Ruim 3 jaar na zijn lancering heeft Volkswagen de ID.3 een uitgebreide upgrade gegeven. Die was nodig omdat de compacte elektrische hatchback geen allemansvriend bleek te zijn. Dat kwam tot uiting in weinig imponerende verkoopaantallen. Maar met een aangescherpt design, een hoogwaardiger interieur en zet grote stappen op het gebied van software, augmented reality, intelligente rijhulpsystemen (plus naar eigen zeggen ook duurzaamheid) hoopt Volkswagen dat de ID.3 eindelijk de publiekslieveling wordt zoals hij oorspronkelijk bedoeld was.
De ID.3 heeft een nieuw ontworpen en dynamischer front, met geoptimaliseerde luchtroosters en een aangescherpt uiterlijk. Daardoor is de Cw-waarde verder verbeterd (0,263), met een betere efficiëntie tot gevolg. De achterzijde heeft nieuwe, tweedelige en volledig rode licht units gekregen.
Volkswagen heeft goed naar klanten geluisterd om verbeteringen door te voeren, onder andere in het interieur. De vernieuwde ID.3 heeft zachtere materialen in bijvoorbeeld de deurpanelen en op het dashboard. Het interieur is standaard diervrij en de mate aan gerecyclede materialen is ook toegenomen.
Het infotainmentscherm van de vernieuwde ID.3 meet nu standaard 12 inch groot en is voorzien van de nieuwste software. Ook is de menustructuur geoptimaliseerd, met volgens Volkswagen een verbeterde ergonomie tot gevolg. Het infotainmentsysteem kan worden bediend met aanraak toetsen op het multifunctionele stuurwiel. Standaard is de ID.3 voorzien van een draadloze telefoonlader en smartphone-connectiviteit.
De spraakbesturing in de vernieuwde ID.3 is geoptimaliseerd en zou zodoende nu betrouwbaarder en sneller moeten zijn dan voorheen. Ook is de augmented reality van het head-up display uitgebreid. Het head-up display kan naast informatie over de snelheid en voertuigfuncties ook navigatie-aanwijzingen projecteren. De ID.3 is eveneens klaar voor software-updates en specifieke functies (waaronder het navigatiesysteem en de temperatuurregeling aan boord met 2 zones) kunnen later geactiveerd of gedeactiveerd worden. Op die manier kunnen klanten flexibel reageren op hun behoeften.
De standaard Electric Vehicle Route Planner, waarmee de Volkswagen ID.3 de perfecte route voor de bestuurder uitstippelt, gebruikt voortaan actuele verkeersinformatie en voorspellingen bij het bepalen van de route. Eventuele laad stops worden gecalculeerd op basis van de actuele capaciteit bij laadstations. Zo kan de auto de bestuurder verschillende routes adviseren. Bijvoorbeeld een met meerdere korte laad stops, of een andere met één langere laadstop.
Travel Assist heeft nu een nieuwe functie, als aanvulling op de adaptieve cruise control en rijstrookassistent. Bij snelheden vanaf 90 km/u kan de auto na het activeren van de richtingaanwijzers automatisch van rijstrook wisselen, mits daar ruimte voor is. Daarnaast kan de nieuwe ID.3 door V2X-technologie in een fractie van een seconde belangrijke data van compatibele auto’s en infrastructuur verwerken. Zo krijgt de bestuurder een waarschuwing voor gevaren, ongevallen en stilstaand verkeer. Het optionele ID.Light maakt die gevaren ook visueel kenbaar middels de interieurverlichting.
Park Assist Plus, dat al kon helpen bij het zoeken naar een parkeerplek en het geven van stuurassistentie, is nu in staat om manoeuvres van de bestuurder op te slaan en te reproduceren. Daarbij houden alle sensoren de omgeving in de gaten en is de ID.3 in staat om zelf te sturen, accelereren en remmen en dus al het werk uit handen van de bestuurder te nemen.
Specificaties
De vernieuwde ID.3 wordt leverbaar in 2 uitvoeringen: de Pro en Pro S. Beide varianten hebben een 150 kW (204 pk) sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft en 310 Nm aan trekkracht produceert. De ID.3 Pro S heeft een lithium-ion accupakket met een capaciteit van 77 kWh en een verwachte actieradius tot 546 kilometer (WLTP). De ID.3 Pro heeft een 58 kWh accupakket dat goed is voor een actieradius tot 426 kilometer. Later verschijnt er ook een versie met een kleinere batterij.
Bij een snel laadstation laadt de ID.3 Pro S het accupakket in 30 minuten van 5 naar 80 procent, dankzij het maximale laadvermogen van 170 kW. De ID.3 Pro laadt met maximaal 120 kW, waarmee het 35 minuten vergt om het accupakket tot 80 procent op te laden. De ID.3 is voorbereid op bi-directioneel laden, waarmee hij dus ook stroom aan het net kan teruggeven. Ongeacht het formaat van het accupakket is de bagageruimte 385 liter groot.
Marktintroductie
De vernieuwde Volkswagen ID.3 is vanaf begin april te bestellen en arriveert in juni in Nederland. Aanvullend informatie over prijzen, specificaties en uitvoeringen wordt in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.
Bij de lancering van de ID.3, nu 4 jaar geleden, beloofde Volkswagen nog een betaalbare instapuitvoering met een basisprijs van minder dan 30.000 euro (Nederland: 33 mille) en een kleinere accu, maar die variant laat nog altijd op zich wachten. Wel wordt er vanuit Wolfsburg de toezegging gedaan dat er een versie met een compactere batterij komt.
Duurzaamheid
De vernieuwde ID.3 rolt volledig klimaatneutraal van de productielijn. De fabriek in Zwickau is volgens Volkswagen Europa’s grootste en meest efficiënte fabriek voor elektrische auto’s en maakt gebruik van 100 procent groene energie. Als de ID.3 het einde van zijn levenscyclus nadert, kan het accupakket gebruikt worden voor andere doeleinden of een bron van materialen worden nadat het is gerecycled. Het overige emissieaandeel wordt nu nog gecompenseerd met gecertificeerde CO2-credits, maar Volkswagen werkt samen met zijn productiepartners hard aan de reductie van CO2-emissies.
Volkswagen is voornemens om de CO2-emissie per voertuig tegen 2030 met 40 procent te verminderen en verkoopt per 2033 enkel nog elektrische auto’s in Europa. Om dat te bewerkstelligen, lanceert het merk tot en met 2026 liefst 10 nieuwe elektrische modellen.
Garantie en service
Volkswagen biedt op de vernieuwde ID.3 standaard 8 jaar fabrieksgarantie (óf maximaal 160.000km) op de accu en daarnaast kan er gebruik gemaakt worden van gratis 24 uurs pechhulp binnen Europa. “Met het uitgebreide servicenetwerk in Nederland en in Europa kunnen wij de berijder beloven binnen 3 uur weer mobiel te zijn bij pech, bijvoorbeeld als zijn Volkswagen een lekke band heeft gekregen”, aldus de importeur in haar persbericht.