Citroën meldt vol trots de komst van de volledig nieuwe C4 X en elektrische ë-C4 X. “Met een uniek en elegant design bieden ze de klant een aantrekkelijk alternatief voor conventionele hatchback en SUV modellen in het middenklasse segment”, zo valt in het persbericht van de Franse autofabrikant te lezen. Maar Autointernationaal denkt dat er helemaal geen sprake is van een ‘aantrekkelijk alternatief’. In vergelijking met de C4 en ë-C4 verliest het nieuwe duo namelijk de praktische vijfde deur.
Met de nieuwe C4 X en ë-C4 X wil Citroën het gat tussen de minder avontuurlijk vormgegeven C4 en ë-C4 enerzijds en de C5 X anderzijds dichten. Het eerste duo verkoopt heel redelijk en de tweede heeft een positieve pers gekregen dus het is begrijpelijk dat de Fransen denken dat er meer is tussen hemel en aarde. En dat ‘meer’ dat zou dan een combinatie van een fastback (silhouet) en een sedan (aantal deuren) zijn, hier opgeleukt met decoratieplastic voor de carrosserie dat doorgaans voorbehouden is aan SUV modellen. Citroën noemt de sedan “tijdloos”, maar als een carrosserievorm dat niet is, dan is dat wel de 4-deurs auto. De Europese consument heeft zich daar en massa van af gekeerd. De reden? Hij wil een minder onpraktische auto waarmee je bij IKEA niet voor schut staat. En nu lanceert Citroën dit uitgerangeerde koetswerktype opnieuw …
Het concept van de C4 X en ë-C4 X is niet anders dan dat van de Volvo S60 Cross Country, ook al is de achterzijde wat schuiner. Dat model is door gebrek aan verkoopsucces al lang weer afgeserveerd. De eigenwijze Fransen hebben evenwel besloten om zich aan dezelfde steen te gaan stoten.
Op zich is het idee om met een stoerdere versie van de C4 en ë-C4 te komen niet verkeerd. Hoewel een dergelijke terrein look behandeling bij hatchbacks (denk aan de Active uitvoeringen van de Ford Fiesta en Focus) slechts beperkt commercieel succesvol is, leent het Citroën model, die van nature al behoorlijk avontuurlijk oogt, zich er misschien beter voor. Maar lieve Vincent Cobée (CEO van Citroën): een 4-deurs model is echt geen alternatief voor de vele hatchbacks en SUV’s in de middenklasse. Hij spreekt in het persbericht van een “uitzonderlijke veelzijdigheid”, maar dat slaat bij een model zonder grote achterklep natuurlijk nergens op.
Voor wat betreft de Nederlandse markt neemt Citroën daarbij overigens een gedurfde stap: bij ons gaat alleen de volledig elektrische ë-C4 X verkocht worden. Daarmee verspeelt het model extra verkooppotentieel. Natuurlijk, er zijn veel meer modellen die niet met een verbrandingsmotor te koop zijn, variërend van de Audi Q4 e-Tron tot de Volvo C40, maar die hebben geen ondermaatse aandrijflijn zoals de ë-C4 X. Die combineert namelijk een 136 pk sterke elektromotor met een accupakket van slechts 50 kWh. Citroën belooft weliswaar een WLTP actieradius van 360 km, maar ja, dat is de theorie. Met ingeschakelde airconditioning of verwarming zal het een uitdaging worden om de 300 km te halen.
Citroën gaat de nieuwe C4 X en ë-C4 X in dezelfde Stellantis fabriek bouwen als waar de C4 en de ë-C4 het levenslicht zien, namelijk in Villaverde nabij Madrid. De marktintroductie vindt in het najaar van 2022 plaats. De consument zal dan dus een gedrocht kunnen aanschaffen dat zich weliswaar onderscheidt van de massa, maar niet in positieve zin. Doordat de nieuweling een 24 centimeter grotere overhang achter heeft bij een wielbasis die identiek is aan die van de C4 en ë-C4 is een visueel lomp en zwaarlijvig model ontstaan. Citroën gebruikt zelf de omschrijving “dynamisch en spannend”, maar dat slaat nergens op. Overigens zie je er niet aan af dat de We hebben de auto zo langgerekt mogelijk gemaakt, zodat de fastback daklijn naadloos kan overgaan in de bagageklep en zich visueel uitstrekt tot aan de C4 X en ë-C4 X 4.600 mm lang zijn. Dat komt door de grotere rijhoogte en de plastic panelen op de carrosserie.
Met een lengte van 4.600 mm zou je de nieuwe ë-C4 X en C4 X (daarmee zit het duo precies tussen de C4, 4.360 mm lang, en de C5 X, 4.800 mm, in), maar schijn bedriegt. De wielbasis van 2.670 mm is zoals gezegd namelijk gelijk aan die van de reguliere C4 en ë-C4 aangezien beide modellen worden gebouwd op het CMP platform. Dat onderstel is ook onder de Opel Corsa te vinden … Van de rijeigenschappen van de C4 X en ë-C4 X hoeven wij dus niet veel te verwachten. Het platform is immers ontworpen voor auto’s die afgerond slechts 4 meter lang zijn. Wel heeft de grotere Citroën een gunstigere luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,29. Dat komt de actieradius ten goede, tenminste als je regelmatig op de snelweg rijdt. De ë-C4 X heeft een WLTP rijbereik tot 360 km. Maar rijd je veel in stedelijke agglomeraties, dan is het nog maar de vraag of de actieradius van de Citroën groter is dan die van bijvoorbeeld de DS 3 Crossback E-Tense (340 km) die gebruik maakt van hetzelfde onderstel en de identieke aandrijflijn heeft. De ë-C4 X is immers veel zwaarder.
Citroën schermt bij de C4 X en ë-C4 X met een 510 liter grote bagageruimte. Dat is inderdaad fors meer dan in de C4 en ë C4 past (380 liter). Maar ja, bij dat model duo kan je de achterbank plat leggen en de laadcapaciteit vergroten tot 1.250 liter. Dat hoef je in de C4 X en ë-C4 X niet te proberen. Is het jou te doen om een maximaal koffervolume, dan ben je wellicht beter uit met de Peugeot e-2008. Die laat zich met een lengte van 4,30 meter een stuk makkelijker parkeren en kan 405 à 1.467 liter aan koffers slikken.
Wat de C4 en ë-C4 niet hebbem is het nieuwste ‘My Citroën Drive Plus’ infotainment systeem zoals recent geïntroduceerd in de C5 X. Citroën belooft verbeterde connectiviteit en een zeer intuïtieve interface in combinatie met een 10 inch HD scherm dat volledig naar wens aan te passen is door middel van ‘widgets’ (net als bij smartphones en tablets zijn widgets een manier om op het touchscreen de inhoud van apps te bekijken zonder ze te hoeven openen). De nieuwe interface is ook te bedienen met spraak, een digitale assistent die met het commando “Hallo Citroën” opgeroepen kan worden. Het systeem begrijpt wat je zegt, beantwoordt vragen en geeft zelf ook gesproken aanwijzingen. De spraakherkenning werkt in 20 talen, geeft visuele feedback en is ook te gebruiken voor het bedienen van systemen als klimaatcontrole, audio, media en een verbonden telefoon of andere via spraak te bedienen apparaten. Advanced Profile Management zorgt er voor dat het systeem tot 8 profielen kan opslaan. Aan ieder profiel zijn maximaal 2 smartphones te koppelen en het systeem herkent deze telefoons draadloos bij het instappen. Er is ook een ‘Over-The-Air’ Map Update dienst via TomTom, waarmee navigatiekaarten automatisch maandelijks worden geüpdatet. De dienst is de eerste 3 jaar gratis. Standaard is de ë-C4 X voorzien van een 4-tal USB-poorten voor het opladen van smartphones of tablets. Er zitten 2 aansluitingen onderin de middenconsole en 2 in de middenconsole achterin. In beide gevallen is zowel een USB-A als een USB-C aansluiting aanwezig.
Voor nog meer comfort en veiligheid is een pakket Citroën Connect Services beschikbaar als aanvulling op My Citroën Drive Plus. My Citroën maakt het mogelijk om via een gekoppelde smartphone de status van de batterij te checken en de nog beschikbare actieradius te bekijken. Tevens is een laadsessie te plannen en het laadproces te volgen. Met de smartphone is ook het interieur voor te verwarmen of te koelen voordat de rit begint. My Citroën Assist zorgt voor extra gemoedsrust met gratis noodoproepen met geolocatie en een hulpdienst die 24/7 bereikbaar is, zonder abonnement. Wanneer bij een ongeval de airbags worden geactiveerd, stuurt MyCitroën Assist automatisch een melding naar de dichtstbijzijnde hulpdiensten. Het systeem is ook handmatig te activeren met de rode SOS knop in de auto. Ook kan Citroën contact opnemen met de bestuurder als een technisch euvel wordt geconstateerd of regulier onderhoud nodig is. Door op de zwarte pechhulp knop te drukken kan de bestuurder bij een mankement ook zelf om assistentie vragen. My Citroën Drive biedt actuele verkeersinformatie via TomTom Traffic, inclusief interessante bestemmingen, weersinformatie en locaties van laadstations en parkeerplaatsen. Er zijn ook zicht- en hoorbare Danger Zone meldingen. Ook is het mogelijk om routes te plannen met een weergave van de actieradius op basis van het actuele laadniveau. My Citroën Play moet er voor zorgen dat bestuurder en passagiers hun favoriete smartphone apps onderweg veilig kunnen gebruiken. De dienst biedt draadloze connectiviteit en is geschikt voor Apple CarPlay (inclusief SIRI spraakbediening) en Android Auto. Indien geschikt worden de apps direct op het centrale scherm weergegeven, zodat ze veilig bediend kunnen worden zonder de ogen van de weg te halen.
Citroën denkt dat de nieuwe ë-C4 het goed zal doen bij taxichauffeurs, dit vanwege de indrukwekkend grote bagageruimte die geïsoleerd is van het interieur. Die eigenschap zou moeten bijdragen aan de ‘limousine beleving’ van de passagiers achterin, maar of het nou een aanbeveling voor particuliere rijders is om dezelfde auto aan te gaan schaffen als waar taxichauffeurs in rondscheuren, is twijfelachtig. Sowieso kan de inruilwaarde van de ë-C4 X daardoor een dingetje worden. Maar feit is dat de taxichauffeur (en willekeurig elke andere bestuurder) zal kunnen genieten van de exclusieve Advanced Comfort Seats. Die zijn voorzien van een speciaal schuim dat 15 mm dikker is dan gebruikelijk. “Het voelt als zitten in een fijne fauteuil, geïsoleerd van de geluiden en bewegingen van het oneffen wegdek eronder. In de kern van de stoelen zorgt schuim met een hoge dichtheid voor optimaal comfort op lange ritten, zonder dat de stoelen in de loop der jaren inzakken”, zo schrijft Citroën in haar persbericht. De nieuwe ë-C4 X is overigens leverbaar met luxueuze, zacht aanvoelende grijze Alcantara bekleding die het gevoel van warmte, comfort en kwaliteit in het interieur moet versterken.
Een andere comfortverhogende voorziening zijn de exclusieve Progressive Hydraulic Cushions. In plaats van één mechanisch aanslagpunt werken bij dit systeem per wiel twee progressieve hydraulische aanslagpunten samen met de schokdemper en vering. Er is een aanslagpunt voor de compressie en een voor de decompressie (terugslag). Afhankelijk van de belasting werkt het onderstel in 2 fasen. Bij lichte veerbewegingen houden de veer en schokdemper samen de verticale bewegingen in bedwang, zonder hulp van de aanslagpunten. Wel zorgen de hydraulische aanslagpunten ervoor dat de ingenieurs van Citroën meer vrijheid hebben bij het afstellen van het onderstel. Zo zou het ‘magische vliegende tapijt effect’ waar het merk om geroemd wordt zijn ontstaan. Bij zware belasting werken de veer en schokdemper samen met de hydraulische aanslagpunten om de bewegingen geleidelijk te verminderen en zo schokken aan het eind van de veerweg te voorkomen. Waar een mechanisch aanslagpunt de energie opvangt en dan als een schok teruggeeft, vangt de hydraulische stop de energie op en leidt die weg. In de praktijk werken de Progressive Hydraulic Cushions inderdaad comfortverhogend, maar het leidt bij de C4 en ë-C4 ook tot een week en uitgesproken onsportief weggedrag. De verwachting is dat de rijeigenschappen van de C4 X en ë-C4 X nog minder dynamisch zullen zijn.
Citroën heeft een geschiedenis van het ontwerpen van modellen met nogal uitgesproken eigenschappen. Het gaat daarbij vaak om modellen die bovengemiddeld ruim en comfortabel zijn, maar die in andere opzichten nogal wat offers vragen van de consument. Dat is bij de nieuwe ë-C4 X, waarvan de prijs nog niet bekend is, niet anders. Sterker nog: Citroën slaat naar de mening van Autointernationaal.nl dit keer de plank volledig mis met haar eigenzinnigheid.