Dealers van BMW en Mini geven hun importeur gemiddeld de hoogste waardering. Dat blijkt uit het meest recente Rodi onderzoek waarvoor 575 dealers werden ondervraagd.
Gemiddeld werden de importeurs door hun dealers met een rapportcijfer 6,4 beoordeeld. Dat is 0,2 punt lager dan in de afgelopen 2 jaar. De dealers van BMW en Mini beoordelen hun importeur echter met een 9,1. Dat is een 0,6 punt betere score dan bij de vorige meeting. Toen wist de importeur van BMW en Mini geen podiumplaats te bemachtigen.
Dit keer pakken de importeurs van Skoda en Audi respectievelijk zilver en brons. Dat doen zij met een rapportcijfer van 9,0 en 8,8. De vorige keer werd het hele podium bezet door merken van importeur Pon. De rest van de top 5 bestaat bij de meest recente meeting uit de merken Volvo (rapportcijfer 8,3) en Volkswagen (8,3).
Aan het andere kant van het spectrum bevinden zich de merken Fiat (dit jaar hekkensluiter met een van de laagste cijfers ooit, namelijk een 2,6), Citroën (de importeur van dit automerk wordt amper beter gewaardeerd met een 2,9), Peugeot (vorig jaar de laatste plaats, nu een rapportcijfer van 3,6 en Opel (4,6). Komt deze lage waardering door de PureTech motor ellende? Nee, want Fiat (noch Alfa Romeo, Jeep of Lancia) gebruikt deze motor voor haar modellen. Er is een andere oorzaak, namelijk ontevredenheid over de plannen van moederbedrijf Stellantis over inkrimping van het dealerbestand. Dat zou nodig zijn omdat dit autoconcern over wil stappen op het zogeheten agentuur model.
De geplande overgang naar het agentuurmodel zorgt ook voor wrijving tussen de importeur en de dealers van Jaguar en Land Rover anderzijds. Er dreigen rechtszaken en dan is het een illusie om te kunnen rekenen op een hoge waardering. Toch zijn er ook merken waarbij de overgang naar een agentuurmodel wel soepel verloopt. Zoals BMW (de winnaar van dit jaar) en Volvo (eindigde in de top 5). Je zou dus kunnen zeggen dat indien de relatie tussen dealers en importeur goed is, er in een constructieve sfeer gepraat kan worden over wat de beste verkoopwijze voor de toekomst is.
Het is dus belangrijk dat er sprake is van wederzijds respect. Daarvan lijkt bij Stellantis en de diverse dealers van dit merk geen sprake te zijn. Bij Citroën, Opel en Peugeot komt de PureTech motor, waardoor occasions (mede als gevolg van een verprutst media-optreden van een woordvoerder) met deze krachtbron feitelijk onverkoopbaar zijn geworden en Fiat (waar de 500 al jaren een 1-pitter is) niet het geval. Dat ook de Honda importeur in dit rijtje thuishoort (dealers gaven het rapportcijfer 4,6), is niet verrassend. Voor dit merk geldt: de auto’s zijn vele malen beter dan de verkoopresultaten. Blijkbaar krijgen de dealers van Honda niet de ondersteuning die zij nodig hebben.