap interieur, buiten de stad zeer bescheiden prestaties, onveilig

Tipo

1.5 Hybrid (Cross): 0,66 (9)

+: vaak actiekortingen, ruim, praktisch, nette uitrusting, gunstig praktijkverbruik

-: weinig subtiele aandrijflijn, simpel multimedia systeem, onnauwkeurig rem- en stuurgedrag, matige zitpositie

Ford

Bronco

2.3 Ecoboost 0,7 +: terreinkwaliteiten, onderscheidend, comfortabeler dan een Wrangler -: prijs, niet premium à la Defender of G-klasse

EcoSport

1.0 Ecoboost 125 pk / 140 pk: 0,52 (6) +: uitrusting -: rijdt beroerd, slechte ruimte benutting, vreselijke achterdeur, te krap gemotoriseerd

Explorer

3.0 Ecoboost V6 PHEV: 0,73 (9) +:besturing, ruim, prijs, goede trekauto, zuinig als je braaf stekkert -: afwerking, achterklep kan niet hoog genoeg

Fiesta

1.0 Ecoboost 125 pk / 155 pk: 0,77 (12)

+: rijplezier, fijne zuinige aandrijflijn

-: kleine kofferbak, weinig hightech, krap interieur dat goedkoop aan doet

1.5 ST: 0,89 (14)

+: rijeigenschappen, acrobatisch, rijplezier, charismatische motor, excellente besturing, net weggedrag

-: veercomfort

Focus

1.0 Ecoboost 125 pk / 155 pk: 0,73 (17)

+: rij plezier, felle motor, rijeigenschappen

-: met opties prijzig, gekmakend touchscreen

1.5 EcoBlue 120: 0,76 (6)

Active 1.0 EcoBoost: 0,75 (7)

+: prijs, rijeigenschappen, verbruik, restwaarde

-: rauwe motor, matige stoelen, interieurkwaliteit

ST (Wagon): 0,77 (38)

+: beleving dankzij motor en sper differentieel, steun sportstoelen, bochtgedrag,

-: imperfecte automaat, iets te hoge zitpositie, rumoerig, prijs

Kuga

2.5 PHEV: 0,68 (24)

+: rijdt aangenaam, goed samenspel motoren, veercomfort

-: prijs, uitrusting, verouderd ongezellig interieur, CVT drukt rijplezier

Mustang

5.0 V8 (Convertible) 5.0: 0,66 (4)

+: rijplezier van een ouderwetse sportwagen, spierkracht, prestaties

-: mist finesse

Mach-1: 0,8 (9)

+: krachtige motor, gaat goed de hoek om (bij voorkeur met overstuur)

-: niet voor bange types, lange versnellingen, stuurgevoel

Mustang Mach-E

-: 0,71 (31)

+: rijplezier, prijs, ruim, krachtig, goede multimedia

-: geen premium interieur, vlakke stoelen, laadprestaties, stroomverbruik

GT: 0,67 (5)

+: bliksemsnel, complete (veiligheids)uitrusting, prima multimedia

-: te onrustige wegligging, minder comfortabel dan verwacht, prijs, zwaar, overambitieus

Puma

Ecoboost 125 pk: 0,77 (33)

+: fantastische motor, rijplezier, verbruik, grote kofferbak

-: ruimte achterin, prijs, voor een SUV niet erg praktisch

Ecoboost 155 pk: 0,76 (20)

+: rijplezier, veercomfort, prestaties, verbruik, slimme kofferbak

-: ruimte achterin, overzichtelijkheid achterkant, interieur oogt niet echt hoogwaardig, lacunes in veiligheidsuitrusting

ST: 0,93 (6)

+: geslaagde transformatie, dagelijks bruikbaar, rijplezier

-: ruimte achterin, verbruik bij sportieve rijstijl, veercomfort, infotainment zozo

Reageren is niet mogelijk.