Stellantis kan grote vraag naar elektrische Fiat 500 niet aan

0

Fiat kan de grote vraag naar de nieuwe 500e niet aan vanwege chiptekorten. Moederbedrijf Stellantis kan de productie van de elektrische stadsauto makkelijk verdubbelen of verdrievoudigen, daar is in de fabriek voldoende capaciteit voor, maar vanwege het chiptekort ontbreken hiervoor de benodigde componenten. Dat heeft topman Carlos Tavares in een interview laten weten.

Volgens Tavares heeft de nieuwe 500e een “enorm verkooppotentieel” en is de compacte elektrische auto vooral in grote steden populair. Het concern heeft in de eerste 7 maanden van dit jaar afgerond 37.500 exemplaren van het kleine elektrische succesnummer verkocht; een stijging van 65 procent ten opzichte van de hoeveelheid orders die vorig jaar in dezelfde periode kon worden genoteerd.

Stellantis wil de productie wel verhogen, maar vanwege een tekort aan chips en andere onderdelen is dat niet haalbaar. De Fiat 500e is volgens marktanalisten een van de bestverkochte BEV in Europa en geniet al langer een grote populariteit in onze marktregio. De auto wordt geproduceerd bij de Italiaanse Mirafiori fabriek waar de productie op dit moment circa 360 exemplaar per dag bedraagt. Dat komt neer op zo’n 80.000 stuks per jaar, terwijl de maximale output op jaarbasis 100.000 eenheden bedraagt, mits alle microchips en andere onderdelen voorradig zijn.

Met bijna 47.000 exemplaren die tussen januari en juli werden verkocht, is de Tesla Model Y de populairste elektrische auto van Europa, gevolgd door de Model 3 waarvan in dezelfde periode zo’n 41.000 stuks werden geregistreerd. De kleine Italiaan was in de eerste 7 maanden van dit jaar zoals gezegd goed voor afgerond 37.500 registraties. Daarmee wist de Fiat 500e de derde plek op te eisen in de ranglijst van best verkopende elektrische auto’s in Europa.

In 2021 produceerde Fiat ruim 46.000 exemplaren van de 500e. Volgens Tavares werken de Italianen er hard aan om dat aantal dit jaar vrijwel te verdubbelen naar 90.000 stuks. De CEO van moederbedrijf Stellantis geeft echter aan dat het niet zeker is of het dit productieaantal daadwerkelijk gehaald gaat worden.

 

Geëlektrificeerde transmissie

Stellantis heeft een overeenkomst getekend met partner Punch Powertrain om de productie van geëlektrificeerde transmissies met dubbele koppeling (eDCT) in Italië te verhogen. Die versnellingsbak is bestemd voor hybride en plug-in hybride modellen.

Tavares laat weten dat het Mirafiori complex de thuisbasis zal zijn van zijn Circular Economy Hub, te beginnen met 3 activiteiten voor het duurzaam gebruik van voertuigen en onderdelen: voertuig reconditionering, voertuigdemontage en hergebruik van onderdelen, met de mogelijkheid om wereldwijd verder uit te breiden.

De productie in Italië is een aanvulling op de bestaande capaciteit van een fabriek in het Franse Metz. Als beide productielocaties volledig operationeel zijn, dan kunnen ze gezamenlijk alle autofabrieken van Stellantis in Europa bevoorraden. De nieuwe Mirafiori e-Transmissions Assembly locatie zal naar verwachting in de tweede helft van 2024 met de productie starten.

Reageren is niet mogelijk.