BMW: stekkermodellen uitverkocht

0

De voor dit jaar geplande productie van de deels elektrische versies van de BMW 7 serie, 3 serie en 2 serie Active Tourer is nu al uitverkocht. Voor de Nederlandse markt zijn er echter extra productieplekken gegarandeerd.

In ons land was 43 procent van de in juli verkochte exemplaren van de 3 serie een stekkerhybride ’30e’, terwijl het bij de 2 serie Active Tourer om ruim een kwart ging (225xe). Dat meldt BMW in haar maandbericht. “Onze elektrische modellen overtreffen de verwachtingen, zeker in Europa. Terwijl 4 procent van alle in West Europa verkochte BMW’s (deels) elektrisch was, lag dat in landen waar innovatieve elektrische mobiliteit wordt ondersteund met financiële en infrastructurele maatregelen een stuk hoger”, zo stelt de autofabrikant uit München.

BMW sterk in de Scandinavische landen

Bovenaan de lijst staan de Scandinavische landen, op de voet gevolgd door Nederland. Volgens Ian Robertson, in de topdirectie verantwoordelijk voor verkoop en marketing, bewijst dit “dat onze strategie voor het uitrollen van elektrificatie op alle modellen de juiste is”. Hij voegt er aan toe: “We zullen uiteraard nu reageren op die grote vraag van de klanten”. Concreet betekent dit dat voor de Nederlandse markt er extra productieplaatsen gegarandeerd zijn. Klanten die dit jaar nog een stekkerhybride versie van de 2 serie Active Tourer, 3 serie of 7 serie willen bestellen, kunnen dus gewoon terecht bij de BMW dealer.

BMW maakt overigens momenteel reclame voor de 330e met de slogan “Dat is de auto waar we op zaten te wachten zonder te hoeven wachten”. Een sneer naar Tesla (al wordt deze concurrent niet met naam en toenaam genoemd), dat de Model 3 heeft aangekondigd maar waarop wij in Europa nog (minimaal) anderhalf jaar moeten wachten. In de betreffende reclamefilm is een vrouw te zijn die langs 2 onbezette (Tesla) laadpalen loopt om vervolgens in haar stekkerhybride 3-serie te stappen. John Paley van reclamebureau The Vault in New York spreekt met betrekking tot de Model 3 van “een erg gehypte auto die er niet echt is’. ‘Die auto is niet beschikbaar. Je kunt ‘m nog niet kopen. Je kunt er niet in wegrijden”.

Verkopen van BMW en Mini in Europa met 5,6 procent omhoog

BMW zette vorige maand opnieuw een record neer, met 180.080 verkochte auto’s, hetgeen 4 procent meer is dan de afzet in juli 2015. Over de eerste 7 maanden van 2016 komen de verkopen daarmee 5,5 procent hoger uit. BMW zelf verkocht in juli 153.392 nieuwe auto’s, terwijl Mini op 26.439 stuks uitkwam. Voor beide merken samen gingen de verkopen in Europa met 5,6 procent omhoog en in China met 8,5 procent.

In de Verenigde Staten moesten BMW en Mini over de eerste 7 maanden gezien samen echter bijna 10 procent inleveren, wat het Duitse bedrijf toeschrijft aan de nog steeds scherper wordende concurrentie. Critici kunnen echter ook spreken van het verliezen van focus door BMW en Mini. Zo is het op de Amerikaanse markt beslist een gemiste kans dat de M3/M4 het daar zonder V8 motor moet doen. Daarnaast roept de X5 in de Verenigde Staten te weinig begeisterung op. En de Amerikaanse autoconsument lijkt enigszins uitgekeken te zijn op het repertoire van Mini.

In Nederland verloor BMW afgelopen maand ook marktaandeel. De verkopen kwamen 13 procent lager uit en dat is duidelijk meer dan de algehele marktkrimp (7,6 procent). Een duidelijke boosdoener is niet aan te wijzen, want diverse modellen vertonen verkoopzwakte. Positieve uitzondering is de nieuwe X1, waarvan de afzet bijna verdrievoudigde. Op de rest van het SUV gamma lijkt de Nederlandse autoconsument uitgekeken te zijn. Dochter Mini wist tegen de markttrend in echter wel licht te groeien. Reddende engel is hier de Clubman, die als onconventionele keuze in het C segment goed lijkt aan te slaan.

Reageren is niet mogelijk.