Op de Moscow International Auto Show presenteert Lada, tegenwoordig een dochter van Renault, deze X Code: een conceptstudie voor een op de Dacia Duster gebaseerde cross-over. Het is de bedoeling dat volgend jaar de productievariant klaar is. Die moet gaan concurreren met andere vlot gelijnde cross-overs als de Nissan Juke en de Toyota C-HR.
Lada bevrijdt zich stap voor stap van de bedenkelijke, maar begrijpelijke Sovjeterfenis uit de vorige eeuw. Ook deze X Code is een stap in de goede richting. Met het design van de op Renault technologie gebaseerde cross-over is eigenlijk niks mis. Dankzij de fundamenten van de Dacia Duster behoort vierwiel aandrijving tot de mogelijkheden. Compleet nieuw is de optie van een automatische transmissie.
De X Code is minder ’terreinwagen’ dan de klassieke Niva, maar dat vergroot juist het afzetpotentieel. Wel beschikt de cross-over over een aanzienlijke bodemvrijheid. Als krachtbron fungeert een turbomotor dus in dit opzicht maakte Lada ook een inhaalslag. De Russen presenteerden eerder al de X Ray op basis van de Dacia Sandero. De Roemeense zuster van Lada hoeft zich geen zorgen te maken over al te veel interne concurrentie omdat zij zelf volgend jaar de tweede generatie Duster zal presenteren.
Lada Connect technologie
De X Code laat ons tevens kennismaken met de technologie Lada Connect. Daarmee kunnen bepaalde functies van de auto, via versleutelde communicatie, bediend worden met een smartphone. Fabrikant AvtoVaz heeft het over de volgende mogelijkheden: De auto ont/vergrendelen, de motor starten/stoppen, de achterklep openen/sluiten, de status van de deuren en de achterklep controleren (open/gesloten), een licht/geluid signaal activeren om de auto makkelijk terug te kunnen vinden in een parkeergarage, de airconditioning automatisch activeren, de motor starten/stoppen aan de hand van een tijdschakelaar of bij wijzigingen in de omgevingstemperatuur. Diagnose informatie vergaren over de staat van het voertuig, een afspraak maken voor een onderhoudsbeurt of reparatie, de plaats van het voertuig zien op een kaart, een waarschuwing ontvangen in geval van beschadiging van de auto of een inbraakpoging, geïnformeerd worden over het weg takelen van het voertuig, overdracht van de locatiegegevens van het voertuig aan de politie na een ongewenste start van het voertuig. Kortom, allemaal zaken waar ze bij de KGB jaloers op zouden worden.
Lada Connect analyseert eveneens permanent het rijgedrag van de bestuurder. Deze realtime monitoring zorgt voor statistieken over alle gebeurtenissen tijdens het rijden. De bedoeling is in eerste instantie om de bestuurder te helpen zijn rijstijl te verbeteren, en dan vooral om zijn brandstofverbruik te doen dalen. Maar het systeem heeft ook als doel de verzekeraar te informeren. Die zal vervolgens kunnen beslissen om de premie te verlagen voor ‘goede’ bestuurders, afhankelijk van de ontvangen gegevens. Tot slot kan Lada Connect een rol spelen bij carpooling en autodelen.