Renault plaagt met de elektrische 5

0

Renault windt er geen doekjes om: de elektrische 5 gaat sterk lijken op zijn gelijknamige, iconische voorganger uit 1972. Dat wordt nog eens bevestigd door deze teasers van een prototype. Ondanks de camouflage markeert Renault alvast met een fluorstift wat wij qua lijnenspel kunnen verwachten.

De nieuwe Renault 5 neemt het stokje van de Zoé over als meest betaalbare elektrische auto van het Franse merk. De nieuweling oogt niet alleen een stuk aantrekkelijker, maar springt ook efficiënter me stroom om, rijdt dynamischer en belooft als klap op de vuurpijl ook nog eens goedkoper te worden. De nieuwe Renault 5 krijgt in vergelijking met de Zoé een lichter, denser accupakket en een multilink-achteras. Verder zullen voor diverse componenten een beroep worden gedaan op de Clio.

Renault5ElectricTeaser5

Op de teaser beelden is duidelijk te zien dat de nieuwe Renault 5 dezelfde vorm lichtunits krijgt als het origineel; zowel voor als achter. Maar ja, dat wisten we al sinds 2021, toen de Fransen de eerste conceptstudie voor het model aan de buitenwereld toonden. Achterportieren zijn dit keer direct vanaf de introductie standaard. De bijbehorende deurgrepen zitten verborgen in de C stijl. De laadpoort bevindt zich in het linker voorspatbord.

Renault5ElectricTeaser6

De nieuwe elektrische Renault krijgt gezelschap van een Alpine variant. Die verschijnt net als de meer burgerlijke versie pas volgend jaar op de markt en onderscheidt zich met meer vermogen. Beide uitvoeringen kunnen rekenen op een zwarte strook die over de gehele breedte van de bilpartij loopt. Daarbij is in letters van bescheiden formaat de merknaam (Alpine of Renault) te lezen. Rechts daarvan zien we bij het exemplaar op de teasers een gestileerde ‘5’ die uiteraard staat voor de naam van de auto.

Renault5ElectricTeaser7

Renault geeft de 5 een klein achterruitwissertje en zelfs de verhoging in de ‘motorkap’ van de de conceptstudie; dit stylingelement is  een verwijzing naar de luchtrooster in de motorkap van de oer-5. Wat ook overgenomen wordt door het productiemodel zijn de vierkante sierdelen die Renault in de bumpers heeft aangebracht. Daar zat bij de conceptversie van de 5 led dag verlichting omheen. De eerste preproductie exemplaren rollen nu van de band in Renaults Global Production Engineering Center nabij Parijs. Het gaat om 60 auto’s die voorafgaand aan de marktintroductie van de elektrische 5 (begin volgend jaar) eerst nog uitgebreid getest worden.

Renault5ElectricTeaser8

Reageren is niet mogelijk.