Nieuwstelex

0

+++ De AUTORAI is definitief verleden tijd. Dat heeft Steven van Eijck, voorzitter van de RAI Vereniging, in een interview met BNR laten weten. De AutoRAI keert nooit meer terug.

Van Eijck noemt als reden het feit dat importeurs geen interesse meer hebben om dure standruimte te huren op de beurs. Informatie vergaren over auto’s doe je tegenwoordig op internet. Zo heeft Autointernationaal.nl met de regelmatigheid van de klok testprimeurs van nieuwe modellen. De AutoRAI was daarmee verworden tot een kinderparadijs voor volwassenen: aan Duinrell-achtige attractie waar de auto’s als (visueel) vermaak dienden, niet als handelswaar. Overigens neemt wereldwijd de interesse in autobeurzen af. Alleen shows die uit kunnen pakken met tientallen wereldprimeurs trekken nog de aandacht van het publiek. In Europa zijn dat Frankfurt, Genève en Parijs. En ook daar zien we dat exclusieve merken hun nieuwste modellen liever voor een exclusief gezelschap onthullen, zodat er doelgericht orders geschreven kunnen worden. +++

+++ Sinds 2008 daalt het BRANDSTOFVERBRUIK in Nederland, ondanks het feit dat we met z’n allen meer kilometers maken. De belangrijkste oorzaak is volgens het CBS en de RAI Vereniging de toegenomen populariteit van zuinige en elektrisch auto’s. Een en ander valt te lezen in de 2016 editie van Transport en Mobiliteit. Vooral het woon-werkverkeer is de afgelopen jaren gegroeid en wel naar 10 miljoen “verplaatsingen’ per dag. Toch daalt het brandstofgebruik en is het wegverkeer per saldo zelfs schoner geworden volgens het CBS. De grootste daling zien we bij LPG. De afgelopen 7 jaar is het gebruik hiervan met maar liefst 50 procent afgenomen. Het benzineverbruik daalde met bijna 4 procent. Ook de dieselconsumptie is sinds 2008 flink gedaald, dit nam af met 18 procent. Opvallend is dat er vooral minder oude diesels zijn, dus van voor 2001. Sinds 2010 is het aantal oude diesels zelfs met 67 procent gedaald, mede door maatregelen om deze in de grote steden te weren. Aan de andere kant is het aantal elektrische en hybride voertuigen nog nooit zo hoog geweest. Sinds afgelopen jaar is dit aantal zelfs gestegen met 35 procent naar het recordaantal van bijna 211.000 exemplaren op de weg. Absolute verkooptopper is de stekkerhybride waarvan het aantal registraties dankzij een gunstig belastingregime meer dan een verdubbeling liet zien. +++

+++ HYUNDAI zal volgend jaar een warme versie van de nieuwe i30 presenteren. Die krijgt de typeaanduiding ‘N’. Daarna volgt waarschijnlijk een écht hete variant met krachtiger remmen, een aangepast onderstel met vierwielaandrijving en een sperdifferentieel. Daarmee wil Hyundai de Ford Focus RS en de Volkswagen Golf R gaan beconcurreren. Volgens Albert Biermann, de ontwikkelingsbaas van de sportdivisie van Hyundai, gaat dit model ‘i30N Performance’ heten. Het Koreaanse automerk wil niet direct in het diepe springen met een alternatief voor de Focus RS en Golf R omdat klanten überhaupt nog moeten wennen aan het idee dat er in de i30 een motor met meer dan 135 pk kan zitten. Biermann gaf eerder leiding aan BMW’s M afdeling en heeft dus veel ervaring met het ontwikkelen van sportieve auto’s. De ‘gewone’ Hyundai i30N krijgt een nieuw ontwikkelde 2,0 liter viercilinder turbomotor met ongeveer 265 pk, maar volgens Biermann kan het blok veel meer vermogen aan. Dan wordt vierwielaandrijving noodzakelijk, met alle prijsconsequenties van dien. Daarom houdt Biermann het in eerste instantie bij 265 pk en voorwielaandrijving. Is er vraag naar meer, dan kan het licht voor de ontwikkeling van de Performance versie op groen worden gezet. +++

+++ Niet alleen het kwik steeg deze zomer, maar ook het aantal verzoeken om PECHHULP. Mondial Assistance, de nummer1 van Frankrijk met een ‘marktaandeel’ van 25 procent,  werd bijna 900.000 keer gebeld. Een record in de 60-jarige geschiedenis van het bedrijf. Bij tweederde van de oproepen gaat het om pech; voor de rest is een ongeval de aanleiding. De hitte, gebrek aan onderhoud of te intensieve belasting van het voertuig zijn de belangrijkste redenen voor deze toename. Volgens directeur Pascal Fanton gaan de Fransen korter maar vaker op vakantie. Dus de auto moet een paar keer per jaar flink aan de bak. Absolute recorddag was 16 augustus jl. met niet minder dan 24.000 telefoontjes, oftewel elke 10 seconden. Om die aan te kunnen heeft Mondial Assistance 1.500 mensen in 3 callcentra in Parijs, Le Mans en St. Ouen werken. Het bedrijf denkt voor de hele zomerperiode 15 procent meer verzoeken om hulp binnen te krijgen. +++

+++ PORSCHE bouwt in haar hoofdfabriek in Stuttgart-Zuffenhausen steeds meer auto’s. Rolden er vorig jaar gemiddeld 200 exemplaren per dag van de band, inmiddels bedraagt dat aantal 220. Voor het eind van het jaar wil Porsche op een output van 240 auto’s zitten, om in 2017 door te groeien naar 250 stuks. Verdere groei sluit Albrecht Reimold, eindverantwoordelijk voor de productie, niet uit, zo laat hij in een interview met het Duitse branchevakblad Automobilwocheweten. De output kan verhoogd worden door “technische en organisatorische optimalisering van de fabriek”. Reimold meldt dat de loopafstanden verkort zijn en dat de logistiek verbeterd is. Daardoor kunnen meer auto’s geproduceerd worden zonder dat dit tot een hogere werkdruk voor het personeel leidt. Porsche wil de productie opvoeren om de levertijd “aanvaardbaar” te houden. Van de nieuwe Panamera wil het merk op jaarbasis 50 procent meer exemplaren gaan verkopen. Volgend jaar zal de Cayenne worden afgelost. Daar verwacht Reimold ook meer orders voor te kunnen noteren. Porsche heeft in de eerste 7 maanden van dit jaar wereldwijd 137.300 nieuwe auto’s verkocht, hetgeen 2 procent meer was dan in dezelfde periode van 2015. +++

+++ SEAT sluit niet uit dat het Cupra gamma zal worden uitgebreid. De nieuwe Ateca komt als eerste in aanmerking voor een sportieve behandeling. Met een prijs van circa 48 mille wordt de Cupra versie het vlaggenschip van het merk. Voor de aandrijving wil Seat de 290 pk variant van de 2.0 TSI motor gaan gebruiken, die ook in de heerste Leon te vinden is. Vierwielaandrijving (bij de Spanjaarden 4-Drive genaamd) wordt standaard, evenals een gerobotiseerde DSG transmissie met dubbele koppeling. Seat denkt dat haar nieuwe topper in circa 6 seconden naar 100 km/u moet kunnen sprinten. Op korte termijn hoeven wij de Ateca Cupra evenwel niet te verwachten omdat de doordeweekse uitvoeringen boven verwachting goed verkopen. Het is dus alle hens aan dek om de vraag bij te benen. +++

+++ TESLA biedt Amerikaanse klanten de mogelijkheid om een model van het merk voor 2 jaar te leasen. Momenteel is de contractperiode minimaal 3 jaar, maar de fabrikant zegt veel verzoeken te krijgen om er 2 jaar van te maken. Dat heeft vooral te maken met de snelle ontwikkelingen rond elektrisch en autonoom rijden, waardoor klanten volgens Tesla niet te lang aan een auto vast willen zitten. Bij een 2-jarig leasecontract moet voor de goedkoopste Model S wel ruim 7.000 dollar aanbetaald worden, zo meldt Automobiel Management, terwijl dat bij een contract voor 3 jaar 3.800 dollar is. Bovendien loopt het maandelijks bedrag op tot bijna 600 dollar.Toch verwacht Tesla veel belangstelling voor de flexibeler leaseoptie die ook voor de Model X beschikbaar is. De kortere lease wordt voorlopig overigens maar tot eind september aangeboden, reden waarom boze tongen beweren dat het Tesla er alleen maar om te doen is de kwakkelende verkoopcijfers voor het lopende kwartaal op te poetsen. +++

+++ VROUWEN geven bijna 30 procent minder uit aan een nieuwe auto dan mannen. De laatste sekse laat gemiddeld 23.080 euro achter in de showroom, terwijl vrouwen na 17.906 euro hun handtas weer dicht doen. Dat blijkt uit onderzoek van consumentenorganisatie United Consumers, waarin het bestedingsgedrag van mannen en vrouwen in verschillende leeftijdscategorieën op het gebied van auto’s onder de loep werd genomen. Er is onder andere onderzocht welke doelgroep er meer geld uitgeeft aan een nieuwe auto en ook of het bestedingspatroon leeftijd gerelateerd is. Uit het onderzoek bleek dat senioren duidelijk meer geld uitgeven dan jongere consumenten. Autokopers tot 40 jaar besteden gemiddeld 19.500 euro aan een nieuwe auto, terwijl dit bedrag bij 60 plussers 23.680 euro is. Zij hebben niet alleen meer te besteden, maar hebben ook meer geld over voor een luxe auto. Argumenten als een makkelijke instap of andere opties die het leven makkelijker maken lijken minder zwaar mee te wegen dan merknaam en uitstraling, aldus United Consumers. +++

Comments are closed.