Duitsland geeft toe: MG 4 is de nieuwe Volkswagen

0

Italiaanse auto’s roesten al in de folder en Duitse autotest redacties hebben moeite om objectief te blijven. Dat zijn misschien wel de grootste vooroordelen die er in auto(media)land bestaan. In beide aannames zit een kern van waarheid. Er is een periode geweest dat de Alfa Romeo Alfasud standaard geleverd werd met blaasjes in de lak. Deze Italiaan was, net als diverse modellen van het Fiat concern (waaronder ook de Lancia Beta) vervaardigd van inferieur Russisch staal. Dit kwaliteitsprobleem behoort inmiddels tot het verleden, maar testredacties van Duitse automagazines hebben nog steeds moeite om objectief te blijven. Het lijkt bij voorbaat al vast te staan dat een model van eigen bodem een duel of meerkamp dient te winnen. Maar soms kunnen ze niet anders dan toegeven dan de buitenlandse concurrentie een beter product aanbiedt.

Dit is het ook het geval met de nieuwe MG 4. Qua maatvoering is dat een directe concurrent van de Volkswagen ID.3. Beide elektrische hatchbacks zijn bovendien leverbaar in 204 pk uitvoering. Maar waar er met de MG 4 weggereden kan worden voor 30.795 euro, moet er voor de Volkswagen ID.3 doorgespaard worden tot minimaal 45.990 euro. In eerste instantie geeft de Duitser zich niet gewonnen: ondanks zijn forse meerprijs is hij achterin dankzij een 6 centimeter langere wielbasis (2,77 meter) net wat ruimer. Ook de bagageruimte is groter (385 versus 350 liter).

MG4VolkswagenID3b2

Maar zodra het om de bouwkwaliteit van het interieur en de hoogwaardigheid van de gebruikte materialen aankomt, valt de Volkswagen van zijn voetstuk. In dit opzicht maakt de ID.3 namelijk een goedkope, om niet te zeggen armetierige indruk. Dat komt vooral door de overvloed aan hard plastic. MG heeft voor haar 4 veel meer zachter aanvoelende materialen gebruikt. Het Chinese alternatief voor de Volkswagen ID.3 biedt daardoor, ondanks dat hij slechts twee derde van de prijs van de Duitser kost, veel meer waar voor zijn geld.

 

Toegegeven: testauto was de Luxury uitvoering van de MG 4. Die wordt standaard als Long Range geleverd, hetgeen betekent dat de accu geen capaciteit heeft van 51 kWh, maar 64 kWh. Die upgrades drijven de prijs op naar 36.285 euro, maar goed, dat is nog steeds afgerond 10 mille minder dan de Volkswagen ID.3 moet opbrengen. En in het Duitse alternatief voor de MG 4 krijg je een kleinere accu (58 kWh) en moet je het zowel zowel elektrisch verstelbare bestuurdersstoel plus een achteruitrij camera doen; zaken die op de Chinese nieuweling wel standaard zijn.

MG4VolkswagenID3b2b

Nee, de ID.3 kan het prijs gat ondanks iets betere rijeigenschappen niet dichten. Met een prijs van 36.285 euro, en zeker in 30.795 kostende basisuitvoering, is de MG.4 de nieuwe volkswagen! Dat geven Duitse automedia nu ruiterlijk toe …

Reageren is niet mogelijk.