Verkopen Europa: Mercedes verslaat Renault

0

De verkoop van nieuwe personenauto’s in Europa is in augustus met 9,5 procent gestegen in vergelijking met een jaar eerder. Op vrijwel alle Europese automarkten was sprake van groei. Nederland was een van de weinige landen waar minder auto’s aan de man werden gebracht, zo bleek uit cijfers van brancheorganisatie ACEA.

In totaal werden vorige maand 855.466 auto’s verkocht in Europa. De afzet nam daarmee weer toe, nadat in juli voor het eerst in bijna 3 jaar een daling werd gemeten. Van de grote automarkten liet Italië de sterkste toename zien (plus 20,1 procent). In Duitsland, veruit de grootste automarkt, stegen de verkopen met 8,3 procent. In Frankrijk was de plus 6,7 procent groot, terwijl in het Verenigd Koninkrijk een toename van 3,3 procent werd gemeten. Nederlandse dealers wisten in totaal 27.110 nieuwe auto’s aan de man te brengen. Dat betekende een daling van 12,1 procent ten opzichte van een jaar eerder. Naast Nederland werden ook in Griekenland en Slovenië minder auto’s verkocht.

Merk

MA 8/16

MA 1-8/16

MA 1-8/15

MA 8/15

Volkswagen 12,5% 11,4% 12,3% 12,9% – –
Ford 6,5% 7,0% 7,2% 6,7% – –
Opel/Vauxhall 6,5% 6,7% 6,7% 6,7%
Mercedes-Benz 6,2% 5,4% 5,1% 5,7% + +
Renault 6,1% 7,1% 6,8% 6,4% o
Audi 5,5% 5,5% 5,5% 5,7%
BMW 5,5% 5,3% 5,1% 5,8% o
Peugeot 5,2% 5,8% 6,0% 5,4% – –
Skoda 4,9% 4,4% 4,4% 5,2%
Toyota 4,4% 4,0% 4,0% 4,1% +
Fiat 4,1% 5,1% 4,7% 3,7% + +
Hyundai 3,6% 3,3% 3,3% 3,6% o
Citroën 3,4% 3,8% 4,0% 3,7% – –
Dacia 3,3% 2,9% 2,8% 2,6% + +
Kia 3,1% 2,9% 2,7% 2,9% + +
Nissan 3,0% 3,6% 4,0% 3,3% – –
Seat 2,6% 2,3% 2,5% 2,4% o
Mazda 1,7% 1,6% 1,4% 1,8% o
Suzuki 1,5% 1,3% 1,2% 1,4% + +
Volvo 1,3% 1,8% 1,8% 1,7%
Mini 1,2% 1,3% 1,3% 1,5%
Honda 1,0% 1,1% 0,9% 0,8% + +
Mitsubishi 0,8% 0,8% 0,9% 1,0% – –
Jeep 0,7% 0,7% 0,6% 0,6% + +
Land Rover 0,6% 1,0% 0,9% 0,6% +
Smart 0,6% 0,7% 0,7% 0,6% o
Porsche 0,5% 0,5% 0,5% 0,5% o
Alfa Romeo 0,4% 0,4% 0,4% 0,4% o
Jaguar 0,4% 0,4% 0,2% 0,3% + +
DS 0,3% 0,5% 0,5% 0,4%
Lancia/Chrysler 0,3% 0,5% 0,5% 0,4%
Lexus 0,3% 0,3% 0,3% 0,3% o
Subaru 0,3% 0,3% 0,3% 0,3% o
Maserati et al. 0,1% 0,0% 0,1% 0,1%

Op merkniveau kreeg Volkswagen afgelopen maand wederom harde klappen, al is er ten opzichte van de eerste maanden van dit jaar wel sprake van enig herstel. Opvallend is het oprukkende Mercedes. Dit premiummerk bezet nu de vierde plaats in de verkoopstatistieken, vóór Renault. Ook de segmentgenoten Audi en BMW worden afgetroefd.

Met dank aan de wind in de rug op de thuismarkt deed Fiat afgelopen maand ook goede zaken. Ook op concernniveau kunnen de Italianen tevreden zijn. Jeep blijft stevig plussen en Alfa Romeo lijkt qua verkoopellende het ergste achter de rug te hebben. Maserati was afgelopen maakt ook weer zichtbaar op de verkoopradar. Dat het marktaandeel van Lancia langzaam maar zeker aan het wegsmelten is, is dan geen al te bittere pil meer.

In het Aziatische kamp zien we dat Hyundai afgelopen maand uitstekend zaken gedaan heeft. Loon naar werken, want de 1.0 T-GDI uitvoering van de i20 is een welkome uitbreiding van het gamma, evenals de Tucson. Ook zustermerk Kia zit dankzij de Sportage in de lift. Nissan heeft het daarentegen moeilijk. Dit merk ziet dat de Qashqai momenteel van alle kanten aangevallen wordt. Een model waarmee de dalende verkopen van de cross-over gecompenseerd kunnen worden, ontbreekt echter. Suzuki profiteert momenteel van de Baleno: geen revolutionair model, maar wel goed voor een paar procentpunten marktaandeel erbij.

Comments are closed.