Testrecensie Ford Ka+

0

GetestDe nieuwe Ka+

ModelFord Ka+

Modeljaar2016

RecensieHet resultaat is dat de Ford Ka+ geen leuke auto is om in te rijden.

Toen Ford midden jaren negentig van de vorige eeuw in olijke bui was, lanceerde het merk de opvallende en kwiek ogende Ka. Wellicht geïnspireerd door de eerste generatie Renault Twingo en in ieder geval amper minder populair. De Fransen hadden weliswaar de primeur met het wakker schudden van het A segment, maar de Ford bood duidelijk betere rijeigenschappen.

Ford Ka+ achterkant

Voor beide modellen geldt dat de tweede generatie een slap aftreksel was van het origineel. Qua uitstraling én gemeten in verkoopaantallen. Bij autofabrikanten gaan dan de alarmbellen rinkelen met het omgooien van het roer tot gevolg. Renault deed dat door de aandrijflijn van de Twingo naar achteren te verhuizen en Ford heeft de krappe Ka getransformeerd tot een bovengemiddeld grote Ford Ka+. Beide modellen zijn standaard voorzien van achterportieren; iets wat bij de eerdere edities zelfs geen optie was.

Ford Ka+ kofferruimte

De kofferruimte van de Ford Ka+.

Volgens Jim Farley, de eerste man van de Europese divisie van Ford, biedt de Ka+ dankzij de grotere maatvoering alle kwaliteiten van een B segment voor de prijs van een A segment model. En inderdaad: de opvolger van de Ka is amper (4 cm) kleiner dan de huidige Fiesta en biedt zelfs meer interieurruimte. Dat is te danken aan de 3 cm hogere carrosserie. De Ka+ is daardoor een erg praktische auto. De kofferruimte meet 270 liter (de 13 liter onder de laadvloer meegerekend), of 849 liter indien de achterbankleuning wordt neergeklapt. Ford is ook trots op het feit dat de Ka+ liefst 21 opbergvakken biedt.

Ford Ka+ opbergvakken

De Ford Ka+ heeft 21 opbergvakken.

Dat de Ka+ ruimer is dan de Fiesta, is te danken aan de hogere zitpositie waardoor men meer rechtop zit. Niet sexy, maar wel goed voor je rug. En met een heilzame uitwerking op de hoeveelheid beenruimte voor de achterpassagiers. Die zullen dankzij de hogere daklijn trouwens ook niet snel hun hoofd stoten. De Ford Ka+ oogt met dergelijke carrosserieverhoudingen niet erg sportief, maar dat doet de Dacia Sandero evenmin. En naar die Renault dochter heeft Ford duidelijk goed gekeken.

Ford Ka+ achterbanken

De Ka+ is gebaseerd op het mondiale ‘global B’ platform van Ford, dat ook onder de Fiesta is te vinden. Voor autokenners direct reden om op het puntje van hun stoel te gaan zitten, want het betreft een briljant onderstel. De Fiesta is daardoor een feest om mee te rijden. Qua DNA zit het dus wel snor met de Ford Ka+, maar zijn geboorteplaats zorgt voor enige reserve. De kleine Ford ziet namelijk het levenslicht in India, hetzelfde land waar de vermaledijde (en in Europa geflopte) Ecosport vandaan komt.

Ford Ka+ voorbankjes

Er zou dus reden kunnen zijn om Farley niet blindelings de ‘vertrouwen’ dat de Ka+ een B segment auto is voor de prijs van een A segment model. De instapper is primair voor opkomende economieën als Brazilië en India ontwikkeld. Daar ligt de kwaliteitslat duidelijk lager. Toch is dit geen reden om de Ka+ bij voorbaat te diskwalificeren. Ook de Roemeense Dacia werd niet primair ontwikkeld voor de verwende West Europese autoconsument. En hetzelfde kan gezegd worden van de Mitsubishi SpaceStar en de Nissan Micra, die beiden in Thailand het levenslicht zien.

Ford Ka+ stuur en dashboard

Ford Ka+ stuur en dashboard

Ford bezweert niet dezelfde ‘fout’ gemaakt te hebben als bij de Ecosport, die aanvankelijk met onvoldoende aanpassingen op de boot richting Europa werd gestuurd. Onze versie van de Ford Ka+ heeft een 47 procent stijvere anti-roll bar vóór, nieuwe veren en andere dempers. De motorsteunen zijn van de Fiesta afkomstig, de deurrubbers zijn veranderd en door aërodynamische verfijningen zou de hoeveelheid windgeruis verminderd zijn. Daarnaast werkt de besturing sneller.

Ford Ka+ bestuurder

Het resultaat is een weggedrag waar Ford zich (inderdaad) niet voor hoeft te schamen. De Ford Ka+ rijdt niet of nauwelijks minder goed dan de Fiesta. Oneffenheden in het wegdek weet de goedkope Ford goed te verwerken. Het veercomfort is duidelijk beter dan bij de Dacia Sandero en de Opel Karl. Aan de nauwkeurige besturing beleef je veel plezier en dankzij extra isolatiemateriaal blijft het motorgeluid keurig op de achtergrond, zelfs als je 130 km/u of harder rijdt.

Ford Ka+ motor test en recensie

Klassieke atmosferische 1,2 liter unit.

In andere opzichten vormt de krachtbron echter de Achilleshiel van de Ka+. Ford heeft er namelijk voor gekozen om geen moderne turbomotor in het vooronder te monteren, maar een klassieke atmosferische 1,2 liter unit. Die is er in de vermogensmaken 70 pk en 85 pk maar beiden kenmerken zich door futloosheid en gebrek aan pit. Het verouderde blok heeft bovendien een hekel aan toeren maken en de CO2-uitstoot is niet bepaald om over naar India te schrijven: 110 à 114 gram/km. Dat de 5-bak zich prettig laat bedienen, is niet meer dan een schrale troost.

Ford Ka+ versnelling

Kan je, aangezien ook de 85 pk versie een astmatische indruk maakt, beter voor de 12.995 euro kostende basisuitvoering met 70 pk opteren? Niet echt, want op de instapvariant valt geen enkele optie te bestellen. Iedereen die zijn auto een beetje op basis van zijn eigen smaak en voorkeuren wil aankleden, is dus aangewezen op de 85 pk versie. Daar hangt een prijskaartje van 14.295 euro aan. Wil je inruilwaarde verhogende accessoires als automatische airconditioning, metallic lak, parkeersensoren en lichtmetalen velgen, dan loopt het te betalen bedrag op tot boven de 16 mille.

Ford Ka+ dashboard test en recensie

Een beeldscherm van slechts 4,2 inch in het infotainment systeem.

De claim van Farley dat de Ford Ka+ een A segment prijsniveau heeft, is dus niet helemaal waar. Zelfs 12.995 euro is stevig in een klasse waar de tarieven tussen de 10 en 11 mille beginnen. Maar toegegeven, de Ford heeft een robuust interieur. De gebruikte materialen zijn eenvoudig en al het plastic is hard, maar ogen niet tenenkrommend goedkoop. Het dashboard doet evenwel nu al verouderd aan. Wat op zich niet zo vreemd is aangezien het basisontwerp van de Ka+ uit 2013 stamt. De koper zal het bij het infotainment systeem daardoor moeten doen met een beeldscherm van slechts 4,2 inch. Ook de bedieningsvriendelijkheid laat te wensen over.

Ford Ka+ op de weg

De nieuwe Ford Ka+.

Ford Ka+ recensie

60%
60%
Awesome

Biedt Ford in de vorm van de Ka+ inderdaad, zoals regiodirecteur Farley beweert, veel voor weinig? Enerzijds wel, want je krijgt een bovengemiddeld ruime en zeer volwassen rijdende auto. Anderzijds krijg je van Ford in de vorm van de Ka+ ook een (in te veel opzichten) verouderde auto. Dat de Ka+ niet mee doet aan de turbomode hoeft geen ramp te zijn, als de gretigheid om toeren te maken daar maar niet onder lijdt. Mazda vervult hierbij een voorbeeldfunctie, maar daar heeft Ford duidelijk niet naar gekeken. Het resultaat is dat de Ford Ka+ geen leuke auto is om in te rijden. Voeg daarbij het ontbreken van visuele charme, een interieur waar je ook niet enthousiast van wordt en een matige begerenswaardigheid ünerhaupt, dan kan je niet anders dan concluderen dat de koerswending van Ford bij haar instapper, niet minder omstreden is dan die van Renault bij de Twingo ...

  • 6
  • Beoordelingen door bezoekers (51 Stemmen)
    3.3

Reageren is niet mogelijk.