Lynk & Co heeft de 08 officieel onthuld in China. Dit model zou eerst wel naar Europa komen, maar het Europese hoofdkantoor lijkt daar bij nader inzien geen trek meer in te hebbeb. Dat wij ineens van de ’01’ naar ’08’ springen, komt doordat niet elk model van Lynk & Co geëxporteerd wordt. En deze nieuweling dus waarschijnlijk ook niet. De ’08’ is een middelgrote SUV met een stekker hybride aandrijflijn, E-Motive genaamd.
Verder is er, duidelijk zichtbaar, sprake van een nieuwe ontwerptaal. Lynk & Co is een automerk van het Chinese Geely concern waartoe ook Volvo behoort. De ’01’ is technisch identiek aan de XC40 en de nieuwe ’08’ zou veel gemeen hebben met de volgende generatie XC60. In ieder geval wordt diens SPA platform gebruikt.
Vermeldenswaard is dat de nieuwe Lynk & Co een gesloten grille lijkt te hebben. De 08 lijkt dus op een elektrisch voertuig. Dat klopt niet, want hij heeft net als de 01 een verbrandingsmotor onder de kap. Verklaring voor de dichte grille bij dit plug-in hybride model, is dat Lynk & Co een systeem gebruikt met een zogeheten DHT Pro transmissie met 3 snelheden. Volgens moederbedrijf maakt een efficiënt koelsysteem daar deel van uit. Daarmee kan het grille oppervlak met 30 procent worden verkleind. Het lijkt er dus op dat de luchtinlaat in het onderste deel van de bumper voldoende groot is om de verbrandingsmotor te koelen.
Van de zijkant bekeken, heeft de 08 een aantal leuke features zoals een zwart dak, wegklapbare deurgrepen, een sportieve dak spoiler en stoere velgen. Maar de algehele vorm van de carrosserie oogt een beetje volumineus met glanzende kunststof sierelementen en een dikke D stijl. En door de relatief grote overhang achter lijkt de wielbasis van de 08 te kort.
Het exterieur van de 08 is dus een beetje controversieel, maar het interieur ziet er gewoon leuk uit. Ten eerste kunnen we een ovaalvormig stuur uitlichten met daarachter een versnellingspook. De middentunnel ziet er ook eenvoudig en strak uit, met een oplaad pad voor draadloze telefoons en een verborgen compartiment voor bekerhouders. Bovendien bevindt de armleuning zich op hetzelfde niveau als de middentunnel, wat een leuke bijkomstigheid is.
De middenconsole van de 08 is voorzien van een enorm 15,4 inch hoofdscherm en een 12,3 inch LCD instrumentenpaneel. Maar het belangrijkste kenmerk is een gigantische 92 inch AR head-up display.
Dit scherm werkt samen met het Flyme Auto in-car systeem van Meizu. Het ondersteunt een geavanceerde verbinding met een smartphone en heeft een uitgebreide aanpassingsmogelijkheid.
Let ook op de Face-ID sensor op de A stijl van de 08. Bovendien heeft hij een geluidsinstallatie van Harman/Kardon.
Wat de stoelen betreft, ze zien er comfortabel uit, maar ze zijn zeker niet gemaakt voor sportieve ritten. Vermeldenswaard is dat ze omwikkeld zijn met stof. Misschien is het hetzelfde materiaal dat wordt gebruikt in de auto’s van Volvo (Nordico).
Laten we het nu over de cijfers hebben. De 08 is een middelgrote SUV met afmetingen van 4.820 x 1.915 x 1.685 mm en een wielbasis van 2.848 mm. Qua formaat is de Lynk & Co iets groter dan BMW X4, Mercedes-Benz GLC, Volvo XC60, enz. Wat betreft de aandrijflijn: de exacte specificaties zijn nog niet onthuld. Maar we weten wel dat de 08 zal worden uitgerust met de 1,5 liter 3 cilinder benzinemotor en een plug-in hybride systeem. Het lijkt erop dat deze techniek geleend gaat worden van de Lynk & Co 01. Concreet betekent dit een systeem vermogen van 245 pk en maximaal 545 Nm aan koppel. De 01 heeft ook een batterij van 17,2 kWh die goed is voor 70 km actieradius. Het brandstofverbruik (op papier) bedraagt 1,54 liter per 100 km.
De 08 komt zonder tegenbericht dus niet onze kant op, maar mocht Lynk & Co zich bedenken, dan moet er gerekend worden op 55 mille. Op zich geen verkeerde prijs, maar volledig elektrische modellen hebben een veel beter verkooppotentieel. Dus daar kan Lynk & Co zich beter op richten.