De MPV maakt een comeback!

0

In de Verenigde Staten is hij terug van weggeweest: de Minivan. Een autotype dat wij kennen als MPV. Chrysler is er dankzij de Voyager in eigen land wereldberoemd mee geworden, en Renault bewees met de Espace dat er ook in Europa een markt is voor de ‘ruimtewagen’. Maar niets heeft het eeuwige leven. Zoals de sedan (zonder premiumlogo) bij ons een zachte dood lijkt te sterven, zo is ook de MPV over zijn hoogtepunt heen.

Boosdoener is de SUV. Ook in de Verenigde Staten. In 2000 piekte de afzet van de MPV aldaar bij 1,4 miljoen exemplaren. Twee jaar later kozen 3 miljoen Amerikanen voor een SUV. Aan de populariteit van dit autotype leek geen einde te komen. Tot dit jaar. Zeer grote en/of luxueuze SUV modellen uitgezonderd, staan de verkopen onder druk. En de MPV? Die trekt weer meer klanten. In de eerste 8 maanden van dit jaar steeg de afzet met 21 procent. Geen enkel autotype wist deze groei bij te benen. Als de trend aanhoudt, zullen meer dan 600.000 Amerikanen dit jaar voor een MPV opteren.

Behoefte aan grotere auto’s voor gezinnen

Wat is de oorzaak? Economen zullen “vraag” en “aanbod” noemen. Beide antwoorden zijn goed. In de eerste plaats neemt het aantal grotere huishoudens (4 personen of meer) in de Verenigde Staten toe. Deels omdat het aantal geboorten in 2007 in de Verenigde Staten piekten op recordniveau (en daarna volgde vaak nog een broertje of zusje) en deels omdat het in de Amerikaanse samenleving steeds vaker voorkomt dat oma of opa bij een gezin inwoont.

En of je nou Amerikaan bent of Europeaan, iedereen weet dat een auto vanaf 5 te vervoeren personen (bestuurder meegerekend) krap begint aan te voelen. Zelfs de Cadillac Escalade. Voeg een hond toe, en huishoudens beginnen te twijfelen of een SUV nou écht wel zo’n praktische auto is. Amerikanen hebben er zelfs een wiskundige vergelijking voor bedacht: “indien het kinderaantal gelijk is aan, of groter dan, het ouderaantal, dan heb je van een SUV meer lasten dan lusten”.

Chrysler Pacifica Minivan

Weinig concurrenten voor de Chrysler Pacifica

En dat is de reden waarom Amerikanen de MPV nu een second chance geven. Aan de aanbodzijde worden zij daarbij geholpen door Chrysler, dat afgelopen voorjaar de in de inleiding genoemde Voyager verving door de Chrysler Pacifica. Een gedurfde zet, want de exercitie kostte het Italiaans/Amerikaanse autoconcern 2 miljard dollar. Toch was de rekensom snel gemaakt. Chrysler constateerde dat bijna iedereen het MPV segment had verlaten. Eigenlijk waren er maar 4 potentiële concurrenten voor de Pacifica. Dit betekent dat de betreffende taart over slechts een beperkt aantal partijen verdeeld hoeft te worden. En dat Chrysler dus wel degelijk zijn buikje rond kon eten.

Chrysler Pacifica Minivan laadruimte

Dat de Amerikaanse autoconsument de MPV herontdekt heeft, is niet in de laatste plaats te danken aan de kwaliteiten van de Chrysler Pacifica. De pers is unaniem vol lof. Chrysler wist de verleiding te weerstaan om er (à la Renault met de Espace) een cross-over van te maken. Voyager of Pacifica, het ruimteaanbod is als vanouds immens. En je krijgt als ouder geen hartverzakking als je kinderen op een parkeerplaats de auto uitstormen omdat hij schuifdeuren achter heeft. Kom daar bij een SUV maar eens om.

Chrysler Pacifica zijkant

De Chrysler Pacifica koop je niet vanwege z’n uiterlijk

Nee, stoer is de MPV nog steeds niet. Ook de Pacifica koop je niet vanwege de sexy uitstraling of de sportieve prestaties. Maar qua veelzijdigheid, ruimteaanbod, instapgemak en kindvriendelijkheid is hij onverslaanbaar. Je kan hem zelfs met geïntegreerde stofzuiger bestellen. De MPV, en in het bijzonder de Chrysler Pacifica, koop je niet vanwege het uiterlijk vertoon, maar vanwege zijn eigenschappen. In Europa schijn je als slimme autoconsument de Skoda rijder te moeten volgen, maar in de Verenigde Staten koop je (weer) een MPV. En vol trots laat je vervolgens zien dat je in durft te gaan tegen de SUV meute.

Chrysler Pacifica ingebouwde schermen

Verdient de MPV ook in Europa een tweede kans? Er zijn veel autofabrikanten die er niet in geloven. Meest recente voorbeeld is Peugeot, die de 5008 transformeerde tot SUV. Een vergelijkbaar lot staat de Citroën C3 Picasso en de Opel modellen Meriva plus Zafira te wachten. Honda, Mazda en Mitsubishi hebben de MPV, op exportmarkten althans, doodverklaard en het was Nissan die in de vorm van de cross-over Qashqai de SUV de rijeigenschappen van een hatchback gaf.

Chrysler Pacifica achterstoelen

Alliantiepartner Renault wist toen was hem te doen stond bij het vervangen van de volkomen geflopte Modus: maak er een cross-over van. Van dat model, de Captur, heeft het Franse merk nog elke dag verkoopplezier. Maar sommige merken zitten in het B segment nog steeds met de gebakken MPV peren. Ford bijvoorbeeld, dat de B-Max weliswaar slimme schuifdeuren achter gaf, maar vergat dat een serieus te nemen MPV ook een bagageruimte nodig heeft waar een gezin mee uit de voeten kan. Aan ruimte heeft de Fiat 500L geen gebrek, maar dat model ligt stilistisch te zwaar op de maag. Het gevolg: werktijdverkorting in beide MPV fabrieken.

Chrysler Pacifica tweede rij stoelen

Je zou dus kunnen denken dat een MPV bij ons net zo onverkoopbaar is als een Volkswagen met dieselmotor in de Verenigde Staten. Maar als je de markt beter bestudeert, dan zie je dat BMW verrassend veel succes heeft met de 2-serie Active/Gran Tourer. Verder begint Renault komend najaar aan het vierde hoofdstuk van de Scénic en is er inhoudelijk weinig aan te merken op modellen als de Citroën C4 Picasso en Volkswagen Touran. Vermeldenswaard is beslist ook de Ford S-Max. Die weet, met één carrosserievariant en een veel smaller gamma, eenderde van de verkopen van de veel goedkopere Mondeo te realiseren.

Chrysler Pacifica voorstoelen

Bovenstaande observatie zegt misschien ‘alles’ over het aantal kilometers waarmee Ford met de huidige Mondeo de plank missloeg in het D segment, maar toch: stel dat het Volkswagen zou lukken om met een aangescherpte Sharan relatief net zó succesvol te zijn, dan zou zij op jaarbasis 3.500 exemplaren van het Europese equivalent van de Chrysler Pacifica kunnen verkopen. Utopie? Beslist niet: in 2004 wist Renault zo maar eventjes afgerond 4.500 stuks van de Espace weg te zetten in Nederland.

Chrysler Pacifica dashboard

Comback van de MPV in Europa?

Indien de MPV niet alleen in de Verenigde Staten, maar ook bij ons een comeback weet te maken, dan is er sprake van een zeer lucratief marktsegment. Renault lijkt helaas het kind met het badwater weggegooid te hebben, want in zijn huidige vorm weet de Espace als ruimtewagen niet meer te verleiden: het merk mag blij zijn als de verkoopteller dit jaar 800 exemplaren aantikt. Ook van Volkswagen hoeven we weinig te verwachten: de Sharan mist hopeloos doel en geld voor een opvolger is er niet meer sinds de schadeclaims als gevolg van de sjoemeldiesel affaire.

Chrysler Pacifica achter

Als Fiat Chrysler meeleest, dan weet zij nu dat de concurrentiedruk in het Chrysler Pacifica segment in Europa net zo gering is als op de thuismarkt. Oftewel: er kan ook hier gescoord worden voor open doel. Misschien niet met de atmosferische 3,6 liter V6 benzineversie zoals in de Verenigde Staten, maar de hybride variant biedt al meer aanknopingspunten. Daarnaast kan de Pacifica (1.965 kilo) prima uit de voeten met de 2.2 MultiJet II dieselmotor plus 9-traps automaat die zustermerk Jeep sinds kort in de Cherokee (1.953 kilo) hangt. Ook prijs (63.990 euro) en CO2-uitstoot (440 Nm) zullen vergelijkbaar zijn. Wie wil er dan nog een minder veelzijdige SUV zoals de Volvo XC90 D4 (zonder stofzuiger 69.495 euro)? Uw verslaggever steekt niet bij voorbaat zijn hand op …

Reageren is niet mogelijk.