Nieuwe Skoda merkchef kan zijn borst nat maken

0

Met Klaus Zellmer wordt een verkoopprofessional de nieuwe baas bij de Tsjechische autofabrikant Skoda. De Volkswagen dochter staat voor grote uitdagingen, variërend van Corona en knelpunten bij de levering bij Oekraïense leveranciers tot het stopzetten van de activiteiten in Rusland.

Zellmer (54) was in het verleden hoofd verkoop bij het merk Volkswagen. Hij verhuist op 1 juli naar Mladá Boleslav bij Praag en wordt dan de nieuwe CEO van Skoda. De Tsjechische Volkswagen dochter krijgt na minder dan 2 jaar een andere baas. Dat is geen goed teken. Zellmer volgt Thomas Schäfer (52) op, die voor het einde van dit jaar de baas wordt van de personenwagen tak van het merk Volkswagen.

De 54-jarige begon zijn loopbaan bij sportwagenfabrikant Porsche, waar de afgestudeerde bedrijfskunde begon als directieassistent. Voordat hij naar Volkswagen overstapte, was hij verantwoordelijk voor de Noord-Amerikaanse activiteiten van de autofabrikant uit Stuttgart-Zuffenhausen. Murat Aksel, voorzitter van de Raad van Commissarissen van Škoda, beschreef Zellmer als een “absolute autospecialist” die een strategische en ondernemende vooruitziende blik had getoond.

Aan de top van Skoda wachten talloze uitdagingen en onzekerheden op de nieuwe baas. Voor het lopende jaar gaat het bedrijf er van uit dat de oorlog in Oekraïne en de leveringsproblemen een aanzienlijke impact zullen hebben op zijn bedrijfsactiviteiten. Het besluit van de Volkswagen Groep om de productie en export naar Rusland op te schorten, zal waarschijnlijk een impact hebben op het Tsjechische dochter merk. Rusland was in 2021 de op één na belangrijkste verkoopmarkt voor Skoda met 90.400 geleverde voertuigen; vlak na Duitsland met 136.800 leveringen en vóór Tsjechië. Slechts 6.000 auto’s werden geëxporteerd naar Oekraïne. De meeste Skoda voertuigen worden daar onder licentie geproduceerd door het partnerbedrijf Eurocar. Maar Oekraïne is ook een belangrijk leveranciersland voor de auto-industrie. Bij Skoda zorgde dit recentelijk voor problemen in de aanvoerketen doordat bijvoorbeeld kabelbomen ontbraken.

Skoda leverde vorig jaar wereldwijd 878.200 voertuigen af. Voor het eerst sinds 2013 zakte de afzet daarmee onder de grens van 1 miljoen eenheden. Naast de problemen met de coronapandemie kreeg de autofabrikant uit Mladá Boleslav ook te maken met knelpunten in de halfgeleiders. Ook al komt er tegenwoordig veel uit het modulaire systeem van de Groep, Škoda heeft altijd vertrouwd op zijn eigen ontwerp taal.

Onder auspiciën van Schäfer presenteerde het merk het nieuwe, volledig elektrische SUV model Enyaq iV. De compacte Fabia kwam uit in zijn vierde generatie. Een Combi versie van dit model werd opnieuw afgekeurd om Skoda zo in staat te stellen meer op elektromobiliteit te focussen. In Praag is er hoop dat Volkswagen een batterij cel fabriek in Tsjechië gaat bouwen. Het is al bekend dat de groep van plan is om tegen 2030 minimaal 6 van dergelijke “gigafabrieken” in Europa te exploiteren. Waarnemers verwachten dat na Zweden, Duitsland, Italië en Spanje ook een Midden/Oost-Europees land een kans zou kunnen krijgen.

Reageren is niet mogelijk.