‘Kilometerheffing onvermijdelijk’

0

Er moet nu echt iets gaan gebeuren tegen de drukte op de weg. En de enige oplossing is rekeningrijden. Mobiliteitsorganisaties RAI Vereniging, BOVAG en ANWB willen dat een volgend kabinet dit zo snel mogelijk invoert.

De oproep komt naar aanleiding van de verwachting van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid dat de dagelijkse files tot 2021 met maar liefst 38 procent gaan stijgen. Dit ondanks de aanleg van extra wegen de komende jaren.

De kilometerheffing zou een systeem betekenen waarbij automobilisten betalen voor het gebruik van de auto in plaats van voor het bezit. Dat betekent dat mensen die meer rijden ook meer betalen.

Het gaat beter met de economie en dat is te merken op de weg. Dit jaar zijn er voor het eerst 8 miljoen auto’s in Nederland. De organisaties willen nu dat er anders betaald gaat worden voor mobiliteit, zegt Steven van Eijk, voorzitter van de RAI Vereniging: “Volgens mij is de tijd rijp dat iedereen doorheeft dat Nederland langzaam stil komt te staan”.

Volgens de branche is een vorm van rekeningrijden de enige oplossing om te voorkomen dat het hele land dichtslibt. Het moet gaan om een systeem dat rekening houdt met de plek, tijd en de gebruikte auto. Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft ondersteunt het pleidooi. Ook hij zegt dat rekeningrijden de enige oplossing is om het groeiende fileprobleem structureel terug te brengen.

Een meerderheid van de Nederlanders is voor de invoering van de kilometerheffing. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder 19.000 leden van het opiniepanel van het actualiteitenprogramma. De kilometerheffing dus lijkt omarmd te worden, maar wel buiten de spitsuren. Uit het onderzoek bleek dat 58 procent tegen een heffing is voor rijden in de spits. Automobilisten die hun auto veel gebruiken voor woon-werkverkeer zouden zich “dubbel gepakt” voelen.

Uit een peiling van de ANWB bleek eerder al 70 procent van de haar leden “ja” zou zeggen tegen een kilometerheffing. Opvallend, want een paar jaar geleden mobiliseerde de Bond zijn leden nog tegen dergelijke plannen van politici in Den Haag. Maar inmiddels is de ANWB dus tot andere inzichten gekomen.

Comments are closed.