Niet iedereen zal de woorden ‘Opel’ en ‘iconisch’ snel met elkaar associëren, maar voor wat betreft het label GS/E (of GSE) is daar best veel voor te zeggen. Begin jaren zeventig bood er geen enkele andere Duitse auto zo’n aantrekkelijke verhouding tussen prijs en prestaties als de Commodore in deze extra sportieve uitvoering. Ook de Monza GSE heeft inmiddels een klassiekerstatus bereikt en dat geldt tevens voor de Astra GSI. Toch was de lettercombinatie geen blijvertje. Dat kwam enerzijds doordat Opel haar sportiefste modellen liever de OPC badge gaf en anderzijds er in de eerste jaren na de overname van het merk door het Franse Peugeot SA geen geld was om ‘leuke dingen te doen’.
Maar nu is de lettercombinatie terug, tenminste als ‘GSe’. Met de kleine letter ‘e’ wil Opel illustreren dat het om geëlektrificeerde modellen gaat (met een sportief karakter). De Astra GSe en de hier geteste Grandland GSe bijten de spits af en in een later stadium zullen andere modellen uit het gamma met een sportief elektrisch sausje overgoten worden. Uit een eerdere test van de Astra GSe bleek dat echte sportiviteit bij dit model helaas ver te zoeken is, maar wie weet is dat bij de Grandland anders. Deze SUV is al wat ouder, maar heeft onlangs een facelift ondergaan, waardoor we toch kunnen spreken van een tamelijk kraakvers model.
In tegenstelling tot de Astra GSe is er bij de Grandland GSe geen sprake van een nieuwe aandrijflijnoptie. Toen de SUV nog de letter ‘X’ in zijn modelnaam had, was er een Hybrid4 uitvoering met 300 pk. Exact die aandrijflijn is nu ook in de nieuwe GSe uitvoering te vinden. Het plug-in hybridesysteem is samengesteld uit de bekende 1,6 liter turbo 4 cilinder in 200 pk configuratie, een 109 pk sterke elektromotor in de behuizing van de 8-traps automatische versnellingsbak van Aisin en een 113 pk sterke elektromotor op de achteras die voor vierwiel aandrijving zorgt. Dankzij het bijbehorende batterijpakket van 14,2 kWh kan er in theorie 63 kilometer worden gereden zonder een druppel benzine te verbruiken.
Sinds de facelift beschikt elke Grandland over de merk karakteristieke ‘Vizor’ grille die debuteerde op de tweede generatie Mokka en inmiddels ook te vinden is op de Crossland en Astra. Die snuit staat de diverse Opel modellen goed. Binnenin kreeg de Grandland het zogeheten Pure Panel dat 2 schermen omvat (eentje dat dienst doet als instrumentarium en een ander als aanraakscherm).
GSe-specifieke tweaks omvatten een directer opererende besturing, stevigere veren met frequentie-selectieve dempers van Koni, unieke 19 inch velgen die ook een aerodynamische functie hebben, een zwart dak plus motorkap, sportstoelen en een sportstuur. Volgens de ingenieurs van Opel zit de grootste verbetering in het onderstel dat nu beter overweg zou moeten kunnen met 300 pk (en 520 Nm). Helaas valt daar niet veel van te merken. Het is niet zozeer dat het onderstel en de aandrijflijn constant met elkaar in gevecht zijn, maar hun eigen ding lijken te doen.
Op zich stelt de 300 pk versie van het plug-in hybride systeem van Stellantis niet teleur. Met genoeg stroom in de accu van de auto, twijfel ik niet aan de claim dat de Grandland in 6,1 seconden naar 100 km/u kan accelereren. Maar de techniek is gespeend van akoestisch genot en het voelt een beetje als weggegooid geld om zoveel vermogen in een auto als deze te hebben. Met een lege accu en dus geen vermogen van de elektromotoren, moet de 4-pitter nog harder werken, wat het raffinement schaadt. Al met al zijn de voordelen ten opzichte van de goedkopere plug-in hybride versie met 225 pk en voorwielaandrijving een stuk kleiner dan ze op papier lijken. Het is daarom beter om de Grandland GSe te beschouwen als een ‘gewone’ Grandland maar dan voorzien van vierwielaandrijving dan als een ronduit sportieve auto.
De Grandland GSe heeft misschien bijna net zoveel vermogen als de Volkswagen Tiguan R, maar daar houden de overeenkomsten op. De Opel gaat gebukt onder een onrustige, schokkerige vering en biedt de bestuurder maar weinig rijplezier. Dat komt door de lichte, gevoelloze besturing en de teleurstellende hoeveelheid grip van de Michelin e-Primacy banden zorgen daarvoor. Met als gevolg dat de meerwaarde van de aangedreven achterwielen beperkt is. Het maakt daarvoor niet uit welke rij modus de bestuurder selecteert (Electric, Hybrid, Sport of 4X4).
Binnenin kunnen de facelift-tweaks niet verbergen dat de Grandland een behoorlijk oud model is. Het stuk glanzend zwart plastic dat het instrumentenpaneel en het middelste scherm met elkaar verbindt, zou het gladde gebogen ‘Pure Panel’ moeten nabootsen dat in de nieuwere Astra en Mokka zit, maar het houdt niemand voor de gek. Meer indruk maken de sportstoelen die bekleed zijn met Alcantara en die voorzien zijn van het AGR ergonomiecertificaat waar Opel zo trots op is. Dergelijk meubilair kan voor mensen die snel last van hun rug krijgen een geschenk uit de hemel zijn.
Een selectie fysieke knoppen kan het onlogische, trage infotainmentsysteem uit een vorig tijdperk niet compenseren. De gebruikte materialen, het ontwerp en de sfeer zijn niet aanstootgevend, maar wel inwisselbaar. De aankleding zorgt zeker niet voor een ‘Unique Selling Point’.
De Grandland is nooit een van de ruimste auto’s in zijn klasse geweest en zijn bagageruimte van 390 liter is slechts weinig groter dan die van een Astra hatchback. Dus heb jij een kofferrijk huishouden, dan kan je beter voor de Astra GSe Sports Tourer gaan.
Opel vraagt 55.599 euro voor de Grandland GSe. Met die prijsstelling is de nieuwe uitvoering niet goedkoper dan veel van zijn rivalen, en dat is een gemiste kans. Want echte onderscheidende pluspunten heeft hij niet. Een scherpe prijs zou de aantrekkingskracht van de Grandland GSe dus hebben kunnen vergroten, maar daar is dus geen sprake van. Ja, er zijn ook segmentgenoten die duurder zijn, zoals de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid. Die voelt echter ook duurder aan.
Autointernationaal.nl adviseert Opel dringend om een 225 pk sterke GSe variant met voorwielaandrijving aan het gamma toe te voegen. Het gros van de Nederlanders zal daar prima mee uit de voeten kunnen en het scheelt 5.500 euro in de aankoopprijs. Als Opel die versie op 49.999 euro prijst, zal de Grandland GSe bereikbaar zijn voor een duidelijk groter publiek. En daar is het een volumemerk om te doen, toch?
-
6