BMW is klaar met de zevende, zogeheten G30, generatie van de 5-serie, die een herkenbaar silhouet combineert met de nieuwste technologieën. In afwachting van de op 11 februari 2017 geplande marktintroductie, kunt u hier alvast de belangrijkste informatie lezen.
Eerder deze week was er het onvermijdelijke internetlek, Maar nu is er de officiële informatie en het bijbehorende beeldmateriaal over de nieuwe BMW 5-serie. Eigenlijk had München de G30 generatie ook op anderhalve week eerder op de autosalon van Parijs kunnen presenteren, maar in de lichtstad wilden de Duitsers alle schijnwerpers gericht krijgen op de X2 Concept.
Daarom beleeft de nieuwe 5-serie zijn wereldpremière begin januari op de autotentoonstelling van Detroit. De Nederlandse marktintroductie van de BMW vindt een maand later plaats. Voor een testverslag hoeft u niet zo lang te wachten: de verwachting is dat er midden november al gereden kan worden met de nieuwe 5-serie. Dan gaan ook de orderboeken open en zullen de prijzen bekend worden gemaakt.
Bij zijn marktdebuut zal de nieuwe 5-serie verkrijgbaar zijn met 2 benzinemotoren en 2 diesels. Achterwielaandrijving is altijd standaard, maar ze zijn allemaal tegen meerprijs ook verkrijgbaar met xDrive vierwielaandrijving. Dit systeem kan gecombineerd worden met Integral Active Steering. De 520d heeft standaard een handgeschakelde 6-bak. De andere motoren koppelt BMW altijd aan de Steptronic 8-traps automaat.
De 520d heeft een 2,0 liter viercilinder turbomotor in het vooronder van 190 pk en 400 Nm. Zijn CO2-uitstoot bedraagt 107 gram/km (gemiddeld verbruik 4,1 liter per 100 km) en accelereren naar 100 km/u kost 7,7 seconden. De 530d beschikt over een 3,0 liter grote zescilinder lijn turbokrachtbron van 265 pk en 620 Nm. Als CO2-uitstoot geeft BMW 118 gram/km op (gemiddeld verbruik 4,5 liter). De sprint naar 100 km/u neemt 5,7 tellen in beslag. De 530i is tegenwoordig een 2,0 liter viercilinder turbo. Hij biedt 252 pk en 350 Nm, met een CO2-uitstoot van 126 gram/km (gemiddeld verbruik 5,4 liter per 100 km). Accelereren naar 100 km/u neemt 6,2 seconden in beslag. Voorlopig topmodel is de 540i. Die heeft een 3,0 liter grote zescilinder lijn turbo in het vooronder van 340 pk en 450 Nm. Van deze motorversie bedraagt de CO2-uitstoot 150 gram/km (gemiddeld verbruik 6,5 liter per 100 km). Na 5,1 seconden zit hij op 100 km (of 4,8 tellen met xDrive).
In maart wordt het motorenpalet van de nieuwe 5-serie uitgebreid met een tweetal milieuvriendelijke uitvoeringen en een sportievere variant. En nee, met die laatste wordt niet de nieuwe M5 bedoeld; daarvoor moeten we langer geduld hebben. Het betreft om te beginnen de 520d Efficient Dynamics Edition en de 530e iPerformance Plug-in Hybrid. De eerste kent een tot 102 gram/km gereduceerde CO2-uitstoot dankzij een gemiddeld verbruik van 3,9 liter per 100 km. De stekkerhybride uitvoering heeft de 2,0 liter benzinemotor als basisunit maar komt dankzij elektrische ondersteuning tot 252 pk en 420 Nm, terwijl de CO2-uitstoot beperkt blijft tot 46 gram/km (gemiddeld verbruik 2,0 liter per 100 km). Er kan in de 530e maximaal 45 km op louter stroom worden gereden. Accelereren naar 100 km/u neemt 6,2 tellen in beslag. De sportieve variant waar we het voorlopig mee zullen moeten doen is de M550i xDrive; het alternatief van BMW voor de AMG uitvoeringen van concurrent Mercedes. De M550i xDrive heeft onder de kap een 4,4 liter grote V8 van 462 pk en 650 Nm. Zijn CO2-uitstoot bedraagt 204 gram/km (gemiddeld verbruik 8,9 liter per 100 km). Sprinten naar 100 km/u doet hij in 4,0 seconden. Daarmee is hij sneller dan de oude M5. Dat belooft wat voor de nieuwe editie, die in 2017 op de markt komt en 600 pk combineert met standaard vierwielaandrijving!
Het carrosserieontwerp van de nieuwe 5-serie kan omschreven worden als een mix van de vorige generatie en de jongste 7-serie. LED techniek voor de koplampen is voortaan standaard. Op de optielijst adaptieve exemplaren inclusief groot lichtassistentie. Een 5-serie met deze optie kan worden herkend aan de bundel die tot 500 meter ver kan schijnen en aan de modernere, hexagonale ‘angel-eyes’ als dagverlichting. Symmetrisch geplaatste einddempers zijn standaard. Afhankelijk van de motorisering gaat het daarbij om ronde, trapeziumvormige of rechthoekige uitlaatpijpen. Allerlei aërodynamische kunstgrepen zoals actieve luchtkleppen en zogeheten Air Curtains zorgen er voor dat de luchtweerstandcoëfficiënt slechts 0,22 bedraagt.
De nieuwe 5 serie is iets groter dan zijn voorganger. Niet alleen in de lengte (36 millimeter), maar ook in de breedte (6 millimeter) en in de hoogte (2 millimeter). Dat vertaalt zich (dus) in meer ruimte achterin, zowel voor passagiers op de achterbank als voor bagage in de kofferbak. De achterklep hoeft voortaan pas 10 liter later dicht (na 530 liter aan spullen). De nieuwe 5-serie kreeg ook een langere wielbasis (7 millimeter). Voortaan is de maatvoering 4.935 x 1868 x 1466 x 2975 millimeter. Een doorlaad systeem is wederom optioneel leverbaar.
BMW biedt de keuze tussen 3 verschillende uitrustingsniveaus: Sport Line, Luxury Line en M Sport. De laatste uitvoering kenmerkt zich door een bodykit, een verlaagd sportonderstel en met Alcantara beklede sportstoelen. Bij de nieuwe 5-serie zijn 17-inch lichtmetalen velgen standaard. Voor exemplaren tot 20-inch moet, afhankelijk van de uitvoering, worden bijbetaald..
Ook het interieur van de nieuwe 5-serie is geïnspireerd door dat van zijn grote broer. Dit komt tot uiting in een verbeterde afwerking, een herzien ergonomieconcept en een uitgebreidere comfortuitrusting. Voorbeelden zijn ‘automatisch verwarmen’ (daarmee kan een bepaalde temperatuurgrens ingesteld worden voor de stoelverwarming, de stoelventilatie en de stuurverwarming, zodat ze automatisch beginnen verwarmen of afkoelen wanneer de auto onder of boven de ingestelde temperatuur komt), ‘multifunctionele stoelen’ (met 8 verschillende massageprogramma’s), ’the sound of silence’ (extra aandacht voor geluidsisolatie, onder meer met een speciale hemelbekleding en via zogeheten Syntak technologie; dat staat voor Synergy Thermoacoustic Capsule en is eigenlijk een geluiddempende materialen opgetrokken kapsel rond de motor en de transmissie), ‘gesture control’ (een 3D-sensor detecteert en interpreteert bepaalde handbewegingen), ‘head-up display’ (voortaan met een hogere resolutie, een 70 procent groter werkingsgebied en extra informatie), ‘display key’ (met ingebouwd kleuren touchscreen), ‘surround sound system’ (BMW biedt de keuze uit een installatie van Bowers & Wilkins met 1400 Watt en eentje van Harman Kardon met 900 Watt). Op alle uitvoeringen is het touchscreen voortaan 10,25-inch groot.
Omdat de nieuwe 5-serie ook de basisarchitectuur van de 7-serie overneemt, is de carrosserie stijver geworden en kon het wagengewicht met bijna 100 kilo dalen. Zowel vóór als achter werd de wielophanging herzien: voortaan combineert de 5-serie bovenliggende driehoeken vóór met een multi-link constructie achter. Verder meldt BMW dat het remsysteem vernieuwd is, dat de spoorbreedte is toegenomen en dat het Dynamic Damper Control systeem opgewaardeerd is.
Via de Driving Experience Control knop kan de bestuurder als vanouds kiezen uit de rij modi Comfort, Sport en Eco Pro. Indien op de optielijst het DDC en de Navigation Pro aangevinkt worden, dan kan hij ook opteren voor een Adaptive stand. Daarmee kan de bestuurder de verschillende parameters helemaal naar zijn hand zetten. De actieve stabilisatorstangen van het optionele Dynamic Drive maakt niet langer gebruik van hydraulische, maar van elektrische motoren om de carrosserie zo vlak mogelijk te houden. Uiteraard zet de 5-serie een grote stap op het gebied van (deels) autonoom rijden, zodat de BMW op dit gebied voortaan weer in de pas loopt met de Mercedes E-klasse. De concurrent uit München zou in staat moeten zijn om zichzelf tot een snelheid van 210 km/u netjes tussen de lijntjes te houden.
Op zoek naar extra comfort gebruikt BMW navigatiegegevens om de transmissie en het stop/start systeem te sturen. Zo houdt het schakelgedrag van de automatische versnellingsbak rekening met de aard van de weg (bochten) en met de verkeerssituatie (snelheidsbeperkingen, wegwerkzaamheden, plaatsen waar er geritst moet worden). Het stop/start systeem zal de motor niet uitschakelen wanneer men afrijdt op T splitsingen of rotondes. Er kan daardoor snel en soepel ingevoegd worden.
Het aantal actieve veiligheidssystemen en intelligente Connected comfortsnufjes is haast niet te tellen. Enkele voorbeelden zijn ’tyre service assistant’ (een bandenspanningsensor die zaken registreert zoals de bandenmaat, hoe lang de banden reeds gemonteerd zijn en hoeveel kilometer ze reeds gereden hebben en in welke de weersomstandigheden, zodat technici meteen weten wat ze wanneer moeten vervangen), ‘park now’ (deze assistent gaat op zoek naar vrije parkeerplaatsen, waar mogelijk kunnen die zelfs op voorhand gereserveerd worden; het systeem wordt bijgestaan door OSPI oftewel On-Street Parking Information, dat historische en hedendaagse parkeergegevens interpreteert; vooralsnog is dit alleen beschikbaar in Duitsland en in de Verenigde Staten), ‘remote control parking’ (parkeren op afstand, via een slimme applicatie op de smartphone), ‘connected onboard’ (via Microsoft Exchange worden de agenda, email en contacten overgezet in de auto. Smartphones kunnen in de nieuwe 5-serie opladen via inductie. De WiFi van de auto kan maximaal 10 apparaten aan en de verbinding gaat via Apple CarPlay), ‘priority warning’ (informeert de bestuurder zowel visueel als akoestisch dat hij geen voorrang heeft; deze assistent maakt deel uit van het Driving Assist Plus), ‘uitwijkassistent’ (helpt met het ontwijken van plots opdoemende objecten; tot 160 km/u ondersteunt de Dynamic Stability Control snelle stuurcorrecties; deze assistent maakt eveneens deel uit van het Driving Assist Plus).