Sterke daling Russische autoverkopen

0

De autoverkoop in Rusland ligt op zijn gat. Oorzaak is de oorlog met Oekraïne (of beter: het binnenvallen van dit buurland). Die agressieve daad heeft tot een groot aantal sancties geleid die bedoeld zijn om de Russische economie schade toe te brengen. Dat lijkt goed te lukken, want de autoverkopen (een duidelijke indicator van de gezondheid van een nationale economie) zijn in het land van Vladimir Poetin sterk gedaald.

De terugval ten opzichte van april vorig jaar bedraagt liefst 72,1 procent. Vorige maand werden in Rusland al met al ruim 32.000 nieuwe auto’s verkocht, tegenover bijna 120.000 exemplaren een jaar eerder. In vergelijking met maart zijn er in Rusland afgelopen maand 78,5 procent minder nieuwe auto’s op kenteken gezet. De grootste speler op de Russische automarkt, Lada, zag zijn verkopen zelfs met 78 procent onderuitgaan. De verkopen van Volkswagen en Volvo klapten met meer dan 90 procent in. Bij sommige merken is de afzet bijna tot het nulpunt gedaald want Honda, Jaguar en Porsche zijn helemaal gestopt met het leveren van auto’s en onderdelen.

Veel van de automerken die in Rusland auto’s produceerden, zijn daar inmiddels mee gestopt. Voorbeelden zijn Ford, Hyundai, Mercedes, Volkswagen en Volvo. Maar de druiven zijn het zuurst voor Renault. Die fabrikant is namelijk samen met alliantiepartner Nissan de grootste aandeelhouder van AvtoVaz, het bedrijf achter de Lada. De Fransen hebben hun belang inmiddels voor een symbolisch bedrag een het Russische ministerie voor Economische Zaken verkocht. Voor Renault, dat er financieel al zwak voor stond, betekent dit dat er een miljardenbedrag afgeschreven moet worden.

 

 

 

Reageren is niet mogelijk.