Autoverkopen Europa: ster Stellantis verbleekt

0

In april daalden de registraties van nieuwe personenauto’s in Europa aanzienlijk (-20,2 procent). Problemen in de toeleveringsketen (waaronder de chiptekorten) bleven zwaar wegen op de productie en dus ook op de leveringen aan de consument. Met uitzondering van het pandemie jaar 2020 was dit het zwakste resultaat in april in termen van verkochte volumes sinds het begin van de metingen door brancheorganisatie ACEA.

De teller bleef steken op 830.447 verkochte eenheden). Alle belangrijke markten droegen bij aan de negatieve prestatie van de Europese regio: Italië (-33,0 procent), Frankrijk (-22,6 procent), Duitsland (-21,5 procent), Verenigd Koninkrijk (-15,8 procent) en Spanje (-12,1 procent). Van januari tot en met april daalden de registraties van nieuwe auto’s met 13,0 procent in Europa tot in totaal 4.120.715 eenheden. De Nederlandse markt kromp met 7 procent tot 22.087 nieuw verkochte auto’s. 

De forse krimp van de autoverkopen in maart en april deed de cumulatieve prestatie verder afnemen. Van de belangrijkste Europese markten zag Italië de sterkste daling (-26,5 procent), gevolgd door Frankrijk (-18,6 procent), Spanje (-11,8 procent), Duitsland (-9,0 procent) en het Verenigd Koninkrijk (- 5,4 procent). Voor Nederland meldde de ACEA een daling met bijna 4 procent tot iets meer dan 100.000 auto’s.

Merk      sum-21 apr-21      sum-22 apr-22 =
Volkswagen 11,0% 11,6% 9,7% 9,8% – –
Toyota 6,0% 5,9% 6,8% 6,9% + +
BMW 5,9% 5,8% 5,8% 6,3% o
Mercedes-Benz 5,9% 5,9% 5,7% 5,8% – –
Kia 3,8% 4,1% 5,4% 5,7% + +
Audi 5,2% 5,5% 5,5% 5,7% + +
Peugeot 6,9% 6,8% 5,8% 5,5% – –
Hyundai 3,5% 3,5% 4,6% 5,0% + +
Ford 5,1% 4,9% 4,8% 4,9%
Renault 5,5% 5,3% 4,9% 4,7% – –
Skoda 5,3% 5,5% 4,7% 4,6% – –
Fiat 4,2% 4,4% 3,6% 3,9% – –
Dacia 2,9% 2,7% 3,7% 3,7% + +
Opel/Vauxhall 4,3% 4,3% 3,9% 3,7% – –
Citroën 4,1% 4,1% 3,5% 3,6% – –
Seat 3,4% 3,8% 3,1% 3,3% – –
Volvo 2,7% 2,4% 2,4% 2,3% – –
Nissan 2,4% 1,9% 2,1% 2,3% o
Mini 1,5% 1,5% 1,6% 1,4% o
Land Rover 1,2% 1,3% 0,9% 1,3%
Mazda 1,2% 1,3% 1,3% 1,2% o
Jeep 1,1% 1,1% 1,0% 1,0% – –
Honda 0,5% 0,5% 0,7% 0,9% + +
Mitsubishi 0,6% 0,6% 0,6% 0,7% +
Porsche 0,6% 0,6% 0,8% 0,7% + +
DS 0,3% 0,3% 0,4% 0,5% + +
Lancia 0,4% 0,5% 0,4% 0,3%
Jaguar 0,4% 0,5% 0,3% 0,3% – –
Lexus 0,4% 0,4% 0,4% 0,3%
Smart 0,3% 0,4% 0,2% 0,3% – –
Alfa Romeo 0,2% 0,2% 0,2% 0,2% o
VW Groep Exclusive 0,0% 0,0% 0,1% 0,1% + +

Op concern / merken niveau zien we dat de hoogste bomen de meeste wind vingen. Zowel de Volkswagen Groep als Stellantis verloren flink marktaandeel. Toch kan er maar één de grootste verliezer zijn en dat was de Frans / Italiaanse concerncombinatie. De verkopen van Stellantis kwamen in april 31 procent lager uit. Geen enkele speler werd zo hard geraakt en dat geeft te denken. Blijkbaar zijn de merken Citroën, Fiat, Opel en Peugeot voor veel autoconsumenten lood om oud ijzer. Ze zijn in ieder geval lang niet zo onderscheidend als bijvoorbeeld het Zuid Koreaanse merken duo Hyundai & Kia (‘value for money; 13,2 procent hogere verkopen) en Dacia (‘budget’; 7,9 procent hogere verkopen). Bij Stellantis wisten alleen het opkrabbelende Alfa Romeo (dankzij de Tonale) en DS (dankzij de ‘4’) te plussen, maar in absolute aantallen blijven hun concernbijdragen druppels op een gloeiende plaat. Hetzelfde geldt overigens voor Porsche en de exclusieve merken divisie bij de Volkswagen Groep. Die konden hun marktaandeel vergroten maar het is gerommel in de marge. Bij de Volkswagen Groep valt overigens ook op dat het aan de weg timmerende Cupra het verlies bij Seat niet weet te compenseren. Dus het besluit om het eerste merk te promoten ten kosten van het tweede label heeft voor de afzet geen enkel positief effect.

De lagere bomen in autoland vingen minder wind. Met uitzondering van het eerder genoemde Zuid Koreaanse merken duo en Dacia was er voor iedereen verlies, op Honda en Alpine na. Diverse partijen wisten in april echter wel hun marktaandeel te vergroten. Niet alleen de combinatie Hyundai & Kia, maar ook de Renault Groep, de BMW Groep en het Toyota concern. Winst(herstel) was er (ook) voor Ford, Nissan en Mitsubishi. Mercedes-Benz moest samen met dochter Smart iets terrein prijsgeven, maar het verlies aan marktaandeel bleef beperkt. Hetzelfde geldt voor Volvo, Mazda en Jaguar Land Rover.

Het slechtste jongetje van de klas was in april zoals gezegd Stellantis. Die heeft nog veel huiswerk te doen. Zo dient een van de volumemerken zó gepositioneerd te worden dat daarmee het leven van Hyundai&Kia zuur gemaakt kan worden. En er dient ook dringend een antwoord te komen op Dacia. Zo lang Stellantis haar volumemerken niet op orde heeft, is een sceptische houding op zijn plaats ten aanzien van de premium labels. Want Alfa Romeo, DS en Lancia vissen alle drie te veel in dezelfde vijver. Vanuit deze optiek is het twijfelachtig of de degradatie van Maserati met de introductie van de Grecale nou wel zo’n sterke zet is …

Reageren is niet mogelijk.