De Hyundai fabriek in Tsjechië heeft een mijlpaal bereikt. In de productiefaciliteit in Nošovice rolde deze week de 4 miljoenste auto (een Tucson) van de band. 14 jaar geleden, in 2008, begon de productie in de fabriek die officieel Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) heet. De allereerste auto die destijds van de band rolde in de Tsjechische fabriek was een i30.
De 4 miljoenste auto die bij HMMC van de band is gerold, weerspiegelt volgens Hyundai de huidige elektrificatietrend. Tot 2019 bouwde het Koreaanse merk uitsluitend modellen met een verbrandingsmotor in zijn Tsjechische fabriek. De ommekeer vond begin 2020 plaats met de productiestart van de Hyundai Kona Electric. In het najaar van 2020 volgden de (stekker) hybride uitvoeringen van de vierde generatie Tucson. Tegelijkertijd nam het productieaandeel van auto’s met een dieselmotor in Nošovice sterk af. Momenteel maken auto’s met dit type krachtbron nog slechts 9 procent uit van de voertuigen die bij HMMC worden geproduceerd.
De auto’s die in de fabriek in Tsjechië worden gemaakt, zijn bestemd voor klanten in tientallen landen, verdeeld over meerdere continenten. De meeste auto’s (14 procent) aan richting Duitsland. Daarna volgen het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Frankrijk.
Sinds de opening van de fabriek in 2008 is de Tucson het meest geproduceerde model. De i30, verkrijgbaar als hatchback, wagon en fastback, is goed voor ongeveer 17 procent van de productie van HMMC, terwijl de Kona Electric een tiende van de productie voor zijn rekening neemt. Met in totaal 1.180.445 exemplaren (29,5 procent van alle auto’s) is de derde generatie Tucson tot nu toe het meest geproduceerde model van HMMC. Van de nieuwste editie van deze SUV zijn, in de 2 jaar na zijn lancering, 423.274 eenheden van de band gerold.
“De snelheid van de productielijn is in april van dit jaar verhoogd van 57 naar 65 auto’s per uur. We zijn erin geslaagd dit tempo vast te houden, ondanks een soms stroeve levering van onderdelen waar de hele auto-industrie mee kampt”, aldus Martin KlíÄník, hoofd van HMMC’s Production Subdivision. “De vraag naar auto’s van HMMC is enorm en we doen ons best om al onze klanten tevreden te stellen. Momenteel treffen we voorbereidingen voor nieuwe modellen die hier de komende jaren geproduceerd gaan worden”.
Het aantal werknemers bij HMMC groeit nog steeds. De fabriek heeft bijna 3.300 mensen in dienst, waarvan 92 procent afkomstig is uit Tsjechië. De gemiddelde werknemer is ouder dan 38 jaar en werkt al meer dan 8 jaar bij HMMC.
Binnen de Hyundai Motor Groep geldt de fabriek in Nošovice als een pionier op het gebied van groene energie. Begin 2022 werd HMMC de eerste productiefaciliteit van dit autoconcern die uitsluitend elektriciteit uit hernieuwbare bronnen gebruikt, waaronder zonne- en windenenergie. Om te kunnen garanderen dat de groene stroom die de fabriek aandrijft ook daadwerkelijk groen is, claimt HMMC alle aangekochte energie met een Garantie van Oorsprong (GO). Met dit bewijsstuk kunnen energieleveranciers aantonen dat hun groene energie op een duurzame manier is opgewekt. GO’s worden uitgegeven door landelijke instanties die de aanvraag beoordelen. Lang voordat HMMC overschakelde op hernieuwbare energie had de fabriek duurzaamheid al hoog in het vaandel staan. Om de bouw van de fabriek mogelijk te maken, moesten meer dan duizend bomen wijken. In plaats van deze te kappen, besloot Hyundai ze uit te graven en in de buurt van de fabriek opnieuw te planten.
De fabriek in Nošovice kende zijn beste jaar in 2016. Toen werden 358.400 auto’s gebouwd: 246.683 eenheden van de derde generatie Tucson, 73.337 stuks van de tweede generatie i30, 33.609 exemplaren van de ix20 en 4.771 eenheden van de derde generatie i30. HMMC is van plan om dit jaar 321.500 auto’s te produceren. In het eerste jaar van HMMC, in 2008, werden 12.473 exemplaren geproduceerd. Dat waren allemaal Hyundai’s i30 van de eerste generatie, In het eerste volledige jaar van HMMC in 2009 kwam de productie uit op 118.022 exemplaren, waaronder 111.934 eenheden van de i30.