Volkswagen verwacht nog 3 à 4 “zware jaren” nodig te hebben om zijn door het dieselschandaal besmeurde imago op te vijzelen. Dat zei merkchef Herbert Diess op de autosalon van Parijs. Hij verwacht dat het concern er in 2020 aanzienlijk beter voor zal staan. “Het zware werk ligt dan achter ons”, zo stelt hij. “We hebben nog 3 of 4 zware jaren te gaan waarin we het bedrijf echt moeten hervormen en meer winstgevend moeten worden.”
Volkswagen zet zijn kaarten onder meer op de ontwikkeling van de elektrische I.D., waarvan in Parijs een conceptversie werd onthuld (zie fotoserie). Daarnaast zet het bedrijf, net als concurrenten, in op autodeel diensten met zelfrijdende auto’s.
De baas van Diess, concerntopman Matthias Müller, is hoopvol gestemd over een snel schikkingakkoord met de Amerikaanse autoriteiten vanwege de rol van Volkswagen in het dieselschandaal. Dat zei Müller woensdag tijdens de autosalon van Parijs. Justitie in de Verenigde Staten verwijt Volkswagen onder meer het schenden van milieuwetten. Volgens Müller moet de zaak voor het einde van het jaar zijn afgedaan. Ook wordt volgens hem goede vooruitgang geboekt in de onderhandelingen met toezichthouders. Daardoor zou Volkswagen eindelijk ook zijn vervuilende 3,0 liter TDI modellen kunnen gaan aanpassen.
Eerder bereikte Volkswagen al een akkoord in de Verenigde Staten over een pakket maatregelen voor reparatie of terugkoop van dieselwagens met sjoemelsoftware ter waarde van 14,7 miljard dollar. Investeerders in Volkswagen hebben eerder voor miljarden claims ingediend vanwege schade door het dieselschandaal.
Het Volkswagen concern heeft plannen voor een nieuw, dertiende merk. Dat is volgens Müller nodig om de duurzaamheids doelen te halen. Het wordt geen ‘echt’ automerk, maar een label voor de nieuwe mobiliteitsservices van het Volkswagen concern. De naam is nog niet bekend, maar Müller laat weten dat het hoofdkantoor binnenkort in Berlijn geopend zal worden.
Het nieuwe bedrijfsonderdeel moet zich gaan bezighouden met de transitie van autobezit naar wat Müller “mobiliteitsgebruik” noemt. Volkswagen wil zich dus transformeren van een autofabrikant naar “een leverancier van duurzame mobiliteit”. Op dat gebied wil de Duitse gigant binnen afzienbare tijd de grootste van Europa worden. “Niet iedereen heeft zijn eigen auto, maar iedereen kan Volkswagen klant worden”, aldus Müller. “Tegen 2025 moet ons nieuwe concernmerk tot de leidende aanbieders van mobiliteitsdiensten behoren en marktleider in Europa zijn”.
De nieuwe naam inclusief logo voor het dertiende merk zal in november bekend worden gemaakt. Volkswagen zal hierbij nauw samenwerken met haar nieuwe partner Gett. Concurrent PSA (Peugeot, Citroën, DS) lijkt overigens al een stap verder, want deze Franse autobouwer heeft in Parijs aangekondigd dat het haar mobiliteitsdiensten voortaan presenteert onder de naam ‘Free to Move’. “Voor PSA betekent mobiliteit niet alleen goede auto’s bouwen maar het totale pakket aan diensten te bieden”, aldus Grégoire Olivier, die bij PSA belast met de mobiliteitsdiensten.