De ID.3 is voor Volkswagen geen gemakkelijke bevalling geweest. De nieuwe baby was weliswaar zeer gewenst, maar kwam te laat. Al snel na de geboorte bleek dat er sprake was van tal van kinderziektes zoals een ondermaatse bouwkwaliteit en onafgemaakte software.
Nu komt er een revisie. De vernieuwde ID.3 viert zijn première op 1 maart. Volkswagen hoopt dat met de introductie van de verbeterde editie de kritiek van zowel de pers als de consument zal verstommen. De ID.3, de eerste elektrische auto uit Wolfsburg op basis van het modulaire MEB platform, wordt weliswaar geprezen om het rijplezier dat hij biedt, maar in andere opzichten wordt het model als “enorm teleurstellend” ervaren. Vooral de gevoelige en onverlichte dashboard oppervlakken voor de bediening van het volume van de geluidsinstallatie plus de temperatuur aan boord, de niet erg intuïtieve menustructuur van de te ver uit het zicht geplaatste 10 inch monitor, de trage spraakbesturing, het haperende navigatiesysteem inclusief een eveneens matig presterend infotainmentsysteem vallen tegen.
Met de slecht gelakte binnenkant van de motorkap en het harde plastic in het interieur voldeed de ID.3 allerminst aan de verwachtingen van een Volkswagen met een prijs die snel richting de 50.000 euro gaat. Aan de prijsstelling zal men in Wolfsburg niet veel veranderen, althans niet in het voordeel van de consument. Wel kan de klant rekenen op een elektrische auto waarbij veel meer puntjes op de i staan dan bij de eerste editie van de ID.3.
Daarnaast zal er sprake zijn van een technische upgrade. De nu leverbare ID.3 met 58 kWh accu kan met maximaal 120 kW worden opgeladen. Bij de inmiddels uit de prijslijst gehaalde Pro S uitvoering met 77 kWh accu is dat 125 kW. Dit betekent dat er in 38 minuten van 5 tot 80 procent opgeladen kan worden. Bij de vernieuwde ID.3 gaat het snelle laadvermogen omhoog naar 170 kW. Daarmee kan de hiervoor omschreven laadprocedure worden verkort tot 30 minuten.