Hoe goed zijn de nieuwste auto’s? (Ferrari, Fiat, Fisker, Ford)

0

Autointernationaal heeft de resultaten van (vergelijkende) tests door binnenlandse en buitenlandse autobladen op een rij gezet.

Voor elke auto is het gemiddelde berekend van het aantal keer dat dit model een vergelijkingstest wint (1 punt) of verliest (0.5 punt). In een triotest zijn de te verdelen punten respectievelijk 1, 0.67 en 0.33; in een vierkamp respectievelijk 1, 0.75, 0.5 en 0.25 enz. Een auto met als gemiddelde 1,00 heeft dus elke vergelijkingstest gewonnen en is dus zondermeer de beste auto in zijn klasse. Toch kunnen ook auto’s met een testgemiddelde van minimaal 0.8 als “goed’ worden bestempeld. Bedraagt het gemiddelde 0.5 of lager dan betekent dit dat er sowieso betere auto’s te koop zijn. Daarnaast is de beoordeling van individuele tests geïnventariseerd, bijvoorbeeld het gescoorde aantal sterren (5 sterren is 1,0 punt; 1 ster is 0,2 punt).

Omdat de resultaten zijn gebaseerd op tests uit binnenlandse en buitenlandse bladen, krijgt u een zeer afgewogen oordeel! Van niet vermelde modellen zijn te weinig testresultaten beschikbaar om een afgewogen oordeel te kunnen geven. Zodra van nieuwe modellen meerdere testuitslagen bekend zijn, zal dit in het overzicht worden opgenomen.

 

Ferrari

296

GTB: 0,91 (7)

+: doet je vergeten dat je met een PHEV op pad bent, bizar veel vermogen, wegligging, goede allrounder

-: traag infotainment, motor klinkt niet spectaculair, carrosserie slecht te overzien

GTS: 0,89 (6)

+: net zo snel en scherp als de GTB, rijplezier, goed uitontwikkeld, fraai motorgeluid, bizar prestatiepotentieel

-: besturingsinstallatie heeft veel te ingewikkelde techniek, niet erg comfortabel

812

GTS: 0,94 (3)

F8

Spider: 0,88 (2)

Tributo: 0,85 (7) +: acceleratiesensatie in de rechte lijn

-: remmen en bochtgedrag kunnen beter

Portofino

M: 0,76 (5)

+: waanzinnige aandrijflijn, koppendraaier door gaaf design, goed bruikbaar klapdak, prestaties, schakelt flitsend

-: mist wat stijfheid op de limiet, interieur oogt verouderd, motorgeluid te ingetogen, prijs

Purosangue

6.5 V12: 0,89 (7)

+: rijplezier, voelt aan als een echte Ferrari, weergaloze motor, verrassend ruim achterin, zorgt voor een nieuwe standaard

-: knopjes op stuur zijn onprettig, voorlopig uitverkocht, slecht infotainment, weinig variabel interieur

Roma (Spider)

0,89 (11)

+: zowel een overtuigende rustig te rijden GT als een spannende sportwagen, motorgeluid, weelderig interieur, voelt lichtvoetig aan

-: geen volbloed sportwagen, bediening touchscreen en -knoppen vaagt gewenning, richtingaanwijzer bedien je met stuurknoppen

SF90 Stradale (Spider) (XX Stradale)

0,87 (7)

+: in alle opzichten sensationeel, V8 én elektromotor, weergaloze uitstraling, adembenemende prestaties, grip

-: amper bagageruimte, interne concurrentie van ‘296’, plankharde stoelen, ergonomie, minder rijplezier dan in klassieke Ferrari’s

 

Fiat

500 Electric

24 kWh: 0,77 (3)

+: krachtige remmen, vlotte tussen acceleratie, eenvoudige bediening, onderscheidend, prijs / onderhoudskosten

-: achterin erg krap, kleine kofferbak

42 kWh: 0,77 (29)

+: oogt origineel, prettig afgestelde aandrijflijn, moderne rij hulpsystemen

-: achterin krap, prijs, veercomfort met grote wielen, op snelheid te lichte besturing

Hybrid: 0,55 (9)

-: niet verfijnd, Toyota Yaris Hybrid is zuiniger, nieuwe motor is amper een verbetering, concurrentie vrijwel altijd beter

500X

1.5 Hybrid: 0,63 (13)

+: leverbaar met cabriolet dak, karaktervol, goed onderstel

-: door hybride techniek geen koopje meer, schokkerige aandrijflijn, harde vering

600e

0,7 (8)

+: goede allrounder, stijlvol interieur, adequate actieradius, royale uitrusting, comfortabel, logisch infotainment scherm

-: kleine achterbank, achterin krapjes, geen koopje, mag pittiger, niet sportief, elektrische specificaties niet baanbrekend

Panda

Hybrid: 0,6 (10)

+ : handzaam, overzichtelijk, karaktervol

-: weinig vermogen, krap interieur, buiten de stad zeer bescheiden prestaties, onveilig

Fisker

Ocean

One/ Extreme: 0,7 (6)

+: anders dan anders, ruim interieur, zonnecel dak optie, slimme uitrusting details, prijs, rij bereik, veel vermogen, efficiënt

-: software nog niet af, laadt niet snel op, gevoelloze besturing, niet storingvrij, fabrikant staat op omvallen

Ford

Bronco

2.3 Ecoboost / 2.7 Ecoboost: 0,78 (2)

+: terreinkwaliteiten, onderscheidend, comfortabeler dan een Wrangler

-: prijs, niet premium à la Defender of G-klasse

EcoSport

1.0 Ecoboost 125 pk / 140 pk: 0,52 (6) +: uitrusting -: rijdt beroerd, slechte ruimte benutting, vreselijke achterdeur, te krap gemotoriseerd

Explorer

3.0 Ecoboost V6 PHEV: 0,59 (12)

+:besturing, ruim, prijs, goede trekauto, zuinig als je hem braaf oplaadt, comfortabele bestuurderstoel, veel opbergvakken

-: afwerking, achterklep kan niet hoog genoeg, klein centraal scherm, laagwaardig interieur, simpel multimedia systeem

Fiesta

1.0 Ecoboost 125 pk / 155 pk: 0,77 (13)

+: rijplezier, fijne zuinige aandrijflijn

-: kleine kofferbak, weinig hightech, krap interieur dat goedkoop aan doet

1.5 ST: 0,86 (16)

+: rijeigenschappen, acrobatisch, rijplezier, charismatische motor, excellente besturing, net weggedrag

-: veercomfort

Focus (Wagon)

1.0 Ecoboost 125 pk / 155 pk: 0,71 (28)

+: rij plezier, felle mooi lopende motor, rijeigenschappen, fijne handbak, korte remweg[

-: met opties prijzig, middelmatige interieurmaterialen, inspiratieloze vormgeving dashboard

ST (Wagon): 0,79 (45)

+: beleving dankzij motor en sper differentieel, steun sportstoelen, bochtgedrag,

-: imperfecte automaat, iets te hoge zitpositie, rumoerig, prijs

Kuga

2.5 PHEV: 0,69 (30)

+: rijdt aangenaam, goed samenspel motoren, veercomfort

-: prijs, uitrusting, verouderd ongezellig interieur, CVT drukt rijplezier

Mustang

5.0 V8 (Convertible): 0,66 (4)

+: rijplezier van een ouderwetse sportwagen, spierkracht, prestaties

-: mist finesse

5.0 V8 Modeljaar 2024: 0,8

+: oog voor detail, rijplezier, gretige motor, goed onderstel

-: tweederangs touchscreen, tweederangs geluidsinstallatie

Dark Horse: 0,8

+: circuitmonster

Mach-1: 0,78 (13)

+: krachtige motor, gaat goed de hoek om (bij voorkeur met overstuur), niet superduur, voor een sportwagen ruim, charisma

-: niet voor bange types, lange versnellingen, stuurgevoel, prijs, vergt compromissen, laagwaardig interieur, verbruik

Mustang Mach-E

-: 0,67 (36)

+: rijplezier, prijs, ruim, krachtig, goede multimedia

-: geen premium interieur, vlakke stoelen, laadprestaties, stroomverbruik

GT: 0,58 (12)

+: bliksemsnel, complete (veiligheids)uitrusting, prima multimedia

-: te onrustige wegligging, minder comfortabel dan verwacht, prijs, zwaar, overambitieus

Puma

Ecoboost 125 pk: 0,77 (33)

+: fantastische motor, rijplezier, verbruik, grote kofferbak

-: ruimte achterin, prijs, voor een SUV niet erg praktisch

Ecoboost 155 pk: 0,75 (22)

+: rijplezier, veercomfort, prestaties, verbruik, slimme kofferbak

-: ruimte achterin, overzichtelijkheid achterkant, interieur oogt niet echt hoogwaardig, lacunes in veiligheidsuitrusting

Ecoboost 170 pk ST Powershift: 0,78 (4)

+: automatische transmissie, rijke uitrusting, megabox, uitstekende wegligging, idem stoelen, communicatief en levendig

-: prijs, krap interieur, achterhaald multimedia systeem, harde vering

Tourneo Custom

2.0 TDCi: 0,5

+: ruim

-: in alle andere opzichten is Volkswagen Multivan veel beter

Reageren is niet mogelijk.